Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitähän pitäisi museoida?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Seppo Romana
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« : Helmikuu 16, 2014, 23:10:55 »

Monissa kohdin tätä keskustelupalstaa sivuutaan nykykaluston korvaamista uudemmilla. Varsinkin siniset vaunut, plootut tai millä nimellä niitä kutsutaankaan näyttävät olevan uhanalainen laji. Jos nyt unohdetaan Hyvinkään konepajalla tuhoutuva Pullahuru, niin mitä olisi nyt ryhdyttävä suojelemaan? Miten yksityinen henkilö voisi esimerkiksi ostaa sinisen vaunun? Millainen vaunu pitäisi ostaa? Keneltä vaunun saisi ostaa ja kukapa sille hinnan määräisi? Arvoisat asiantuntijat, kertokaahan.
tallennettu
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2014, 01:56:33 »

Ekana tulee mieleen ravintolavaunut. Ne ovat tärkeä osa suomalaista junamatkustuskulttuuria ja museojunissa näitä olisi suotavaa nähdä ja kokea jatkossa. Rt- vaunuhan on jo museoitu mutta riittääkö se kattamaan koko ravintolakirjon pitkälle tulevaisuuteen, nähdäkseni ei. Verrataanpa asiaa puuvaunu puoleen, nykyään puukorisia alkuperäisiä ravintoloita ei ole muita kuin Valtteri-rungossa oleva Eik. Aihiotkin ovat todella tiukassa, tiedän vain Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk- ja Vammalan Marskinvaunu R.
Vielä on hyviä? plooturavintoloita liikenteessä joista saataisiin valita "Valtteri junior"- junaan sopiva ravintolavaunu.
Ai mikä Valtteri junior? No tietenkin punakeltainen Sr1+ Fot+Ein+Eip+Rk(tai Rbkt, Rkt)+EFit+CEmt-runko Virnistää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2014, 05:17:23 »

Nyt olisi ryhdyttävä suojelemaan niitä, jotka on jo museoitu.
tallennettu
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2014, 20:33:49 »

Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2014, 17:12:43 »

sr1-sarjaa kannattaisi ruveta musoimaan.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2014, 18:04:23 »

Haasteellinen homma. Pelkästään vetokalustopuolelta alkavat kohta viimeiset Sm1:t kadota, sitten on Sr1:en vuoro hävitä, sitten katoavat, luultavasti ensin Dr14 ja sitten koko Dv12-sarja.

Valtteri Junior on hankenimenä hyvä. Sininen runko ja Sr1 eteen.

Mutta mitähän sähköturvallisuusmääräykset sanovat sähkökaluston museoinnista: villi veikkaus on, että paikalla pitää aina olla suurjännitemääräykset tunteva insinööri tai sitten veturinkuljettaja, ennen kuin pääkatkaisija pk saadaan sulkea. Sr1:ssähän on muuten muistaakseni 100 V tasavirtaa syöttö ulkoiselle kaapelille, jotta sitä voitaisiin siirrellä, lähinnä kai hallissa. Tätä ei ole käsittääkseni koskaan käytetty mutta sitä voitaisiin edellämainittu huomioiden museohommissa hyödyntääkin. Riittävän pitkä tapsi vain ja siihen 100 V tasaa n ampeeria.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2014, 18:30:38 »

Mutta mitähän sähköturvallisuusmääräykset sanovat sähkökaluston museoinnista: villi veikkaus on, että paikalla pitää aina olla suurjännitemääräykset tunteva insinööri tai sitten veturinkuljettaja, ennen kuin pääkatkaisija pk saadaan sulkea.

Käytännössä sille museoidulle veturille pitää olla nimettynä erityinen sähkölaitteiston käytön johtaja, joka on luonnollinen henkilö, jolla on tarvittava pätevyys (Sähköpätevyys 1) ja sen edellyttämä koulutus ja työkokemus. Nimityksestä pitää ilmoittaa Tukesille. Käytön johtajan tulee valvoa tiettyjä asioita, kuten sähkölaitteiston kunnossapitoa ja määräaikaistarkastuksia.

Toisaalta nämä sähkölaitteille suoritettavat määräaikaistarkastukset koskevat myös muuta kuin sähkökalustoa, esim. dieselsähköiset veturit. Samaten myös varikon huoltotilat ym...

Ei mitään sen ihmeellisempää. Tämän käytön johtajan voi myös tilata joltain sähköalan yritykseltä ostopalveluna. Käsittääkseni käytön johtajan ei tarvitse olla paikalla, kun veturilla ajetaan. Eli ei siellä veturissa ole kuin veturinkuljettaja.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2014, 23:29:32 »

Sm1 6001 on jo taidettu varata museolle? Tosin Ilmalassa seisoneena on tainnut olla lähinnä varaosalähteenä muille ykkösille? Hieno valokuva on näköjään jo aikaa sitten poistettu ohjaamosta ( http://vaunut.org/kuva/43656 ).
Sr1 3001 olisi hienoa saada museoon alkuperäisvärityksessään (Ferrexin pun.) ruuvikytkimin varusteltuna.
Itävallassa kauan oli liikenteessä alkuperäisellä värityksellä 1042-sarjan veturi http://vaunut.org/kuva/35401 , mutta valitettavasti sekin on romutettu.
Vieläköhän Ruotsin raiteilla liikuskelee oranssinen Rc4 1290?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2014, 01:38:16 »

Vieläköhän Ruotsin raiteilla liikuskelee oranssinen Rc4 1290?


Kyllä löytyy oranssi Rc: http://www.youtube.com/watch?v=dP_T8L9CN1s
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 873


« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2014, 13:21:31 »

- Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä
- Tyypillisiä 60-70 luvun tavaravaunuja Gblk, Occ, myös yksityisomisteisia säiliövaunuja 
- Jos olisi mahdollista saada Suomeen Railship- tai SeaRail-vaunu museoitavaksi, mieluten Habis
- Neuvostoliittolainen matkustaja ja tavaravaunukaan ei olisi pahitteeksi
- Ratatyökoneita ja koneellistetun topparoikan työvälineitä
- Rautatieaiheista muuta rekvisiittaa, virka- ja työvaatteita, työkaluja, huonekaluja asemilta ja toimistoista. painettua materiaalia ym
- Trukkeja ja nostureita
- Puhelimia, telex-laitteita, ATK-laitteita, junaradioita, opastimia
- VR:n autoja, sekä paketti, kuorma- että henkilöautoja (jos on)
- Rautateiden erilaisten tukitoimintojen käyttämiä välineitä ja tuottamia tuotteita, esim rautatielääkärin työvälineet, Nuppulinnan puutarhan jäämistöä, rautatieläisten asuntojen huonekaluja
- Avecran ja sen edeltäjien astiastoa, ruokalistoja ym

t. Rainer
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2014, 13:52:05 »

Juuri kaikkea tuota olisi aihetta museoida, mutta se maksaa paljon silkkaa rahaa ja erittäin paljon aiheeseen paneutumista ja työtä. Itselläni ei ole tarjota kuin myötätuntoa ja  kannustusta. Hr11 särkee eniten sydäntäni.
tallennettu
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2014, 18:31:52 »

Juuri kaikkea tuota olisi aihetta museoida, mutta se maksaa paljon silkkaa rahaa ja erittäin paljon aiheeseen paneutumista ja työtä. Itselläni ei ole tarjota kuin myötätuntoa ja  kannustusta. Hr11 särkee eniten sydäntäni.

Samaa mieltä, eli myös Hr11 museoitava.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #12 : Huhtikuu 03, 2014, 19:51:16 »

Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä
Dv15 -sarja ei ole ollut aktivikäytössä vuosiin, lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001. Yksi veturi, 1991, on museoitu. Ks. http://vaunut.org/kuva/77442
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2014, 21:12:07 »

Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä
lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001.
Mitäh? Järkyttynyt
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2014, 21:21:19 »

Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä
lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001.
Mitäh? Järkyttynyt
1993:sta ei aivan tuoretta kuvaa ole, mutta ainakin vuonna 2007 on ollut ihan soiva peli: http://vaunut.org/kuva/40693
2000: http://vaunut.org/kuva/76286
2001: http://vaunut.org/kuva/76287

Semmoista Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #15 : Huhtikuu 03, 2014, 21:24:23 »

Deevereiden suhteen nyt olisi oivallinen hetki laittaa pari yksilöä ei-radio-ohjatuista 27-sarjalaisista "naftaliiniin", eli johonkin varastoon. Ne kun ovat lähimpänä alkuperäistä, väritystä myöden, nykyinen niiden romutusvauhti on vaarallinen ja saattaa yllättää.
25 ja 26 on maalattu ja modenisoitu ohjaamoiltaankin jo hyvin poikeaviksi...

Deevereiden kohdalla ei tule ajatelluksi aina, kuinka iäkkäitä ne perusmalliltaan ovat ja ansaitsevat ehdottomasti tallentamisen. Ja ovat mielestäni kaikkein onnistunein kotimainen veturisarja, monipuolisine ominaisuuksineen.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #16 : Huhtikuu 04, 2014, 12:01:38 »

Ylipäätään teräskori-vaunuja.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #17 : Huhtikuu 04, 2014, 18:50:32 »

Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?

Onko kyseessä tämä vaunu?


* vaunu.jpg (38.05 kilotavua, 600x237 - tarkasteltu 424 kertaa.)
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2014, 19:32:08 »

Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?

Onko kyseessä tämä vaunu?
Kyseessä lienee tämä: http://vaunut.org/kuva/77544 , joka vaikuttaisi vielä ihan pelastuskelpoiselta. Tuo harmaa työkuntavaunu on ollut edellisessä elämässään Ei.
tallennettu
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #19 : Huhtikuu 04, 2014, 20:20:03 »

Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?

Onko kyseessä tämä vaunu?
Kyseessä lienee tämä: http://vaunut.org/kuva/77544 , joka vaikuttaisi vielä ihan pelastuskelpoiselta. Tuo harmaa työkuntavaunu on ollut edellisessä elämässään Ei.


Hyvä vinkki  Hymyilee Vois joskus käydä tutkimassa nykytilannetta.
tallennettu
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #20 : Huhtikuu 04, 2014, 23:26:04 »

Samaa Rk:ta tuolla ylempänä tarkoitin.
Tuossa työkuntavaunussahan on päätyikkunat ja kaikki  8) . Mikä on alkuperäinen numero? Ilkiääkö tässä sanoa että museoida se pitäs  Pyörittää silmiään  Hymyilee leveästi

Saisiko tuota BT? kuvaa isompana tuonne gallerian puolelle?

Rymysin Vorgia ja kirjahyllyäni etsien kuvaa vastaavalla ikkunajärjestyksellä (1pieni- 9 isoa- 1pieni) olevaa alkuperäisasuista vaunua toiveissa löytää oikea numerosarja. Löysin vain tämän virkavaunun jossa on sama ikkunajärjestys http://vaunut.org/kuva/41225?paik=rovaniemi&tag0=22|| .
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2014, 01:03:55 kirjoittanut Timo Oinonen » tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2014, 14:23:51 »

Onko kyseessä tämä vaunu?

Niin, mikäs tuon vaunun littera on?
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2014, 20:21:36 »

Onko kyseessä tämä vaunu?

Niin, mikäs tuon vaunun littera on?

Vaunun kyljestä löytyy merkintöjä: VR Suomi XT 01608 sekä 3.60 Psl ja 6.84 Psl.
tallennettu
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #23 : Toukokuu 04, 2014, 12:26:59 »

Jäi kaihertamaan mieltä tuon XT 01608 alkuperä. Tuolla 1-9-1 ikkunajaolla en löytänyt muita kuin 50-luvun 72p Ei- ja CEi- vaunuja joista kumpaankaan tämä vaunu tuskin on kuulunut. Teppo, Heikki K, Petri S ja muut onko teillä tietoa?  
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2014, 13:06:12 »

Vaikka en olekaan kukaan kysytyistä tietäjistä, laitan tähän ottamani kuvan vaunun valmistajalaatasta. Hymyilee


* P1040499p.jpg (241.56 kilotavua, 989x738 - tarkasteltu 372 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mitähän pitäisi museoida?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina