Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lisäjunat juhlapyhinä (kansainväliset)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« : Tammikuu 07, 2009, 20:06:11 »

Pikajuna 791:n tunnuksella kulki 6.1.-09 lisäjuna Helsingistä Moskovaan. Saapumisaika Lahteen oli noin klo 18.05 ja lähtöaika oli noin kello 18.10. Vetureina olivat tällöin Sr1-sarjasta 3021 ja 3001. Vaunuja oli 15 kpl, joista 13 kuului siniseen 004-sarjaan, kahdeksas siniseen 003-sarjaan ja viimeinen vaunu vihreään 002-sarjaan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2009, 21:51:50 »

001-004 eivät ole sarjatunnuksia, vaan omistajatunnuksia. 001, 002, 003 ja 004 ovat kaikki Lokakuun rautateiden vaunuja. Joku viisaampi voi sitten kertoa, miksi löytyy neljä eri numeroa.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2009, 00:34:33 »

Jaa, ok. Minä arvelin, että 001-004 viittaavat johonkin Venäjän alueeseen, jossa vaunut pääasiassa liikennöivät. Toivottavasti jollakulla on täsmentävää tietoa aiheesta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2009, 01:03:25 »

No niitä liikkuu pääasiassa Lokakuun rautateiden toimialueella, mutta myös muilla alueilla, jos juna on Lokakuun rautateiden operoima. Sevastopol tulee heti mieleen yhtenä ääripisteenä. En muista ulkoa, oliko itään päin junia ja minne asti.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2009, 18:20:03 »

Hyvin samanlaiselta vaikutti P 791:n runko myös tänään to 8.1. Kyseessä saattoi olla täsmälleen sama runko. Vetureita oli tällä kertaa yksi, joka oli Sr2 3235.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2009, 21:05:00 »

Hyvin samanlaiselta vaikutti P 791:n runko myös tänään to 8.1. Kyseessä saattoi olla täsmälleen sama runko.
Eihän se sama ollut, koska eilinen on vasta tänään ollut perillä Moskovan Lokakuun (Leningradin) asemalla. Tänäinen on kohdannut eilisen jossain Bologoen suunnalla. Näissä viidessäkymmenessä Suomessa vierailevassa junassa (50 junaparia => sata junaa) kulkee kaikkiaan 16 erilaista junarunkoa.

Siinäpä olisi haastetta ottaa kaikista täällä vierailleista rungoista kuvat! Jokin junista teki välitöinään keikan Murmanskiinkin ja taisi joku toinen käydä Varsovassa. Kuopion viimeisen viikon junat ovat muuten useimmiten Moskovan Kiovan varikolta kotoisin ja lähtevät/saapuvat "Kievskajalta". Jonkinlaista eksotiikkaa on nähty siis Ukrainan suunnan linjaltakin nyt meillä. Viime vuonna sykähdyttävimmät rungot olivat Lokakuun rautatien Pietarin-Adlerin (= Sotšin) junat.

Aiemmin ei liene ollut Suomeen liikennöineitä junia, joiden lähtö-/määräpaikka on ollut Moskova-Kiovan asema? Se on "pienen" mutkan takana Lokakuun rautatietä ajatellen, sillä ajoaika on noin neljä tuntia pidempi Moskova-Kiovan asemalta Pietariin kuin jos olisi lähtenyt suoraan Moskova-Leningradin asemalta. Minkähänlainen kierros junilla onkaan matkallaan?

Äkkiseltään sanottuna tuollainen Moskova-Lappi-Moskova -juna on kunnon työviikon reissu RZD:n vaunuhenkilökunnalle: 1. puolipäivä lähtö Mo, yö junassa, saapuminen Suomeen, 2. päivä iltapäivällä perillä, huoltotoimet (WC-tankkien tyhjennys, vesitys) ja illalla paluulähtö, yö junassa, 3. päivä junassa, lähtö Suomesta, yö junassa, 4. puolipäivä saapuminen Mo. Eipä ihme, että kussakin makuuvaunussa on 24h-palvelua varten kaksi päivystävää vaunuhoitajaa, mahdollisessa ravintolavaunussa on keittiöpäällikkö, kokki, tarjoilija, tiskaaja (?) jotta aina olisi tarjolla tuoretta sampea ja seljankaa ja sitten on tietysti junapäällikkö, joka vastaa kaikesta hallinnollisesta toiminnasta junarungossa ja lisäksi on matkalla myös junarungon tekniikasta vastaava ja esiintyvät mahdolliset viat korjaava asentaja. Hallinnollisesti hän on junapäällikön varamies. 18-vaunun perusvenäläisessä junassa on näin laskien RZD:n henkilökuntaa ehkä noin 40. Suomen charterit olivat toki järkiään tuota lyhyempiä, kun ei RHK:n asemille kertakaikkiaan mahdu yleisliittolaista "normimittaista" henkilöjunaa, vaan ratapihat ja laiturit ovat melko lyhyentumppeja. Mainittakoon vielä, tietysti, että Suomessa näissä junissa on lisäksi yksi-kaksi VR:n konduktööriä ja junaa toki ajaa VR:n kuljettaja kotimaisen veturin puikoissa.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2009, 22:55:36 »

Mutta se vertailukohde olikin lähtenyt Helsingistä jo ti 6.1.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2009, 08:16:12 »

Tähän aiheeseen liittyen: Tänä aamuna Helsingistä lähteneessä Sibeliuksessa eli P31:ssä oli muutama ylimääräinen sininen vaunu keulilla.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2009, 10:22:43 »

Huomenna 10.1.2009 on sitten viimeinen mahdollisuus nähdä 3xDr16 -vetoinen venäläisjuna Oulun ja Kolarin välillä (no jos tarkkoja ollaan, niin junan paluumatka Kolarista Ouluun on se ihan viimeinen mahdollisuus). Toivotaan, että kolmas kerta toden sanoo: 2 viikkoa sitten juna ajettiin suunnitellusti kahdella Valakolla ja viikko sitten piti olla kolme, mutta tekniikka petti ja juna vedettiin vain kahdella veturilla. Aikataulutiedot löytyvät isovaalee.infosta.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2009, 13:58:26 »

Huomenna 10.1.2009 on sitten viimeinen mahdollisuus nähdä 3xDr16 -vetoinen venäläisjuna Oulun ja Kolarin välillä (no jos tarkkoja ollaan, niin junan paluumatka Kolarista Ouluun on se ihan viimeinen mahdollisuus)... Aikataulutiedot löytyvät isovaalee.infosta.

Kolarista etelään saapuvan tilausjunan aikataulu ja reitti olisi myös kiinnostavaa saada tiedoksi.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2009, 08:03:40 »

Huomenna 10.1.2009 on sitten viimeinen mahdollisuus nähdä 3xDr16 -vetoinen venäläisjuna Oulun ja Kolarin välillä (no jos tarkkoja ollaan, niin junan paluumatka Kolarista Ouluun on se ihan viimeinen mahdollisuus)... Aikataulutiedot löytyvät isovaalee.infosta.

Kolarista etelään saapuvan tilausjunan aikataulu ja reitti olisi myös kiinnostavaa saada tiedoksi.
Se kai tulee yöllä, mutta tämän tarkempaa tietoa ei minulla aikataulusta ole. Reitti lienee sama kuin ylöspäin mennessä, eli Oulusta juna jatkaa Kontiomäen kautta kohti Vainikkalaa?
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2019, 18:30:01 »

RZD on julkaissut vuodenvaihteen lisäjunien aikataulut. Muutosta viimevuotisiin näyttäisi olevan vain junanumeron muutos (5)69/(5)70 -> 206/205. Saa nähdä millä numerolla näitä tullaan ajamaan Suomessa.

Aikataulu:
Moskovasta Helsinkiin 27.12-7.1 206 MVA 16:55- 10:31 HKI
Helsingistä Moskovaan 28.12-8.1 205 HKI 15:57- 10:07 MVA

Lisäksi mainittakoon, että joulukuun lopun Tolstoit on jo tässä vaiheessa myyty loppuun suunnassa MVA-HKI.
 
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lisäjunat juhlapyhinä (kansainväliset)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina