Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhin (liikenteessä oleva) sininen vaunu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« : Huhtikuu 03, 2014, 22:13:53 »

Mikähän se sattuisi olemaan? Epäilen, että täällä on paljon tietäjiä. Olisi mukava saada vastaus, jos sattuisi/olisi sattunut joskus omalle kohdalleni. Kiitos!  Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2014, 22:58:17 »

Mikähän se sattuisi olemaan? Epäilen, että täällä on paljon tietäjiä. Olisi mukava saada vastaus, jos sattuisi/olisi sattunut joskus omalle kohdalleni. Kiitos!  Hymyilee

Tämä oli sen verran mielenkiintoinen kysymys, että vaikka en vastausta lonkalta tiennyt, niin ryhdyin selvittämään mahdollista vastausta. Sivuston matkustajavaunuluetteloa tulkiten oikea vastaus saattaisi olla:

Rbkt 26905, joka on aloittanut uransa kiskoilla vaununa Eikt 23602 vuonna 1966. Löytyy Helsingin toisesta vararungosta, joten kyytiinpääsy on hieman sattumankauppaa. Hymyilee

Ainakin yksi Ems-vaunu (21564) taitaa olla vanhempi, mutta onko se liikenteessä enää?
Myöskään HMVY:lle annetuista vaunuista en tiedä mitään. Onko yksikään yllämainittua Rbkt:ta vanhempi vaunu liikennöintikunnossa?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2014, 00:09:03 »

Eikö koko Ems-sarja ole jo poistettu ja kai romutettukin?

Tuo Rbkt 26905 vie kyllä voiton, ei ole museokalustoakaan liikennekelpoisena sitä vanhempia.

Fey 29951 on valmistunut aikoinaan vaunuksi EFit 23503 myös vuonna 1966, mutta sitä ei ole vähään aikaan näkynyt liikenteessä. En ole kyllä kuullut, että se olisi romutettukaan.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2014, 07:13:50 »

Rbkt-vaunuja on jäljellä kuusi (6) kpl eli vaunut 26902 - 26907. Tästä joukosta vuonna 1966 valmistuneita ovat 26903 - 26905, viimeisen ollessa kuitenkin iältään vanhin (muutos Eikt:stä Rbkt:ksi on siis tehty ei-numerojärjestyksessä).

Rbkt:itä on käytetty etenkin Ilmalan vararungoissa ja Hki - Ol - Roi -IC-junien lisäravintoloina viikonloppuina (ainakin 29.3. saakka varsin johdonmukaisesti). Vuonna 1966 valmistuneeseen Rbkt:hen pääsy ei tänä kuluvana keväänä ole ollut lainkaan vaikeaa, mutta toisaalta ei nyt ihan jokapäiväistäkään.

Rbkt:t ovat muuten sn160-kalustoa. Esimerkiksi Rkt:t eivät (yksi poikkeus saattaa olla). Rbkt:n sijoittaminen IC:hen ei ole siltäkään osin ongelma. Joillakin reiteillä (reitin osilla) 140 toki riittää IC:llekin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2014, 12:09:21 »

Ovatko Rbkt:t muuten kaikki sinisiä vai onko punavalkoisia joukossa?

Jos värin ei ole pakko olla sininen, niin osaako kukaan kertoa mittausvaunu A17 historiasta? Se on ainakin 60-luvulta mutta olen joskus kuulut huhun että se ei olisi suomalainen vaunu alunperin ollenkaan vaan kori olisi vanhasta  ruotsalaisesta vaunusta, jonka Pasilan konepaja on muuttanut mittausvaunuksi. Onko huhulla perää?

Pitääkö myös paikkansa että A-sarjaan kuuluva konferenssivaunu olisi kanssa 60-luvulla rakennettu entinen kahvilavaunu?  Entä agregattivaunut, miten vanhoja ne ovat, ja onko niitä enää käytössä kun Vaasan ja Kemijärven radat on sähköistetty?

t. Rainer




tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2014, 12:31:05 »

Ovatko Rbkt:t muuten kaikki sinisiä vai onko punavalkoisia joukossa?

Kaikki ovat aina olleet sinisiä.

Pitääkö myös paikkansa että A-sarjaan kuuluva konferenssivaunu olisi kanssa 60-luvulla rakennettu entinen kahvilavaunu?  Entä agregattivaunut, miten vanhoja ne ovat, ja onko niitä enää käytössä kun Vaasan ja Kemijärven radat on sähköistetty?
Vanhin aggregaatteihin käytetyistä vaunuista on tuo mainitsemani Fey 29951 ex. Eifet 25304 ex. EFit 23503 vuodelta 1966.

A 20 on entinen Eikt 23610, joka on uudempi kuin Eikt 23602, joka muutettiin Rbkt-vaunuksi 26905.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2014, 12:45:11 »

Ovatko Rbkt:t muuten kaikki sinisiä vai onko punavalkoisia joukossa?

Kaikki ovat aina olleet sinisiä.

Paitsi 26907, joka maalattiin juhannusjunaa varten vihervalkoiseksi.
tallennettu

Käy myös täällä!
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2014, 14:02:13 »

Ovatko Rbkt:t muuten kaikki sinisiä vai onko punavalkoisia joukossa?


t. Rainer





Kysymykseen saatiinkin jo hyviä vastauksia (+ yksi erehdys). Mutta tarkalleen ottaen sinisistä Rbkt:istä yksi poikkeaa muista jäljellä olevista sinisistä Rbkt:istä. Nimittäin 26903:ssa ei ole ravintolavaunuille tavanomaista punaraitaa, vaan se näyttää vain siniharmaana vaununa todella vanhalta. 26903
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2014, 14:24:19 »

Tänään toisena pääsiäispäivänä vaunu 26905 kulkee junassa IC 49 kohti Rovaniemeä.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2014, 21:44:56 »

Nimittäin 26903:ssa ei ole ravintolavaunuille tavanomaista punaraitaa, vaan se näyttää vain siniharmaana vaununa todella vanhalta. 26903
Näyttää olevan sileäkattoinen vaunu.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2014, 05:43:23 »

Nimittäin 26903:ssa ei ole ravintolavaunuille tavanomaista punaraitaa, vaan se näyttää vain siniharmaana vaununa todella vanhalta. 26903
Näyttää olevan sileäkattoinen vaunu.
Koko Rbkt -sarja on silokattoinen Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhin (liikenteessä oleva) sininen vaunu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina