Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: H428 kulki ilman konduktööriä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« : Toukokuu 28, 2014, 19:46:48 »

En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  Huh


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 676


« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2014, 20:26:48 »

En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  Huh


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.
Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1232


« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2014, 20:30:11 »

En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  Huh


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.
Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?

Varmaan olikin mutta oliko toiminnassa niin se on eriasia
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2014, 20:36:07 »

Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?

Saattoi olla, mutta kovin moni ääneen ihmetteli konduktöörin puutetta. "Eikö täällä ole lipunmyyntiä ollenkaan?".

Tämän jatkuessa vähän aikaa VR nähdään otsikoissa taas ei niin hyvässä valossa. Hymyilee
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2014, 21:43:12 »

Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2014, 21:47:11 »

VR:n erikoinen tapa "parantaa" asiakastyytyväisyyttä poistamalla yhdellä Dm12-yksiköllä varustetuista kiskobussivuoroista on kyllä aika naurettava juttu. Hetken aikaa on tullut mietittyä erästä kommervenkkiä asiaan liittyen;

Jos vaikkapa H 485 Jyväskylästä Seinäjoelle on ratatöiden vuoksi jäänyt myöhään ja arvioitu saapumisaika Seinäjoelle on niin myöhään, että junan vaihtomatkustajia odottavat junat (55,58 ja 452) eivät odota 485:n matkustajia, vaan jatkavat aikataulussaan kuka minnekin. Kun kerran junassa ei ole konduktööriä (ja tässä tapauksessa se "peltikonnari" ei suostu yhteistyöhön) eikä kuljettajaa saa oven viereen liimatun lapun mukaan häiritä kesken ajon, joutuvat matkustajat itse miettiä ratkaisua tilanteeseen ja soitella (vanhuksilla on nykymaailmassa tottakai se Samsungin älyluuri taskussa  Pyörittää silmiään) jatkokyytejään perille Ihan Ite. No, junan saapuessa Seinäjoelle ei jatkoyhteysjunia tietenkään ole enää asemalla, sillä eihän junasta pitänyt tulla ketään kyytiin, kun ei kenelläkään ollut lippuakaan  Pyörittää silmiään  

Liekö VR ajatellut asiaa tältä kantilta vai aiotaanko "toimimattomat" lippuautomaatit saada kuntoon ennen tällaista sekametelisoppaa..

Loppujen lopuksihan konduktöörittömien kiskobussien "tarkoitus" on saada reitti kannattamattomaksi, kun ei kukaan enää osta lippua junaan, niin reitti voidaan kannattamattomana lakkauttaa henkilöliikenteeltä tietenkin kilpailijat estäen...

(Ja tämä kaikki vain, jos juna 428 ajettiin tänään yhdellä yksiköllä).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2014, 22:00:49 »

Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.

Kahdella, mutta junasta tuli ulos Tampereella vain kuski ja matkustajat. Hyvin on konduktööri ollut piilossa, jos oli kyydissä. Hymyilee
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 424


« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2014, 23:22:44 »

Loppujen lopuksihan konduktöörittömien kiskobussien "tarkoitus" on saada reitti kannattamattomaksi, kun ei kukaan enää osta lippua junaan, niin reitti voidaan kannattamattomana lakkauttaa henkilöliikenteeltä tietenkin kilpailijat estäen...

Epäilen, että melko monella matkustajalla pyörii jatkossa mielessään kannattavuuslaskelma, että kun peruslippu Seinäjoelta Jyväskylään maksaa 27,40 €, tarkastusmaksu + peruslippu tekee 107,40 €, eikä lipuntarkastajia taatusti ole edes joka viidennessä vuorossa (5 * 27,40 = 137,00) niin kannattaa jättää lippu pysyvästi ostamatta.

Toisaalta on myös huomattavan helppo ennen lippuautomaatilla käyntiä kävellä vaunu päästä päähän ja tarkistaa myös ohjaamoiden ikkunoista, näkyykö tarkastajia, jolloin sitä tarkastusmaksua ei välttämättä joudu maksamaan edes silloin, kun tarkastajat sattuvat olemaan kyydissä. On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ja tosiaan kun/jos tilastoidut matkustajamäärät jatkossa vähenevät, niin se heikentää myös valtion haluja subventoida liikennettä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #8 : Toukokuu 29, 2014, 00:04:44 »

On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ai siitä automaatista pitäisi leimatakin liput?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 29, 2014, 00:06:59 »

Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.

Kahdella, mutta junasta tuli ulos Tampereella vain kuski ja matkustajat. Hyvin on konduktööri ollut piilossa, jos oli kyydissä. Hymyilee

Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #10 : Toukokuu 29, 2014, 00:09:28 »

Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.

Vaunusiivoojat ja Vilppulaan lähtevän kuski oli seuraavat havainnot henkilökunnasta...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 29, 2014, 00:19:34 »

Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.

Vaunusiivoojat ja Vilppulaan lähtevän kuski oli seuraavat havainnot henkilökunnasta...


Eli on kuitenkin mahdollista et konnari olisi ehtinyt livahtaa jossain vaiheessa ulos, vai ootko muka herkeämättä kyylännyt molempiin yksikköihin et milloin se ilmestyy ulos?  Pyörittää silmiään
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #12 : Toukokuu 29, 2014, 00:30:34 »

Eli on kuitenkin mahdollista et konnari olisi ehtinyt livahtaa jossain vaiheessa ulos, vai ootko muka herkeämättä kyylännyt molempiin yksikköihin et milloin se ilmestyy ulos?  Pyörittää silmiään

Kyllä edelleen on täysi mahdollisuus myös konduktöörin läsnäoloon. On kuitenkin melko harvinaista matkustaa yli tunnin matka näkemättä konduktööriä kaukojunassa lainkaan. Sellainen on mahdollista lähinnä jouluaattona tyhjässä yöjunassa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 424


« Vastaus #13 : Toukokuu 29, 2014, 06:28:56 »

On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ai siitä automaatista pitäisi leimatakin liput?

Pitäisi joo. Siinä on viivakoodinlukija kolikkoaukon oikealla puolella.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1126


« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2014, 10:56:08 »

En ole kovin innostunut tästä muutoksesta, kun yhden yksikön Dm12-junista otetaan cabin crew pois. Vertailu Keski-Euroopan vastaavaan käytäntöön nimittäin ei ole relevantti, sillä esimerkiksi dokauskulttuuri ja tätä kautta järjestyshäiriöt sivistyneissä maissa ovat hieman erilaisia kuin Suomen Demokraattisessa Kansantasavallassa. Tämä fakta unohtuu mainita usein, ellei jopa aina.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: H428 kulki ilman konduktööriä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina