Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #50 : Huhtikuu 18, 2014, 03:45:01 »

Eli mainittu kaksi euroa on samassa suuruusluokassa, vaikkakin tällaisella hätäisellä laskulla tulikin yli tuplahinta. --
Kertokaa toki, jos laskin jossain kohdassa pahasti pieleen, tai mikäli tuli jokin karkea ajatusvirhe. Hymyilee
Koska Sr1:t korvaavat veturit on jo tilattu, niin KERS olisi ollut hyvä ottaa huomioon?
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #51 : Huhtikuu 18, 2014, 05:59:33 »

Suomalaiset ovat nousseet matalilta laitureilta junaan ja junasta 152 vuotta. Valtaosa tuosta ajasta on liikennöity puuvaunuilla, joiden rappuset ovat olleet kaikkein korkeimmalla. Kun juna ei ole mahtunut kokonaan laituriin, niin sieltäkin on päästy laukkujen kanssa alas. Ymmärrän liikuntaesteisten tilannetta, mutta ei kai sillä perusteella tarvitse koko liikenneyhteyttä lopettaa. Oleellista ei ole pelkästään aseman koko, vaan minkähintaisen (minne/mistä) lipun ostaa. Porukkaa voi tulla Haukivuorelle (ja takaisin) myös Helsingistä, Espoosta ja Kerasta (missä on matala laituri).
Laiturialueelle ei tarvitse kovin montaa Lediä. Niitä voi ohjata valaistuksen, liikenteen ja liikkeen mukaan.
Lumityöt voisi sponsoroida Mikkelin kaupunki, koska Haukivuorella on veronmaksajia. 200 km/h liikenne pitkällä yksiraiteisella rataosalla (Kouvola - Oulu 633 km, Mikkeli - Pieksämäki 71 km) ei ole mahdollista ilman junakohtauksia, jotka koskevat myös näitä junia vastaantulevien yhtä nopeiden junien vuoksi. Ko. junien vetureiden osalta onnistuu hyötyjarrutus. Junakohtauksen voi hyödyntää matkustajien siirtymiseen ulos / sisään.

Siirtyminen kumipyörille lisää hiilidioksidipäästöjä ja on ristiriidassa tärkeiden tavoitteiden ja puheiden kanssa
- tarvitaan konkreettisia tekoja.

http://www.motiva.fi/ajankohtaista/motivan_tiedotteet/2012/suomi_vuonna_2050_raiteilla_vai_teilla_liikenteen_hiilidioksidipaastoja_vahennettava.5130.news
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomi+joutuu+leikkaamaan+liikennep%C3%A4%C3%A4st%C3%B6j%C3%A4++lis%C3%A4%C3%A4+biopolttoaineita+tankkiin/a1397726108500

Loppujen lopuksi matkustaja tekee kuitenkin tärkeimmän päätöksen.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #52 : Huhtikuu 18, 2014, 06:32:01 »

Suomalaiset ovat nousseet matalilta laitureilta junaan ja junasta 152 vuotta. Valtaosa tuosta ajasta on liikennöity puuvaunuilla, joiden rappuset ovat olleet kaikkein korkeimmalla. Kun juna ei ole mahtunut kokonaan laituriin, niin sieltäkin on päästy laukkujen kanssa alas. Ymmärrän liikuntaesteisten tilannetta, mutta ei kai sillä perusteella tarvitse koko liikenneyhteyttä lopettaa.
Eräiden eurooppalaiskaupunkien metrokartoissa on merkitty erikseen, onko asemalla esteetön pääsy junaan ja/tai laiturille. Ehkä tätä käytäntöä voisi soveltaa myös rautatieliikenteessä?

Joitakin kertoja tullut viime vuosien aikana matkustettua ainakin junilla IC66, IC68, IC71, IC73, IC74, IC77, IC78, IC707 ja IC/P709 Haukivuoren ohitse. Enpä muista kertaakaan sellaista tilannetta, että joku matkustaja ei olisi päässyt junan kyytiin tai pois kyydistä matalan laiturin vuoksi.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #53 : Huhtikuu 18, 2014, 07:09:15 »

Pelkään myös Riihimäen puolesta pysähdysten suhteen, korkeaa laituria ei löydy kuin pätkä II-laiturin pohjoispäästä.

Onhan ykköslaiturinkin pohjoispää korkea.  Iskee silmää
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #54 : Huhtikuu 18, 2014, 07:28:53 »

Loppujen lopuksi matkustaja tekee kuitenkin tärkeimmän päätöksen.

Minkä päätöksen Mikkelin Haukivuoren kaupunginosassa asuva voi tehdä? Siis jos ja kun VR päättää olla päästämättä junaan?

Toki haukivuorelainen voi päättää olla lähtemättä reissuun, joten siinä olet oikeassa. Mutta, jos ja kun reissuun lähdetään, niin kumipyörien lisäksi ei taida olla vaihtoehtoja. Turha siitä on haukivuorelaisia syyttää.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #55 : Huhtikuu 18, 2014, 14:22:22 »

Ei tarvitse tehdä enää mitään tämän asian suhteen sen jälkeen, jos asia toteutuu.
Ne, jotka haluavat, että junalla pääsee Haukivuorelle tai Haukivuorelta, käyttäköön junaa niin kauan kuin siihen on mahdollisuus, sillä voi olla vaikutusta. Taitaa olla muitakin junan käyttäjiä - tai jotka voisivat käyttää junaa, kuin paikkakuntalaisia. Itse tiedän sellaisia vuodesta 1969 lähtien...
- eli haukivuorelaisia ei ole syyllistetty eikä eritelty.

http://yle.fi/uutiset/haukivuorella_pelataan_junaliikenteen_loppua_-_pitaako_taalta_muuttaa_pois/7192261
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #56 : Huhtikuu 18, 2014, 15:27:19 »

Käsittääkseni Otava–Pieksämäki-välin tasoristeykset eivät ole poistumassa maailmankartalta ihan muutamassa vuodessa. Näin ollen sn on ja pysyy 140:ssä, ja uuden sähköveturin huippunopeuden käyttö oikeutuksena pysähdyksen lakkauttamiseen on aivan uskomatonta propagandaa, aivan samoin kuin "esteetön kulku uusiin vaunuihin estyy matalalta laiturilta". Jopa moni "tavallinenkin matkustaja" tietää, että "uudella sähköveturilla" on halvempaa pysäyttää juna kuin sillä ikivanhalla sähköryssällä, jonka katolla junan liike-energia hehkuu punaisena ympäristöön useiden megawattien energian edestä (ja myös vaunujen alakerrasta jarrulevyjen kautta). Ja aivan sama tilanne on Lievestuoreen aseman kohdalla.

Niin kauan kun sn on 140, ei lakkauttamiselle ole nopeudesta johtuvia edellytyksiä.

Minua alkaa jo epäilyttää ko. lausunnon antaneen henkilön pätevyys tehtäviinsä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2014, 16:12:25 kirjoittanut Olli Aalto » tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #57 : Huhtikuu 18, 2014, 15:29:07 »

VR on kuulemani mukaan omissa laskelmissaan päätynyt tulokseen, joka osoittaa, että pysähdys on kannattava, mikäli junaan nousee yksi matkustaja, joka matkustaa 200 km matkan normaalihintaisella lipulla.

Mitä operaattoriin tulee: monopoli purkuun, ennen kuin peruuttamattomia vahinkoja syntyy lisää.
Niin onkohan tapauksessa laskettu kulut mitä tulee kun tehdään stoppi. Varmaan pitää paikansa. Mutta aika hypoteetinen kun alkaisi matka-aika kasvaa rajusti ja sitä kautta karsia muita matkustajia eli tuottopuoli kärsii nopeammin verrattuna siihen mitä  "uudet matkustajat" maitolaitureilta tuovat taloon.
Matka-ajalla tietty funktio miten se houkuttelee matkustajia junaan, tässä tapaukseessa tehty toteama että lyhennetään matka-aikaa 5 min Helsinki-Kuopio välillä niin saadaan enemmän matkustajia mitä haukivuorella menetetään.
Näin se vaan menee..
Kyllä, jokainen pysähdyksessä menetetty sentti on huomioitu.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #58 : Huhtikuu 18, 2014, 16:34:52 »

ja Haukivuoren aseman kohdalla sn on vielä alhaisempi: 120 km/h, jolla nopeudella myös Sm3:t ajavat nykyisin korkeintaan Haukivuoren ohi. Rajoitus on ollut vuosia.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #59 : Huhtikuu 18, 2014, 21:23:33 »

Jatkoa asemien lakkautuksille tai junien pysähtymisille hiljaisemmilla asemilla näyttäisi olevan luvassa:

"VR:lle on tulossa uusia sähkövetureita, joiden keskinopeus tulee olemaan 200 kilometriä tunnissa. Näitä junia ei VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuun mukaan kannata pysäyttää pienillä asemilla ja nykyiset ratkaisut tukevat tätä ajatusmallia."

(Haukivuoren Seutu 17.04.2014)

Jos syy lakkautuksiin on tämä, niin Haukivuoren ja Lievestuoreen asemat VR päätti ilmeisesti lakkauttaa parikymmentä vuotta etuajassa, jotta kukaan ei enää "vanhasta muistista" eksyisi silloin näille asemille ja vaarallisen lähelle ohikiitäviä Sr3:ia. Vähintään tuo aika kulunee ennen kuin Haukivuoren ja Lievestuoreen ohi pääsee 200 km/h.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #60 : Huhtikuu 18, 2014, 21:40:53 »

Jos syy lakkautuksiin on tämä, niin Haukivuoren ja Lievestuoreen asemat VR päätti ilmeisesti lakkauttaa parikymmentä vuotta etuajassa, jotta kukaan ei enää "vanhasta muistista" eksyisi silloin näille asemille ja vaarallisen lähelle ohikiitäviä Sr3:ia. Vähintään tuo aika kulunee ennen kuin Haukivuoren ja Lievestuoreen ohi pääsee 200 km/h.
Mihin tuo parikymmentä vuotta perustuu Haukivuoren kohdalla?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #61 : Huhtikuu 18, 2014, 22:00:04 »

Sen kerran kun minä lähden reissuun ilman läppäriä, niin VR tekee heti viheliäistä viheliäisemmän tempun. En jaksa kirjoittaa nyt heti, mutta odottakaas kunhan tästä tokenen. Lainaan ensihätään yhtä yh-äitiä, jolle VR ei ole suostunut vastaamaan:

Lainaus (lyhennelmä):

"Parahin Otto Lehtipuu,
Pöyristyneenä luin tänään uutisen, jonka mukaan VR olisi ensi elokuussa lopettamassa myös IC-junien pysähdykset Haukivuoren asemalla. En lainkaan ymmärrä teidän ja VR:n logiikkaa; ympäristösyistä junien käyttöön tulisi rohkaista ihmisiä, mutta tällaisella toiminnalle te kaikin tavoin ajatte esimerkiksi mökkeilijöitä ja jopa turisteja auton käyttäjiksi - Haukivuorelle kun bussit kulkevat vain arkisin! On törkeää ihmisten aliarvioimista todeta, että "muut kulkutavat palvelevat paremmin Haukivuorella", kun muita kulkutapoja viikonloppuisin ei ole olemassakaan! Paikkakuntahan suorastaan elää mökkeilijöistä sekä turisteista, siellä on myös EU-varoin kunnostettu upea kalastuspaikka Nykälässä, jonne matkailijat nimenomaan saapuvat junalla, ja heidät haetaan sieltä autolla/taksilla. http://www.saunalahti.fi/koskelle/yhteyst.html
Tällaisella päätöksellä te siis käytännössä estäisitte muiden kuin autoilijoitten pääsyn kesämökeilleen tai Nykälänkoskelle viikonloppuisin kokonaan.

Haukivuorella lapsuudestani saakka käyneenä tiedän tasan, kuinka siellä kaupat heräävät henkiin kesäasiakkaiden myötä ja miten junasta purkautuu/sinne kiipeää kesäisin runsaasti ihmisiä - paljon enemmän kuin 3! Te haluaisitte kuitenkin näivettää tämänkin paikkakunnan lopullisesti kun kaupoista ja takseilta häviäisivät kesäasiakkaat.
- - - -
Mikäli VR oikeasti haluaisi ohjata ihmisiä junien käyttäjiksi, te ette tekisi tällaisia kestämättömiä totaalisia päätöksiä kaikkien junavuorojen lopettamisesta muutaman minuutin takia, vaan tarjoaisitte meille erilaisia junayhteyksiä, todellista ASIAKASPALVELUA: jo nyt pendolinot huristavat Haukivuoren ohi, mutta osa päivän IC:stä voisi edelleen tarjota yhteyden myös Haukivuorelle ja osa sitten pyyhältää sen ohitse. Tai te voisitte tilastoistanne todeta, milloin siellä kaikkein eniten jää matkustajia, ja tarjota enemmän vuoroja tuolloin (kesäisin). Englannissa, Hollannissa ja Ranskassa asuneena ja tuolloin paljon junilla matkustaneena tiedän omakohtaisesti, että niissä on tarjolla päivän mittaan paljon erilaisia junavuoroja, niin nopeita kuin hitaita ja vieläpä jotain siltä väliltä, jolloin kaikkien matkustajien on helppo valita itselleen sopivimmat vuorot. Sitä on todellinen asiakaslähtöisyys ja vain silloin julkisesta liikenteestä tulee kilpailukykyinen vaihtoehto autoilulle.
Vihreäksi vaihtoehdoksi ei tulla kaluston väritystä vaihtamalla, vaan tarjoamalla matkustajille riittävästi erilaisia junavuoroja ja huolehtimalla julkisen liikenteen saatavuudesta myös maaseudulla."
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #62 : Huhtikuu 19, 2014, 01:13:16 »

Käsittääkseni Otava–Pieksämäki-välin tasoristeykset eivät ole poistumassa maailmankartalta ihan muutamassa vuodessa. Näin ollen sn on ja pysyy 140:ssä....

Niin no, en tiedä kyllä tuosta. Kohtuullisen nopeasti eteni tasoristeysten poisto Pieksämäki-Kuopio-välillä, mutta kolme niitä siellä vielä on. Käytännössä, rahastahan ja tahtotilastahan se kiinni on.

Itse ihmettelen kyllä eniten sitä, että miksi ne piti juuri nyt Pieksämäen pohjoispuolelta poistaa, kun niiden poisto olisi ollut varmaan tuottanut suuremmalle joukolle ajansäästöä juuri Otava-Pieksämäki-väliltä jonne niitä jäi vielä 11 kpl tämän hetkisen tasoristeys.fi:n tietojen mukaan. Puhumattakaan että nyt jo suunnitellaan Kuopio-Iisalmi-tasoristeysten poistamista joka on vielä huomattavasti pienempien matkustajaliikenteen virtojen äärellä.

Minuutteja saisi varmaan tuolta Otava-Pieksämäki-väliltä ihan eniten pois kun tasoristeykset poistettaisiin.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #63 : Huhtikuu 19, 2014, 07:53:27 »

Sen kerran kun minä lähden reissuun ilman läppäriä, niin VR tekee heti viheliäistä viheliäisemmän tempun. En jaksa kirjoittaa nyt heti, mutta odottakaas kunhan tästä tokenen. Lainaan ensihätään yhtä yh-äitiä, jolle VR ei ole suostunut vastaamaan:

Lainaus (lyhennelmä):

"Parahin Otto Lehtipuu,
Pöyristyneenä luin tänään uutisen, jonka mukaan VR olisi ensi elokuussa lopettamassa myös IC-junien pysähdykset Haukivuoren asemalla. En lainkaan ymmärrä teidän ja VR:n logiikkaa; ympäristösyistä junien käyttöön tulisi rohkaista ihmisiä, mutta tällaisella toiminnalle te kaikin tavoin ajatte esimerkiksi mökkeilijöitä ja jopa turisteja auton käyttäjiksi - Haukivuorelle kun bussit kulkevat vain arkisin! On törkeää ihmisten aliarvioimista todeta, että "muut kulkutavat palvelevat paremmin Haukivuorella", kun muita kulkutapoja viikonloppuisin ei ole olemassakaan! Paikkakuntahan suorastaan elää mökkeilijöistä sekä turisteista, siellä on myös EU-varoin kunnostettu upea kalastuspaikka Nykälässä, jonne matkailijat nimenomaan saapuvat junalla, ja heidät haetaan sieltä autolla/taksilla. http://www.saunalahti.fi/koskelle/yhteyst.html
Tällaisella päätöksellä te siis käytännössä estäisitte muiden kuin autoilijoitten pääsyn kesämökeilleen tai Nykälänkoskelle viikonloppuisin kokonaan.

Haukivuorella lapsuudestani saakka käyneenä tiedän tasan, kuinka siellä kaupat heräävät henkiin kesäasiakkaiden myötä ja miten junasta purkautuu/sinne kiipeää kesäisin runsaasti ihmisiä - paljon enemmän kuin 3! Te haluaisitte kuitenkin näivettää tämänkin paikkakunnan lopullisesti kun kaupoista ja takseilta häviäisivät kesäasiakkaat.
- - - -
Mikäli VR oikeasti haluaisi ohjata ihmisiä junien käyttäjiksi, te ette tekisi tällaisia kestämättömiä totaalisia päätöksiä kaikkien junavuorojen lopettamisesta muutaman minuutin takia, vaan tarjoaisitte meille erilaisia junayhteyksiä, todellista ASIAKASPALVELUA: jo nyt pendolinot huristavat Haukivuoren ohi, mutta osa päivän IC:stä voisi edelleen tarjota yhteyden myös Haukivuorelle ja osa sitten pyyhältää sen ohitse. Tai te voisitte tilastoistanne todeta, milloin siellä kaikkein eniten jää matkustajia, ja tarjota enemmän vuoroja tuolloin (kesäisin). Englannissa, Hollannissa ja Ranskassa asuneena ja tuolloin paljon junilla matkustaneena tiedän omakohtaisesti, että niissä on tarjolla päivän mittaan paljon erilaisia junavuoroja, niin nopeita kuin hitaita ja vieläpä jotain siltä väliltä, jolloin kaikkien matkustajien on helppo valita itselleen sopivimmat vuorot. Sitä on todellinen asiakaslähtöisyys ja vain silloin julkisesta liikenteestä tulee kilpailukykyinen vaihtoehto autoilulle.
Vihreäksi vaihtoehdoksi ei tulla kaluston väritystä vaihtamalla, vaan tarjoamalla matkustajille riittävästi erilaisia junavuoroja ja huolehtimalla julkisen liikenteen saatavuudesta myös maaseudulla."


Yh-äipältä asiallinen ja naseva kirjoitus, jonka kruunaa tuo vouhotus kaluston värityksen vaihtamisesta.

Sen sijaan todella epäasiallista käytöstä Lehtipuulta, jos hän ei ole vaivautunut kommentoimaan kirjoitusta mitenkään. Ilmeisesti Lehtipuulla ei ole vastaamisen kelpaavaa sopivaa copypaste-pohjaa tai sitten VR-yhtymän pohjoiskorealainen viestintästrategia määrää vaikenemaan kaikista ikävistä asioista.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #64 : Huhtikuu 19, 2014, 08:46:47 »

Hieno kirje. Mitä tulee radan huippunopeudennostoon, ei sitä lobattaessa ole mainittu mitään pysähdyspaikkojen vähentämisestä, eikä nopeudennosto sitä edellytä. Toki kuluu x määrä sekunteja enemmän pysähtyä kahdestasadasta kuin pienemmästä nopeudesta.

Minulle on itäjuurisena ja osa-aikasavolaisena myös täysin uusi tieto, että kolme minuuttia merkitsee kenellekään savolaiselle mitään.

Oleellisin argumentti on tässä tilanteessa se, että lopettamalla pysähdykset VR omalla osaoptimoinnillaan aiheuttaa yhteiskunnalle isot kustannukset. Junien pysähdykset ovat halpa tapa palvella, ja junien täydellinen korvaaminen aiheuttaisi ely-keskukselle eli veronmaksajille valtavat kustannukset palvelutason silti huonontuessa. VR kyllä tietää tämän, mutta ymmärtävätkö päättäjät, mitä ovat nyt sallimassa?

Tapaus Lievestuore-Haukivuori on hyvä käytännön esimerkki Suomen onnettomasta ja ponnettomasta joukkoliikenne- ja rautatiepolitiikasta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #65 : Huhtikuu 19, 2014, 13:45:13 »

Käsittääkseni Otava–Pieksämäki-välin tasoristeykset eivät ole poistumassa maailmankartalta ihan muutamassa vuodessa. Näin ollen sn on ja pysyy 140:ssä....
Niin no, en tiedä kyllä tuosta. Kohtuullisen nopeasti eteni tasoristeysten poisto Pieksämäki-Kuopio-välillä, mutta kolme niitä siellä vielä on. Käytännössä, rahastahan ja tahtotilastahan se kiinni on.
Kohtuullisen nopeasti ja kolme vielä jäljellä? Tasoristeyksien poisto oli kaikilla ao. välin asukkailla tiedossa viimeistään 2007, siis seitsemän vuotta sitten. Aivan muutamassa vuodessa ne eivät siis sieltäkään hävinneet, ja kun ottaa huomioon, ettei mitään vastaavaa päätöstä ole Pieksämäki-Otava väliltä, niin muutaman vuoden sisällä nekään eivät tule häviämään.. Melkomoisen hitaasti etenevältä projektilta vaikuttaa..

Muuten olen samaa mieltä Pieksämäki–Kuopio(–Iisalmi)-välin nopeudennoston mielekkyydestä. Pieksämäen eteläpuolella se olisi palvellut kaikkein parhaiten.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2014, 14:03:18 kirjoittanut Olli Aalto » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #66 : Huhtikuu 19, 2014, 19:35:00 »

Oletteko nuoret koskaan ajatelleet, että Haukivuori on Suomen rautatiehistorian tärkein paikkakunta. Resiina-lehden perustajat, kaksi ensimmäistä päätoimittajaa ja sittemmin vielä kolmaskin pitkäaikaisempi päätoimittaja oli haukivuorelainen. Myös Haapamäen veturiporukan yksi vetäjistä on haukivuorelainen. VR:n 125-vuotishistoriikin päätoimittaja oli haukivuorelainen.

Aatola Haukivuoren kupeella oli aikoinaan viides aakkosjärjestyksessä Suomen liikennepaikkaluettelossa. Se oli minun ensimmäisen muistissa olevan junamatkani lähtöpiste. Höyryjunalla Mikkeliin ja "kiitojunalla" takaisin.

Nyt VR luulee voivansa poistaa Haukivuoren Suomen rautatiekartalla. Ei taida onnistua ihan läpihuutojuttuna. Tarvittaessa kaivetaan historian kätköistä bisnekset Samsoniten laukuilla.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #67 : Huhtikuu 19, 2014, 22:15:22 »

Haukivuoren vuotuinen matkustajamäärä n. 16000 (tilasto v. 2008) on mielestäni suuri ottaen huomioon paikan asukasmäärän (n. 2300). Täytyy kyllä suuresti ihmetellä mikäli nämä matkustajat eivät kelpaa VR:lle. Haukivuoren pysähdyksen poistamisella junien matkustajamäärä Kuopio-Helsinki -välillä ei varmasti kasva niin paljon, että se kompensoisi menetetyt matkustajat.

VR:n johtoporras konsultteineen voisi joskus lähteä kesäiselle junamatkalle toteamaan, että on sitä elämää Helsingin ulkopuolellakin, jopa Haukivuorella.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #68 : Huhtikuu 20, 2014, 08:17:59 »

Käytännössä tasoristeyksiä on jäljellä enää Haukivuoren ja Pieksämäen välillä. Koivahasen poisto on meneillään ja sen jälkeen Otavan ja Haukivuoren välillä ei ole enää tasoristeyksiä. Pieksämäki-Kuopio-välin kolme viimeistä poistunevat myös ehkä jo tänä vuonna. Liikenneviraston verkkosivuilta löytyy lista ratatöistä ja siellä oli muistaakseni myös muita radan muutostöitä 200 km/h nopeuden mahdollistamiseksi tänä vuonna.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #69 : Huhtikuu 20, 2014, 19:13:24 »

Lainaus torstain Haukivuoren Seutu -lehdestä:

"Otto Lehtipuun mukaan Suomen yksiraiteinen verkko rajoittaa aikataulusuunnittelua."
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #70 : Huhtikuu 20, 2014, 23:25:13 »

Tuskin tuo yksiraiteisuus rajoittaa aikataulusuunnittelua, pikemmin luo haasteellisuuta suunnitteluun. Ehkä tuo Haukivuorella voitettu aika vietetään odotteluun jossain "korvessa", tai koko rata-osan aikataulutus täytyy suunnitella täysin uudelleen - en tunne rata-osaa, mutta ei kohtauspaikkoja tuolla varmaan 5min:n välein sijainne? Jokuhan tuostakin kärsinnee, toivottavasti eivät matkustajat epäinhimillisiksi muutetuista aikatauluista.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #71 : Huhtikuu 20, 2014, 23:26:25 »

Varmasti Otto puhuu totta, ei se helppoa ole, varsinkaan jos ei osaa eikä hallitse hommaa.
Onneksi ei tarvitse suunnitella yksikiskoiselle radalle aikataulua, siinä sitä olisikin ongelmaa kerrakseen.  Virnistää
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #72 : Huhtikuu 21, 2014, 07:20:36 »

Jos yksiraiteisella radalla on paljon liikennettä ja junat liikkuvat eri nopeuksilla, niin asialla on vaikutus rataosan välityskykyyn.
Mutta, Vihrein valinta ei ole aidata Haukivuoren asema-aluetta maksavilta asiakkailta ja siirtää osaa matkustajista kumipyörille. Se on juna myös Haukivuorelle matkaaville. Uusien veturien vetämät junat kiihtyvät matkanopeuteen nopeammin kuin nykyiset 40 v. vanhat veturit (suurempi akselipaino, akselikohtainen säätö, parempi ympärilyönninesto  ja enemmän tehoa). Kun vanhojen sähkövetureiden tilalle tulee uusia, niin aikasäästöä saadaan jokaisessa kiihdytyksessä. Jarrutuksissa saadaan jarrutusenergiaa takaisin ajolankaan. Yksiraiteisella rataosalla on pysähdyttävä joka tapauksessa junakohtausten vuoksi. Jos aikataulu viritetään tappiin, niin pienenkin myöhästymisen vuoksi ei ole pelivaraa ottaa myöhästymistä kiinni. Pysähtymiset antavat pelivaraa. Jos juna on myöhässä ja matkustajat siirtyvät nopeasti junaan/junasta, niin pysähdystä lyhentämällä saadaan aikaa kiinni, jolloin myöhästyminen ei välttämättä siirry vaihtoyhteyksiin seuraavalla risteysasemalla.
Myös tässä tapauksessa on haettava ratkaisu siihen, kuinka vähennetään hiilidioksidipäästöjä konkreettisesti.
Siihen on ratkaisuna, että Haukivuorelle/Haukivuorelta pääsee jatkossakin junalla.
Uudet veturit eivät vedä junia tämän vuoden elokuussa tällä rataosalla.
Valtion tulee ohjata kansa raiteille.
Arkadianmäellä mietitään mistä saada lisää rahaa? Tämä kohde on unohtunut: Omakohtaisten kokemusten perusteella maantieliikenne alkaa olla lähellä anarkiaa. Asiasta voi tehdä analyysin suojateillä, tasoristeyksissä tai tarkkailemalla ajonopeuksia. Ministereille ehdotus: Liikennevalvontaan lisää panostusta ja sakkoihin runsas korotus.
Terveisiä Haukivuorelta, joutsenet uivat järvellä ja IC-junat pysähtyvät vastarannalla.
Vanhemmat ostivat täältä tontin 45 vuotta sitten, koska tänne on mahdollista tulla junalla.
Rautatieliikenteen puolesta ja puolella. Jukka
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #73 : Huhtikuu 21, 2014, 18:53:37 »

Tuskin tuo yksiraiteisuus rajoittaa aikataulusuunnittelua, pikemmin luo haasteellisuuta suunnitteluun. Ehkä tuo Haukivuorella voitettu aika vietetään odotteluun jossain "korvessa", tai koko rata-osan aikataulutus täytyy suunnitella täysin uudelleen - en tunne rata-osaa, mutta ei kohtauspaikkoja tuolla varmaan 5min:n välein sijainne? Jokuhan tuostakin kärsinnee, toivottavasti eivät matkustajat epäinhimillisiksi muutetuista aikatauluista.
Totta turiset. Tietystikin etelään menevät junat ovat "pyhempiä" ja niitä seisotetaan pohjoiseen meneviä junia harvemmin, mutta ne matkustajajunat, jotka kohtauksien takia joutuvat pysähtymään Savon radalla, ohjataan aikataulun mukaan kuljettaessa sivuun Pieksämäen eteläpuolella joko Selänpäässä, Vuohijävellä tai Kinnissä (jäiköhän joku huomaaamatta o.o), loput kohtaavat Mäntyharjulla normaalin pysähdyksen yhteydessä.

Pieksämäen pohjoispuolella asia meneekin astetta mielenkiintoisemmaksi. Aamun aikainen 700 säästäisi Haukivuoren pysähdyksen verran aikaa, jos Airakselassa vastaan tuleva 3821 joutuisi pysähtymään 700:n sijaan. (Tietysti jos ko. juna on dieselrahti niin silloin järjestelyn ymmärtää.) Muutoin junat kohtaavat joko Haapakoskella, Airakselassa tai Alapitkällä, sekä normaalien pysähdysten yhteydessä Snj, Sij tai Lna.

Kouvola-Kurkimäki välillä kohtauspaikat vilahtavat ohi n. 5-8 min välein ajonopeudesta riippuen, mutta pohjoisempana väli alkaa hiukan harveta. Aikataulut menisivät uusiksi vaikka kohtauspaikkoja löytyy, mutta päänvaivaa se varmasti tuottaisi.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #74 : Huhtikuu 23, 2014, 19:12:01 »

Jos syy lakkautuksiin on tämä, niin Haukivuoren ja Lievestuoreen asemat VR päätti ilmeisesti lakkauttaa parikymmentä vuotta etuajassa, jotta kukaan ei enää "vanhasta muistista" eksyisi silloin näille asemille ja vaarallisen lähelle ohikiitäviä Sr3:ia. Vähintään tuo aika kulunee ennen kuin Haukivuoren ja Lievestuoreen ohi pääsee 200 km/h.
Mihin tuo parikymmentä vuotta perustuu Haukivuoren kohdalla?

No ehkä parikymmentä vuotta oli Haukivuoren osalta hieman liioittelua. Hymyilee Mutta mitään suunnitelmia nopeuden nostosta 200 km/h:iin Haukivuoren paikkeilla ei käsittääkseni ole, joten aikaa tulee vielä kulumaan. Luulenkin, että pääsyy sekä Haukivuoren että Lievestuoreen lakkautukselle on ohjausvaunujen mahdollistama nopeampi kääntöaika Kouvolassa ja Tampereella, mikä pistää aikatauluja ja junakohtauksia uusiksi tuolla suunnalla, koska Helsingin päässä aikatauluja ei voida muuttaa johtuen mm. lähiliikenteestä. Jonkin verran voi vaikuttaa myös ohjausvaunujunien Sr2:t Otavan eteläpuolella. Toki uusilla Sr3-vetureillakin on vaikutusta niillä toistaiseksi harvoilla osuuksilla, joilla sn on yli 140, mutta vasta vähitellen vuodesta 2017 alkaen. Ohjausvaunut lakkautuksen syynä osuvat paremmin yksiin lakkautusajankohdan kanssa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina