Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lievestuoreen asema poistuu käytöstä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« : Huhtikuu 08, 2014, 19:25:45 »

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/lievestuoreen-juna-aseman-toiminta-loppumassa/1797583  Itkee

tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2014, 20:42:53 »

Todella harmillinen juttu.  Surullinen  Pitääpä käydä kesällä ensimmäisen ja viimeisen kerran katsomassa..
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1515


« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2014, 21:33:40 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2014, 22:46:47 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt

Jokin kohtaus ehkä siirtyy ja odotusaika lyhenee?
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2014, 23:26:14 »

Eikö samalla kannattaisi nopeuttaa hieman enemmänkin, lopettamalla pysähdykset Orivedellä, Jämsässä ja Suonenjoella? Ja kun, nopeus ja vauhti ovat ykkösasia liikennöijälle, Tampere ja Pieksämäkikin on mahdollista ohittaa pysähtymättä, miksi pysähtyä kun ohikin voidaan ajaa vauhdilla?  Pyörittää silmiään
VR ja Ely-keskus voisivat hyvässä yhteistyössä, keskittää lopetettavien asemien matkustajien kuormaus- ja purkauspaikoiksi Toijalan ja Hankasalmen. Vuoden tai kaksi olisi taattu bussikuljetus ko. asemille ja sen jälkeen?

Tietenkin liikennöijä voisi kehittää lippujärjestelmäänsä edelleen, Lievestuore ja muut samankaltaiset asemat, uusi ”syrjäraide maksu” ja lisäksi, joustava erillinen pysähdysmaksu joustavuudesta, unohtamatta ”palvelumaksua” annetusta erityispalvelusta ja joustavuudesta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2014, 16:48:52 kirjoittanut Jarmo Pyytövaara » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2014, 00:05:07 »

Jarmo on aika kova vitsailemaan. Kuitenkin Jarmo sun mainitsemilla asemilla on paljon enemmän käyttäjiä/junaa kohti, toisin kuin Lievestuoren asemalla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2520


« Vastaus #6 : Huhtikuu 09, 2014, 00:48:05 »

Jarmo on aika kova vitsailemaan. Kuitenkin Jarmo sun mainitsemilla asemilla on paljon enemmän käyttäjiä/junaa kohti, toisin kuin Lievestuoren asemalla.

Lievestuoreen asemaa on itse tullut käyteskeltyä ja kyllä siellä kuitenkin sentään kaksinumeroinen määrä matkustajia on aina kyytiin noussut.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2014, 03:45:12 »

Kyrö takaisin!
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2014, 05:13:05 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt
Tämä laskentakaava kiinnostaisi kovasti minuakin. Tällaisia ihmeellisiä väitteitä VR on harrastanut ennenkin sopivasti asemien lakkautusten yhteydessä.

Päällimmäisenä mieleeni tulee junankäyttäjien taistelu Vantaalla Hanalan erittäin vilkkaan seisakkeen lakkauttamisen estämisestä. Kun vuonna 1980 eduskunta oli budjettikäsittelyn yhteydessä päättänyt, että Hanalaa ei lakkauteta, niin VR ilmoitti että sitten kaikkien Hanalan pohjoispuolella olevien asemien matkustajien matka-aika Riihimäeltä saakka pidentyy kolmella minuutilla. Ja tottakai VR:n näin vakava väite meni täydestä, eikä Hanalaa säilytetty.

Kuitenkin siihen aikaan Keravalle kulki vain yksi veturivetoinen K-juna suuntaansa, ja sekin kulki vain viitenä päivänä viikossa. Ja vain tämän yhden veturivetoisen junan matka-aika olisi ehkä pidentänyt tuolla kolmella minuutilla, jos vilkas Hanala olisi säilytetty siinä vaiheessa kun Koivukylä otettiin käyttään.

VR jätti tietysti kokonaan kertomatta, että kaiken lisäksi Hanalan kohdalle oli jo tuolloin kiskotettuna paikallisliikenteen käyttöön tarkoitettu kolmas raide, joka otettiin sitten seuraavana kesänä käyttöön. Eli runsaan puolen vuoden kuluttua kolmannen raiteen käyttöönoten jälkeen pysähdyksestä Hanalassa ei olisi ollut enää mitään vaikutusta Riihimäen junien kulkuun.

Jonkin vuoden päästä tuo ainoa K-veturijunakin lakkasi kulkemasta. Myöhemmin K-junat ovat alkaneet pysähtyä Puistolassa, Malmilla ja Oulunkylässä ilman, että kukaan on väittänyt kunkin uuden pysähdyksen hidastavan Riihimäen matkustajien matkaa. Jokainen uusi pysähdys on pidentänyt K-junan matka-aikaa vain suuruusluokalla yksi minuutti per pysähdys.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 266


« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2014, 06:54:02 »

Nykyisellään kymmenen minuutin nopeutus vaatisi myös muutoksia vaihtoyhteyksien aikatauluihin. Esim. Pieksämäelle pohjoisen suunnasta saapuvilla ja länteen jatkavilla vaihtoaikaa on nykyään lyhyimmillään 6-7 minuuttia.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2014, 20:00:03 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt
Kauanko InterCity-junalla kestää kiihtyä nollasta nopeuteen 140 km/h?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2520


« Vastaus #11 : Huhtikuu 09, 2014, 23:00:44 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt
Kauanko InterCity-junalla kestää kiihtyä nollasta nopeuteen 140 km/h?

Tämän muuten voisi ihan vaan kokeilla jollain junasimulaattorilla, joka piirtää lopuksi graafin ajosta. Esim. ikivanha Railsim, joka on yhäkin ainoa junasimulaattori jota olen ikinä enemmän pelannut, hoitaisi tuon homman kotiin. Otetaan yhteys, jossa ei ole pysähdyksiä tai niitä on vain yksi ja ajetaan se, tallentaen lopun graafi kuvaruutukaappauksena. Sitten otetaan sama reitti ja samat pysähdykset, mutta tehdään omin päin kaksi tai kolme välipysähdystä täydestä vauhdista nollaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 10, 2014, 15:31:57 »

Joku voisi kirjoittaa tähän auki laskukaavan, millä yksi pysähdys poistamalla matka-aika saadaan nopeutumaan 10 minuuttia. Järkyttynyt
Kauanko InterCity-junalla kestää kiihtyä nollasta nopeuteen 140 km/h?

Pelkkä pysähdysaika on useimmiten lyhyimmilläänkin aikataulun mukaan 2min. Siihen jarrutukset ja kiihdytykset, mahdolliset sn35 vaihteet molemmissa päissä jne. Aika helposti siitä lähempänä 10 minuuttia mennään. Sitten riippuu vielä mikä veturi jne. Eipä tuota paljoa yläkanttiin oo arvioitu.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 638


« Vastaus #13 : Huhtikuu 10, 2014, 16:42:48 »

Ei kai sen toteamiseen mitään simulaattoria tarvita, että aikataulun mukaan näkyy olevan pysähdyksen kokonaisvaikutus kaksi minuuttia.

Onkohan koko uutisen väite pelkkä  a n g k k a .
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 825


« Vastaus #14 : Huhtikuu 10, 2014, 16:47:07 »

Varsinkaan kun niitä sn35 tai muitakaan vaihteita ei ole, vaan mennään suorilla. Ei siitä saa 10 minuuttia, ei millään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Huhtikuu 10, 2014, 16:54:04 »

Varsinkaan kun niitä sn35 tai muitakaan vaihteita ei ole, vaan mennään suorilla. Ei siitä saa 10 minuuttia, ei millään.

Tämän takia sanoinkin "mahdolliset", koska ei oo mitään hajuakaan koko Lievestuoresta.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #16 : Huhtikuu 10, 2014, 17:10:26 »

Olisiko joskus syytä ajatella maksavia asiakkaita ja heidän tarpeitaan ja ihan oikeasti?
Jos ja kun osan matkasta joutuu tekemään bussikyydillä, miksi matkamies ei samalla tekisi koko matkaansa bussilla?  Pyörittää silmiään
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #17 : Huhtikuu 10, 2014, 18:37:19 »

Olisiko joskus syytä ajatella maksavia asiakkaita ja heidän tarpeitaan ja ihan oikeasti?
Jos ja kun osan matkasta joutuu tekemään bussikyydillä, miksi matkamies ei samalla tekisi koko matkaansa bussilla?  Pyörittää silmiään

Olisi, joka kerta. Se, että ajatellaanko yksittäisiä vai satoja asiakkaita yhtä junaa kohden on sitten eri asia. Kyllä pienien asemien lakkauttaminen todennäköisemmin koskettaa huomattavasti pienempää määrää asiakkaita kuin matka-ajan nopeutumisesta hyötyvien määrä on. Itse muistan seuranneeni täällä jo keskustelut melkein kymmenen vuotta sitten, kun mm. Ii ja Kuivaniemi lakkautettiin. Aseman käyttö on 0-2 asiakkaan luokkaa junaa kohden, niin kyllä siinä aika vähissä oli ne todelliset menettäjät - vaikka jokainen toki olisi tärkeä. Tärkeitä ovat myös he, jotka matkustavat nyt nopeammin - ja heitä on enemmän...

Omakohtaiset kokemukset olisivat aikataulun nopeutumisesta tällaisissa tapauksissa, että kaukojunalla yhden pysähdyksen poistaminen vaikuttaa noin kolme minuuttia. Lähijunalla noin minuutin.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #18 : Huhtikuu 10, 2014, 18:56:13 »

Tärkeitä ovat myös he, jotka matkustavat nyt nopeammin - ja heitä on enemmän...

Mutta mikä on esimerkiksi kolmen minuutin nopeutumisesta koituva hyöty? Voidaanko sitä osoittaa? Kuinka pitkälle voidaan ajatella nopeuden olevan ensisijainen arvo, jonka tieltä toiset näkökohdat väistyvät?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« Vastaus #19 : Huhtikuu 10, 2014, 19:58:46 »

Varmaankin voisi arvioida, että juna alkaa hiljentää vauhtiaan noin kilometrin ennen asemaa pysähtyäkseen sujuvasti sadastaneljästäkympistä. Siitä voi laskea kilometrin matkaan kuluvan ajan. Sitten voisi ehkä olettaa, että kilometrin päässä asemalta lähdettyään juna on taas täydessä vauhdissa. Lasketaan näihin kahteen kilometrin pätkään kuluvat ajat, sitten lisätään siihen kaksi minuuttia paikallaan seisomista.

Tätä ajanjaksoa verrataan sitten siihen, että juna ajaa tuon saman kaksi kilometriä sataaneljääkymppiä aseman ohi. Huh
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #20 : Huhtikuu 10, 2014, 20:24:09 »

Varmaankin voisi arvioida, että juna alkaa hiljentää vauhtiaan noin kilometrin ennen asemaa pysähtyäkseen sujuvasti sadastaneljästäkympistä. Siitä voi laskea kilometrin matkaan kuluvan ajan. Sitten voisi ehkä olettaa, että kilometrin päässä asemalta lähdettyään juna on taas täydessä vauhdissa. Lasketaan näihin kahteen kilometrin pätkään kuluvat ajat, sitten lisätään siihen kaksi minuuttia paikallaan seisomista.

Seuraavaksi voisi arvioida hieman realistisimmin luvuin... Hymyilee

Matkustajille mukava jarrutus 140 km/h:n vauhdista sellaisen kaksi kilometriä, tai vaikkapa kaksi ja puoli.

Matkustajille mukava kiihdytys 140 km/h:iin tyypillisellä IC-kokoonpanolla näin äkkiseltään arvioiden sellaisen viitisen kilometriä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1515


« Vastaus #21 : Huhtikuu 10, 2014, 20:58:58 »

Tärkeitä ovat myös he, jotka matkustavat nyt nopeammin - ja heitä on enemmän...
Mutta mikä on esimerkiksi kolmen minuutin nopeutumisesta koituva hyöty? Voidaanko sitä osoittaa? Kuinka pitkälle voidaan ajatella nopeuden olevan ensisijainen arvo, jonka tieltä toiset näkökohdat väistyvät?
Juuri tämä tulee mieleen. Mitä näillä säästyvillä kolmella minuutilla tehdään? Todellinen parannus olisi Muuramen junakohtausten siirtyminen Jyväskylään, jossa junat muutenkin pysähtyvät. Yksi kohtaus taitaa tällä hetkellä olla Vaajakoskella ja yksi Lievestuoreella, nämäkään eivät taida Lievestuoreen pysähdysten poistamisella muuttua miksikään.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 638


« Vastaus #22 : Huhtikuu 10, 2014, 21:08:05 »

Tärkeitä ovat myös he, jotka matkustavat nyt nopeammin - ja heitä on enemmän...
Mutta mikä on esimerkiksi kolmen minuutin nopeutumisesta koituva hyöty? Voidaanko sitä osoittaa? Kuinka pitkälle voidaan ajatella nopeuden olevan ensisijainen arvo, jonka tieltä toiset näkökohdat väistyvät?
Aivan. Jos johonkin junaan saadaan sata ihmistä, kertomalla heidän lukumäärällään jokainen pysähdytty kaksiminuuttinen, paisuu haitta automaattisesti sellaisiin mittoihin, ettei kannata pysähtyä missään. Kroonisten metroonjuoksijoiden oravanpyörälogiikan soveltaminen on epärelevanttia suurimmassa osassa Suomea. Siis siinä valtaosassa maata, joka edelleen edustaa suomalaisten enemmistön asennetta joutavaan kiireeseen: kaksi minuuttia sinne tai tänne ei merkitse kenellekään yhtään mitään.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 523


« Vastaus #23 : Huhtikuu 10, 2014, 21:27:47 »

Tuosta ensimmäisestä tehtävästä saa laskukaavan junan hidastumiseen ja pysähtymiseen kuluvalle ajalle:
http://www.uef.fi/documents/12848/976554/Fysiikka_Joensuu_mallivastaukset_2009.pdf/ff1863b3-d7de-48db-841a-590dc43befd0

Tulos on 103 sekuntia.

Juna kulkee kiihtyessään 5 kilometriä keskinopeudella 70 km/h eli noin 19 m/s. Siihen kuluu aikaa: 5000 m / 19 m/s  = 263 sekuntia.

103 s + 263 s + 120 s = 486 s

Nopeudella 40 m/s juna kulkee 7 km eli 7000 metrin matkan ajassa 7000 m / 39 m/s = 179 sekuntia

Erotus 486 s - 179 s = 307 s eli noin 5 minuuttia.  Huh

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2014, 21:46:37 kirjoittanut Vesa Höijer » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #24 : Huhtikuu 10, 2014, 22:29:58 »

Tuosta ensimmäisestä tehtävästä saa laskukaavan junan hidastumiseen ja pysähtymiseen kuluvalle ajalle:
http://www.uef.fi/documents/12848/976554/Fysiikka_Joensuu_mallivastaukset_2009.pdf/ff1863b3-d7de-48db-841a-590dc43befd0

Tulos on 103 sekuntia.

Juna kulkee kiihtyessään 5 kilometriä keskinopeudella 70 km/h eli noin 19 m/s. Siihen kuluu aikaa: 5000 m / 19 m/s  = 263 sekuntia.

103 s + 263 s + 120 s = 486 s

Nopeudella 40 m/s juna kulkee 7 km eli 7000 metrin matkan ajassa 7000 m / 39 m/s = 179 sekuntia

Erotus 486 s - 179 s = 307 s eli noin 5 minuuttia.  Huh



Todellisessa elämässä kiihtyvyys (ja kulkusuuntaan vastakkainen sellainen, eli hidastuvuus) eivät ole tasaisia. Fysiikkaa paremmin osaavat korjannevat, mutta olikohan se niin, että liike-energia kasvaa nopeuden neliössä. Kiihdytys vaikkapa 100 -> 140 km/h tarvitsee rutkasti enemmän energiaa (ja sitä myöten aikaa) kuin kiihdytys 0 -> 40 km/h.

Siispä keskinopeudet kiihdytyksessä ja jarrutuksessa ovat laskemaasi korkeammat, joten aikaa kuluu vähemmän. Kuinka paljon, riippuu käytetystä veturin vetovoimasta kullakin hetkellä. Alkuvaiheessa suurinta sallittua vetovoimaa on hyvä rajoittaa matkustusmukavuuden säilyttämiseksi (vastaavasti jarrutusta tulee keventää loppuvaiheessa), kun taas suuremmassa vauhdissa vetovoimaa voi käyttää reilumminkin, joskin taas veturin suurin vetovoima laskee nopeuden noustessa...

Käytännössä laskusta tulee niin monimutkainen, etten minä ainakaan sitä kovin lonkalta osaa laskea. Helpompaa testata käytännössä. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lievestuoreen asema poistuu käytöstä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina