Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #125 : Toukokuu 04, 2014, 14:53:12 »

Täsmennetään vielä: esim. veturi tulee Helsingistä Kouvolaan Kuopioon jatkavassa junassa ja palaa sitten Kuopion suunnilta Helsinkiin menevän nokalla (eli siirtyy Kouvolassa siihen). En siis tarkoittanut juuri Kouvolaan päättyviä. Tosin kuten aikaisemmin totesin, ei ole mitään hajuakaan millä junilla palaavat, eli kauan seisovat esim. Kouvolassa.

Ok, nyt taisin ymmärtää, mitä tarkoitat (kun ei jäänyt enää vääriä vaihtoehtoja jäljelle). Hymyilee Minullakaan ei ole käsitystä vetureiden seisonta-ajoista Kouvolassa, mutta tarkistin taas aikataulukirjasta henkilöjunien tulo- ja lähtöaikoja Kouvolassa, ja päädyin seuraavaan lopputulokseen: Savon radan henkilöjunat eivät juuri kohtaa Kouvolassa. Nopein kääntö näyttäisi olevan IC 111:stä IC 66:een (ma-pe, su 18.38 - 19.22). Kaikissa muissa tapauksissa kääntöaikaa on huomattavasti enemmän. Näyttäisi siis siltä, että vetureilla ei ole mitään kiirettä palata Helsingin suuntaan. Toki minulla ei ole edes tietoa siitä, palaako sama veturi takaisin Helsinkiin seuraavassa junassa vai miten kuvio toimii. Kokonaiskuviossa voi lisäksi olla merkitystä lännestä Kouvolaan saapuvilla ja Kouvolasta länteen lähtevillä tavarajunilla, joten paha mennä sanomaan mitään. Emme myöskään vielä tiedä syksyn aikatauluja, joten kaikki on oikeastaan vielä auki.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #126 : Toukokuu 07, 2014, 18:25:50 »

Harjoitin hieman tutkivaa journalismia ja tein mielestäni kiinnostavan löydön VR:n Verkkokaupasta: 10.8.2014 lähteviin juniin VR:n verkkokaupasta voi ostaa lippuja Helsingistä Haukivuorelle. Vertasin asiaa myös Hki-Roi-välin lippuihin niin 10.8.2014 kuin 11.8.2014 lähteviinkiin juniin.

Kas tässä lopputulos. Verratkaa 10.8. ja 11.8.2014 matkalippujen ostomahdollisuuksia edellä mainituilla väleillä:

--


* Hki-Roi 10082014.png (46.58 kilotavua, 744x639 - tarkasteltu 278 kertaa.)

* Hki-Hau 10082014.png (48.29 kilotavua, 750x708 - tarkasteltu 276 kertaa.)

* Hki-Roi 11082014.png (35.23 kilotavua, 735x530 - tarkasteltu 262 kertaa.)

* Hki-Hau 11082014.png (33.82 kilotavua, 733x549 - tarkasteltu 281 kertaa.)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #127 : Toukokuu 07, 2014, 19:20:22 »

En ymmärrä kyllä mitä tossa oli Hki-Roi välillä ihmeellistä?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #128 : Toukokuu 07, 2014, 19:24:51 »

En ymmärrä kyllä mitä tossa oli Hki-Roi välillä ihmeellistä?

Vertasin VR:n Verkkokauppaa molempien päivien osalta siksi, että ajattelin, ettei uuden aikataulukauden alettua (11.8.2014) olisi vielä lippuja myynnissä, mutta olivathan ne toki tarjolla. Kaikille muille kaukoliikenteen asemille voi ostaa lippuja 10.8.2014 jälkeen jo nyt, paitsi tosiaan Haukivuorelle ja Lievestuoreelle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #129 : Toukokuu 08, 2014, 00:07:26 »

En ymmärrä kyllä mitä tossa oli Hki-Roi välillä ihmeellistä?

Vertasin VR:n Verkkokauppaa molempien päivien osalta siksi, että ajattelin, ettei uuden aikataulukauden alettua (11.8.2014) olisi vielä lippuja myynnissä, mutta olivathan ne toki tarjolla. Kaikille muille kaukoliikenteen asemille voi ostaa lippuja 10.8.2014 jälkeen jo nyt, paitsi tosiaan Haukivuorelle ja Lievestuoreelle.

Ahaa, juujuu, nyt kässäsin asian mitä olit sillä hakenut!
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #130 : Toukokuu 08, 2014, 06:30:59 »

Pitäskö hommata lippu 10.8 päivälle Mikkeli-Haukivuori. Ei maksais kun 4.10e ja IC junalla pääsis  Virnistää
tallennettu

Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #131 : Toukokuu 08, 2014, 09:59:24 »

Pitäskö hommata lippu 10.8 päivälle Mikkeli-Haukivuori. Ei maksais kun 4.10e ja IC junalla pääsis  Virnistää
Kyseisenä päivänä harrastajia "vetää" puoleensa Hyvinkäällä järjestettävä Rautatiemuseopäivä ja seuraavana päivänä alkaa taas koulu..
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #132 : Toukokuu 09, 2014, 15:45:57 »

Itä-Suomen aluehallintovirasto on huolissaan palvelujen saavutettavuudesta Haukivuorella matkustajaliikenteen lakkauttamissuunnitelman vuoksi.

http://www.avi.fi/web/avi/-/ita-suomen-aluehallintovirasto-on-huolissaan-palvelujen-saavutettavuudesta-haukivuorella-matkustajaliikenteen-lakkauttamissuunnitelman-vuoksi-ita-suom#.U2zbYLCKCzc
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #133 : Toukokuu 09, 2014, 18:23:23 »

Itä-Suomen aluehallintovirasto on huolissaan palvelujen saavutettavuudesta Haukivuorella matkustajaliikenteen lakkauttamissuunnitelman vuoksi.

http://www.avi.fi/web/avi/-/ita-suomen-aluehallintovirasto-on-huolissaan-palvelujen-saavutettavuudesta-haukivuorella-matkustajaliikenteen-lakkauttamissuunnitelman-vuoksi-ita-suom#.U2zbYLCKCzc

Kumma juttu, että ylijohtaja Aaltonen on yht'äkkiä niin kovin kiinnostunut maalaisten asioista, kun samaisen "koppalakkiviraston" (AVI) omalla toimialalla vähennetään päämärkänä poliisin, pelastustoimen, terveydenhuollon ja ties minkä muunkin instanssin palveluita. Ei ole lähtenyt tiedotetta, jossa Aaltonen olisi osoittanut huolestuneisuuttaan..
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #134 : Toukokuu 10, 2014, 06:25:59 »

Itä-Suomen aluehallintovirasto on huolissaan palvelujen saavutettavuudesta Haukivuorella matkustajaliikenteen lakkauttamissuunnitelman vuoksi.

http://www.avi.fi/web/avi/-/ita-suomen-aluehallintovirasto-on-huolissaan-palvelujen-saavutettavuudesta-haukivuorella-matkustajaliikenteen-lakkauttamissuunnitelman-vuoksi-ita-suom#.U2zbYLCKCzc

Kumma juttu, että ylijohtaja Aaltonen on yht'äkkiä niin kovin kiinnostunut maalaisten asioista, kun samaisen "koppalakkiviraston" (AVI) omalla toimialalla vähennetään päämärkänä poliisin, pelastustoimen, terveydenhuollon ja ties minkä muunkin instanssin palveluita. Ei ole lähtenyt tiedotetta, jossa Aaltonen olisi osoittanut huolestuneisuuttaan..
Tietysti voi tätäkin ihmetellä, mutta nyt keskustellaan nimenomaan Haukivuoren junavuorojen lakkauttamisesta. Minusta Itä-Suomen aluehallintoviraston lausunto on erittäin asiallinen.

Erittäin asiallinen on myös Mikkelin kaupungin nettisivuilta kokonaan luettavissa oleva kaupunginhallituksen yksimielinen "Lausunto VR:n junavuorojen lakkauttaisuunnitelmalla Haukivuorella" 28.4.2014 § 185.

Pohjana oli Haukivuoren aluejohtokunnan vetoomus, ja Mikkelin kaupunginhallitus päätyi seuraavaan kannanottoon: "Mikkelin kaupunki edellyttää, että VR ylläpitää Haukivuoren junapysähdyksen ykinoikeussopimuksen ehtojen mukaisesti ja liikenne- ja viestintäministeriö pitää kiinni yksinoikeussopimuksen ehdoista eikä hyväksy tätä tai muita vastaavia palveluiden heikennyksiä. Mikkelin kaupunki on valmis neuvottelemaan seutulipun käyttöönotosta Mikkelin kaupungin alueella pysähtyvissä junissa yksinoikeussopimuksen ehtojen mukaisesti. Korvaavan bussiliikenteen järjestäminen tulee sekä valtiolle että Mikkelin kaupungille huomattavasti kalliimmaksi kuin seutulipun käyttöönotto junassa".
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #135 : Toukokuu 10, 2014, 13:39:11 »

Noin 200 ihmistä tuli tämän päivän matkustustempaukseen, ja junissa Mikkeliin sekä takaisin oli tiivis tunnelma. Haukivuoren asema-alue on myös koristeltu kantaaottavin taideteoksin.


* kivimieskusi.jpg (359.75 kilotavua, 906x360 - tarkasteltu 295 kertaa.)
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #136 : Toukokuu 10, 2014, 15:52:34 »

Itä-Suomen aluehallintovirasto on huolissaan palvelujen saavutettavuudesta Haukivuorella matkustajaliikenteen lakkauttamissuunnitelman vuoksi.

http://www.avi.fi/web/avi/-/ita-suomen-aluehallintovirasto-on-huolissaan-palvelujen-saavutettavuudesta-haukivuorella-matkustajaliikenteen-lakkauttamissuunnitelman-vuoksi-ita-suom#.U2zbYLCKCzc

 Pyörittää silmiään

Lainaus
Valtion rautatiet on ilmoittanut Mikkelin kaupungille lakkauttavansa matkustajajunien pysähtymisen Haukivuorella 11.8.2014 alkaen.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #137 : Toukokuu 11, 2014, 20:47:07 »

Noin 200 ihmistä tuli tämän päivän matkustustempaukseen, ja junissa Mikkeliin sekä takaisin oli tiivis tunnelma.

On todella hyvä, että ihmiset eivät vain alistu aseman sulkemista koskevaan mielivaltaan kuin lampaat, vaan tekevät asiaansa näkyväksi. - Kun tällainen mielenilmaus on saatu aikaan, se kannattaa kanavoida oikein. Oikea osoite on Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM): erityisesti sitä johtava ministeri sekä kansanedustajat.

VR ja LVM ovat 30.11.2009 allekirjoittaneet sopimuksen henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta VR:lle (määräajaksi). Sopimus koskee rataosia, joilla VR on harjoittanut henkilöliikennettä sopimuksen tekemisen hetkellä.

Sopimus asettaa VR:lle rautateiden henkilöliikennettä koskevan palveluvelvoitteen. Sopimus sisältää nimen omaan sekä kannattavan liikenteen että kannattamattoman liikenteen.

Lisäliikenteen osalta VR sitoutuu vuosittain maksimissaan 20 miljoonan euron lisäpanostukseen yhteisesti sovittavaan alkavaan tai muuten tuettuun liikenteeseen. Omaa liikennettähän VR:llä on Pieksämäki - Mikkeli - Kouvola -rataosuudella 11 vuoroa, ja LVM:n ostoliikennettä 6 vuoroa päivittäin.

Hintana oikeudestaan säilyttää (kauko)matkustajaliikenteen monopoliasema VR:n on siis sovittava LVM:n kanssa panostuksesta myös kannattamattomaan liikenteeseen. Tämä(kin) aseman lakkautusprojekti (kaikessa järjettömyydessään) on siis MYÖS poliittinen asia, johon voi vaikuttaa LVM:n kautta kansalaisaktiivisuudella.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #138 : Toukokuu 12, 2014, 00:07:19 »

Noin 200 ihmistä tuli tämän päivän matkustustempaukseen, ja junissa Mikkeliin sekä takaisin oli tiivis tunnelma.

On todella hyvä, että ihmiset eivät vain alistu aseman sulkemista koskevaan mielivaltaan kuin lampaat, vaan tekevät asiaansa näkyväksi. - Kun tällainen mielenilmaus on saatu aikaan, se kannattaa kanavoida oikein. Oikea osoite on Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM): erityisesti sitä johtava ministeri sekä kansanedustajat.


Ja jakaa mielenilmaustaan vähä useammalle kerralle. Esimerkiksi käydä joskus muullokin Mikkelissä junalla. Erittäin hieno juttu tämä ja toivottavasti edes vähä auttoi. Mutta kuitenkin lauantai-iltana oli surullista katsella junan ikkunasta kun junasta hyppäsi yksi ulos ja toinen tuli sisään. Ei siinä paljoa samanpäivän mielenilmaukset tuntuneet kun ei ollut edes vilkuttajia asemalla.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #139 : Toukokuu 12, 2014, 14:18:25 »

Surettaa sellainen (suomalainen) juna-aikataulujen suunnittelukulttuuri, jossa yksitotiseksi johtotähdeksi on otettu se, että eri tyyppiset junat pysähtyvät eri asemilla. Tällä säästetään muutama minuutti matka-aikaa, mitä sitten käytetään kiireisimmille matkustajasegmenteille mielihyvän luomiseen. - Entäpä jos kaikki junat pääsääntöisesti pysähtyisivätkin asemille, eivätkä ajaisi ohi - esim. pääradan Viialan ja Lempäälään pysähtyisivätkin sekä pikajunat että paikkarit. Junavuoroja olisikin Lempäälässä yhtäkkiä n. 35 päivittäin.

Kannattaa katsoa ainakin Discovery -kanavalta tulevaa Alaskan rautateistä kertovaa ohjelmaa. Eilen (sunnuntaina) siellä näkyi tilanne, jossa ihan komea kahdella veturilla vedettävä pikajuna pysähtyi yhden matkustajan vuoksi aivan korpeen keskelle lumitasankoa vain päästääkseen kyydistä naisen, joka oli tullut tapaamaan poikaansa (poika oli vastassa umpihangessa moottorikelkan kanssa). - Eikä tässä vielä kaikki: junan kyljestä avattiin vähän ovea, ja lastattiin hangelle noin kymmenen laatikkoa tavaraa, joka naisella oli mukanaan. Morjesteltiin puolin ja toisin; aikaa meni pysähdykseen ehkä vajaat 5 minuuttia, joka todennäköisesti ajettiin kiinni seuraavien 20 kilometrin matkalla.

Kysymys on asenteesta: ketä varten junat oikein kulkevat?

Omasta mielestäni junaliikenteen ainoa kestävä logiikka on pysähtyä asemilla, ja luoda sitä kautta lisää kysyntää junamatkustamiselle. Nykyteknologialla voitaisiin toteuttaa myös se, että junan saisi pysähtymään joko lähettämällä tekstiviestin tai pelkästään sillä, että ostaa lipun (tieto järjestelmästä voisi välittyä junaan ja antaa tiedon tulossa olevasta matkustajasta hiljaisemmalla asemalla). Tällöin palattaisiin käytäntöön "pysähtyy tarvittaessa".

Mitään rahallista merkitystä ei pysähtymisellä tosiaankaan ole (jossakin todettiin, että pysähtyminen maksaa sähköveturilla n. 5 euroa, ja yksi matkustaja tuo lipputuloja keskimäärin 35 euroa). Mitään merkitystä ei ole myöskään "ajan säästöllä" pysähtymättömyyden nimissä, sillä tuollaiset minuuttiajat ajetaan kokemuksen mukaan varsin helposti kiinni.

Lopultahan kysymys on junan aikatauluista, joissa on jo nyt väljää routavaurioiden yms. vuoksi.

Junat pitäisi inter-city -huuman ja hypen jälkeen palauttaa perustehtäväänsä: palvelemaan nykyisiä ja uusia, potentiaalisia matkustajia. Varmaankin aika turhaa on kovin paljon painoa laittaa sille, kuinka monta ihmistä kyytiin nousee esim. lauantai-iltana! Eipä niitä kovin montaa nouse pääradankaan väliasemilta lauantai-iltaisin.

Suosittelen mainoslauseeksi VR:lle: "Juna pysähtyy. Nouse kyytiin!"
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #140 : Toukokuu 12, 2014, 15:25:21 »

YLE kirjoittaa juuri nyt näin: "Pekka Haavisto: VR:n juna-asemien lakkauttamissuunnitelmat selvitetään".

Lähde: http://yle.fi/uutiset/pekka_haavisto_vrn_juna-asemien_lakkauttamissuunnitelmat_selvitetaan/7235340
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #141 : Toukokuu 12, 2014, 15:50:29 »

Entäpä jos kaikki junat pääsääntöisesti pysähtyisivätkin asemille, eivätkä ajaisi ohi - esim. pääradan Viialan ja Lempäälään pysähtyisivätkin sekä pikajunat että paikkarit. Junavuoroja olisikin Lempäälässä yhtäkkiä n. 35 päivittäin.

Silloin matka kestäisi 2 tuntia ja 22 minuuttia. Nykyisellä pysähdyskäyttäytymisellä 1 tuntia ja 30 minuuttia.
Ehdotuksesi mukainen toiminta siis hidastaisi Helsingin ja Tampereen välistä matka-aikaa lähes tunnilla. En koe sitä kovin hyväksi ideaksi.

Tuon luvun 2 tuntia ja 22 minuuttia sain laskemalla yhteen R-junan matka-ajan Tampere-Riihimäki ja T-junan matka-ajan Riihimäki-Helsinki sekä ynnäämällä päälle yhden minuutin verran Riihimäen pysähdykselle. Ja kun ehdotuksessasi oli kyse siitä, että "[kaikki] junat pysähtyisivät [kaikilla] asemilla", vastaukseksi ei kelpaa "Mutta eiväthän InterCityt nyt jossain Ryttylässä pysähtyisi kuitenkaan!"

Lainaus
Mitään merkitystä ei ole myöskään "ajan säästöllä" pysähtymättömyyden nimissä, sillä tuollaiset minuuttiajat ajetaan kokemuksen mukaan varsin helposti kiinni.

Toki, noin toimittiinkin ennen. Eli annettiin aikataulujen olla kireitä, vaikka se johti myöhästelyihin. Tietysti tuota aikataulua voisi ehdotuksesi mukaisesti kiristää muutamalla minuutilla jo nyt, eli alkaa ajaa tuo Kouvola-Mikkeli väli nykyistä lyhyemmässä ajassa vaikka Haukivuorella yhä pysähdyttäisiinkin, koska aikatauluissa on täsmällisyyttä varten kyllä varmasti tuon verran ilmaa. Eli sitä kiinniajovaraa, josta puhuit.
Tämä tietysti vaikuttaisi myöhästymisiä lisäämällä, mutta se ei kai ole välttämättä ongelma? Tarvitseeko junien välttämättä olla niin täsmällisiä? Mihin tässä on kiire?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #142 : Toukokuu 12, 2014, 16:43:50 »

Entäpä jos kaikki junat pääsääntöisesti pysähtyisivätkin asemille, eivätkä ajaisi ohi - esim. pääradan Viialan ja Lempäälään pysähtyisivätkin sekä pikajunat että paikkarit. Junavuoroja olisikin Lempäälässä yhtäkkiä n. 35 päivittäin.

Silloin matka kestäisi 2 tuntia ja 22 minuuttia. Nykyisellä pysähdyskäyttäytymisellä 1 tuntia ja 30 minuuttia.
Ehdotuksesi mukainen toiminta siis hidastaisi Helsingin ja Tampereen välistä matka-aikaa lähes tunnilla. En koe sitä kovin hyväksi ideaksi.

Tuon luvun 2 tuntia ja 22 minuuttia sain laskemalla yhteen R-junan matka-ajan Tampere-Riihimäki ja T-junan matka-ajan Riihimäki-Helsinki sekä ynnäämällä päälle yhden minuutin verran Riihimäen pysähdykselle. Ja kun ehdotuksessasi oli kyse siitä, että "[kaikki] junat pysähtyisivät [kaikilla] asemilla", vastaukseksi ei kelpaa "Mutta eiväthän InterCityt nyt jossain Ryttylässä pysähtyisi kuitenkaan!"

Tästä lauseesta "esim. pääradan Viialan ja Lempäälään pysähtyisivätkin sekä pikajunat että paikkarit. Junavuoroja olisikin Lempäälässä yhtäkkiä n. 35 päivittäin" varmaan huomaatkin, että tarkoitin sitä että paikkarit ja pikajunat pysähtyisivät samoilla asemilla.

Esimerkki: R-juna lähtee Tampereelta 17.37, ja pysähtyy 15 asemalla ennen Helsinkiä (mukaan lukien 7 minuutin pysähdys Riksussa). Juna on perillä Helsingissä 19.41. - Taasen IC 54 lähtee Tampereelta 18.07, ja pysähtyy 5 kertaa ennen Helsinkiä ollen perillä klo 19.52. Matka-ajassa on eroa vain 40 minuuttia (josta osa seisonta-aikaa Riksussa). Lisäksi ainakin IC2 -kalusto voi ajaa yli 160 km / h, jolloin ajat tasoittuisivat entisestään.



tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #143 : Toukokuu 12, 2014, 17:08:56 »

Lisäksi ainakin IC2 -kalusto voi ajaa yli 160 km / h, jolloin ajat tasoittuisivat entisestään.
Jos pienemmillekin asemille ruvetaan pysähtelemään niin sitä kahtasataa ei saavuteta koskaan, kiihdytys ottaa useita kilometrejä ja jarrutus ottaa useita kilometrejä, joten kovin lyhyellä matkalla sitä huippunopeutta ei ylipäätään ole mahdollista saavuttaa, ja vaikka olisikin, niin jos melkein heti täytyy ruveta jarruttamaan niin saavutettu hyöty on todella pieni. Vielä kun esimerkiksi Helsinki - Tampere-välillä on lopulta aika vähän paikkoja joissa ylipäätään voi kahtasataa ajaa niin sen huippunopeuden vaikutus on liki merkityksetön.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #144 : Toukokuu 12, 2014, 18:09:00 »

Jos pienemmillekin asemille ruvetaan pysähtelemään niin sitä kahtasataa ei saavuteta koskaan, kiihdytys ottaa useita kilometrejä ja jarrutus ottaa useita kilometrejä, joten kovin lyhyellä matkalla sitä huippunopeutta ei ylipäätään ole mahdollista saavuttaa, ja vaikka olisikin, niin jos melkein heti täytyy ruveta jarruttamaan niin saavutettu hyöty on todella pieni.

Niinpä. Nämä asiat ovat kuitenkin totta ja perustuvat VR:n Liikennevirastolle toimittamiin faktoihin. Jos tilastoissa on jotain vikaa, syypäänä eivät ole matkustajat tai virasto itsessään:

--

http://vrleaks.wordpress.com/2014/04/17/a17042014/
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #145 : Toukokuu 12, 2014, 18:17:20 »

Mikkeli - Haukivuori 39 km ja Haukivuori - Pieksämäki 32 km.
Haukivuoren ratapihalla on kaarre, jossa IC:n on hidastettava joka tapauksessa nopeuteen 120 km/h.
Uudet veturit kiihdyttävät tarvittaessa junan maksiminopeuteen nopeammin kuin nykyisin käytössä olevat,
eli aikasäästöä voi tehdä jokaisessa kiihdytyksessä. Lisäksi tulee säästöä, kun "Haukivuoren jarrutuksen" energiaa voi syöttää takaisin ajolankaan.
Kun aloitin junamatkat Haukivuorelle, niin matka-aika Helsingistä kesti noin 1h enemmän vaikka pysähdysten lukumäärä on lisääntynyt kahdella (Pasila, Tikkurila).
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #146 : Toukokuu 12, 2014, 18:22:39 »

Kannattaa katsoa ainakin Discovery -kanavalta tulevaa Alaskan rautateistä kertovaa ohjelmaa. Eilen (sunnuntaina) siellä näkyi tilanne, jossa ihan komea kahdella veturilla vedettävä pikajuna pysähtyi yhden matkustajan vuoksi aivan korpeen keskelle lumitasankoa vain päästääkseen kyydistä naisen, joka oli tullut tapaamaan poikaansa (poika oli vastassa umpihangessa moottorikelkan kanssa).

Jep. Tuon tosin selittää se, että juna on talvikaudella(?) ainoa kulkuyhteys kyseisille off-griddereille. Sinne ei siis pääse mitenkään muuten, eikä se junakaan tainnut kulkea kuin kerran tai kahdesti viikossa?
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #147 : Toukokuu 12, 2014, 22:40:52 »

ja edelleenkin muistakaa paikallisliikenne..Bussit  palvelee nimellä vakiovuoro.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #148 : Toukokuu 13, 2014, 00:32:10 »

ja edelleenkin muistakaa paikallisliikenne..Bussit  palvelee nimellä vakiovuoro.

Kesällä lakkautetaan pysyvästi myös satoja bussivuoroja suuren linja-autoliikenteen uudistuksen myötä. Erityisesti bussien lakkautukset koskettaa myös Haukivuoren ympäristöä. Kesän jälkeen elämä voi olla siis melkoisen vaikeaa. Savosta uusi Alaska?
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #149 : Toukokuu 13, 2014, 06:49:42 »

Vertailun vuoksi vielä pääradalta:

Toijalasta (ratakm 147.339) lähtee klo 7.59 paikallisjuna R, joka pysähtyy (6.943 ratakm päässä) Viialassa ja (Viialasta 11.640 ratakm päässä) Lempäälässä, ja saapuu (kuljettuaan vielä 21.461 ratakm) Tampereelle (ratakm 187.389) klo 8.22. Matka-aika kahdella pysähdyksellä 23 minuuttia.

Klo 8.31 Toijalasta lähtee IC2 163 ja ajaa suoraan Tampereelle pysähtymättä väliasemilla. Perillä Tampereella klo 8.52. Matka-aika 21 minuuttia.

Klo 9.31 lähtee Toijalasta IC2 165, joka pysähtyy Lempäälässä. Perillä Tampereella klo 9.52, eli täsmälleen sama matka-aika kuin IC2 163:lla ilman pysähdystä Lempäälässä.

Ei kahdella pysähdyksellä ole merkitystä, eikä yhdellä pysähdyksellä ole mitään merkitystä. Kyllä se on tahdosta kiinni ja strategiasta. Olenkin sitä mieltä, että molempia olisi muutettava siihen suuntaan, että junat pysähtyisivät ja loisivat todellisen vaihtoehdon matkustamiselle asiakkaitaan varten. Lempäälä on hyvä esimerkki asemasta, jolta olisi varmasti paljon lähtijöitä jos aikataulut sopisivat ja junat pysähtyisivät.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR suunnittelee: Junat eivät enää pysähdy Haukivuorella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina