Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jälleen uusi super-junaprojekti - 2900 kilometriä tunnissa!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Toukokuu 19, 2014, 20:09:22 »

Ruotsissa viikoittain ilmestyvä kauppalehti Veckans Affärer julkisti tänään nettisivuillaan uutisen, jonka mukaisesti kiinalaisen Southwest Jiaotong University -yliopiston tutkijat ovat rakentaneet prototyypin Maglev -junasta jonka, teoreettisesti laskien, pitäisi kyetä saavuttamaan pitkällä suoralla rataosuudella 2900 km/t matkanopeus, siis noin kolme kertaa tavallisen kaupallisen liikenne-lentokoneen etenemisvauhti. Alkuperäiseksi tietolähteeksi mainitaan media "Business Insider".
     Maglev, Magnetic Levitation on tekniikka jossa juna, tai joidenkin mielestä ehkä "juna", kelluu raiteen (?raiteen?) yläpuolella tähän, sekä vaunujen pohjaan kiinnitettyjen, toisiaan hylkivien magneettien, napaisuus + vastaan + tahi - (miinus) vs. - (miinus) voimalla. Tähän saakka on tällaisella junalla kaupallisessa liikenteessä saavutettu 431 kmh huippunopeus.
     Projektin päällikkö tohtori DENG ZIGANG kertoo että yllämainittu ennenkuulumaton vauhti rautatiellä (?) mahdollistuu siten, että juna etenee TUNNELISSA, josa vallitsee lähes täydellinen tyhjiö mitä ilmanpaineeseen tulee.
     - Kun juna kulkee yli 400 kilometriä tunnissa, selittää tohtori Deng Zigang, - niin vetovoimasta 83 % kuluu pelkästään ilmanvastuksen voittamiseen. Sitäpaitsi melutaso nousee varsin korkeaksi- epämiellyttäväksi matkustajille sisällä vaununosastossa!
     Tänä päivänä on käytettävissä vain lyhykäinen koerata, ja "tunneli" vaikuttaa Veckans Industri'n kuvassa muototeräksin raudoitetulta lasi- tai muoviputkelta. Sen sisällä ovat tutkijat joka tapauksessa saaneet ilmanpaineen alas arvoon noin 10 % merenpinnan tasossa vallitsevasta. - Jos unelmajuna suuressa mittakaavassa toteutuisi, se mahdollistaisi matkanteon esim. Pariisista Moskovaan, yhdessä tunnissa.
     Tämä merkitsee sitä että juna kulkisi yli kaksi kertaa äänen nopeudella joka on kuivassa ilmassa 1234 kmh  20 astetta Celsius - 68 astetta Fahrenheit - lämpötilassa, ja merenpinnan tasossa. Äänen nopeutta kuvataan myös yksiköllä Mach eli tässä tapauksessa magneettileijuja -junan vauhti ylittäisi Mach 2.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2014, 20:13:39 »

Ottaen huomioon, Kiina edelleen kommunistinen maa, niinkuin Neuvostoliitto vainaakin oli. Kumpikin kehuu tieteellisillä saavutuksillaan, vaikka todellisuus on aivan muuta....
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jälleen uusi super-junaprojekti - 2900 kilometriä tunnissa!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina