Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savon Sanomat: Sulkeminen uhkaa kymmentä rataosaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #25 : Huhtikuu 27, 2014, 14:10:57 »

Vika ei ole VR:n. VR toteuttaa omistajansa tahtoa. Yhtiölle jokunen vuosi sitten nimitetty uusi bisneslähtöinen johto karsii vähemmän kannattavia rönsyjä tähdäten yhä parempaan kannattavuuteen, josta tuloksesta on myös hyvä maksaa johdolle kannustimia.

Sivutuotteena syntyy kuljetusten siirtymistä maanteille. Tämä perustuu liki täydellisesti yksityisiin yrityksiin, jotka käyttävät alihankkijoinaan auto- ja rengaskauppaa sekä öljyalaa, jotka kaikki ovat yksityisyritysten hallinnassa ainakin jälleenmyyntitasolla. Pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyvin ja poliittista kannatusta tämän politiikan ajajille riittää.

En näe tässä mitään kummallista. Tämä on politiikkaa ja liikennepolitiikkaa.

Kuinka monta hallitusrintaman edustajan kritisointia tätä liikennepolitiikkaa kohtaan olette nähneet mediassa viimeisen kymmenen vuoden aikana? En minäkään ole.

Jopa VR:n jäljellä oleva monopoli tukee tätä kehitystä. Niinpä se on tämän politiikan kannattajien mielestä hyvä säilyttää, ettei joku markkinahäirikkö pääse sekoittamaan lupaavasti sujuvaa liikennepolitiikan toteuttamista.

Kokonaan toinen asia on, onko tämä kansantaloudellisesti järkevää ja tukeeko tämä esim. EU-tason tavoitteita ympäristönsuojelusta ja kuljetusten siirtämisestä rautateille. Tällä kohtaa EU-mallioppilas pikku Suomi on päättänyt selvästi vetää kotiinpäin ja jättää Brysselin haihattelemaan omiaan vedoten vaikkapa maamme erityisolosuhteisiin.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #26 : Huhtikuu 27, 2014, 14:29:00 »

Näin se asianlaita on, VR:ää itseään ei voi syyttää, vikaa on omistajassa ja johdossa. Tällä hetkellä VR:ssä noudatetaan vuosituhannen alussa kirjoitettua " Samuli Haapasalon yhdessä Tiina Kortteen kanssa laatiman Tie auki taivasta myöden -muistion sisältämästä ajatuksesta muuttaa VR:n luonnetta Pendolino-painotteisemmaksi Itä- ja Pohjois-Suomen teollisesta tavarankuljettajasta." (Wikipedia) toimintomallia. VR:n luonne on muuttunut tämän ohjelman mukaiseksi. Mutta mutta ajat ovat muuttuneet, tuolloin elettiin NOKIA huumaa, nyt ajat ovat palaamassa "normaaliin". Rautatieala Suomessa on itsessään huonoa bisnestä, johtuen maan pienestä väkiluvusta, katoavasta teollisuudesta ja syrjäisestä sijainnista. Vaikka markkinataloususkovaiset muuta väittävätkin. Toisaalta Suomen tieverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, saa nähdä aiheuttaako tämä rekkojen painojen alentamista ja kuljetusten siirtämistä rautateille
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #27 : Huhtikuu 27, 2014, 14:42:10 »

Vika ei ole VR:n. VR toteuttaa omistajansa tahtoa. Yhtiölle jokunen vuosi sitten nimitetty uusi bisneslähtöinen johto karsii vähemmän kannattavia rönsyjä tähdäten yhä parempaan kannattavuuteen, josta tuloksesta on myös hyvä maksaa johdolle kannustimia.

Sivutuotteena syntyy kuljetusten siirtymistä maanteille. Tämä perustuu liki täydellisesti yksityisiin yrityksiin,

VR:lläkö ei sitten ole mitään tekemistä kumipyöräbisneksen kanssa?  Pyörittää silmiään

VR-Transpoint-Itella on Suomen kumipyörillä operoiva kuljetusliike, joka perustuu täysin valtio-omistukseen. Samainen konserni pahimpien taksanpolkijoiden listalla vähintäänkin mitalisijalla, jollei ykkösenä Transpointin ja Itellan kuljetusten yhdistyttyä.

On melkolailla paksua syyllistää suomalaisia pienyrittäjiä, kun valtion kumipyöräfirma on suurimpana kukkona tunkiolla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #28 : Huhtikuu 27, 2014, 14:53:34 »

Syyllistää mistä? Hyvinvoinnistako?

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #29 : Huhtikuu 27, 2014, 14:58:30 »

Äänekoskelle ei olla vielä investoimassa mitään, kyse on mahdollisesta suunnitelmasta. Iloitaan sitten vasta kun hanke on varma ja toteutumassa.

Juuri näin. Mutta erilaisten arvioiden esittäminen eri näkökulmista on suotavaa ja sallittua.

http://www.sisis.fi/uudesta-tehtaasta-paatetaan-ensi-kevaana/
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #30 : Huhtikuu 27, 2014, 15:03:58 »

Toisaalta Suomen tieverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, saa nähdä aiheuttaako tämä rekkojen painojen alentamista ja kuljetusten siirtämistä rautateille

Ei. Vastahan sitä nostettiin painoja 60 tn ---> 76 tn. Vaikkei teiden rungot ja sillat ole edes sen mukaan mitoitettu.

tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #31 : Huhtikuu 27, 2014, 15:16:28 »

Kuusisen lakkautuslistaan lisään Heinävaara-Ilomantsi -rataosan ja poistan sieltä Kemira-Sysmäjärvi -radan, jota ei olla lakkauttamassa. Onhan sillä kaksi vilkasta puunlastauspaikkaakin eli Luikonlahti ja Sänkimäki.

Stand By -tilaan jätetty A-luokan rata on varmasti pilalla alle kymmenessä vuodessa, minkä jälkeen rata on käytännössä rakennettava uudelleen, mikäli sillä aiotaan liikennöidä.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #32 : Huhtikuu 27, 2014, 15:21:11 »

Toisaalta Suomen tieverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, saa nähdä aiheuttaako tämä rekkojen painojen alentamista ja kuljetusten siirtämistä rautateille

Ei. Vastahan sitä nostettiin painoja 60 tn ---> 76 tn. Vaikkei teiden rungot ja sillat ole edes sen mukaan mitoitettu.



Niinhän niitä nostettiin ja lupia on annettu eräissä tapauksissa 90 tn. saakka. Katellaan kuin alkaa käymään. Venäläiset oli aikoinaan kateellisia Suomen hyvin hoidetuista teistä, sielläpäin tiet muistuttivat kynnöspeltoa, vaakakupit on kohta toistepäin.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #33 : Huhtikuu 27, 2014, 15:49:37 »

Tietenkin lakkautetaan koko Savonlinna-Huutokoski! Vastahan se on perusteellisesti korjattu, fixaukset ylitsepääsemätöntä. Onneksi on vaalit ja toivon että olette oppineet jo sen että demarit kuuluu oppositioon aina.

Aseita kantavat veljet, tähdätkää aseenne sosialismiin päin! Juuri heihin, Stalinin, Hitlerin ja Maon sielunveljiin, joita SDP:ksi ja vasemmistoksi sanotaan. Ovat kuulemma demokratian, inhimillisyyden ja monopolin asialla kuten Päivi Räsänenkin. Kapitalismi on mahdollisuus ja oikeisto on maan valttikortti. Sosialismi on turhaa ja julkinen julkinen sektori on vain työkalu jolla slummin asukkaat voidaan pitää varastelemattomalla polulla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #34 : Huhtikuu 27, 2014, 15:57:53 »

Öh, taisit hieman oikaista. Hitler lukeutuu oikeistoon ja aika äärimmäiseen sellaiseen.

Ja ilman muuta vasurien vastuuttomat kätyrithän ovat lopettamassa rautatiet tästä maasta nukkevirastojensa avulla. Kyllä.



tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #35 : Huhtikuu 27, 2014, 16:06:11 »

Öh, taisit hieman oikaista. Hitler lukeutuu oikeistoon ja aika äärimmäiseen sellaiseen.

Ja ilman muuta vasurien vastuuttomat kätyrithän ovat lopettamassa rautatiet tästä maasta nukkevirastojensa avulla. Kyllä.





Hitler on oikeistolainen vain propagandassa (ja arvaat kumman suuntaisen). National sosialism ja halu julkiseksi luoda yksityiset liiketoimet, vaikka eivät olisikaan juutalais omistuksessa. Kaukana oikeistolaisessa politiikasta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #36 : Huhtikuu 27, 2014, 16:10:15 »

Toisaalta Suomen tieverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, saa nähdä aiheuttaako tämä rekkojen painojen alentamista ja kuljetusten siirtämistä rautateille

Ei. Vastahan sitä nostettiin painoja 60 tn ---> 76 tn. Vaikkei teiden rungot ja sillat ole edes sen mukaan mitoitettu.

Jätit olennaisimman kertomatta eli massojen korottaminen lisäsi myös akseleiden määrää. Akselimassat ovat teiden runkojen kannalta olennaisempia kuin koko yhdistelmän massa.

Vai mistä tien runko tietää, ajaako sen ylitse 9-akselinen yhdistelmä vaiko 6-akselinen ja perässä kuorma-auto?

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #37 : Huhtikuu 27, 2014, 17:00:17 »

Toisaalta Suomen tieverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, saa nähdä aiheuttaako tämä rekkojen painojen alentamista ja kuljetusten siirtämistä rautateille

Ei. Vastahan sitä nostettiin painoja 60 tn ---> 76 tn. Vaikkei teiden rungot ja sillat ole edes sen mukaan mitoitettu.

Jätit olennaisimman kertomatta eli massojen korottaminen lisäsi myös akseleiden määrää. Akselimassat ovat teiden runkojen kannalta olennaisempia kuin koko yhdistelmän massa.

Vai mistä tien runko tietää, ajaako sen ylitse 9-akselinen yhdistelmä vaiko 6-akselinen ja perässä kuorma-auto?




Ja mainitsemieni siltojen osalta on herttisen yhdentekevää onko niitä aksiloita vaikka 20, jos kaikki ovat siltaa kuormittamassa yhtaikaa, jonka tässä nyt sivuutat täysin. Mutta tämähän ei nyt ole se tämän jutun kova ydin, vaan se kuljetetaanko kiskoilla vai kumipyörillä. Joissa molemmissa ehdottomasti on puolensa.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #38 : Huhtikuu 27, 2014, 18:07:10 »

Öh, taisit hieman oikaista. Hitler lukeutuu oikeistoon ja aika äärimmäiseen sellaiseen.

Ei taida liittyä Suomen lakkautettaviin ratoihin, mutta talouspolitiikassaanhan Hitler oli hyvinkin kaukana oikeistolaisista ihanteista kuten vapaan kilpailun suosimisesta.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #39 : Huhtikuu 27, 2014, 18:11:35 »

Hitler (kansallissosialisti) ja Mussolini (fasisti) olivat äärikeskustaa. Asiasta voitaneen jatkaa Sivuraide-osiossa, jos jotakuta kiinnostaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #40 : Huhtikuu 27, 2014, 18:34:45 »

Mutta tämähän ei nyt ole se tämän jutun kova ydin, vaan se kuljetetaanko kiskoilla vai kumipyörillä. Joissa molemmissa ehdottomasti on puolensa.

Ei se noin simppeliä ole, koska sellaista laania ei olekaan, josta matka ei ala kumipyörillä.

Se oikea kysymys on, että millä kuljetusetäisyydellä kuorma kannattaa telata kumipyöriltä junaan tai uittoon ja millä etäisyydellä ajaa suoraan tehtaalle. Kuorman moninkertainen puljaaminen nimittäin maksaa rahaa.

Ajasta pöllikuormalla yleensä ei ole niin nuukaa, mutta työhän se maksaa. Tuon suhdeluvun pienentämisestä rautateiden tai uiton puoleen tulisi varmistaa, ettei ainakaan rautateiden puolelta aiheudu ylimääräisiä porkkanoita maantiekilometrien lisäämiseksi.

Kokojuna-ajattelu ja sen perusteella kuormauksen siirtäminen harvoihin terminaaleihin pelaa monelta osin kumipyörien pussiin. Maantiekuljetuksen ajomatkat kasvavat ja sitä kautta saatetaan olla tilanteessa, jossa entistä pitemmät maantiekuljetukset ovat kannattavia. Toivoa sopii, että VR ohjaa raputerminaalien tuomaa kustannussäästöä myös kuljetusten hinnoitteluun. Jos niillä parannetaan vain VR-konsernin tulosta, niin metsäteollisuus suuntaa kuljetukset maantielle.

Voisi myös olla aihetta ihmetellä, miksi rautateiden osuus hakekuljetuksista on niin kovin pieni? Hakettahan kuljetetaan sahoilta sellutehtaille, jolloin materiaalivirta on selväpiirteinen pisteesta A pisteeseen B ja kuljetettavat määrät ovat suuria per saha.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #41 : Huhtikuu 27, 2014, 20:26:02 »

Tämä on kyllä ensimmäinen foorumi, missä näen kiellettävän Hitlerin äärioikeistolaisuus. Mutta jatkakaa toki, ties mitä jännää tässä vielä vastaan tuleekaan  Hymyilee leveästi
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #42 : Huhtikuu 27, 2014, 20:47:27 »

Ei se noin simppeliä ole, koska sellaista laania ei olekaan, josta matka ei ala kumipyörillä.

Se oikea kysymys on, että millä kuljetusetäisyydellä kuorma kannattaa telata kumipyöriltä junaan tai uittoon ja millä etäisyydellä ajaa suoraan tehtaalle. Kuorman moninkertainen puljaaminen nimittäin maksaa rahaa.

Nyrkkisääntönä pidettiin aikanaan, että autokuljetus on edullisin noin 150 km etäisyydelle asti. Sen jälkeen rautatiekuljetus on edullisempi huomioiden alkukuljetus kumipyörillä. Ja uitto on edullisin alkukuljetuskin huomioiden vesistöstä riippuen 50-100 km etäisyydestä alkaen.

Savon Sanomien jutussa lukee muuten sanatarkasti näin: "Tapio vahvistaa, että pohdittavana on noin kymmenen vähäliikenteisen radan sulkeminen liikenteeltä. Ne pidetään kuitenkin siinä kunnossa, että ne on mahdollista avata, jos liikennettä tulee. Missään nimessä kiskoja ei lähdetä rullaamaan pois."

Aikanaan (2005) kun tuo selvitys vähäliikenteisistä radoista tehtiin, silloinen Tiehallinto vastusti ratojen sulkemisia. Nyt ei ole enää Tiehallintoa eikä Ratahallintoa, on yhteinen Liikennevirasto. Tässä asiassa ei ole siis enää odotettavissa vähäisintäkään "virallista" taustatukea tiepuolelta.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #43 : Huhtikuu 27, 2014, 21:21:17 »

Tämä on kyllä ensimmäinen foorumi, missä näen kiellettävän Hitlerin äärioikeistolaisuus. Mutta jatkakaa toki, ties mitä jännää tässä vielä vastaan tuleekaan  Hymyilee leveästi

Suomella on pitkät perinteet Saksan ihailulle, juontavat juurensa 1910-luvulle saakka, saksalainen prinssi Friedrich Carl valittiin Suomen kuninkaaksi. 1930-luvulla Suomessa ihailtiin avoimesti Aatua & kumppaneita ja vuonna 1941 kun lähdettiin vetelemään rajoja Uralille, oikein hehkutettiin yhteistyötä Aatun kanssa. Sama perinne jatkuu nykyään EU ja EURO uskovaisuutena  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #44 : Huhtikuu 27, 2014, 23:37:33 »

Tämä on kyllä ensimmäinen foorumi, missä näen kiellettävän Hitlerin äärioikeistolaisuus. Mutta jatkakaa toki, ties mitä jännää tässä vielä vastaan tuleekaan  Hymyilee leveästi

Oikeisto–vasemmistoakselilla voidaan tarkoitta monia eri asioita. Talouden vapautta mitattaessa kansallissosialismi kulki aivan käsi kädessä idän sosialismin kanssa. Sillä mittarilla molemmat olivat äärivasemmalla. Muilla mittareilla sitten missä olivatkin.

Sosialismi itsessään jo tarkoittaa montaa eri asiaa. Eroja on ainakin siinä, että sosialisoidaanko omaisuutta ja resursseja tasaisemmin kansalle, vai (kuten sanan "kansa" sisältävissä muodoissa) ei lainkaan kansalle (vaan valtaeliitille).

Oli miten oli, Neuvosto-totalitarismi ja Natsi-totalitarismi eivät kovin kaukana toisistaan kyllä olleet.

Neuvostoliiton (ja nyttemmin myös Venäjän) retoriikkaa seuraamalla pystyy muuten tarkalleen päättelemään, millainen Neuvostoliitto (jnm. Venäjä) oli. Se oli tasan sellainen, millainen se syytti sen vastustajien olevan. Nykyään siellä on kaikkein muodikkainta nimittää vastustajia fasisteiksi. Tämä on aika erikoista, ottaen huomioon sen, että Venäjä taitaa nykyisellään itse noudattaa tarkimmin fasismin oppeja.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #45 : Huhtikuu 28, 2014, 07:16:42 »

Tämä on kyllä ensimmäinen foorumi, missä näen kiellettävän Hitlerin äärioikeistolaisuus. Mutta jatkakaa toki, ties mitä jännää tässä vielä vastaan tuleekaan  Hymyilee leveästi

Suomella on pitkät perinteet Saksan ihailulle, juontavat juurensa 1910-luvulle saakka [...]

Nyt vähän historiantajua! Maailma oli olemassa myös ennen 1900-lukua. Nykyisen Suomen alueen yhteydet nykyisen Saksan alueelle ovat olleet tiiviit ja jatkuvat jo 800 vuoden ajan, kausittain aikaisemminkin. Ensimmäiset selvästi tunnistettavat suorat keskieurooppalaiset kulttuurivirtaukset tulivat tänne noin 4500 vuotta sitten.

Toistan vielä, että oma eilinen Hitler-kommenttini koski nimenomaan hänen talouspolitiikkaansa, ei yleistä ajatteluaan, joka tietenkin oli äärinationalistista ja kaikkea muuta, mitä äärioikeistolaisuudeksi on totuttu nimittämään.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #46 : Huhtikuu 28, 2014, 12:51:38 »

Selvää sivuraideasiaa. Toivottavasti asianomainen diktaattori siirtää nämä jutut sinne. Todella herkullinen väittelyaihe!
Aina on poliittisessa jargonissa käytetty termejä jotka eivät todellisuutta vastaa. Miksi ihmeessä käydään sotia, jos kaikissa maissa on vain puolustusvoimat?
Yksi lievempi, minua erityisesti ärsyttävä ilmaisu on Yt-neuvottelu...
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #47 : Huhtikuu 28, 2014, 22:19:37 »

Natsien sosialistisuudesta puhuttaessa täytyy muistaa kaksi asiaa. Ensiksikin, kun natsit kaappasivat vallan Saksassa 1933, he eivät lakkauttaneet yksityisyrityksiä ja pistäneet pörssiä kiinni kuten kommunistit tekivät Venäjällä. Toiseksi, jos natsi-Saksassa valtio puuttui paljon asioihin ja takavarikoi yksityisomaisuutta, se johtuu osin siitä että 1939-1945 oli sota-aika, ja sota-aikana sosialismi lisääntyy, koska armeija tarvitsee kalustoa ja ruokaa ja muuta. Yhdysvalloissakin valtio takavarikoi yksityisiä laivoja ja otti ne sota-aluksiksi laivastoonsa.

Natsien puolue-ohjelma oli talouspoliittiselta osaltaan sekava. Käytännössä natsit toteuttivat keskustavasemmistolaista politiikkaa, jolla saatiin Saksan talous kuntoon 1930-luvulla. Kuitenkin rotuviha ja kiihkoisänmaallisuus ovat ei-sosialistisia aatteita, joten koska natsit kannattivat näitä, on perusteltua puhua äärikeskustalaisista natseista.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #48 : Huhtikuu 28, 2014, 23:41:30 »

Kuitenkin rotuviha ja kiihkoisänmaallisuus ovat ei-sosialistisia aatteita, joten koska natsit kannattivat näitä, on perusteltua puhua äärikeskustalaisista natseista.

Keskustalaisuus, ainakin Suomessa, ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin 50 % oikeistolaisuutta, 50 % vasemmistolaisuutta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #49 : Huhtikuu 29, 2014, 12:47:29 »

Aina vain lystikkäämpiä ilmaisuja löytyy. Äärikeskusta on sanana jotain samaa kuin hajautettu matkakeskus.

Toki Topikin on tuossa jäljillä. Eli keskusta ei ole keskitien puolue, vaan sille nyt vain jäi tuolileikissä nuo keskellä olevat tuolit musiikin päätyttyä. Muutenhan polittiinen kenttä ei ole leveä, vaan pyöreä: kun mennään riittävästi vasemmalle, tullaankin oikealle.

Äärioikeistolaisuus lähtee ihmisen kohtelussa eriarvoisuudesta. Kohtelun voi määrätä esim. syntyperä. Vasemmistolaisuuden teoriassa tällaista ei tunneta lainkaan, mutta käytäntö on toista, Neuvostoliitossa systemaattisesti syrjittiin muita kansallisuuksia kuin erityisesti isovenäläisiä, mutta tämä kiellettiin jyrkästi, sillä he olivat kaikki veljiä keskenään. (Jos piti valita, ovatko venäläiset veljiä vai ystäviä, valinnaksi tuli veljiä, sillä ystävänsä voi itse valita  Hymyilee leveästi )

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savon Sanomat: Sulkeminen uhkaa kymmentä rataosaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina