Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« : Huhtikuu 14, 2014, 11:35:15 »

Viimeinen juna pysähtyy Haukivuorella suunnitelmien mukaan 11. elokuuta. Syynä on aseman vähäinen käyttö.

http://yle.fi/uutiset/vr_suunnittelee_junat_eivat_enaa_pysahdy_haukivuorella/7189296

Ilmiö laajenee Liepeeltä...
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2014, 12:19:42 »

"VR voi kuitata vastuunsa pienten paikkakuntien palveluista jakelemalla eri puolille maata samanlaisia copypaste-tiedotteita, mutta pysähdykset menettäville asemaseuduille muutos on suuri heikennys."

http://kalvitsa.ning.com/profiles/blogs/vr-aikoo-lopettaa-pys-hdykset-haukivuorella
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2014, 12:26:24 »

Voi elämä! Kyllä on taas käsittämätöntä toimintaa VR:ltä niin Lievestuoreen kuin Haukivuoren osalla. Kymmenen minuutin nopeutus aikataulussa muiden matkustajien matkan nopeuttamiseksi ei kuitenkaan saa aiheuttaa pysähdyspaikkojen poistoa matkaväliltä. VR ei todellakaan ole näiden uutisten perusteella mikään palveluyhtiö, joka kuljettaisi mielihyvin matkustajiaan, eikä vain lakkauttelisi juniensa pysähdyksiä. Toivon mukaan VR tulisi järkiinsä jatkaen pysähdyksiä Haukivuoren ja Lievestuoreen asemilla. Käy ihan sääliksi niitä matkustajia, jotka tällä hetkellä kulkevat junalla Mikkeliin 20 minuutissa, mutta joutuisivat tulevaisuudessa köröttelemään tunkkaisen bussin kyydissä noin tunnin verran pysähtyen joka maitolaiturilla..
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2014, 12:31:22 »

Kahden euron tähden. Sen verran energiaa euroissa laskettuna menee tavanomaisella sähkövetoisella junalla pysähdykseen ja kiihdytykseen yhden aseman kohdalla. Ja ehkä neljä-viisi minuuttia matka-aikaan. Enintään.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2014, 12:47:37 »

Kahden euron tähden.

Lähde? Joskus noita jossain laskeltiin, ja tulos oli kyllä eri suuruusluokkaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2014, 13:21:05 »

Kahden euron tähden.

Lähde? Joskus noita jossain laskeltiin, ja tulos oli kyllä eri suuruusluokkaa.

Liikenneviraston julkaisu Rautatieliikenteen kustannusmallit ja erinäisiä nopeita laskutoimituksia.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2014, 13:31:18 »

Kaikenlaiset tämänkaltaiset muutokset tuntuvat ikäviltä, mutta näin mikkeliläisenä kun on tullut Haukivuorta seurattua, niin en yhtään ihmettele VR:n ratkaisua. Haukivuoren asemalla on "kuhinaa" viikon ja vuoden vilkkaimpina matkustussesonkeina, muulloin matkustajia on harvakseltaan. Onpa jopa vuoroja, jolloin kyytiin nousijoita tai saapuvia ei ole yhtään. Samoin busseissa vaikuttaa olevan väljää, joten eipä niitä kulkijoita ole sielläkään. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että yksityisautoilu vie voiton haukivuorelaisten keskuudessa. Tämä ei lienee yllätys.

Sen sijaan ihmettelen miksei vaikkapa ruuhka-aikojen junat voisi pysähtyä edelleen näillä pienemmillä paikkakunnilla? Off-season –vuorot ajettaisiin ohi sitten kuluja säästäen pysähtymättä. Vai onko kyse "tuotekonseptista", jossa samoilla junatyypeillä on oltava samat väliasemat viikon jokaisena päivänä ja tästä ei tietenkään voi joustaa? Toisekseen, käsittääkseni kohtalainen osuus Savon radan henkilöliikenteestä on yhteiskunnan ostoliikennettä. Eikö tähän ostoliikenteeseen sisälly palveluehtoja mm. missä pysähdytään? Vai onko sopimukset neuvoteltu niin hyvin, että VR voi tehdä ostoliikenteeseen muutoksia liiketaloudellisin perustein, vaikka kyse onkin nimenomaisesti liiketaloudellisesti kannattamattoman liikenteen hoitamisesta? Iskee silmää Noh, monimutkaisia asioita, joita pienen ihmisen on turha yrittää käsittää.

Mitä tulee 10 minuutin aika säästöön Mikkeli-Pieksämäki –välillä, niin se on mahdollista, mutta käytännössä aikatauluista täytyy riisua "pelivarat" pois. Veturivetoiset junat ajavat välin pysähtymättä 34-35 minuuttiin, mutta vain ihanteellisissa olosuhteissa ja jos tarkkoja ollaan, silloinkin aikatauluun verrattuna eroa kertyy kahdeksan minuuttia. Käytännössä siis Haukivuoren ohi ajaminen säästä ehkä noin 4-5 minuuttia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2014, 13:50:22 »

Kahden euron tähden.
Lähde? Joskus noita jossain laskeltiin, ja tulos oli kyllä eri suuruusluokkaa.
Liikenneviraston julkaisu Rautatieliikenteen kustannusmallit ja erinäisiä nopeita laskutoimituksia.

No, kokeilenpa vähän laskeskella. Liike-energian kaavahan on tuttu-puttu: E_k = ½mv², johon arvoin hatusta massaksi 450 000 kg ja nopeudeksi 39 m/s (140 km/h). Lopputulos on kutakuinkin 340 MJ, joka on noin 94 kWh. Tämän verran siis pitää junaan pumpata energiaa, jotta se saavuttaa 140 km/h nopeuden (toki häviöt vielä päälle, joten sanotaan vaikka pyöreästi 100 kWh, suuruusluokkahan tässä kiinnostaa).

Sitten pitäisi enää tietää, kuinka paljon VR maksaa 100 kWh:sta. Kuluttajahinnat on reilua viittä senttiä per kWh, joten arvioidaan, että VR maksaa siitä tasan viisi senttiä, koska käsittääkseni sähkön hinnassa ei ole hurjasti katetta. Tästä saadaan lopputulokseksi viisi euroa.

Eli mainittu kaksi euroa on samassa suuruusluokassa, vaikkakin tällaisella hätäisellä laskulla tulikin yli tuplahinta. Pelkällä energian hinnalla ei siis pysähdyksen poistamista oikein voine perustella, sillä jo yksi maksava matkustaja todennäköisesti kustantaa kasvaneen energialaskun.

Kertokaa toki, jos laskin jossain kohdassa pahasti pieleen, tai mikäli tuli jokin karkea ajatusvirhe. Hymyilee
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2014, 14:58:18 »

Kertokaa toki, jos laskin jossain kohdassa pahasti pieleen, tai mikäli tuli jokin karkea ajatusvirhe. Hymyilee

No jos ihan vähän saan saivarrella, niin unohdit sähkönsiirron ja sähköveron, jolloin kokonaissumma voi olla jopa yli tuplat eli yli 10 euroa... Hymyilee
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #9 : Huhtikuu 14, 2014, 15:08:09 »

Kertokaa toki, jos laskin jossain kohdassa pahasti pieleen, tai mikäli tuli jokin karkea ajatusvirhe. Hymyilee

No jos ihan vähän saan saivarrella, niin unohdit sähkönsiirron ja sähköveron, jolloin kokonaissumma voi olla jopa yli tuplat eli yli 10 euroa... Hymyilee
Mutta sähkönsiirtohinta ei suurjännitekuluttajalla ole varmaankaan sama kuin pienjännitekuluttajalla. Taitaapi jopa siirtohinta 110 kV asiakkaille olla pienempi kuin II veroluokan sähkövero....
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2014, 15:11:54 »

Kuinka suuri säästö syntyisi jos kaikki välipysähdykset lopetettaisiin kerralla ja ajettaisiin pysähtymättä perille? Kuinka paljon säästöjä saataisiin lisäksi jos toimenpiteestä toimettomaksi henkilöstö lähetettäisiin: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/loyda_toita/index.html
Löytyykö tähän myös kaava?  Virnistää
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #11 : Huhtikuu 14, 2014, 15:40:38 »

"Matkustajamäärien ollessa näin vähäiset katsomme, että muut kulkutavat palvelevat paremmin Haukivuorella."

Maailma on mennyt sellaiseksi, että koulupäivien ulkopuolella syrjäkylän on sijaittava valtatien varressa, jotta siellä olisi edes joitakin linja-autovuoroja tarjolla.

Haku matkahuolto.fi:stä Mikkeli-Pieksämäki lauantaille 26.4.2014: "Annetuilla hakuehdoilla ei löytynyt yhtään yhteyttä."
Haku matkahuolto.fi:stä Mikkeli-Pieksämäki sunnuntaille 27.4.2014: "Annetuilla hakuehdoilla ei löytynyt yhtään yhteyttä."

Nyt siis Pohjois-Savon ELY-keskuksen täytyisi ostaa jotain korvaavaa liikennettä kaikille viikonpäiville Mikkelin ja Pieksämäen välille, että junat voivat ohittaa Haukivuoren pysähtymättä ja säästää sen kaksi minuuttia. Vihainen

Ja nämä copy-paste-tiedotteet kyllä kertovat liikennöitsijän palveluasenteesta paljon. Vaihdetaan paikkakunnan nimi - noin... kukas tästä antaisi tietoa... laitetaan tällä kertaa vaikka Jaska - noin... tulosta pdf:ksi... lähetä tiedoksi kaupungille ja alueelliselle lehdelle... noin.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #12 : Huhtikuu 14, 2014, 16:11:24 »

Haukivuoren isännät uhkasivat joskus laittaa radat rullalle mailtaan, jos eivät pääse junan kyytiin omalta asemaltaan. Huonoksi on mennyt ja huonommaksi menee koko ajan, kun vaan pitää tehdä voittoa, että johtajat ja herrat saa isommat palkkiot. Tuppaa vaan se ydinasia, ihmisten ja paskan kuskaaminen paikasta A paikkaan B unohtumaan
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #13 : Huhtikuu 14, 2014, 16:50:16 »

Varmaan Haukivuoren pysähtymisten lopettaminen on osa niitä "muita liikennejärjestelyjä", joista Lievestuoreen yhteydessäkin mainittiin. Näin saadaan etelästä tuleva juna Pieksämäelle hitusen verran aikaisemmin, jolloin voidaan "hyötyä" siitä, että Tampereen suunnan juna on myös tullut sinne hitusen aikaisemmin. 
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2014, 19:05:47 »

Pahoin pelkään, että tämä ei jää tähän Surullinen

"VR suunnittelee: _______n asema lakkautetaan 11. elokuuta. Syynä ovat vähäiset matkustajamäärät."
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2014, 19:49:14 »

Tälläkin hetkellä Ic707:lla sekä Ic66:lla on junakohtaus Haukivuorella. Hoidetaanko tuo junakohtaus jatkossa niin, että junat pysähtyvät edelleenkin Haukivuorella, mutta ovet pysyvät säpissä?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2014, 20:00:38 »

Tälläkin hetkellä Ic707:lla sekä Ic66:lla on junakohtaus Haukivuorella. Hoidetaanko tuo junakohtaus jatkossa niin, että junat pysähtyvät edelleenkin Haukivuorella, mutta ovet pysyvät säpissä?
Mitä todennäköisimmin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #17 : Huhtikuu 14, 2014, 20:06:38 »

Jouni, Kyllähän Haukivuorelta pääsee oikein hyvin arkena ja varsinkin kouluaikana, molempiin kaupunkeihin ja takaisin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Meidän pitää olla vain joustava, uudistushaluisia ja ymmärtäviä kansalaisia, eikä itkeä pysähdysten perään, koska ne eivät ole saavutettuja etuja, vaikka me kansalaiset ja veronmaksajat kyseisen leikkiyhtiön omistammekin, ryhti ja selkeä toimintalinja meidänkin yhtiöllä pitää olla.  Virnistää

Mikä ihmeen pakko, sinne Haukivuorelle on viikonloppuna mennä kun arkena pääsee hyvin joustavasti, juna – bussi kyydillä? Pitääkö nykyisin, kaikki olla niin helppoa ja yksinkertaista kansalaisille?   Pyörittää silmiään

Kimmo, sehän itsestään selvä asia.  Virnistää

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2014, 20:26:43 »

Huonoksi on mennyt ja huonommaksi menee koko ajan, kun vaan pitää tehdä voittoa, että johtajat ja herrat saa isommat palkkiot. Tuppaa vaan se ydinasia, ihmisten ja paskan kuskaaminen paikasta A paikkaan B unohtumaan

Johtajilla ja herroillakin on isäntänsä eli omistaja. Omistaja on isäntä talossa.

VR:n tapauksessa se onkin täysin käsittämätöntä, kun omistajana on valtio eli me. Kuinka voi omistaja olla niin tahdoton ja mihinkään kykenemätön?
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #19 : Huhtikuu 14, 2014, 20:36:46 »

ka 3 matkustajaa per juna , on kyllä niin pieni luku ettei kyllä ole järkeä pysäyttää IC-junaa kyseiselle asemalle.
Kattelin aikatauluja niin selittyy miksi käyttäjiä niin vähän, Haukivuorelta Mikkeliin pääsee puoli kuuden aikoihin ja juna Mikkelissä klo 6.  
Sen jälkeen seuraava juna vasta 9.41-> 10.04
Eli junankäyttö suurimmalle osalle opiskelijoista ja työssäkäyvistä mahdotonta. (työaika alkaa 7-10)
paluu osuu paremmin koulu ja työaikoihin klo 14(ehkäpä liian aikainen) ja klo 17 lähdöt mikkelistä mutta taitaapi olla vaan niin että kuka on bussin ottanut aamulla tulee myös sillä pois.
Ja kenellä on varaa ajaa autolla tekee sen varmasti jos Mikkeliin on asiaa, näillä aikatauluilla.
Eipä taida itkeä kun kunnanisät menetettyjen yhteyksien perään?


tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #20 : Huhtikuu 14, 2014, 20:58:29 »

"Hommasta kuin hommasta häipyy jalous
kun suunnan määrää jumalainen liiketalous
Painii ekonoomit kanssa kannattavuuspulmien
ja näppejään saa nuolla väki metsäkulmien
Mutta InterCity vie ja InterCity tuo
pikkupomon Helsinkiin ison pomon luo"

Pyörittää silmiään
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2014, 21:36:49 »

On Kuopion herrat saanu hyvin lobattua, että he tarvitsevat nopeampia yhteyksiä etelään. Ei olla saatu nopeaa rataa, mutta suora juna yhteys suoraan Helsinkiin ilman pysähdyksiä..   Virnistää
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #22 : Huhtikuu 14, 2014, 22:54:14 »

Tälläkin hetkellä Ic707:lla sekä Ic66:lla on junakohtaus Haukivuorella. Hoidetaanko tuo junakohtaus jatkossa niin, että junat pysähtyvät edelleenkin Haukivuorella, mutta ovet pysyvät säpissä?

Pääseehän noista kahdesta junasta aina jompikumpi pysähtymättä ohi...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Huhtikuu 15, 2014, 00:13:56 »

Tälläkin hetkellä Ic707:lla sekä Ic66:lla on junakohtaus Haukivuorella. Hoidetaanko tuo junakohtaus jatkossa niin, että junat pysähtyvät edelleenkin Haukivuorella, mutta ovet pysyvät säpissä?
Mitä todennäköisimmin.

Ei välttämättä. Huomioihan että toistaiseksi vielä IC 66 on veturivetoisena, miten onkaan esim. elokuussa tai ensi vuoden alkupuolella, olisiko jo Edo toisessa päässä, jolloin kääntöaikaa Kouvolassa mahdollisesti saadaan lyhennettyä.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #24 : Huhtikuu 15, 2014, 05:35:28 »

Tälläkin hetkellä Ic707:lla sekä Ic66:lla on junakohtaus Haukivuorella. Hoidetaanko tuo junakohtaus jatkossa niin, että junat pysähtyvät edelleenkin Haukivuorella, mutta ovet pysyvät säpissä?
Mitä todennäköisimmin.

Ei välttämättä. Huomioihan että toistaiseksi vielä IC 66 on veturivetoisena, miten onkaan esim. elokuussa tai ensi vuoden alkupuolella, olisiko jo Edo toisessa päässä, jolloin kääntöaikaa Kouvolassa mahdollisesti saadaan lyhennettyä.
...mikäli IC66:lla menee kaikki junakohtaukset suunnitellusti. Iskee silmää Viimeisin junakohtaus ennen Kouvolaa on muistaakseni IC709 hieman Kouvolan pohjoispuolella. Sitä ennen on kohdattu myös IC707, S75 ja IC77.

Ja tuleeko IC66:lla olemaan tulevaisuudessa sama veturi koko matkan ajan? Nythän Kuopio-Kouvola -väli vedetään Sr1:llä ja Kouvola-Helsinki -väli on Sr2:n heiniä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina