Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Gkk ja Gkn ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« : Toukokuu 23, 2014, 15:32:42 »

Tuossa huomasin haun tavaravaunulistalla otsikon vaunulitterat, mitä vaunuja ne ovat olleet?
Tuskin sentään mitään Gk tai Gks -perillisiä?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2014, 15:52:11 »

Gkk oli ainakin 4-akselinen yhdysliikennetyyppinen katettu tavaravaunu. Niitä oli pari kappaletta 30-luvulla.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2014, 18:46:25 »

Gkk näytti piirustuksen perusteella tältä.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2023, 15:49:50 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2014, 23:15:41 »

Lieneekö siis Gkk ollut ensimmäinen VR teliumpivaunu, vai oliko ennen sitä olemassa vastaavia?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2014, 08:05:17 »

Lieneekö siis Gkk ollut ensimmäinen VR teliumpivaunu, vai oliko ennen sitä olemassa vastaavia?

Todennäköisesti näin on ollut — eipä tule heti mieleen teliumpitavaravaunua samalta ajalta. Ohessa Eastern Car Company Ltd:n tehdaskuvia vuodelta 1916. Joidenkin lähteiden mukaan vaunuja olisi valmistettu noin 5000 kappaletta Kanadassa ja USA:n 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeniä. Ne mitä ilmeisimmin rahdattiin Venäjälle pohjoista reittiä. Siitä ei löydy tietoa, miten nuo kaksi vaunua ovat kulkeutuneet Suomeen — ehkä yhdysliikennetoiminnan kautta pari on unohtunut tänne. Venäläinen teli on jossain vaiheessa vaihdettu K5-teliksi — todennäköisesti huoltosyistä. Kaide on katolta todennäköisesti  jossain vaiheessa poistettu — joissakin kuvalaattapiirustusversioissa (=Musta kirja) kaide on nimittäin ruksattu ylitse. Vaunun väritys lienee ollut huoltojen jäljiltä tavaravaunun vihreä. Tämä tosin on vain valistunut arvaus, mutta todennäköisintä lienee se, että vaunut maalattiin konepajoilla käytetyillä vakioväreillä. Vaunu näkyy Suomessa vielä 1930-luvun lopun listauksissa. En ole koskaan nähnyt valokuvaa näistä kahdesta Suomessa käytössä olleesta vaunusta.





tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2014, 08:47:40 »

Mielenkiintoista!

Erikoisesti sijoitettu jarrumiehen paikka alkuperäisissä vaunuissa, onko se ollut syy kattokävelytason tarpeeseen? Tossa paikassahan jarrumies näkee koko letkan yli, eikä jarrukoppi lyhennä vaunun tavaraosastoa...mutta, aika tiukka on peräkkäisten vaunujen välinen tila, nousuaskelmat ovat lähes puskinten päiden kohdalla Järkyttynyt
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2014, 16:25:05 »

Gkn oli lokakuussa 1975 Pasilan konepajalla valmistunut 2-akselinen koevaunu nro 41010-0, joka oli tarkoitettu kartonkirullien kuljetukseen. Siinä oli kaksiosainen, ylös nostettava katto satamapurkauksen helpottamiseksi. Katolla oli myös suurikokoiset tuulettimet kosteuden poistamiseksi vaunun sisätilasta. Muilta osin rakenne perustui Gblk-vaunuun, jonka lattiaa oli vahvistettu. Vaunun tilavuus oli 94,5m³. Vaunu oli asetettu Enso-Gutzeit Oy:n käyttöön. Vuoden 1978:n Resiinan ensimmäistä numeroa selailemalla löytyy vaunusta kuva sivulta 6.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2014, 20:12:21 »

Gkn-vaunusta löytyy valokuva myös Tapio Keräsen opuksesta Rautatien arkea vuoden 1975 kohdalta.

Katon tuulettimet ovat sen verran suurikokoiset, että aluksi näyttävät kuuluvan taustamaisemaan vaunun sijasta…
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2023, 08:01:17 »

Mielenkiintoista!

Erikoisesti sijoitettu jarrumiehen paikka alkuperäisissä vaunuissa, onko se ollut syy kattokävelytason tarpeeseen? Tossa paikassahan jarrumies näkee koko letkan yli, eikä jarrukoppi lyhennä vaunun tavaraosastoa...mutta, aika tiukka on peräkkäisten vaunujen välinen tila, nousuaskelmat ovat lähes puskinten päiden kohdalla Järkyttynyt
Tämä tapahan on aitoa americanaa, jarrumiehen paikan sijainti oli jo ainakin 1860-luvulta umpivaunuissa katon tasalla ja umpivaunuissa oli kattotasot, joita pitkin jarrumiehet pystyivät juoksemaan seuraavalle vaunulle. Ennen ilmajarrujen käyttöönottoa tavarajunassa saattoi olla 5-6 jarrumiestä, jotka juoksivat vaunulta toiselle kiristämään tai löysäämään jarruja veturin antamien vihellysopasteiden perusteella. Ja kyllä, onnettomuuksia tapahtui jatkuvasti!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Gkk ja Gkn ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina