Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Liike junakuvassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« : Huhtikuu 18, 2014, 13:13:05 »

Joskus kiinnitän huomiota siihen, että junakuvat, varsinkin sähkö ym. sellaiset, ovat kuvassa ikäänkuin paikalleen pysähtyneitä. Tässä tarkoituksessa tarkastelen hieman, mitä Vilho Setälä kirjoitti 1940-luvulla liikkeen kuvaamisesta. Blogissani joitakin omia esimerkkejä: http://rautatiehistoria.blogspot.fi/

Setälä, Vilho: valokuvaus  1940  s. 454 :

Kiivaassa liikkeessä olevasta jäsenestä eivät silmämme aina erota yksityiskohtia – koko jäsen sulautuu pelkäksi hämyksi, ja tämä hämy juuri antaa voimakkaimman liikkeen mielikuvat. Emmekö saisi käyttää samaa keinoa valokuvauksessa? Keino voi tuntua kenties arveluttavalta siksi, että taiteilijat ovat tuskin koskaan turvautuneet tähän liikkeen ilmaisuun  - ja ihmiset ovat tottuneet  katsomaan kuvia kuten taiteilijat ovat opettaneet.  Muta valokuvauskin saa opettaa yleisöä – ja on paljon opettanutkin. Ja opettaa yhä edelleen. Niinpä ei tarvitse pelätä kiivaasti juoksevan eläimen jalan piirtymistä epäteräväksi – ehdoton terävyyv saattaa vaikuttaa jäykältä ja elottomaltakin.

Koneellisille laitteille,  - junille, autoille, laivoille – on löydettävä muunlainen liikunnan merkki. Jäljelle jäävä savu tai tomupilvi ja aaltokolmio tai tyrskyt kokassa ovat luontevia ja mileti aina itsestään tarjoutuvia. On kuitenkin pieni seikka, joka tekee helposti parhaankin auton tomupilven tehottomaksi, tajuamme sen ehkä vain merkiksi tuulisesta säästä. Pyörän puolat näet piirtyvät terävästi, jos itse vaunu on teräväpiirteinen. Tässä ei auta muu kuin koettaa saada puolat näkymättömäksi tavalla tai toisella. Valotusaikaa on siis pitennettävä. Mutta liikkuva esine on huomiomme keskus – se on saatava niin teräväksi kuin mahdollista. Siis on tähdättävä myötäilemällä ja annettava taustan hämäytyä.  Keino on vaikeahko, mutta ei niin mahdoton kuin kokematta luulisi. Ja tuloksiin voi päästä kaikkein yksinkertaisimmalla ”laatikolla”.
tallennettu
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2014, 01:02:48 »

Minusta molemman laiset kuvat toimii minusta ns muotokuva tyyliseen sopii pysähtyneisyys jota itse kyllä haen mutta sitten taas "työkone töissä" siinä voi olla liikettä kunhan ei liikaa. Määrä kuin maustaminen vaikea opettaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Liike junakuvassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina