Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläiset vaunut Hämeenlinnassa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Parkkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« : Huhtikuu 19, 2014, 18:36:49 »

Huomasin tänään minulle outoja vaunuja Hämeenlinnan ratapihalla. 12 vaunun letka oli kolmessa osassa. Minkälaista tavaraa mahtaa tällaisissa vaunuissa kuljetetun? Ovatko kappaletavaralle vai jollekin bulkkitavaralle tarkoitettuja...


* IMG_5200.JPG (381.53 kilotavua, 1200x900 - tarkasteltu 328 kertaa.)

* IMG_5202.JPG (328.43 kilotavua, 1200x900 - tarkasteltu 281 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2014, 21:29:35 »

Venäläisiä kelavaunuja ovat, litteraa en tiedä.
tallennettu

Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2014, 00:04:54 »

Kyllä, kuten Jaakko sanoi ovat tarkoitettu teräskelojen kuljetuksiin. Ovat kuuluneet Hämeenlinnan "vakiokalustoon" 2006 lähtien jolloin Nurminen Logistics (silloinen John Nurminen) hommasi niitä Hämeenlinnasta Venäjälle ja Ukrainaan suuntautuviin teräskuljetuksiin.

Suunnilleen vastaavanlaisia kelavaunuja näkee muuallakin Etelässä Venäläisessä omistuksessa kuljettaen mm. Severstalin terästä terästukkureille.
tallennettu
Matti Parkkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2014, 07:58:17 »

 :)Kiitos taas tietäjille. Ohessa vielä pari kuvaa vaunuista. Kovasti on ulkoinen olemus vaihtelevaa...


* IMG_5199.JPG (305.04 kilotavua, 1000x750 - tarkasteltu 267 kertaa.)

* IMG_5204.JPG (249.56 kilotavua, 1200x900 - tarkasteltu 255 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2014, 10:51:14 »

Noille ei kuitenkaan ole litteraa, vai onko?
tallennettu

Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2014, 19:54:15 »

Noille ei kuitenkaan ole litteraa, vai onko?

Suomalaista litteraa ei ole tullut vastaan, omissa muistiinpanoissa kutsunut leikkisästi vaunua VShimmniksi.  Hymyilee Venäläinen tyyppi 13-4094.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2014, 23:20:24 »

Ne suomalaiset litterat venäläiskalustolle on omituinen vitsi joka tapauksessa. Tarkoittavat vähän mitenkuten suunnilleen jotain vaunutyyppiä, mutta ei kuitenkaan oikeasti mitään. Ei niihin kannata kiinnittää huomiota, vaan katsoa kaluston oikeita sarjamerkintöjä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2014, 13:45:49 »

Ne suomalaiset litterat venäläiskalustolle on omituinen vitsi joka tapauksessa. Tarkoittavat vähän mitenkuten suunnilleen jotain vaunutyyppiä, mutta ei kuitenkaan oikeasti mitään. Ei niihin kannata kiinnittää huomiota, vaan katsoa kaluston oikeita sarjamerkintöjä.

Olenko siis paha ihminen kun olen ottanut harrastajaurani aikana muutamasta tuhannesta tavarajunasta kokoonpanot käyttäen Suomalaisten keksimiä litteroita? Voihan v kun tullut harrasteltua ihan väärällä tavalla...  Hymyilee Siinä mahtaisi olla haastetta ottaa Hamina-Vainikkala 73 Vgobon junasta kokoonpano, jos vähintään joka kolmas vaunu eri tyyppiä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2014, 22:05:30 »

Ne suomalaiset litterat venäläiskalustolle on omituinen vitsi joka tapauksessa. Tarkoittavat vähän mitenkuten suunnilleen jotain vaunutyyppiä, mutta ei kuitenkaan oikeasti mitään. Ei niihin kannata kiinnittää huomiota, vaan katsoa kaluston oikeita sarjamerkintöjä.

Olenko siis paha ihminen kun olen ottanut harrastajaurani aikana muutamasta tuhannesta tavarajunasta kokoonpanot käyttäen Suomalaisten keksimiä litteroita? Voihan v kun tullut harrasteltua ihan väärällä tavalla...  Hymyilee Siinä mahtaisi olla haastetta ottaa Hamina-Vainikkala 73 Vgobon junasta kokoonpano, jos vähintään joka kolmas vaunu eri tyyppiä.

Hih Hymyilee
Ei, et ole paha ihminen. Jokainen päättää viime kädessä ihan itse, millä tarkkuudella asiat haluaa merkitä ylös ja kun vaunuissa kulkee sama määrä samanlaista lastia, on ihan perusteltua sanoa, ettei tarkalla vaunutyypillä ole niin paljoa väliä, että olisi jotenkin _pakko_ se kirjata.

Kukin taaplaa tyylillään, kukin harrastaa harrastustaan niin kuin haluaa Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #9 : Huhtikuu 22, 2014, 08:42:00 »

Siinä mahtaisi olla haastetta ottaa Hamina-Vainikkala 73 Vgobon junasta kokoonpano, jos vähintään joka kolmas vaunu eri tyyppiä.
Etenkin jos juna menee linjalla 60-80 km/h. Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 22, 2014, 12:44:20 »

Aivan vastaava vaikeushan on esim. silloin, kun samassa junassa on vaikkapa Gbln, Gbln-t, Gbls, Sim ja Simn -vaunuja sekaisin, jolloin moni kirjaa ylös "x kappaletta Gbl-sukuisia vaunuja ja y kappaletta Sim-sukuisia vaunuja" tai ihan vaan "z kappaletta umpitavaravaunuja".

Esim. tämän kuvan junaa vastaavan kohdatessaan harrastajan on tuollainen valinta tehtävä:


Mä itse vähän pyytelen, että ihmiset mieluummin tekisivät tarkempia merkintöjä kuin vain "Vop" tai "Raakapuuvaunu", mutta oikeastihan ongelma ei ole mitenkään valtava.
Tuon aiemmin sanomani sanoin ennen kaikkea siksi, että tuollainen vaunutyyppien nimeämisen epätarkkuus vaan on periaatteen tasolla väärin ( Iskee silmää ), mutta vähän myös siksi, että jos joku on vaa'ankieliasemassa, ehkä päätyisi tekemään hitusen täsmällisempiä merkintöjä. Tarkoittaa käytännössä niitä, jotka tekevät eron esim. Gbls:n ja Gbln-t:n välillä, mutta eivät eri venäläisten rapuvaunujen välillä. (esim. Vop ei ole aina sama kuin Vop: http://vaunut.org/kuva/894?tt=24&i1=Vop )

Sinänsähän venäläisvaunujen oikeiden tyyppimerkintöjen opetteleminen ei ole sen suurempi juttu kuin suomalaisvaunujenkaan Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #11 : Huhtikuu 22, 2014, 13:09:17 »

Itsellä on tavarajunien kokoonpanojen talteenotto (mahdollisimman tarkasti) ollut yksi tärkeimpiä asioita harrastuksessani siitä lähtien kun olen aktiivisesti ollut touhussa mukana, eli reilu 10 vuotta. (kiitos tästä vaan parille kokeneemmalle "opettajalle") Olen siinä mielestäni jo ihan ok-tasolla, kun muutamasta tuhannesta junasta on tullut kokoonpanot otettua (arvio).  Hymyilee Mielestäni se tuo esimerkiksi kuville lisäarvoa, varsinkin pitkän ajan kuluttua kun mahdollisimman tarkat kokoonpanot esillä. Ketään harrastajaa en halua arvostella, ja se että joku ei ota kokoonpanoja on yhtä ok, kun ottaisi.

Varsinaiseen asiaan, niin olen kokenut Venäläisten vaunujen taltioinnin kokoonpanoissa Suomalaisilla litteroilla riittäväksi. Venäläisiä raakapuuvaunujakin on se 2 eri tyyppiä (Vop/Vocp). Tämä aihe on kuitenkin antanut aihetta ajatella pitäisikö siirtyä IVY-vaunujen taltioinnissa tarkemmalle tasolle eli käyttämään "oikeita" tyyppejä. Mutta se on varma kuten Jouni totesi, että pitkästä pyttyjunasta on varmasti vaikeaa poimia oikeita tyyppejä talteen. Mutta harjoitusta se vaan vaatii, eli pitää palata harjoitteluvaiheeseen takaisin.  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläiset vaunut Hämeenlinnassa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina