Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #225 : Kesäkuu 17, 2014, 23:14:44 »

"Kylässä reilut 2000 asukasta"
- Entä muut junan käyttäjät?

"Haukivuoren pysähtymisten lopettamista puoltaa vähäinen matkustajamäärä ja pysähtymisen lopettamisen tuomat hyödyt muille matkustajille"
- Mitä on yritetty tehdä matkustajamäärien lisäämiseksi?
- Hyödyntäminen muillakin asemilla?

"Pysähtyminen edellyttää myös aseman ja laitureiden ylläpitoa ja huoltoa."
- Asema on yksityisomistuksessa, sen ylläpidosta ja huollosta vastaa yksityinen henkilö.
- Lopettakaa valojen polttaminen sen jälkeen, kun päivän viimeinen juna on mennyt.

"Viimeisten 10 vuoden aikana Haukivuoren matkustajamäärä on vähentynyt lähes 30%."
- Lasketaanko ne Kuopioon matkustajiksi, jotka ostavat halvemman tarjouslipun Helsinki - Kuopio, mutta jäävät alas Haukivuorella?

"Lakkautusten ansiosta, yhdessä muiden aikataulujärjestelyiden kanssa
pystytään nopeuttamaan Helsingin ja Kuopion välisiä InterCity-junayhteyksiä keskimäärin noin kymmenen minuuttia, mistä hyötyy suuri määrä matkustajia."
- Kuinka jarrutus Haukivuorella ja ohiajo nopeudella 120 km/h (200 km/h kalustolla) voidaan esittää muiden aikasäästöjen tuomana hyötynä?

Kyseinen ratkaisu, joka lisää kumipyöräliikennettä, on pahasti ristiriidassa tämän kanssa:
EU:n päästötavoite maksaa Suomelle kaksi miljardia
http://www.talouselama.fi/uutiset/eun+paastotavoite+maksaa+suomelle+kaksi+miljardia/a2237774

Yhteisellä matkalla?


tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 981


« Vastaus #226 : Kesäkuu 17, 2014, 23:17:28 »

Sanotaanko nyt näin diplomaattisesti, että tämä Haukivuoren ja Lievestuoreen asemien pysähdysten lakkauttaminen ja Turun-junien viikonloppuvuorojen harventaminen ovat VR:ltä sen verran paha ylilyönti, että asiasta kuullaan varmasti lähitulevaisuudessa lisää.

Ei mulla muuta. Tiedän mistä puhun.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #227 : Elokuu 08, 2014, 12:53:01 »

Ei voi ministerikään asialle mitään:

http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_risikko_haukivuoren_juna-aseman_lakkauttamispaatosta_ei_pureta/7397638
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2236


« Vastaus #228 : Elokuu 08, 2014, 15:32:12 »

Lainaus käyttäjältä: Yle
juna-yhtiö VR
Osataan taas niin hiivatin mallikkaasti.
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1854


« Vastaus #229 : Elokuu 08, 2014, 15:33:14 »

Omistajan edustaja on nyt sitten todennut, että omistaja ei voi hallita omistamaansa yhtiötä. Siispä yhtiö voi tehdä mitä huvittaa, sillä nyt omistajaa ei virallisesti kiinnosta.  Itkee
tallennettu

Chuck Norris voi sytyttää tulen hieromalla kahta jääpalaa vastakkain.
Lauri Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #230 : Elokuu 08, 2014, 17:07:25 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Bussit pysähtyvät muissakin kylissä tai ainakin niiden risteyksissä, ja jos ympäri vuoden ajettaisiin edes muutamia päivittäisiä vuoroja, voisi ajatella Haukivuoren aseman lakkauttamisen jopa parantavan joukkoliikennetarjontaa tai ainakin laajentavan hyvän peruspalvelun aluetta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1854


« Vastaus #231 : Elokuu 08, 2014, 17:11:27 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Taannoin eräässä uutisessa ainakin Aluehallintoviraston edustaja suoraan totesi, että minkäänlaista korvaavaa liikennettä ei tule.
tallennettu

Chuck Norris voi sytyttää tulen hieromalla kahta jääpalaa vastakkain.
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 341


« Vastaus #232 : Elokuu 08, 2014, 17:44:58 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Taannoin eräässä uutisessa ainakin Aluehallintoviraston edustaja suoraan totesi, että minkäänlaista korvaavaa liikennettä ei tule.

Ei muuta kuin haukivuorelaiset, sinne ja sieltä pois halajavat yksityisautoilemaan. Sehän sopii hyvin valtion pirtaan etenkin eillen julkaistujen budjettilukemien jälkeen, kun yksityisautoilua verotetaan entisestään enemmän ensi vuoden alusta alkaen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #233 : Elokuu 08, 2014, 18:18:21 »

"– Jos nämä velvoiteliikenteen vuorot olisi päätetty säilyttää, vaikka VR oli päättänyt lopettaa kaikki muut, olisivat aseman ylläpitokustannukset siirtyneet valtiolle, Risikko kertoo.

– Jos VR olisi jättänyt omia vuorojaan, niin tilanne olisi ollut toinen. Valitettavasti tässä on kuitenkin päätettävä näin.

Risikko muistuttaa, että VR oli jo aiemmin ilmoittanut lopettavansa oman, liiketaloudellisilla perusteilla hoitamansa liikenteen Haukivuorelle.

– Me emme ministeriössä voi puuttua VR:n päätöksiin, jotka koskevat sen omaa, liiketaloudellisin perustein hoitamaa liikennettä."



"– Olen sitä mieltä, että VR:n yksinoikeussopimus henkilöjunaliikenteestä on irtisanottava ja liikenne avattava aidolle kilpailulle. Silloin voidaan saada tänne toimija hoitamaan junaliikennettä Haukivuorelta Pieksämäelle ja Mikkeliin, Kohvakka sanoo."

Saa sitä olla mitä mieltä ikinä haluu, mut luuleeko Kohvakka oikeasti että ketään muuta toimijaa kiinnostaisi edes junaliikenne Haukivuoreen... Epäilen.. Eihän nyttenkään, vaikka bussiliikenne on aika avointa, busseja omalla kustannuksella ajeta mihinkään pikkukyliin, vaan keskitytään isojen kaupunkien väliseen liikenteeseen (OnniExpress, Onnibus).
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #234 : Elokuu 08, 2014, 18:46:47 »

Lainaus käyttäjältä: YLE
"– Jos nämä velvoiteliikenteen vuorot olisi päätetty säilyttää, vaikka VR oli päättänyt lopettaa kaikki muut, olisivat aseman ylläpitokustannukset siirtyneet valtiolle, Risikko kertoo.

Ministeri puhuu palturia. Haukivuoren laiturialue on jo nyt valtion omistuksessa ja hoidossa, eikä asiaan muutenkaan vaikuta se, minkä tyyppiset junat asemalla pysähtyvät.

Sitä paitsi pitäisikö esimerkiksi Kolarin radan varsien asemien ylläpito sitten lopettaa, kun niillä pysähtyy juna keskimäärin harvemmin kuin kaksi kertaa päivässä?

Lainaus käyttäjältä: YLE
– Jos VR olisi jättänyt omia vuorojaan, niin tilanne olisi ollut toinen. Valitettavasti tässä on kuitenkin päätettävä näin.

Risikko muistuttaa, että VR oli jo aiemmin ilmoittanut lopettavansa oman, liiketaloudellisilla perusteilla hoitamansa liikenteen Haukivuorelle.

– Me emme ministeriössä voi puuttua VR:n päätöksiin, jotka koskevat sen omaa, liiketaloudellisin perustein hoitamaa liikennettä."

Mitään VR:n omaa ja liiketaloudellisilla perusteilla hoitamaa liikennettä ei ole olemassakaan, vaan kaikki liikenne on vähintään palvelusopimusasetuksen (PSA) antaman mahdollisuuden mukaisesti yksinoikeudella tuettua. Toisin sanoen liikenneministeriöllä on oikeus puuttua kaikkeen VR:n liikennöimään henkilöliikenteeseen (pois lukien HSL-liikenne), mutta tätä mahdollisuutta ei vaan haluta ilmeisesti poliittisista syistä käyttää hyväksi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 981


« Vastaus #235 : Elokuu 08, 2014, 18:48:27 »

Saa sitä olla mitä mieltä ikinä haluu, mut luuleeko Kohvakka oikeasti että ketään muuta toimijaa kiinnostaisi edes junaliikenne Haukivuoreen... Epäilen.. Eihän nyttenkään, vaikka bussiliikenne on aika avointa, busseja omalla kustannuksella ajeta mihinkään pikkukyliin, vaan keskitytään isojen kaupunkien väliseen liikenteeseen (OnniExpress, Onnibus).

Ziggy varmasti ymmärtää sen, että Haukivuoren pysähdykset ovat tuottaneet VR:lle vuositasolla alakanttiin laskien noin 438.000 euroa lipputulojen muodossa.

Oman laskimeni mukaan tuo ei täytä persneton tunnusmerkistöä, ei vaikka miten yritänkin saada tuota väännettyä negatiivismerkkiseksi.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 124


« Vastaus #236 : Elokuu 08, 2014, 19:10:26 »

Mitähän uusia hoitokustannuksia, henkilölaitureista olisi mahtanutkaan tulla jos pysähdykset olisivat jatkuneet edelleen? Minusta on näyttänyt sille, että ne ovat olleet jo pitempään, aivan oman onnensa nojassa, vailla ”hoitoa”.

Kun pysähdykset nyt loppuvat, maksavien asiakkaiden kannattaa muistaa Mikkelissä, että eivät jatka junalla vaan bussilla menevät perille asti. Matka-aika on Helsinkiin hieman pidempi mutta perille savutaan aikataulussa, siellä kun eivät tunne, ”lehtikelejä”, edellispäivän ukkosia ja huonoa tuuriakin on huomattavasti vähemmän kuin meidän veronmaksajien omistamassa leikki yhtiössämme.  Virnistää
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 981


« Vastaus #237 : Elokuu 08, 2014, 19:29:11 »

Jotenkin korvistani kuuluu sellaista outoa huminaa... Hmmm... Kappas, kappas, ilmeisesti yksikään VRläinen ei kuitenkaan puolusta näitä lakkautuksia.

Hetki vielä, ristallipallo alkoi yhtäkkiä ennustaa tulevaisuutta...

Okei, ristallipalloni tiesi kertoa näiden sekoiluiden tavoitteen olleen kokonaisen kahden (2) henkilötyövuoden vähentäminen Haukivuoren ja Lievestuoreen pysähdysten lakkauttamisten myötä, kun keskimäärin yksi konduktööri voidaan poistaa junista.

Hetkinen, ristallipallo kertoo vielä lisää...

Jahas, ristallipallo tiesi jutella vielä pari muuta juttua, mutta ristallipallo edellytti meikäläiseltä, että nämä asiat kerrotaan toisaalla internetissä sellaisella sivustolla, johon ei kannata aikaa tuhlata.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1904


« Vastaus #238 : Elokuu 09, 2014, 09:27:35 »

Panu luetteli jo merkittäviä perättömyyksiä ministeri Risikon lausunnosta. Minulla iski silmään se, että ministeriön virkamiehet asettavat itsensä korkeimman hallinto-oikeuden yläpuolelle. "Meidän virkamiesten arvio on se, että me emme voi jäädyttää tilannetta, koska se vaikuttaisi koko VR:n junaliikenteen kehittämiseen." 

Erityisesti ihmetyttää, ettei ministeriö saa kirjattua valituksia antamalla niille diaarinumero, mutta ratkaisu oikeuslaitoksen kannan odottamatta jättämisestä saatiin kyllä syntymään.

Onko Suomessa itsestäänselvyys, että oikeuslaitos asettuu aina tukemaan ministeriöiden kantaa?

Siltä varalta, että niin ei olisi ja valitukset todettaisiin aiheellisiksi, on syytä kirjata ylös virkamiesten nimet, jotka osallistuvat valituksen alaisen asian käsittelyyn. Sama juttu, jos Liikennevirasto kaivaa laiturin ylös ennenaikojaan. Ei sitten kukaan pääse välttymään kantelulta virkavirheestä. Valitusten käsittelyaikaisten rajujen muutosten tekeminen ei taida Suomessa riittää virkarikokseksi?
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #239 : Elokuu 09, 2014, 10:48:55 »

Parhaillaan matkalla IC71:llä Haukivuorelle. Meitä lähti 6 ja 5 on vielä jäljellä. 86-vuotias äiti jatkoi Pasilan asemalta ambulanssilla. Muutama päivä sitten kuulin hänen ensimmäistä kertaa kiroilevan: " Kuka kusipää siellä ... oikein päätöksiä tekee?!"
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 981


« Vastaus #240 : Elokuu 09, 2014, 17:56:46 »

Onko porukalla näkemystä siitä, kuinka monta VR:n oman riskin henkilöjunaa VR on lisännyt suomalaisille raiteille 1.7.1995 jälkeen? Se on selvä, että palvelutaso jonkin verran nousi 3.9.2006 Lahden oikopätkän avautumisen myötä, mutta toisaalta taas samalla sekä Savonradan yöjunat että Tku-Jns-yöjunat lakkasivat kulkemasta.

Jos porukalla olisi tästä dataa jaettavana, se olisi hieno juttu. Tarvitsisin näitä tietoja hyvinkin nopeasti.

(EDIT: fiksattu typo. Kiitos Windows Phone 8.1:n loistavan automaattioikoluvun)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2014, 21:14:51 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #241 : Elokuu 26, 2014, 22:22:31 »

Tero Jokilehto, Erityisasiantuntija, yksikön päällikkö, LVM, 11.8.2014:
"Selvää on, että kaikkien Suomessa liikennöivien junien ei kannata pysähtyä kaikilla mahdollisilla juna-asemilla.
Jos näin toimittaisiin, matka-ajoista tulisi kohtuuttomia eikä kukaan haluaisi liikkua junilla."

"Ministeriö ei voi puuttua VR:n päätöksiin, jotka koskevat sen omaa, liiketaloudellisin perustein hoitamaa liikennettä. VR:ltä saatujen tietojen mukaan uusi junakalusto, mahdollisuus nopeuden nostamiseen ja pysähdysten poistaminen Haukivuoren asemalla nopeuttaa junavuoroja koko Savon radalla, koska yksiraiteisen radan käyttöä voidaan tehostaa ja junien kulkua suunnitella paremmin. Tämä parantaa vuodessa noin 600 000 junamatkustajan palvelua kyseisellä radalla."

***

Joopa joo.

10.8.2014 saakka Pieksämäki - Mikkeli Välillä IC 66 teki yhden pysähdyksen Haukivuorella, missä maksavat asiakkaat pääsivät junaan/junasta. http://vaunut.org/kuva/93657?u=2471

11.8.2014 alkaen IC 66 ei pysähdy Haukivuorella, mutta pysähdysten lukumäärä on jopa lisääntynyt (Loukolampi, Hiirola). Matkustajat eivät kuitenkaan pääse junaan/junasta.

Lähde: Pieksämäki - Mikkeli / IC 66
http://gratu.miso.fi/aikataulut/


* PM_HAU_MI.jpg (79.84 kilotavua, 960x720 - tarkasteltu 314 kertaa.)
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 582


« Vastaus #242 : Elokuu 26, 2014, 22:50:27 »

Pitäisikö tähän todeta, että voi Lol (Loukolammen osalta).
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« Vastaus #243 : Elokuu 30, 2014, 19:26:22 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Taannoin eräässä uutisessa ainakin Aluehallintoviraston edustaja suoraan totesi, että minkäänlaista korvaavaa liikennettä ei tule.

Ei muuta kuin haukivuorelaiset, sinne ja sieltä pois halajavat yksityisautoilemaan. Sehän sopii hyvin valtion pirtaan etenkin eillen julkaistujen budjettilukemien jälkeen, kun yksityisautoilua verotetaan entisestään enemmän ensi vuoden alusta alkaen.
Tässä Jukan lausumassa on eräs merkittävä seikka. Sitä mukaa kun autoilun verotusta kovennetaan, tulee autoilusta ja sen suuren markkinaosuuden turvaamisesta valtiolle houkuttelevampaa. Ei siis ole fiskaalisesti kannattavaa ohjata kansalaisia joukkoliikenteeseen. Esimerkiksi tapaus Haukivuori lisää varmuudella autoilua ja autoilun tuottamia verotuloja. Käsittääkseni esim. läntisessä naapurimaassamme verotetaan kevyemmin auton omistamista, joka käyttömaksu on meidän valtiollemme valtava tulonlähde. Jos läntisessä naapurimaassamme olisi tällainen tapaus Gäddberg, ratkaisu ei välttämättä olisi ollut se, mikä Suomessa tehtiin.

Joukkoliikenteen kannattajan ei siis kannata vaatia autoilulle mahdollisimman kovaa verotusta, koska se johtaa autoilun suosimiseen liikennepolitiikassa. M.O.T.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 547


« Vastaus #244 : Syyskuu 03, 2014, 17:56:30 »

Haukivuorelle jäi vain junan jäljet http://www.ita-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/uusi-kyltti-haukivuorelle-j%C3%A4i-vain-junan-j%C3%A4ljet-198718 
tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #245 : Syyskuu 03, 2014, 18:48:00 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Taannoin eräässä uutisessa ainakin Aluehallintoviraston edustaja suoraan totesi, että minkäänlaista korvaavaa liikennettä ei tule.

Ei muuta kuin haukivuorelaiset, sinne ja sieltä pois halajavat yksityisautoilemaan. Sehän sopii hyvin valtion pirtaan etenkin eillen julkaistujen budjettilukemien jälkeen, kun yksityisautoilua verotetaan entisestään enemmän ensi vuoden alusta alkaen.
Tässä Jukan lausumassa on eräs merkittävä seikka. Sitä mukaa kun autoilun verotusta kovennetaan, tulee autoilusta ja sen suuren markkinaosuuden turvaamisesta valtiolle houkuttelevampaa. Ei siis ole fiskaalisesti kannattavaa ohjata kansalaisia joukkoliikenteeseen. Esimerkiksi tapaus Haukivuori lisää varmuudella autoilua ja autoilun tuottamia verotuloja. Käsittääkseni esim. läntisessä naapurimaassamme verotetaan kevyemmin auton omistamista, joka käyttömaksu on meidän valtiollemme valtava tulonlähde. Jos läntisessä naapurimaassamme olisi tällainen tapaus Gäddberg, ratkaisu ei välttämättä olisi ollut se, mikä Suomessa tehtiin.

Joukkoliikenteen kannattajan ei siis kannata vaatia autoilulle mahdollisimman kovaa verotusta, koska se johtaa autoilun suosimiseen liikennepolitiikassa. M.O.T.

Tämä ei tosin muuta miksikään sitä, että autoilun kokonaiskulut kansantaloudelle ovat moninkertaiset sen tuloihin nähden.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #246 : Syyskuu 06, 2014, 12:21:21 »

Onkohan tohon Pieksämäen ja Mikkelin välille tulossa mitään Haukivuoren junien loppumista korvaavaa linja-autoliikennettä. Nimittäin olisi aiheellista kyllä tarjota muutama vuoro viikonloppuisinkin sovitettuina hyvin junien aikatauluihin. Koitin vähän etsiä, mutten löytänyt oikein mitään mainintaa asiasta.

Taannoin eräässä uutisessa ainakin Aluehallintoviraston edustaja suoraan totesi, että minkäänlaista korvaavaa liikennettä ei tule.

Ei muuta kuin haukivuorelaiset, sinne ja sieltä pois halajavat yksityisautoilemaan. Sehän sopii hyvin valtion pirtaan etenkin eillen julkaistujen budjettilukemien jälkeen, kun yksityisautoilua verotetaan entisestään enemmän ensi vuoden alusta alkaen.
Tässä Jukan lausumassa on eräs merkittävä seikka. Sitä mukaa kun autoilun verotusta kovennetaan, tulee autoilusta ja sen suuren markkinaosuuden turvaamisesta valtiolle houkuttelevampaa. Ei siis ole fiskaalisesti kannattavaa ohjata kansalaisia joukkoliikenteeseen. Esimerkiksi tapaus Haukivuori lisää varmuudella autoilua ja autoilun tuottamia verotuloja. Käsittääkseni esim. läntisessä naapurimaassamme verotetaan kevyemmin auton omistamista, joka käyttömaksu on meidän valtiollemme valtava tulonlähde. Jos läntisessä naapurimaassamme olisi tällainen tapaus Gäddberg, ratkaisu ei välttämättä olisi ollut se, mikä Suomessa tehtiin.

Joukkoliikenteen kannattajan ei siis kannata vaatia autoilulle mahdollisimman kovaa verotusta, koska se johtaa autoilun suosimiseen liikennepolitiikassa. M.O.T.
2000-luvun alussa tuli juteltua liikenneverotuksesta VM:n virkamiesten kanssa yhessä pöydässä.
Polttoainevero on erittäin tärkeä fiskaalisesti, sen tuottoa ei tule millään keinoin vaarantaa.
Hyvin on pätenyt tämä idea kun miettiin mihin päin "kaikki" menee.
Autovero myös pyhä asia, autokannan uusiutumisen nopeutuminen uhkaisi rapauttaa liikaa veropohjaa.
Tätä vasten, joukkoliikennevastaisuus on myös erittäin hyvin ymmärrettävissä.
Saksassa tämä on ratkaistu siten että liikenteestä kerätyt verot on käytettävä liikenne-infraan. Ei tule tälläistä vastavetoa kuin Suomessa.  Muilla veroilla katetaan muut asiat.
Suomessa todennäköisesti yliverotus liikenteessä on aiheuttanut tämän julkistalouden ison pöhön, n. 5 miljardia saatu ns liikaa verotuloja jotka tietysti on pitänyt mällätä johonkin vuosittain. Tämä tauti on kehittynyt vuosikymmenien saatossa huomaamatta.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #247 : Tammikuu 21, 2016, 23:34:52 »


KHO:lta kesti 1,5 vuotta todeta, että asiasta ei voi valittaa.
http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/lyhyetratkaisuselosteet/lyhytratkaisuseloste/1452780409062.html

Näyttävät puolustavan tässä tapauksessa vääryyttä. En hyväksy tuollaista päätöstä.
Koko prosessi ja perustelut henkilöjunien pysähdysten lopettamiseksi on osoittetavissa vääräksi.

Esimerkkinä muutamia erikoisuuksia matkan varrelta:

1. Viimeaikoina on puhuttu paljon lippujen hinnoista ja VR ilmoittaa alentavansa lippujen hintoja.
Haukivuorelle ei päässyt tarjouslipuilla. Menopaluu Espoo - Haukivuori oli yhdeltä henkilöltä noin 100 €. Haukivuoren ohi pääsi tarjouslipulla halvemmalla.

2. Lippujen tarkastus Haukivuorella junaan nousevien osalta oli ylimalkaista. Konduktööriltä saamani vastauksen mukaan matkustajamäärät perustuivat leimattuihin lippuihin.
Leimattuihin, ko asemalle/asemalta myytyihin vai satunnaisotantaan?
Nuppiluvun laskenta ei ole oikea mittari, vaan matkustajien tuomat lipputulot, joka on mm. matkan pituuden funktio.

4. Ei ollut havaittavissa minkäänlaista yritystä matkustajamäärien lisäämiseksi (vrt. hinnoittelu) tai julkista keskustelua aiheesta esim. vuotta aikaisemmin.

5. 14.4.2014 uutinen / HS: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella

6. Asian käsittely Klippanilla ilman Mikkelin kaupunkia (asiakkaan edustajien mielipidettä)

7. 8.8.2014 liikenneministeri Risikko / YLE: "Risikko ei nähnyt syytä peruuttaa ministeriössä jo aiemmin tehtyä päätöstä. Kustannukset tulisivat liian kalliiksi"

8. 11.8.2014 henkilöjunat eivät pysähdy Haukivuorella

9. 25.9.2014 ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu, VR:
"Haukivuoren pysähdysten osalta kysymys ei siis ole liikennöinti-, energia- tai pysähdyskustannuksista, vaan matka-aikahyödyistä."

10. Matka-aika IC:llä Helsingistä Haukivuorelle on yli 3h, Haukivuoren pysähdys vie aikaa noin 3 min.

11. Perusteluihin liittyi mm. uusi 200 km/h kalusto, vaikka Haukivuoren kohdalla on sn 120 km/h veturivetoisilla junilla.

12. Pysähdysten lopettaminen lisää maantieliikenteen hiilidioksidi- ym. päästöjä, mikä on Pariisin ilmastokokouksen vastainen toimenpide.

13. Ratkaisu huonontaa valtiontaloutta ja vaihtotasetta (ostoenergian tarve kasvaa, maanteiden kunnossapidon tarve kasvaa, liikenneonnettomuudet lisääntyvät, autojen käyttöikä on n kertaa lyhyempi kuin rautatiekaluston.

14. Rautateillä ajetaan nopeusrajoitusten mukaan, maanteillä ei.
"Joka toinen bussikuski sanoo ajavansa ylinopeutta kiireen takia" HS 9.6.2015
http://www.hs.fi/kotimaa/a1433823005371
Henkilöautoista puhumattakaan.
Väitän, että VR:n strategia matka-aikojen osalta perustuu kilpailuun ylinopeudella liikkuvan maantieliikenteen kanssa, jota myös ns. "korvaava liikenne" on.

15. Kyseessä on valtion omistama yhtiö. Millainen on omistajan tarkoitusperä ja omistajaohjaus yhtiölleen?

Keskustelua

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7145.0.html

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8170.0.html

https://www.facebook.com/groups/292234454161439/permalink/1047561865295357/?hc_location=ufi

https://www.facebook.com/groups/1416510491944161/?fref=ts

Tosiasioita sanoin ja kuvin
http://vaunut.org/sarja/2932
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #248 : Lokakuu 23, 2016, 14:02:40 »


Haukivuoren aluejohtokunnan jäsen 19.10.2016:
"Tänään juuri kuulin YLE E-Savon uutisista, että 19.12. alkavat talviaikataulut, aamun velvoiteliikennevuoroineen, ei tuo takaisin junapysähdyksiä Haukivuoren asemalle.
Se siitä radan varren asutustaajamien asukkaiden tasavertaisesta kohtelusta, vapaa-ajan asukkaidemme joustavista matkustusmahdollisuuksista, taloudellisten resurssien järkevästä käytöstä, hiilitieoksiidipäästöjen vähentämisestä, liikenneturvallisuuden parantamisesta, maaseudun asuttuna pitämisestä, yritystoiminnan elinmahdollisuuksien säilyttämisestä ja jopa kehittämisestä, jne.
Yli kaksi vuotta aluejohtokunta on ollut jatkuvasti yhteydessä poliittisiin päättäjiin. Olemme esittäneet pitävät perustelut junapysähdysten jatkamiseksi. Niitä ei ole kukaan pystynyt kumoamaan. Sen sijaan lakkautuspäätöksen hatarat perustelut ovat jo tilastollisestikin (v 2015) todennettu täysin virheellisiksi.
Joiltain päättäjiltä olemme saaneet näennäistä ymmärrystä hankettamme kohtaan, mutta tässä on tulos.
No, tulipahan nyt ainakin todistettua, että asiamme on liian pieni vastuullisten virkamiesten ja poliittisten päättäjien ratkottavaksi. He istuvat tyytyväisinä norsunluutorneistaan kehä III:n sisäpuolella ja toteuttavat ikiaikaista haavettaan kaikkien suomalaisten keskittämisestä n. 10 suureen kasvukeskukseen, joiden välillä luotijunat suihkivat ikkunat peitettynä. Ikkunat peitettyinä sen vuoksi, ettei vaan kukaan saisi ahaa elämystä muuttaa maalle."

***

Liitteenä asian johdosta lähettämäni kysymys valtionyhtiöiden omistajaohjausministerille.

Uusi toimitusjohtaja laittaa toivottavasti tämän lupauksen täytäntöön Haukivuoren kohdalla.
Menestystä muutenkin tärkeässä tehtävässä.
"VR:n toimitusjohtajana Jansson lupaa kuunnella junamatkustajien ja tavarankuljettajien toiveita."
http://yle.fi/uutiset/3-9241381

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7145.msg52002.html#msg52002
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8170.0.html


* Kirjallinen_kysymys.pdf (203.13 kilotavua - ladattu 128 kertaa.)
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #249 : Lokakuu 27, 2016, 19:39:26 »

Jos ei Haukivuorella pysähdytä, niin ensi vuonna Orimattilan Hennassa, jossa ei edes kukaan asu. Kaikki Z-junat alkavat pysähtyä perustettavalla liikennepaikalla. Matka-aika Hki - Lahti pitenee 5 minuuttia ko. pysähdyksen johdosta.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina