Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläiset kaivosvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« : Huhtikuu 24, 2014, 23:24:01 »

Kävin 2007 Kostamuksessa ja jo silloin kiinnitin huomiota Kombinaatille meneviin juniin, joissa vetovoimana oli mitälie 3-4 MW edestä dieseleitä ja perässä 10-12 kpl 6-akselisia kaatovaunuja. Myöhemmin netissä huomasin kaavan olevan sama muuallakin, vaikka kaivoksissa on 360-400 tonnin BelAzit tai CATit ajamassa sivukiveä. Junalla kestää nousu huomattavasti kauemmin, dumpperi tulee alle tunnissa ylös. Onko noissa kippivaunuissa aivan älytön hyötykuorma vai onko vastaanottopää vain junille? Ynnäilin 30 t akselipainollakin vaunujen kuorman olevan vain kolmannes yhdestä dumpperista.

Oli aikasen huikea kokemus todistaa kolmoisveturin nousua maan pinnalle malmit perässään, nousu oli jyrkkä, mutta savut näkyivät jo kauan ennen veturia ja maa järkkyi Patrolin alla ilmestyksen mennessä ohi...
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2014, 11:48:36 »

Kaivoksen mittasuhteet ovat valtavat. Suurin pituus on nykyisin n. 8 km ja leveys lähes 5 km. Rautateitä on kymmeniä kilometrejä ellei sata/satoja. Malmin kuljetus on suunniteltu tapahtuvaksi rautateitse. Yhtä aikaa on useita junia liikkeellä. Kuormajunat nousivat yleensä työntämällä. Täydellä kapasiteetilla toimiessaan murskaamolle tulee 3-4 junaa tunnissa, jokaisessa on yli 1000 t malmia. Vaunut ottavat kukin yli 100 t. - Kävimme montun reunalla, rikastamolla ja pelletointilaitoksessa v.2001. Niistä ajoista on varmaan tapahtunut muutoksia.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2014, 14:38:57 »

Muutama kuva Kostamuksesta vuodelta 2007: http://vaunut.org/kuva/40860 , http://vaunut.org/kuva/40861 , http://vaunut.org/kuva/40862 , http://vaunut.org/kuva/40863   
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2014, 14:56:48 »

Kävin keväällä 2007 rospuuttoaikaan, silloin oli ainakin dieselit vetämässä. Tutustuttiin paikalliseen pommitehtaaseen ja en ole ikunas nähnyt niin paljon ammoniumnitraattia varastoituna yhteen laariin. Mikäli se suuttuisi, niin Kainuussakin voisi tulla melkoiset avohakkuut... Räjäytystä en päässyt näkemään, mutta aika huikeita ovat, kerralla lähtee 15 m korkeaa hyllyä kilometri leveyssuunnassa ja 300 m syvyyssuunnassa, eli 4,5 miljoonaa kuutiota, yhteen 10" reikään panostetaan 990 kg myrkkyä 2/3 -osaa reiän pohjalta... paukun jälkeen kasa lykitään kokoon tuommoisilla Komatsu 900-pyökkäreillä ja topparoikka vääntää radan kasan helmoille, minkä jälkeen noin 400 t vaijeripistokauha alkaa ruokkia junaa. Mulla jäi tosiaan semmoinen kutina, että kombinaattiin menee päivässä joku 100 kt malmia ja mettään ajetaan sivukiveä dumppereilla parhaimmillaan 300 kt päivässä, ruåttalaisten höpinät Euroopan isoimmista kaivoksistaan ja räjäytyksistään unohtuivat kyllä laakista tuolla, varovaisesti arvioiden yhdessä Kostamuksen paukussa on myrkkyä 2-4 kt. Atomipommitasoa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläiset kaivosvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina