Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Mitä ihmettä Trafissa oikein tapahtuu ? !  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« : Huhtikuu 17, 2014, 23:39:45 »

   
   
Trafi muodostuu neljästä eri sektorista, eli ilmailu, rautatieliikenne, merenkulku ja tieliikenne. Muutama vuosi sitten sieltä pistettiin porukkaa pihalle oikein urakalla (oli kyllä syytäkin, kun 4 eri virastoa yhdistettiin). Homma meni hiukan karrikoiden niin, että ensin tieliikenteestä pistettiin ”4 ihmistä” pihalle ja heitä korvaamaan siirrettiin 4 ihmistä ilmailusta, jotka taas korvattiin merenkulun ihmisillä, joiden tilalle taas siirrettiin ihmiset rautatieliikenteestä, ja joka vaje korvattiin sitten tieliikennepuolen ihmisillä, ja sitten kierros alkoi taas alusta, joka kierroksella väki siis väheni, ja ammattitaitoa? siirtyi. Eli aivan päätöntä on ollut meno Trafissa.
 
Kun tuolta netistä Trafin sivuilta (ja muualtakin) nyt asiaa selvitin, ja mikäli oikein ymmärrän, niin lähtötilanne ennen irtisanomisia oli noin 550 työntekijää, potkut annettiin noin sadalle, lopputuloksena jäi vähän yli 450 työntekijää, nyt siellä on kuitenkin henkilöstöluettelon mukaan 614 työntekijää, Trafi ilmoittaa etusivullaan työntekijämääräksi tällä hetkellä 530. Nytkin Trafilla on haussa 4 ”erityisasiantuntijan” virkaa, ko. hakusivuilla ilmoitetaan Trafin henkilöstön määräksi nyt noin 500. Trafin henkilökunta on siis lisääntynyt 150 henkilöllä, ilman että tietoa on edes ehditty päivittämään nettisivuille.

Eli mikä on totuus Trafin henkilöstömäärästä 2010 550? kpl, 2012 noin 470? kpl, nyt 500? kpl,  530? kpl vai 614? kpl, ja kohta siis 618? kpl.
 
Trafin sivuilta poimittu lause kyllä hieman valottaa asiaa: ”Kaikkiaan Trafi:set osallistuivat vuonna 2013 lähes 600 kansainväliseen kokoukseen”, eli jokainen Trafilainen on keskimäärin kerran vuodessa viikon ”työmatkalla”. Tällaiset ”kansainväliset kokoukset” tuppaavat kestämään yleensä 3 palaveripäivää + 3 päivää lomailua (vaimon tai tyttö/poika ystävän kanssa) kohdekaupungissa, täydellä majoituksella ja päivärahoilla tietenkin, delegaatioiden koko on varmaan 2:ta 6:teen, eli Trafin henkilökunnasta huomattava osa on jatkuvasti ulkomailla, tai menossa tai tulossa sieltä. Päälle tulevat vielä muut ulkomaan/kotimaan matkapäivät, Erillaisia palavereja varmaan riittää ympäri Eurooppaa, Trafi kun on todellakin ”hajasijoitettu” Espanjan aurinkorannan ja Karigasniemen väliselle suhteellisen pitkälle ja kapealle maakaistaleelle.

Paljon näkyy myös olevan Trafilla saman(suku)nimisiä henkilöitä (=sukulaisia töissä), useita kymmeniä ”pareja”, pahimmillaan jopa 5 samannimistä, Tyylin ”isä Juha” Erityisasiantuntija, ”Tytär Emmi” harjoittelija. Taisi olla tässä ”välisiivouksessa” kysymys olla enemmänkin työpaikkojen järjestämisestä sukulaisille.

Jos tämä lähes 150 henkilön lisäys (irtisanomisten jälkeen) todella pitää paikkansa, niin jo siitä pelkästään aiheutuu (palkka +sivukulut) vuositasolla, noin, 10 000 000 miljoonan euron (henkilöstö) lisäkulut veronmaksajille, no pikkuisen palautuu veroja valtion yleiskatteeksi. Päälle tulevat vielä mm. toimitilakulut, 150 henkilöä vaatii isohkon toimistotalon + tietokoneet, tulostimet, kalusteet, yleishallintokulut ym. ym. Ei varmaan 2 miljoonaa Euroa vuositasolla näihin kuluihin riitä.
 
Kun Trafilla on budjetissa kuitenkin oma momenttinsa, niin maan hallitus on täysin tietoisena tilanteesta ”paisuttanut” Trafin määrärahoja vuosi vuodelta, tällekin vuodelle varmaan 10 -15 miljoonalla eurolla, verrattuna esim. vuoden 2011 tasoon.
Tämä siis virastossa, jossa työmäärä on laskeva.

Miten sitten menetellään niiden virastojen/laitosten määrärahojen kanssa, joiden työmäärä pysyy samana tai lisääntyy. Varsinkin nyt julkisuuteen tulleiden valtiontalouden ”säästötalkoiden” jälkeen tämä Trafin touhu vaikuttaa suoraan sanottuna törkeältä. Taitaa suuri osa ”säästötalkoilla” kasaan saaduista rahoista kulua valtionhallinnon ”lihottamiseen”.

Lähde: Taloussanomat 05.13. ”Valtiolla oli viime vuonna 81 687 (2012) päätoimista palkansaajaa. Heistä yli 60 prosenttia oli asiantuntijoita tai erityisasiantuntijoita” http://tinyurl.com/ngv5rwm

Kuukausipalkka asiantuntijoilla on noin 4500 Euroa. Trafi työllistää siis vajaan 1 %:tin valtion virkamiehistä?, tämä siis Suomessa, tähän vielä päälle Espanjan väki.
Tämä ”asiantuntijoiden” lisääntyminen valtiolla johtuu siitä, että vielä vähän aikaa sitten valtiolla oli töissä vielä esim. toimistosihteereitä, valtion jäykkä systeemi ei kuitenkaan salli ”tasokorottaa” palkkaa samalla tehtävänimikkeellä, mutta sitten luotiin uusia tehtävännimikkeitä esim. ”tarkastaja”, tälle tittelille määriteltiin palkaksi vaikka 500 euroa enemmän. Tämän jälkeen toimistosihteereistä tuli tarkastajia tai ylitarkastajia vaikka +850 euroa, tehtävänkuvat/työtehtävät säilyivät kuitenkin aivan samana, tehtiin ehkä pientä ”säätöä” silmänlumeeksi

Lisäksi Trafi ei hoida omalla henkilökunnallaan edes puhelinpalveluita, ennen ne hoidettiin ulkoistettuna Rovaniemellä, mutta nyt on valtionvirasto Trafi ulkoistanut (ulkomaalaistanut) palvelun Espanjaan?, tämän johdosta irtisanottiin 30 Suomalaista työntekijää, tässä saatiin valtiolle säästöä vain noin 700 000 Euroa per vuosi, (vertaa 10 miljoonan lisäkulut kotimaassa) Tästäkään säästöstä ei lisäksi palaudu mitään verotuloja eikä palkan sivukuluja Suomalaisen yhteiskunnan hyväksi, mikä oli tapahtunut Rovaniemellä.

Minkälaista ”isämaallisuutta” valtiovalta voi enää vaatia yksityisiltä toimijoilta, kun se on itse ”etunenässä” ulkoistanut Suomalaisia valtionhallinnon alaisia työpaikkoja ja verotuloja ulkomaille.


Trafihan on EU:n myötä menettänyt merkittävästi tehtäviään, koska kaikki Suomessa(kin) voimaan astuvat yllämainittujen liikennesektorien ”lait ja säädökset” laaditaan Brysselissä, ja taidetaan vielä siellä kääntääkin Suomeksi EU kustannuksella. Eihän Trafilla ole edes yhtään kielenkääntäjää palkkalistoillaan. Tästäkin vinkkelistä katsottuna henkilökunnan jatkuva lisääminen tuntuu todella törkeältä ja omituiselta.
Trafin sivuilta kopioitua: ”Trafi muodostettiin yhdistämällä Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ilmailuhallinto, Rautatievirasto sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminto. Trafi aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa. Virastoja ja laitoksia on yhdistelty ja eroteltu ennenkin?, kuten alla olevasta kuvasta käy ilmi”.

Tässä pitäisi olla "laatikkokaavio" Travin rakenteeta

Muutama vuosi sitten lyötiin siis edellä olevat noin 20 vuoden aikana ”pöhöttyneet” valtionvirastot yhteen ja muodostettiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Henkilökunnan määräksi muotoutui noin 550 henkilöä. Ensin purettiin raskas 4 kertainen keskushallinto, ja henkilökunnan määrä tippui noin 460 henkeen. Nyt Trafissa on kuitenkin töissä peräti 614 henkilöä, lisäystä muutamassa vuodessa on siis noin 150 henkilöä?.
 
Hommahan on mennyt esim. tieliikennepuolella muuttuneiden EU säädösten takia niin tiukalle, että et voi tehdä autoosi käytännöllisesti katsoen mitään muutoksia laillisesti, et voi tehdä auton teräsrakenteisiin kaiutinreikiä (auton rakenne heikkenee), et voi laittaa autoosi istuinpäällisiä (turvatyynyjen takia), et voi ”siruttamalla” nostaa moottorin tehoa (sallittu teho lukee rekisteriotteessa), renkaiden koko ei saa poiketa piiruakaan rekisteriotteessa mainituista vaihtoehdoista, tässä muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Pääsääntö muutostöissä on se, että joiltain (maailman?) markkinoilta täytyy ”löytyä” vastaava ajoneuvo hyväksyttynä ja liikenteeseen rekisteröitynä, se tieto sinun pitää itse hankkia omalla kustannuksellasi maahantuojilta tai autotehtailta. Muutostöiden ”läpimenon” edellytyksenä ovat lisäksi kalliit ja monimutkaiset muutoskatsastukset, ja lopputulos ei ole kuitenkaan taattu. Eli lopputuloksena käsiisi voi jäädä ns. ”peltoauto”.
Nämä kaikki säädökset on tehty siis Brysselissä, ja Trafille on jäänyt käytännössä vain ”velvollisuus” valvoa että näitä säädöksiä Suomessa noudatetaan, Tulos on kuitenkin ollut aika heikko, tästä yksi esimerkki http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288362180456.html

Trafin henkilökunta ”titteleittäin”, katso ja ihmettele tehtävänkuvia. Trafilla on harvinaisen avoin tapa (tutkivan journalismin hyväksi) kertoa henkilökuntansa nimet, määrät ja tehtävänkuvat netissä. Katsotaan kuinka kauan tiedot pysyvät näkyvillä!.

 http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/yhteystiedot/henkilohakemisto . Tarkastaja (102 kpl), ylitarkastaja (75 kpl), Asiantuntija (151 kpl), erityisasiantuntija (107 kpl), Johtava asiantuntija (34 kpl), Yksikön päällikkö (4 kpl), ryhmäpäällikkö (10 kpl), Ylipäällikkö (0 kpl), Kehityspäällikkö (10 kpl), Konsultti/ Ostohenkilö? (9 kpl), Johtaja (4 kpl), Osastonjohtaja (15 kpl), Ylijohtaja (5 kpl), Tiedottaja (4 kpl), Viestintäpäällikkö (1 kpl), Lakimies (10 kpl?) Pääjohtaja? (1 kpl), Harjoittelija (8 kpl), Assistentti (10 kpl). Porukkaa on Trafissa niin että ”päät yhteen kolisee”. Tulee mieleen ihan Knalli ja sateenvarjo.

Jokaiselle 4:le sektorille tekee Trafissa töitä siis keskimäärin: 1 Ylijohtaja, 4 Osastonjohtajaa, 1 Yksikön päällikkö, 2 Ryhmäpäällikköä, 2 Kehityspäällikköä, 25 tarkastajaa, 19 Ylitarkastajaa, 38 Asiantuntijaa, 27 Erityisasiantuntijaa, 8 Johtavaa asiantuntijaa, 2 lakimiestä, 1 tiedottaja, 2 harjoittelijaa ja 2 assistenttia. Mahtaa noilla 4:lä työntekijällä olla kovat työpaineet, kun pitkälti toistasataa ”päällikköä” heitä pomputtaa.

Tämän päälle tulee vielä Espanjassa 1000 euron kk palkalla Trafille töitä tekevät nuoret ihmiset. Homma toimii niin, että nuorehkot henkilöt hoitavat sopimuksensa mukaisesti Trafin puhelinpalvelua X tuntia päivässä, ja loppuaika bailataan ”Espanjan auringon alla”, vrt. ns. ”hiihtopummit”. Tätä liiketoimintaa pyörittää joku ”kettärä” Suomalainen yrittäjä, aika mainion ”bisneksen” on kyllä keksinyt.

Trafi tarvitsee siis EU säädösten valvontaan 596 (kohta tasan 600) ”Päällikköä/ johtajaa/ asiantuntijaa/tarkastajaa” ja heitä avustamaan 18 työntekijää.


erik.asplund@trafi.fi       toni.pallaspuro@trafi.fi     tuomas.peltokangas@trafi.fi

tatu.siivonen@trafi.fi      teemu.toivanen@trafi.fi      Trafin vaihde 029 534 5000
tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Mitä ihmettä Trafissa oikein tapahtuu ? !  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina