Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #100 : Huhtikuu 26, 2014, 22:06:35 »

Ja jos nyt leikitään, ---
Miksi leikkiä työmatkoilla, kun on faktoja kaukomatkoista. Fakta on, että jos juna ei pysähdy, niin perjantaina lähtee bussi Mikkelistä klo 16 ja seuraava maanantaina aamulla. Takaisin sama juttu. Mikkelin tekninen johtaja sanoi Länsi-Savossa, että lisää busseja ei tule. Eli kukaan ainakaan Mikkeliä kauempaa ei voi käydä julkisilla kulkuneuvoilla mökillä viikonloppuna eikä vierailla kylän vähissä turistikohteissa/yöpymispaikoissa muutoin kuin yksityisautolla. Eikä kylästä voisi asioida missään ilman yksityisautoa.

Niin, mutta tässä katsotaankin esim. jotain Mikkelin ja Kouvolan välisiä yhteyksiä, jotka tuon myötä jonkin verran nopeutuvat.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2915


« Vastaus #101 : Huhtikuu 27, 2014, 00:31:53 »

Jotenkin turhauttavaa seurata, miten Tuukka paneutuu syvälle asiaan, pohtii, pukee laadukkaasti sanoiksi ja tekee sisäisesti loogisia johtopäätöksiä aiheesta. Ja...

...sitten hetken päästä joku tarttuu pitkän anayysin yhteen lauseeseen, rakentaa siitä olkiukon tai ymmärtää tarkoituksella tai vahingossa väärin, ja hyökkää tätä lausetta vastaan vastaan, ohittamalla kaiken muun Tuukan kirjoituksista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #102 : Huhtikuu 27, 2014, 01:34:15 »

-----Mutta kyllä se on tietysti olemassa. Ja jos yhden matkustajan raja on 3:38, toisen 3:39, kolmannen ja neljännen 3:40 ja viidennen 3:41, silloin matka-ajan nopeuttaminen aiemmasta 3:37:sta 3:39:aan tuo nuo kaksi matkustajaa kyytiin mukaan. Sillä, keitä he ovat, ei ole oikeastaan mitään väliä, koska kun riittävästi ihmismassaa löytyy, käytännössä jokaikinen mahdollinen minuuttilukema on muutamalle ihmisyksilölle juuri se hyväksyttävyyden yläraja. ---
Nykyään tuolle linjalle tarvitaan kokonainen viides juna vain pahaisen kahdeksan minuutin takia. Jos se yksi juna saataisiin sieltä nipistettyä pois, linjan liikennöintikustannukset putoaisivat viidesosalla, eli 20%. Se on paljon rahaa.
-----
Kyllä on ihmisellä kiire, jos elää maaseutukaupungissa 1 minuutin tarkkuudella Hymyilee

Haluatko että kiroilen? Se, että sä oletat mun (tai kenenkään muun) olevan niin idiootti, että nielisi tuon olkiukon, on oikeasti aika törkää.


Tuukka kirjottaa kyllä asiallista juttua ja on perehtynyt. Hävettää suorastaan miten nimeltä mainitsemattomat henkilöt täällä käyttäytyy ja vastaa olkiukkomaisesti Tuukan hyvin perusteltuihin asioihin. Aika alas vajonnut täällä keskustelun taso joidenkin nimeltä mainitsemattomien henkilöiden osalta. Mun mielipide on suoraan tämä: mitä hel*****ä.


Ps. Tuukka. Siinä Turku esimerkissä mua häiritsi se että puolivälihän olisi Karjaalla, jossa siis junat 2 ja 4 käytännössä olisivat Hymyilee Lisäksi Turun baanalla on tällä hetkellä 6 runkoa varattuna esim. tilanne klo 11: #1 Helsingissä lähdössä juuri Turkuun, #2 saapunut juuri Helsinkiin, #3 ja #4 kohtaamassa Karjaalla, #5 lähdössä Turusta Helsinkiin ja #6 saapumassa juuri Turkuun.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1782


« Vastaus #103 : Huhtikuu 27, 2014, 01:53:53 »

Sattuu vaan olemaan niin, että kääntöaikoineen tuon junan matka-aika päätyykin olemaan 2:08 (jos nyt oletetaan 10 minuutin kääntöaika). Tästä seuraa, että 10:00 Helsingistä lähtenyt juna ei olekaan valmis lähtemään Turusta takaisin päin klo 12:00, vaan vasta 12:08. Siispä sen on jäätävä Turkuun odottelemaan tunniksi seuraavaa mahdollista lähtöaikaa, eli 13:00. Se voisi toki lähteä silloin 12:08, mutta silloin se olisi Helsingissä valmiina lähtemään klo 14:18, eli joutuu silti odottelemaan kolme varttia siihen asti, että kello on 15:00.
Tästä seuraa, että edestakaisen matkan reaalinen aika onkin 5 tuntia, vaikka matka kestää vain noin 2 tuntia. Jos yhdensuuntaisesta matkasta saataisiin puristettua vaivaiset 8 minuuttia pois, edestakainen matka-aika päätyisi kaluston kannalta olemaan 4 tuntia. Nykyään tuolle linjalle tarvitaan kokonainen viides juna vain pahaisen kahdeksan minuutin takia. Jos se yksi juna saataisiin sieltä nipistettyä pois, linjan liikennöintikustannukset putoaisivat viidesosalla, eli 20%. Se on paljon rahaa.
Tässä esimerkissähän tilanne on itse asiassa vielä lohduttomampi eli junat eivät ehdi lähteä heti seuraavalla lähdöllä takaisin kummassakaan päässä, vaan tarvitaan kuusi junarunkoa. Kello 10.02 lähtevä IC2 947 saapuu Turkuun klo 12.00 ja lähtee takaisin tunnin kuluttua IC2 958:na. Se saapuu Helsinkiin klo 14.58 ja lähtee takaisin 64 minuutin kuluttua IC2 959:nä klo 16.02. Ohjausvaunuilla on siis tässä vaiheessa saatu säästettyä vain vetureiden puljaaminen reitin kummassakin päässä. Jos matka-ajasta saataisiin nipistettyä kolme minuuttia suuntaansa pois, jäisi vaikkapa Helsingin päähän 10 minuuttia kääntöaikaa. Tällä säästyisi se kuudes junarunko henkilökuntineen. Matka-aikaa pitäisi nopeuttaa vielä lisää, että viidestä junarungosta päästäisiin tuohon optimiin eli neljään junarunkoon. En tiedä, millä toimenpiteillä matka-aikaa saataisiin noin lyhyellä matkalla lyhennettyä niin paljon, että päästäisiin neljän junarungon liikenteeseen. Pitäisikö Pendolinot kuitenkin palauttaa Helsinki-Turku-rataosalle? Voi olla, että Pendolinoillakin junakohtausten pitäisi tapahtua jossain muualla kuin nykyisillä paikoilla, että matka-aikaa saataisiin selvästi lyhennettyä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #104 : Huhtikuu 27, 2014, 07:59:15 »


Yllä lainatut väittelijät ovat kumpikin oikeassa. He vain puhuvat toinen aidoista ja toinen aidanseipäistä ja siksi heidän sanomansa eivät kohtaa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #105 : Huhtikuu 27, 2014, 09:15:35 »

Tuukka on oikeassa siinä, että nopea juna ehtii kuljettaa enemmän matkustajia kuin hitaampi juna / vrk.
Hyvä, kun rautatieliikenne on kannattavaa ja matkustajamäärät lisääntyvät, mutta rautateiden tulee olla Suomessa muutakin kuin pelkkä tuloksentekokone. Päätöksenteossa matematiikka on tärkeä apuväline, mutta sen lisäksi on tehtävä ohjausta kumipyöriltä kiskoille, mukaan lukien Haukivuori. Pitkässä juoksussa rautatiet tulee olemaan voittaja, joten parempi jatkaa niin, että junaan nousua ei tehdä mahdottomaksi Haukivuoren kohdalla. Pysähdys Haukivuorella ei pidennä matka-aikoja, koska siellä pysähdytään jo nyt, mutta matka-aikaa saadaan lyhennettyä myös muilla toimenpiteillä. Luonnollisesti kokonaisaika on osatekijöiden summa. Monenmoista säästöä syntyy, jos Oy Suomi Ab alkaisi rahastamaan ylinopeuksilla kaahaavia kumipyörälaumoja (mutta poliitikolta taitaisi kadota äänestäjät).
Kuten sanottu, yhtä osapuolta ei voi syyttää, mutta useamman osapuolen myötävaikutuksella aikaansaadaan ratkaisu, jolla päästään eteenpäin.
Ikävä asia, jos 125 vuoden junayhteyksien jälkeen Haukivuori on muodostunut tulpaksi tuloksenteolle ja matkustajamäärien kasvulle.

Millä toimenpiteillä Haukivuoren kohdalla olevan 120 km/h rajoituksen voi nostaa arvoon 200 km/h?
Ratapihan eteläpäässä oleva kaarresäde?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #106 : Huhtikuu 27, 2014, 22:38:40 »

Tässä esimerkissähän tilanne on itse asiassa vielä lohduttomampi eli junat eivät ehdi lähteä heti seuraavalla lähdöllä takaisin kummassakaan päässä, vaan tarvitaan kuusi junarunkoa. Kello 10.02 lähtevä IC2 947 saapuu Turkuun klo 12.00 ja lähtee takaisin tunnin kuluttua IC2 958:na. Se saapuu Helsinkiin klo 14.58 ja lähtee takaisin 64 minuutin kuluttua IC2 959:nä klo 16.02. Ohjausvaunuilla on siis tässä vaiheessa saatu säästettyä vain vetureiden puljaaminen reitin kummassakin päässä. Jos matka-ajasta saataisiin nipistettyä kolme minuuttia suuntaansa pois, jäisi vaikkapa Helsingin päähän 10 minuuttia kääntöaikaa. Tällä säästyisi se kuudes junarunko henkilökuntineen.

Viiteen junarunkoon päästäisiin myös silloin, jos esimerkiksi paluulähtö Turusta olisi noin klo xx.30 nykyisen xx.00 sijasta, jolloin kääntöaika sekä Helsingissä että Turussa lyhenisi noin puoleen tuntiin. Tällaisen operaation huono puoli olisivat kuitenkin erinäiset sivuvaikutukset. Kohtaukset siirtyisivät pois henkilöliikennepaikoilta, jolloin toisen suunnan juna hidastuisi. Lisäksi kohtauksia yksiraiteisella Kirkkonummi - Turku -välillä olisi nykyisen kahden sijasta kolme, todennäköisesti Siuntiossa, Ervelässä ja Paimiossa, eikä harvasta liikennepaikkavälistä johtuen niitä luultavasti saataisi osumaan optimaalisesti niin, ettei toiselle junalle tulisi noin 5 minuutin odotusta jollain näistä kohtauspaikoista. Kohtauspaikkojen lisäämisellä viivytyksiä saataisiin toki lyhyemmiksi. Toinen sivuvaikutus olisivat huonontuvat vaihtoyhteydet niin Pasilassa, Karjaalla kuin Turussakin. Myös Y-junan aikataulua pitäisi muuttaa, ehkäpä tuon 30 minuutin verran. Jos Turku - Helsinki -junien aikataulumuutos olisi tasan 30 minuuttia Kirkkonummi - Helsinki -osuudella, muiden lähijunien aikatauluihin ei tarvitsisi puuttua.

Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa saataisiin lyhyemmäksi poistamalla Kirkkonummen ja Kupittaan pysähdykset, mutta ei taitaisi riittää?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #107 : Huhtikuu 29, 2014, 07:56:41 »

Jotenkin turhauttavaa seurata, miten Tuukka paneutuu syvälle asiaan, pohtii, pukee laadukkaasti sanoiksi ja tekee sisäisesti loogisia johtopäätöksiä aiheesta. Ja...
...sitten hetken päästä joku tarttuu pitkän anayysin yhteen lauseeseen, rakentaa siitä olkiukon tai ymmärtää tarkoituksella tai vahingossa väärin, ja hyökkää tätä lausetta vastaan vastaan, ohittamalla kaiken muun Tuukan kirjoituksista.

Vaikka Ryypön kanssa ei olisi samaa mieltä, voi Ryypön kanssa väitellä koska hän argumentoi väitteensä.  Olen tässä asiassa täysin samaa mieltä, yhden lauseen irroittaminen asiayhteydestään on törkeää.

Nyt meillä on tietysti lupa odottaa, että Lajunen itse noudattaa vastaisuudessa omia opetuksiaan.


tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2915


« Vastaus #108 : Huhtikuu 29, 2014, 15:09:37 »

Nyt meillä on tietysti lupa odottaa, että Lajunen itse noudattaa vastaisuudessa omia opetuksiaan.

Millä perusteella on lupa odottaa? Ei minulla ole moiseen mitään velvollisuutta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #109 : Huhtikuu 29, 2014, 20:28:33 »

Rohkenen tähän kiivaan ja voimakkaasti sivuraiteelle ajautuneen keskustelun yrittää johdatella muutamalla linkillä Länsi-Savo -lehteen sekä takaisin pääkulkutielle:

http://t.co/zxrVs2Jve0 Mikkeli vaatii Haukivuoren liikenteen säilyttämistä
http://t.co/N9XohmdFBp Lukijalta: Väärää rautatiepolitiikkaa
http://t.co/DMerqoR7h5 Lukijalta: Savon radan ongelma on Haapakoskella


tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #110 : Toukokuu 01, 2014, 22:05:50 »

Missä on tämä Haukivuori? "Mount Pike". Ilmeisesti yksi maapallon tärkeimpiä liikennepaikkoja New York Centralin, ja Pekingin keskusaseman ohella.
     Me veteraanit olemme jo kauan nauraneet Vorgin sivuston räkänokkien tasolle suhtautua asioihin. Rautatie on iso asia, leikkikää te omien pupujenne ja edoinenne ja kiiskimäkienne kanssa.
     Kai teiltäkin korvantaustat joskus kuivuu.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2915


« Vastaus #111 : Toukokuu 01, 2014, 22:09:38 »

Missä on tämä Haukivuori? "Mount Pike". Ilmeisesti yksi maapallon tärkeimpiä liikennepaikkoja New York Centralin, ja Pekingin keskusaseman ohella.
     Me veteraanit olemme jo kauan nauraneet Vorgin sivuston räkänokkien tasolle suhtautua asioihin. Rautatie on iso asia, leikkikää te omien pupujenne ja edoinenne ja kiiskimäkienne kanssa.
     Kai teiltäkin korvantaustat joskus kuivuu.

Oli Haukivuoren lakkautuksesta mitä mieltä tahansa, niin tässä oli kyllä Martinilta hyvin harkitsematon kommentti. Mistähän kumpuaa moinen halveksunta nuorempaa sukupolvea kohtaan. Tuskinpa Martinkaan ollut kovinkaan kuivakorvainen veteraani äitinsä haaroista ulos pullahtaessaan.

Ja keihin viittaat sanomalla "me veteraanit"? Ketkä siis mielestäsi (tällä sivustolla?) nauravat ja ajattelevat asioista samoin kuin sinä? Voisitko kertoa, niin voin jatkossa suhtautua heihin samalla ansaitsemallaan tavalla, kuten tästä eteenpäin suhtaudun sinuun.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 626


« Vastaus #112 : Toukokuu 01, 2014, 22:46:14 »

Junayhteyden nopeutuksesta saadaan nimittäin säästöjä ja tuloja pääasiallisesti kahdella eri tavalla. Enimmäinen näistä on aika intuitiivinen. Kun juna on kahden aseman välillä vaikkapa kaksi prosenttia nopeampi kuin aiemmin, se saa tällä välillä jonkun pienen suhteellisen määrän matkustajia lisää.

Mutta sitten se toinen tapa, joka ei ole tulonlisä, vaan säästö. Mikäli linjaa onnistutaan nopeuttamaan tarpeeksi, sillä on mahdollista tarjota täsmälleen sama palvelu kuin aiemminkin, mutta käyttäen pienempää kalusto- ja henkilökuntamäärää.

Varmasti VR osaa laskea itselleen edullisimman tavan Savon radan liikenteen hoitamiseksi mutta olennaisin kysymys kuuluukin, että onko koko kansantalouden kannalta järkevää siirtää Haukivuoren 16000 matkustajaa lähinnä henkilöauton rattiin?

Junien nopeuttamistarpeeseen vetoaminen olisi tässä yhteydessä ehkä pätevä perustelu, jos Haukivuoren liikenne hoidettaisiin Pendolinoilla, Sr2-vetoisilla IC-junilla tai edes Sm4:lla ajettavilla taajamajunilla mutta oikeasti Savon radalla on tyydytty Sr1-vetoon. Koska kerran liikennöitsijä ei ole käyttänyt kaikkia muitakaan keinoja junien nopeuttamiseksi niin perustelu tuntuu lakkautuksen yhteydessä linssiin sahaamiselta.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #113 : Toukokuu 02, 2014, 11:53:34 »

O.K. kommenttini oli harkitsematon. Olin sinä iltana erittäin ärtynyt joistakin asiantiloista ja tuli kirjoitettua epäasiallisesti.
     "Me veteraanit" on syytä kokonaan unohtaa minähän tämän kirjoitin. Niin, olen ollut nuori itsekin ja monissa asioissa kokematon ... ikävä kyllä minulle on myös naurettu kun se on ollut aivan tarpeetonta.
     Tekstini tarkoitus ei ollut osoittaa halveksuntaa ketään kohtaan. Olin vain helkkarin pahalla tuulella.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #114 : Toukokuu 02, 2014, 15:48:31 »

VR:n junablogissa on tätä asiaa sivuutettu ja mm. muiden miettimää "kymmenen minuutin nopeutusta". En muista että olisi vielä linkattu tähän ketjuun.

http://junablogi.fi/fi/junien_matka-ajan_nopeuttaminen

Junien nopeuttamistarpeeseen vetoaminen olisi tässä yhteydessä ehkä pätevä perustelu, jos Haukivuoren liikenne hoidettaisiin Pendolinoilla, Sr2-vetoisilla IC-junilla tai edes Sm4:lla ajettavilla taajamajunilla mutta oikeasti Savon radalla on tyydytty Sr1-vetoon. Koska kerran liikennöitsijä ei ole käyttänyt kaikkia muitakaan keinoja junien nopeuttamiseksi niin perustelu tuntuu lakkautuksen yhteydessä linssiin sahaamiselta.

Yllälinkkaamastani blogin lauseesta "Esimerkiksi Helsingin ja Kuopion välillä matka-aika lyhenee, kun InterCity-junien nopeus voidaan kasvattaa 200 kilometrin tuntivauhtiin Helsinki–Kouvola-osuudella." voisi päätellä että olisi nopeampaa kalustoa tulossa, esim. vastaavaa IC-junaa kuin 43/63/58 tällä hetkellä on. Tämähän selvii loppukesästä kun syksyn aikataulut julkaistaan. Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee. Uusia Edojahan tulee ravintolavaunujen jälkeen eli varmaankin ensivuoden alkupuolella.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #115 : Toukokuu 02, 2014, 23:17:10 »

Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee.

Miten Edo:t vapauttavat Sr2:ia, kun Edo:n työpariksi tarvitaan juurikin Sr2? Jos ajattelit, että niin tapahtuu nopeuden kasvamisen ja kääntöjen nopeutumisen ansiosta, tarvittaneen kuitenkin lähes 10 Edo-junaa yhden Sr2:n vapauttamiseen. Jos Savon radalle tulee Edo-junia, jossain muualla jouduttaneen jopa korvaamaan Sr2:ia Sr1:illä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1416


« Vastaus #116 : Toukokuu 02, 2014, 23:20:53 »

Nopeuden nosto Helsinki - Kouvola välillä 200km/h:iin lyhentää matka-aikaa Kuopioon huomattavasti... Mikä lienee Hakosilta - Kouvola rata-osan sn nykyään?  Entä rata-osien (Tampere-) Jyväskylä - Pieksämäki, sekä Kouvola - Pieksämäki - Kuopio ( - Kajaani). Eivät taida Pendot monissa kohdin pyyhältää 200km/h:ssa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #117 : Toukokuu 02, 2014, 23:30:32 »

Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee.

Miten Edo:t vapauttavat Sr2:ia, kun Edo:n työpariksi tarvitaan juurikin Sr2? Jos ajattelit, että niin tapahtuu nopeuden kasvamisen ja kääntöjen nopeutumisen ansiosta, tarvittaneen kuitenkin lähes 10 Edo-junaa yhden Sr2:n vapauttamiseen. Jos Savon radalle tulee Edo-junia, jossain muualla jouduttaneen jopa korvaamaan Sr2:ia Sr1:illä.

Muotoilin lauseen ilmeisesti vähän väärin. Joo, eiväthän ne "vapauta", mutta samaa veturia voitaisiin käyttää koko ajan samassa junassa, joten Kouvolassa ei olisi koko ajan seisomassa muutamaa Sr2:sta turhaan.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #118 : Toukokuu 02, 2014, 23:36:33 »

Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee.

Miten Edo:t vapauttavat Sr2:ia, kun Edo:n työpariksi tarvitaan juurikin Sr2? Jos ajattelit, että niin tapahtuu nopeuden kasvamisen ja kääntöjen nopeutumisen ansiosta, tarvittaneen kuitenkin lähes 10 Edo-junaa yhden Sr2:n vapauttamiseen. Jos Savon radalle tulee Edo-junia, jossain muualla jouduttaneen jopa korvaamaan Sr2:ia Sr1:illä.

Muotoilin lauseen ilmeisesti vähän väärin. Joo, eiväthän ne "vapauta", mutta samaa veturia voitaisiin käyttää koko ajan samassa junassa, joten Kouvolassa ei olisi koko ajan seisomassa muutamaa Sr2:sta turhaan.

Taidatpa olla oikeassa. Tuo jäi minulta huomiotta, että niin Kouvolassa kuin Tampereellakin matkaa jatkaa nykyisin toinen veturi junan vaihtaessa kulkusuuntaa. Tosin Kouvolasta ei juurikaan ajeta Sr2:lla pohjoisen suuntaan, ja taitaapa Sr2 olla harvinaisuus muissa kuin Edo-junissa myös Tampereelta itään.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #119 : Toukokuu 02, 2014, 23:51:55 »

Nopeuden nosto Helsinki - Kouvola välillä 200km/h:iin lyhentää matka-aikaa Kuopioon huomattavasti... Mikä lienee Hakosilta - Kouvola rata-osan sn nykyään?  Entä rata-osien (Tampere-) Jyväskylä - Pieksämäki, sekä Kouvola - Pieksämäki - Kuopio ( - Kajaani). Eivät taida Pendot monissa kohdin pyyhältää 200km/h:ssa.

Hakosilta - Kouvola -osuus on ollut suurimmaksi osaksi sn 200 -rataa Lahti - Luumäki -perusparannuksen valmistuttua. Tampere - Jyväskylä - Pieksämäki -osuudella suurin sallittu taitaa olla 140 km/h ja kaarteissa varmaan vähemmänkin. Savon radalla sn 200 -rataa on ainakin Kinni - Otava -välillä, taisi olla jo jossain muuallakin Mikkelin eteläpuolella? Muilta osin Savon radalla ajellaan muistaakseni korkeintaan 140 km/h. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Matka-aikojen mahdollisesti lyhentyessä huomattavasti Pieksämäki voi muodostua haasteeksi, koska neljän eri suunnan junien välisten vaihtojen pitäisi edelleen onnistua siellä. Helsingin päässä aikatauluja ei voi juurikaan muuttaa varsinkaan ruuhka-aikoina, tai sitten tarvittaisiin "UJA 2".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #120 : Toukokuu 03, 2014, 01:54:40 »

Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee.

Miten Edo:t vapauttavat Sr2:ia, kun Edo:n työpariksi tarvitaan juurikin Sr2? Jos ajattelit, että niin tapahtuu nopeuden kasvamisen ja kääntöjen nopeutumisen ansiosta, tarvittaneen kuitenkin lähes 10 Edo-junaa yhden Sr2:n vapauttamiseen. Jos Savon radalle tulee Edo-junia, jossain muualla jouduttaneen jopa korvaamaan Sr2:ia Sr1:illä.

Muotoilin lauseen ilmeisesti vähän väärin. Joo, eiväthän ne "vapauta", mutta samaa veturia voitaisiin käyttää koko ajan samassa junassa, joten Kouvolassa ei olisi koko ajan seisomassa muutamaa Sr2:sta turhaan.

Taidatpa olla oikeassa. Tuo jäi minulta huomiotta, että niin Kouvolassa kuin Tampereellakin matkaa jatkaa nykyisin toinen veturi junan vaihtaessa kulkusuuntaa. Tosin Kouvolasta ei juurikaan ajeta Sr2:lla pohjoisen suuntaan, ja taitaapa Sr2 olla harvinaisuus muissa kuin Edo-junissa myös Tampereelta itään.

Meinasinkin että vaihtavat odottamaan matkaa takas Helsinkiin päin Hymyilee Tosin en oo kyllä varma millanen kierto siellä on, mutta mitä oon havainnu ni 1-2 siellä ainaki seisoo. Eihän se kaikkiin kyllä siltikään riitä, mutta ainakin siihen muutamaan.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1151


« Vastaus #121 : Toukokuu 03, 2014, 07:22:26 »

Hyvin toimivassa rautatiekilpailussa operaattori eli liikenteen harjoittaja ei pääse puuttumaan rautatieasemien lakkauttamiseen. Tuolloin rautatieasemat ovat osa rautatieinfrastruktuuria, jotka on erotettu liikenteen harjoittamisesta — rautatieasemien olemassa olosta siis päättävät infraa hallisevat viranomaiset. Kilpailutettavissa ostoliikennesopimuksissa viranomainen määrittelee liikenteelle erilaisia kriteereitä — mm. sen millä kaikilla asemilla junien on pysähdyttävä. Tällä tavalla yhteiskunta siis järjestää kansalaisilleen liikenteelliset peruspalvelut kustannustehokkaasti, mutta samalla siten että liikenteen tilaajana se voi asettaa "tuotteelle" erilaisia kriteereitä myös omista lähtökohdistaan.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #122 : Toukokuu 03, 2014, 08:30:18 »

Petrillä on painavaa asiaa.

Lisäksi tulee mieleen, millä toimenpiteillä ja mitä maksaa, jotta Haukivuoren ohi pääsee 200 km/h?
http://vaunut.org/kuva/91857?u=2471

Jos asiaan vaikuttaa ratapihan eteläpään kaarresäde, niin lainaan tätä lähdettä:
"Valmiina olevan ratalinjan perusparannusten yhteydessä kaarresäteet ovat sitä
mitä ovat, eikä niitä voi kohtuullisin kustannuksin suurentaa."

22 • 2011 LIIKENNEVIRASTON TUTKIMUKSIA JA SELVITYKSIÄ
Raidegeometrian suunnittelu
3.2.1 Pääraiteen kaarresäteet
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-22_raidegeometrian_suunnittelu_web.pdf

tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #123 : Toukokuu 03, 2014, 18:59:47 »

Sr2-vetureitahan vapautuu koko ajan enemmän käyttöön sitä mukaan kun Edoja tulee.

Miten Edo:t vapauttavat Sr2:ia, kun Edo:n työpariksi tarvitaan juurikin Sr2? Jos ajattelit, että niin tapahtuu nopeuden kasvamisen ja kääntöjen nopeutumisen ansiosta, tarvittaneen kuitenkin lähes 10 Edo-junaa yhden Sr2:n vapauttamiseen. Jos Savon radalle tulee Edo-junia, jossain muualla jouduttaneen jopa korvaamaan Sr2:ia Sr1:illä.

Muotoilin lauseen ilmeisesti vähän väärin. Joo, eiväthän ne "vapauta", mutta samaa veturia voitaisiin käyttää koko ajan samassa junassa, joten Kouvolassa ei olisi koko ajan seisomassa muutamaa Sr2:sta turhaan.

Taidatpa olla oikeassa. Tuo jäi minulta huomiotta, että niin Kouvolassa kuin Tampereellakin matkaa jatkaa nykyisin toinen veturi junan vaihtaessa kulkusuuntaa. Tosin Kouvolasta ei juurikaan ajeta Sr2:lla pohjoisen suuntaan, ja taitaapa Sr2 olla harvinaisuus muissa kuin Edo-junissa myös Tampereelta itään.

Meinasinkin että vaihtavat odottamaan matkaa takas Helsinkiin päin Hymyilee Tosin en oo kyllä varma millanen kierto siellä on, mutta mitä oon havainnu ni 1-2 siellä ainaki seisoo. Eihän se kaikkiin kyllä siltikään riitä, mutta ainakin siihen muutamaan.

Katselin hieman aikataulukirjaa ja huomasin, että nykyisin yhdenkään IC2-junan pääte- tai lähtöasema ei ole Kouvola. Ainoa IC2-pari 109/114 käy Lappeenrannassa asti. Kouvolaan päättyy vain IC 111, josta on vaihtoyhteys (18.38 -> 18.45) IC 709:ään Kuopioon. Molemmat kulkevat ma-pe, su. Paluusuunnassa kulkee aamuisin (ma-pe) IC 102, johon ei ole vaihtoyhteyttä. Näin ollen Kouvolasta ei palaa yhtään IC/IC2-junaa samantien takaisin Helsinkiin. Edo:jen myötä IC 111/709:n voisi yhdistää yhdeksi junaksi. Helsingin suuntaan vastaava IC-juna lienee yhtenäinen jo nykyisinkin, koska Kouvolasta ei lähde tuon IC 102:n lisäksi muita IC-junia Helsinkiin.

Tampereella sen sijaan saattaa tulla paljonkin hyötyjä, kun IC2-junat palaavat sieltä Helsinkiin 15 minuutin kääntöajalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #124 : Toukokuu 04, 2014, 02:58:48 »

Täsmennetään vielä: esim. veturi tulee Helsingistä Kouvolaan Kuopioon jatkavassa junassa ja palaa sitten Kuopion suunnilta Helsinkiin menevän nokalla (eli siirtyy Kouvolassa siihen). En siis tarkoittanut juuri Kouvolaan päättyviä. Tosin kuten aikaisemmin totesin, ei ole mitään hajuakaan millä junilla palaavat, eli kauan seisovat esim. Kouvolassa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina