Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ruosniemen nestekaasuterminaali lopettaa toimintansa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« : Maaliskuu 14, 2014, 12:55:32 »

Hyvästi Ruosniemen kaasujunille!

http://porilaine.satakunnankansa.fi/2014/03/14/ruosniemen-nestekaasuterminaali-lopettaa-toimintansa/
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2014, 19:34:13 »

Kosan Gas Finland Oy lakkauttaa terminaalin, koska VR ei yhtiön mukaan enää halua kuljettaa kaasuvaunuja itärajalta Poriin saakka.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2014, 19:53:44 »

Kosan Gas Finland Oy lakkauttaa terminaalin, koska VR ei yhtiön mukaan enää halua kuljettaa kaasuvaunuja itärajalta Poriin saakka.

Jep, kuka sitä nyt haluaisi itselleen liikevaihtoa Järkyttynyt
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2014, 21:40:14 »

Kannattamattomuuspolitiikka tuottaa satoa edelleen.

Hyvin on valtiolla hallussa omistajuus, kiskoliikenteeseen panostaminen, ym. eurooppalaiset virtaukset.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2014, 14:07:31 »

Kyllähän meistä jokainen, joka ajattelee ja ymmärtää - ymmärtää että, tämänkaltainen liikenne ei ole järkevää, eikä se voi olla myöskään kannattavaa kun tuodaan muutama vaunu silloin tällöin Ruosniemeen.

Miettikää mm. sitä vaihtotöiden määrää, jota muutamien vaunujen vuoksi joudutaan tekemään ja kun huonoa tuuria on matkassa, ensimmäiset vaihtotyöt joudutaan tekemään jo Kouvolassa. Viimeistään Riihimäellä joudutaan vaihtamaan ainakin veturia päästä toiseen ja Tampereella pitää toimittaa vaunut Porin tavarajunaan ja jos huono tuuri jatkuu, Harjavallassakin pitää hieman vekslata ja kun lopuksi saavutaan Poriin, sielläkin pitää irrottaa vaunut, Mäntyluodon rungosta jos sellainen sinne on menossa ja mikä pahinta, loppumatka (noin 9 km) täytyy mennä pakittamalla tai mikä se oikea termi tässä tapauksessa onkaan?

Ennen kuin voidaan lähteä Ruosniemeen, pitää hakea Fh-vaunu säilytysraiteeltaan ja vekslata se siten, että se on ensimmäisenä vaununa rungossa ja kun perille päästään, ensiksi pitää tuupata Fh-vaunu sivuraiteelle ja sen jälkeen voidaan hakea tyhjät pois ja tuupata ne taas Fh:n perään ja sitten vasta, täydet voidaan työntää ”kaasu terminaalin” alueelle ja taas, veturi pitää pakittaa vaihteen taakse ja hakea tyhjät naperosta ja kiinnittää veturi vaunuihin, ennen kuin paluumatka voi alkaa. Tämä operaatio, voidaan tehdä myös toisessa järjestyksessä mutta aikaa kuluu kuitenkin runsaasti, teki niin tai näin ja jos sattuu niin, että Ruosniemen lyhyt napero ei riitä kaikille vaunuille, silloin pitää tehdä kaksi reissua, haetaan tyhjät ensin pois ja sen jälkeen täydet vaunut tilalle – todella hankalaa ja työlästä toimintaa, joka lähinnä vain työllistää ja tätä on syytä välttää kaikin keinoin, varsinkin palveluyrityksissä. Kun Porin asemalle on palattu, Fh-vaunu pitää toimittaa taas säilytysraiteelleen.

Mielestäni tämä ei ole ollenkaan rationaalista, helppoa ja yksinkertaista toimintaa, kaikkea muuta.

Mielestäni, VR yhtiötä ei voida nyt, eikä vastaisuudessakaan velvoittaa tämänkaltaiseen puuhastelu toimintaa, sen pitää keskittyä vain ja ainoastaan ydinliiketoimintaansa jonka se osaa ja hallitsee.

Jotta Ruosniemen kaasuvaunu liikenne olisi, edes jotenkin perusteltavissa, pitäisi tuotavan vaunuston akselimäärän nousta nykyisestä 16-24, 160-240 akseliin, junaa kohden ja liikenteen pitää olla säännöllistä – viikoittaista, mieluummin päivittäistä ei vain silloin tällöin tapahtuvaa.

Tosin, tämä vaatisi radan perusparannuksen kuparitehtaan vaihteen ja Ruosniemen aseman välille, sekä Ruosniemen aseman ratapihan täydellisen uudelleen rakentamisen mm. läpiajettavat raiteet. Syytä olisi myös sähköistää rata tehtävän perusparannuksen yhteydessä, lisäksi olisi syytä harkita, ainakin Aittaluodon junakohtauspaikan rakentamista, jotta rataosalle saadaan ratakapasiteettia kohtuullisesti käyttöön. Näiden lisäksi, rata-alueet olisi ehdottomasti aidattava, koska rata kulkee asutusalueiden lävitse.

tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #5 : Maaliskuu 15, 2014, 14:27:54 »

loppumatka (noin 9 km) täytyy mennä pakittamalla tai mikä se oikea termi tässä tapauksessa onkaan?

Ja mitä pahinta, 9 km matkan täytyy mennä parhaimillaan 20km/h lasissa!

Tosin, tämä vaatisi radan perusparannuksen kuparitehtaan vaihteen ja Ruosniemen aseman välille, sekä Ruosniemen aseman ratapihan täydellisen uudelleen rakentamisen mm. läpiajettavat raiteet. Syytä olisi myös sähköistää rata tehtävän perusparannuksen yhteydessä, lisäksi olisi syytä harkita, ainakin Aittaluodon junakohtauspaikan rakentamista, jotta rataosalle saadaan ratakapasiteettia kohtuullisesti käyttöön. Näiden lisäksi, rata-alueet olisi ehdottomasti aidattava, koska rata kulkee asutusalueiden lävitse.

Kannattaisi samalla rakentaa kolmioraide Mikkolaan, silloin Seikun/Ruosniemen/Bolidenin junia ei tarvitse ensin ajaa ensin Porin asemalle, ajaa veturit junan toiseen päähän ja tehdä jarrujentarkastus! Se_EI_OLE_kustannustehokasta ja sitä paitsi, se syö ratakapasiteettia täyteen ahdetulta Porin radalta!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Maaliskuu 15, 2014, 20:21:41 »

Kyllähän meistä jokainen, joka ajattelee ja ymmärtää - ymmärtää että, tämänkaltainen liikenne ei ole järkevää, eikä se voi olla myöskään kannattavaa kun tuodaan muutama vaunu silloin tällöin Ruosniemeen.

Miettikää mm. sitä vaihtotöiden määrää, jota muutamien vaunujen vuoksi joudutaan tekemään ja kun huonoa tuuria on matkassa, ensimmäiset vaihtotyöt joudutaan tekemään jo Kouvolassa. Viimeistään Riihimäellä joudutaan vaihtamaan ainakin veturia päästä toiseen ja Tampereella pitää toimittaa vaunut Porin tavarajunaan ja jos huono tuuri jatkuu, Harjavallassakin pitää hieman vekslata ja kun lopuksi saavutaan Poriin, sielläkin pitää irrottaa vaunut, Mäntyluodon rungosta jos sellainen sinne on menossa ja mikä pahinta, loppumatka (noin 9 km) täytyy mennä pakittamalla tai mikä se oikea termi tässä tapauksessa onkaan?

Ennen kuin voidaan lähteä Ruosniemeen, pitää hakea Fh-vaunu säilytysraiteeltaan ja vekslata se siten, että se on ensimmäisenä vaununa rungossa ja kun perille päästään, ensiksi pitää tuupata Fh-vaunu sivuraiteelle ja sen jälkeen voidaan hakea tyhjät pois ja tuupata ne taas Fh:n perään ja sitten vasta, täydet voidaan työntää ”kaasu terminaalin” alueelle ja taas, veturi pitää pakittaa vaihteen taakse ja hakea tyhjät naperosta ja kiinnittää veturi vaunuihin, ennen kuin paluumatka voi alkaa. Tämä operaatio, voidaan tehdä myös toisessa järjestyksessä mutta aikaa kuluu kuitenkin runsaasti, teki niin tai näin ja jos sattuu niin, että Ruosniemen lyhyt napero ei riitä kaikille vaunuille, silloin pitää tehdä kaksi reissua, haetaan tyhjät ensin pois ja sen jälkeen täydet vaunut tilalle – todella hankalaa ja työlästä toimintaa, joka lähinnä vain työllistää ja tätä on syytä välttää kaikin keinoin, varsinkin palveluyrityksissä. Kun Porin asemalle on palattu, Fh-vaunu pitää toimittaa taas säilytysraiteelleen.

Mielestäni tämä ei ole ollenkaan rationaalista, helppoa ja yksinkertaista toimintaa, kaikkea muuta.

Mielestäni, VR yhtiötä ei voida nyt, eikä vastaisuudessakaan velvoittaa tämänkaltaiseen puuhastelu toimintaa, sen pitää keskittyä vain ja ainoastaan ydinliiketoimintaansa jonka se osaa ja hallitsee.

Rautatieliikenne muodostuu kokonaisuudesta eli kai sinne Poriin muitakin vaunuja kulkee? Yksikkökustannus alenee, kun vaihtotöitä tehdään kymmenille tai sadoille vaunuille.

Toki tuollainen kertomasi mukainen tilanne voi seurata siitä, että on aktiivisesti haluttu eroon liikenteestä, niin loput rippeet on helppo todeta ylihinnoitelluiksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2014, 22:11:59 »

Totta kai kaikki mahdollinen liikenne on lopetettava. Miten muuten saadaan myytävää valtion omaisuutta, jonka myynnillä voidaan sitouttaa toimivaa johtoa bonuksin? Näkeehän sen Ruotsistakin. Ajetaan ikälopulla kalustolla, kun sen romuksimyynnistä johto ei saa bonuksia.  http://vaunut.org/kuva/90567 
tallennettu
Janne Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2014, 00:18:31 »

Miettikää mm. sitä vaihtotöiden määrää, jota muutamien vaunujen vuoksi joudutaan tekemään ja kun huonoa tuuria on matkassa, ensimmäiset vaihtotyöt joudutaan tekemään jo Kouvolassa. Viimeistään Riihimäellä joudutaan vaihtamaan ainakin veturia päästä toiseen ja Tampereella pitää toimittaa vaunut Porin tavarajunaan ja jos huono tuuri jatkuu, Harjavallassakin pitää hieman vekslata ja kun lopuksi saavutaan Poriin, sielläkin pitää irrottaa vaunut, Mäntyluodon rungosta jos sellainen sinne on menossa ja mikä pahinta, loppumatka (noin 9 km) täytyy mennä pakittamalla tai mikä se oikea termi tässä tapauksessa onkaan?

Eikös nuo vaihtotyöt ole tehtävä jokatapauksessa, jos Poriin/Mäntyluotoon on menossa jotain muuta kuin kokojuna?

Ennen kuin voidaan lähteä Ruosniemeen, pitää hakea Fh-vaunu säilytysraiteeltaan ja vekslata se siten, että se on ensimmäisenä vaununa rungossa ja kun perille päästään, ensiksi pitää tuupata Fh-vaunu sivuraiteelle ja sen jälkeen voidaan hakea tyhjät pois ja tuupata ne taas Fh:n perään ja sitten vasta, täydet voidaan työntää ”kaasu terminaalin” alueelle ja taas, veturi pitää pakittaa vaihteen taakse ja hakea tyhjät naperosta ja kiinnittää veturi vaunuihin, ennen kuin paluumatka voi alkaa. Tämä operaatio, voidaan tehdä myös toisessa järjestyksessä mutta aikaa kuluu kuitenkin runsaasti, teki niin tai näin ja jos sattuu niin, että Ruosniemen lyhyt napero ei riitä kaikille vaunuille, silloin pitää tehdä kaksi reissua, haetaan tyhjät ensin pois ja sen jälkeen täydet vaunut tilalle – todella hankalaa ja työlästä toimintaa, joka lähinnä vain työllistää ja tätä on syytä välttää kaikin keinoin, varsinkin palveluyrityksissä. Kun Porin asemalle on palattu, Fh-vaunu pitää toimittaa taas säilytysraiteelleen.

Mielestäni tämä ei ole ollenkaan rationaalista, helppoa ja yksinkertaista toimintaa, kaikkea muuta.

Kuulostaa siltä, että tuo Fh-vaunu kanssa sählääminen on tuossa se mkä tuottaa turhaa työtä. Voi olla, että nykyiset määräykset estävät tämän, mutta mä toteuttaisin tuon näin: Juna saapuu Poriin, veturi ottaa kaasuvaunut mukaansa (voi vaatia vaihtotöitä) ja Ruosniemeen mennään veturi edellä. Ruosniemessä veturi jättää tyhjät vaunut (vasta)vaihteiden V005 ja V003 väliin (perustuen v. 2004 raiteistokaavioon) ja ajaa naperolle, jossa tyhjät vaunut ovat odottamassa. Nyt kaasuterminaalin alueella odottamassa ollut kiskopyörä-Unimog tai vastaava kaksikäyttöajoneuvo käy vetämässä täydet vaunut terminaalin alueelle ja veturi pääsee tyhjien vaunujen kanssa lähtemään takaisin Poriin.

Tämä kaksikäyttöajoneuvo voisi olla Poriin alueen teollisuuslaitosten yhteiskäytössä, niin sen kustannuksista ei välttämättä ihan mahdottomia tulisi. Vaatii tietysti sen, että yksittäisiä vaunuja sisältävien junien saapumis- ja lähtöajat Poriin/Porista saadaan tietää täsmällisesti ja että joku koordinoi noita eri teollisuuslaitosten kuljetusten aikatauluja.

Mielestäni, VR yhtiötä ei voida nyt, eikä vastaisuudessakaan velvoittaa tämänkaltaiseen puuhastelu toimintaa, sen pitää keskittyä vain ja ainoastaan ydinliiketoimintaansa jonka se osaa ja hallitsee.

Minusta vaikuttaa siltä, että VR:n tavaraliikennepuolen innovointikyky-/halukkuus ei ole ollut kummoinen viimeisen viidentoista vuoden aikana. Toki Ouluun Oritkariin valmistui vuonna 2004 yhdistettyjen kuljetusten terminaali, mutta viimeiset "viimeisen mailin" ratkaisut lienee tehty 1970-luvulla? Eli nämä kontti- ja pienkonttivaunut: http://vaunut.org/sarja/2404 .

Unimog vaihtotöissä, toiseksi viimeinen video (selostus saksaksi): http://www.zagro.de/index.php?page=videos#unimog-rangierer

Tosin, tämä vaatisi radan perusparannuksen kuparitehtaan vaihteen ja Ruosniemen aseman välille, sekä Ruosniemen aseman ratapihan täydellisen uudelleen rakentamisen mm. läpiajettavat raiteet. Syytä olisi myös sähköistää rata tehtävän perusparannuksen yhteydessä, lisäksi olisi syytä harkita, ainakin Aittaluodon junakohtauspaikan rakentamista, jotta rataosalle saadaan ratakapasiteettia kohtuullisesti käyttöön. Näiden lisäksi, rata-alueet olisi ehdottomasti aidattava, koska rata kulkee asutusalueiden lävitse.

Minusta tuo kuulostaa täysin ylimitoitetulta ja juuri sen tyyppiseltä vastaukselta, mitä keskiverto virkamies tms. ehdottaisi. Byrokraattisesti helppoa ja teknisesti toimivaa, mutta samalla hitaasti toteutettavissa ja tarpeettoman kallista.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2014, 16:22:06 »

Kun tuo Ruosniemeen liikenne päättyy niin kuinkahan paljon jää Poriin kappaletavarakuljetuksia? Pienen mietinnän jälkeen jäljelle jäisi kokotavarajunat (jos Hva ei lasketa mukaan...)  Surullinen

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ruosniemen nestekaasuterminaali lopettaa toimintansa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina