Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Toijala-Valkeakoski radalla kokeillaan uusia huomiolaitteita tasoristeyksissä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1481


« : Toukokuu 28, 2014, 20:33:50 »

Rautatietekniikka 2/2014 uutisoi Toijala-Valkeakoski rataosalla käynnistettävästä GPS-paikannukseen perustuvien tasoristeyslaitteiden kokeilusta. Lehti tulee myöhemmin nettiin luettavaksi.

Huomiolaite on samanlainen, joka on ollut käytössä jo syksystä 2011 lähtien Orivedellä Tähtiniemen tasoristeyksessä.

Kyseessä on siis huomiolaite, joka koostuu veturissa olevasta gps-paikannuslaitteesta ja tasoristeykselle sijoitettavasta huomiolaitteesta. Tarvitsemansa sähkövirran huomiolaite saa aurinkopaneeleista. Näitä laitteita on tulossa 20 kappaletta kokeiluun Toijalan ja Valkeakosken väliselle rataosalle.

Artikkelissa kerrotaan myös, että rataosalle lähtevän junan/vaihtotyöyksikön kuljettaja ottaa Toijalan asemalta mukaansa veturin päälle siirrettävän paikannuslaitteen ja palauttaa sen sinne tultuaan takaisin.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 825


« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2014, 20:39:21 »

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-012797/
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1481


« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2014, 21:16:54 »

Tarkempi toimintamenetelmä on sellainen, että veturissa oleva paikannin lähettää tasoristeystä lähestyttäessä radiosignaalin, jonka tasoristeykseen sijoitettu tolppa havaitsee ja kytkee huomiolaitteen oranssin vilkkuvalon päälle varoittamaan lähestyvästä junasta. Kyse ei siis ole varsinaisesti turvalaitteesta laisinkaan, vaan tämä on tällainen huomattavasti kevyempi (ja halvempi) ratkaisu.

Vielä lisää luettavaa aiheesta löytyy tästä opinnäytetyöstä: https://www.theseus.fi/handle/10024/51745
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2014, 13:00:39 »

Kuulostaa hiukan riskialttiilta. Kannettava paikannuslaite lienee herkkä putoamaan tai saamaan muuten runtua ja altis tyhjille akuille. Sitten sen kerran kun se ei toimi ei valo vilku ja radan yli ajetaan katsomatta kun "ei sieltä ketään tule kun ei varoita".
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2014, 10:31:20 »

Kuulostaa hiukan riskialttiilta. Kannettava paikannuslaite lienee herkkä putoamaan tai saamaan muuten runtua ja altis tyhjille akuille. Sitten sen kerran kun se ei toimi ei valo vilku ja radan yli ajetaan katsomatta kun "ei sieltä ketään tule kun ei varoita".

Hyvä huomio tuo laitteen tippumishajoaminen, täytyy ehdottaa varalaitteen toimittamista lisukkeeksi.
Myös laitteen unohtaminen toijalan asemalle ennen rataosalle lähtöä on riskitekijä.
Laitteessa ei ole akkuja, se liitetään veturin sähköjärjestelmään.
Tasoristeyksen huomiolaite "keskustelee" veturiyksikön kanssa, joka tietää vilkkuuko valot risteyksessä, vikatapauksissa lähtee mm. tekstiviesti valvomoon.
Vekottimen keksijänä kuulisin mielelläni lisää riskitekijöistä, kaikkea ei aina osaa ottaa huomioon.

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2014, 11:36:37 »

Paras ratkaisu olisi se että kun veturi tulee Toijala-Valkeakoski linjalle niin kuitataan että järjestelmä ok, muuten valot vilkuttavat keltaista tasoristeyksissä. Eli tienkäyttäjille menee viesti siitä järjestelmä pois käytöstä.
Tällä torjutaan inhimilliset ja tekniset virheet sen suhteen että tienkäyttäjät oppivat luottamaan turvajärjestelmään liikaa.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2014, 12:22:53 »

Paras ratkaisu olisi se että kun veturi tulee Toijala-Valkeakoski linjalle niin kuitataan että järjestelmä ok, muuten valot vilkuttavat keltaista tasoristeyksissä. Eli tienkäyttäjille menee viesti siitä järjestelmä pois käytöstä.

En nyt ymmärtänyt mitä tarkoitat.
Keltainen valo alkaa vilkkumaan n. 30 sekuntia ennen kun juna on tasoristeyksessä, muita valoja siinä ei ole.
Järjestelmä tulee varmaankin myös muualle käyttöön, eikä se ole koskaan pois käytöstä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2014, 12:55:27 kirjoittanut Timo Vainio » tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 749


« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2014, 12:59:59 »

Toijalan asemalle sijoitettavaan kaappiin, johon kaikilla rataverkon toimijoilla on pääsy, sijoitetaan veturiyksiköt. Veturiyksiköt ovat kaapissa latauksessa silloin, kun niitä ei käytetä. Lähdettäessä Toijalasta Valkeakoskelle tulee veturiyksikkö ottaa latauksesta mukaan. Palattaessa se tulee palauttaa lataukseen. Veturiyksikön virrantarve on vähäinen, ja sen akut kestävät huomattavan pitkään. Veturiyksikön mukaanotto koskee kaikkia toimijoita ja kaikkea rataosalla liikkuvaa kalustoa. Myös museokalustoa.

Laitteen valmistaja JET-Tekno Oy tekee parhaillaan kattavaa riskienarviointia laitteesta. JET-Tekno Oy:llä, joka toimii pääasiassa korkeita turvallisuusvaatimuksia edellyttävän ilmailun parissa, on varmasti riittävä kokemus riskienhallinnasta turvallisuuskriittisissä toiminnoissa.

Ja nyt täytyy ehdottomasti muistaa, että tässä on kyseessä huomiolaite, ei turvalaitos. Valoyksiköt eivät näytä ehdottomasti tasoristeyksen ylittämisen kieltävää punaista, vaan tienkäyttäjän huomion herättävää keltaista junan lähestyessä. Silti, kuten tasoristeysturvalaitoksissa, on autoilijan aina lähtökohtaisesti noudatettava Tieliikennelain vaatimuksia varovaisuudesta tasoristeyksissä. Juna kun ei voi väistää.

Pilottirataosaksi on valittu Toijala-Valkeakoski osin siksi, että käyttäjäkunta on rajattu. Ohjeistuksella ja koulutuksella veturiin mukaan otettavan lähettimen tarve saadaan varmasti iskostumaan laitetta käyttävän henkilöstön tajuntaan samanlaiseksi automaatioksi kuin suojavälineiden pukeminen ylle lähdettäessä työhön. Lisäksi radan alkuun tulee vielä muistutuskyltti huomiolaitteeen veturiyksikköön liittyen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2014, 13:18:48 »

Paras ratkaisu olisi se että kun veturi tulee Toijala-Valkeakoski linjalle niin kuitataan että järjestelmä ok, muuten valot vilkuttavat keltaista tasoristeyksissä. Eli tienkäyttäjille menee viesti siitä järjestelmä pois käytöstä.

En nyt ymmärtänyt mitä tarkoitat.
Keltainen valo alkaa vilkkumaan n. 30 sekuntia ennen kun juna on tasoristeyksessä, muita valoja siinä ei ole.
Järjestelmä tulee varmaankin myös muualle käyttöön, eikä se ole koskaan pois käytöstä.

niin tarkoitin sitä että olisi hyvä olla merkkivalo sille että järjestelmä ei ole käytössä jottei tule sitä tilannetta etteivät valot vilku ja juna kuitenkin tulossa ja tiellä liikkuneet ovat oppineet systeemiin vaikkakaan kyseessä ei ole varsinainen turvalaite juridisessa mielessä. Hyvä ideahan tossa systeemissä on, toin vain senpuolen esiin että kun tuntee suomalaisen tienkäyttäjän käyttäytymisen tasoristeyksessä, niin aina voi pohtia jatkokehittämistä;-)
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2014, 10:39:58 »

niin tarkoitin sitä että olisi hyvä olla merkkivalo sille että järjestelmä ei ole käytössä

Jos veturiyksikön tai huomiolaitteen vian vuoksi valot eivät toimi, veturinkuljettaja saa tästä tiedon ja voi hitaasti ajamisen lisäksi varoittaa tielläliikkujia äänimerkillä.
Huomiolaitteen vikatapauksissa jatkuvasti vilkkuva valo ei olisi huono idea, vikojen varalta on kuitenkin muita ratkaisuja.
Jos laitteeseen tehdään suuria muutoksia, vaatisi se taas vuosien testaamista, mihin tuskin halutaan lähteä.
Tuotekehitys ja testaaminen on nyt kestänyt yli 7 vuotta.
Vekottimesta on pyritty tekemään niin luotettava kuin nykytekniikalla on mahdollista, vikatapaukset ovat varmasti harvinaisia.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 19:45:40 kirjoittanut Timo Vainio » tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2014, 11:04:39 »

Laitteen valmistaja JET-Tekno Oy tekee parhaillaan kattavaa riskienarviointia laitteesta. JET-Tekno Oy:llä, joka toimii pääasiassa korkeita turvallisuusvaatimuksia edellyttävän ilmailun parissa, on varmasti riittävä kokemus riskienhallinnasta turvallisuuskriittisissä toiminnoissa.

Lisäksi radan alkuun tulee vielä muistutuskyltti huomiolaitteeen veturiyksikköön liittyen.

Turvallisuustutkimukset teetetään alan ammattilaisilla, Jet-Teknolla ei ole varmaankaan riittävää osaamista tai kokemusta sellaisesta, vaikka sitä on testausten yhteydessä kertynytkin.
Rataosan alussa aseman jälkeen oleva muistutuskyltti voi jäädä huomaamatta, jos kuljettaja touhuaa jotain muuta kuin katselee radalle.
Laitteen unohtuessa joutuu ehkä peruuttamaan tai kävelemään jonkin matkaa veturiyksikkö kourassa, olisiko mahdollista laittaa toinen muistutuskyltti ennen asemaa ja/tai muistuttaa radiolla kuljettajia asiasta?
Kylttien yhteyteen voisi myös laittaa liiketunnistukseen perustuvan vilkkuvalon, joka kiinnittäisi paremmin kuljettajan huomion jo kaukaa.
Jos rataosalla käytetään usein samoja vetureita, joku muistutuslappu vetureissakin voisi ehkä olla, lisukkeena pakollinen pysähtyminen toijalan asemalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 11:23:31 kirjoittanut Timo Vainio » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2014, 11:44:00 »

Jos veturiyksikön tai huomiolaitteen vian vuoksi valot eivät toimi, veturinkuljettaja saa tästä tiedon ja voi hitaasti ajamisen lisäksi ilmoittaa tielläliikkujia äänimerkillä.

Meinataanko asia oikeasti ohjeistaa noin? Itse pitäisin turvallisen ylittämisen vastuun mahdollisimman paljon sillä autoilijalla...

Jos tuollainen ohje olisi tulossa, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että liikenteenohjaus ensin selvittäisi toimimattomien tasoristeysten sijainnit, soittaisi kuljettajalle ja antaisi junaturvallisuusilmoituksena rajoitukset kuljettajalle paikantamismerkkijärjestelmää käyttäen, jonka mukaan kuljettaja sitten hidastelisi oikeilla kohdilla. Paree olla toimintavarma systeemi... Iskee silmää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2014, 11:47:25 »

Laitteen unohtuessa joutuu ehkä peruuttamaan tai kävelemään jonkin matkaa veturiyksikkö kourassa, olisiko mahdollista laittaa toinen muistutuskyltti ennen asemaa ja/tai muistuttaa radiolla kuljettajia asiasta?
Kylttien yhteyteen voisi myös laittaa liiketunnistukseen perustuvan vilkkuvalon, joka kiinnittäisi paremmin kuljettajan huomion jo kaukaa.
Jos rataosalla käytetään usein samoja vetureita, joku muistutuslappu vetureissakin voisi ehkä olla, lisukkeena pakollinen pysähtyminen toijalan asemalla.

Eiköhän tuo homma hoidettaisi esimerkiksi maininnalla kuljettajan työvuoro-ohjeessa. Se on kuitenkin se dokumentti, jonka mukaan työt hyvin pitkälti tehdään.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2014, 12:05:37 »

Jos veturiyksikön tai huomiolaitteen vian vuoksi valot eivät toimi, veturinkuljettaja saa tästä tiedon ja voi hitaasti ajamisen lisäksi ilmoittaa tielläliikkujia äänimerkillä.

Jos tuollainen ohje olisi tulossa, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että liikenteenohjaus ensin selvittäisi toimimattomien tasoristeysten sijainnit, soittaisi kuljettajalle ja antaisi junaturvallisuusilmoituksena rajoitukset kuljettajalle paikantamismerkkijärjestelmää käyttäen, jonka mukaan kuljettaja sitten hidastelisi oikeilla kohdilla. Paree olla toimintavarma systeemi... Iskee silmää

Jos huomiovalo ei toimi tai tulee muuta vikaa, veturiyksikkö ilmoittaa siitä kuljettajalle.
Kun Tasoristeystolppa saa junan lähestyessä veturilta signaalin, lähtee tolpasta aina paluuviesti veturin laitteelle, mikä sisältää tarvittaessa tiedot mahdollisesta viasta, minkä veturiyksikkö heti välittää valvomoon tolpan sijainti ym. tietojen kanssa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2014, 15:47:43 »

Jos huomiovalo ei toimi tai tulee muuta vikaa, veturiyksikkö ilmoittaa siitä kuljettajalle.
Kun Tasoristeystolppa saa junan lähestyessä veturilta signaalin, lähtee tolpasta aina paluuviesti veturin laitteelle, mikä sisältää tarvittaessa tiedot mahdollisesta viasta, minkä veturiyksikkö heti välittää valvomoon tolpan sijainti ym. tietojen kanssa.

Tuleeko tämä paluuviesti veturinkuljettajalle niin ajoissa, että kuljettajalla on (ohjeistuksen ja perehdytyksen saatuaan) reaalinen mahdollisuus hiljentää vauhtia merkittävästi ennen tasoristeystä kaikentyyppisillä junilla?
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2014, 18:32:55 »

Huomiovalotolpan lähettimen kantomatka on yli 5 kilometriä, hyvissä olosuhteissa tieto viasta tulee n. 2,5 minuuttia ennen tasoristeykseen saapumista, jos nopeus on 140 km/h
Junasta riippuen pysähtymismatka on korkeintaan reilu kilometri tästä nopeudesta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #16 : Kesäkuu 17, 2014, 04:36:30 »

Huomiovalotolpan lähettimen kantomatka on yli 5 kilometriä

Ok. Mikäli tuosta tosiaan meinataan tehdä velvoittava toimintamalli kuljettajalle, niin laitteen vikailmoituksen tulee olla erittäin helposti kuljettajan havainnoitavissa. Selvät indikaatiot ja selvät äänimerkit.

Mutta anyway, tämä foorumi ei ehkä ole aivan olennaisin paikka tehdä laitteen kehitystyötä. Hymyilee Oletan, että projektissa on ollut mukana kuljettajien edustus, jotka ovat jo nämä samat "huolenaiheet" tuoneet esille. Onko muuten riskikartoitus jo tehty, vai vasta edessä? Oletan, että sellaisen tekeminen vaaditaan ennen käyttöönottoa.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #17 : Kesäkuu 19, 2014, 10:01:10 »

Huomiovalotolpan lähettimen kantomatka onkin nykyisessä versiossa yli 11 kilometriä ja Toijalan asemalle tulee useita laitteita.
Jos ei valot toimi, veturin laite ilmoittaa äänimerkillä, jonka kuljettaja joutuu hiljentämään nappia painamalla.
Tarkoitus ei ole tehdä kehitystyötä, vaan "vekottimen keksijänä kuulisin mielelläni lisää riskitekijöistä"
Tuolta löytyy lyhyt video laitteen toiminnasta vedentaan tasoristeyksessä.
http://www.hs.fi/hstv/uutiset/v1402455409774
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #18 : Kesäkuu 25, 2014, 21:40:53 »

Laitteen käyttöohjeet löytyvät tuolta.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/paatos_2014_huomiolaitteiden_kayttoonotto_web.pdf







tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #19 : Kesäkuu 25, 2014, 21:54:29 »

Näemmä laitteen puute tai vikaantuminen ei aiheuta nopeusrajoituksia, mutta toimimattomuus (ja luonnollisesti laitteen puute) tulee kuljettajan tietoon. Tämä on mun mielestä hyvä kombo.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #20 : Syyskuu 06, 2014, 12:34:13 »

Itse näkisin järkeväksi lisätä myös näiden http://vaunut.org/kuva/23527 käyttöä merkittävästi tasoristeyksissä, sillä tuskin nuokaan ovat kovin monimutkaisia ja kalliita laitteita, ja varmasti halvempia verrattuna puolipuomilaitoksiin.. Ja ovat varmasti tuoneet turvallisuutta tasoristeyksiin mm. Savossa ja muualla missä niitä on asennettu. Näistä Savoon asennetuista puuttuu vain kaikista elektroninen kello, joka olisi kyllä hyvä lisätä vielä tehostamaan varoitusta.

Uskoisin että näitäkin valovaroituslaitoksia voitaisiin kenties saada aurinkoenergialla toimimaan, kuten noissakin huomiolaitteissa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2014, 12:54:01 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #21 : Syyskuu 08, 2014, 14:53:11 »

Laitteista on tehty tutkimus, aika epäluotettavasti toimi ne.
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2010/VTT-R-10194-10.pdf
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1515


« Vastaus #22 : Syyskuu 08, 2014, 20:53:11 »

Ensimmäisessä varoitusvalolaitoksessa Toijala-Turku-rataosalla tutkittiin alussa, voisiko laitteisto toimia tuuli- tai aurinkoenergialla. Siihen aikaan, reilu 10 vuotta sitten, tekniikka ei vielä ollut riittävän kehittynyttä ja koejakson jälkeen laitos muutettiin sähköverkosta energiansa saavaksi.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #23 : Syyskuu 08, 2014, 21:02:14 »

Laitteista on tehty tutkimus, aika epäluotettavasti toimi ne.
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2010/VTT-R-10194-10.pdf
niinkuin sanoin jo aiemmin että hyvin tulee vtt:n raportissa esiin se että kuinka tärkeää on autoilijan saada infoa siitä että onko laite toiminnassa vai.
Se että ylittäminen on autoilijan vastuulla toitottaminen ei paljon auta jos samaan aikaan luodaan järjestelmä joka aiheuttaa väärinkäsityksiä.
Miks Suomessa on järjenkäyttö niin vaikeaa? No ehkä nyt kaikki tajuaa kun vtt tuonut faktat pöydälle.
Ja unohtakaa suosiolla hömpötykset aurinko ja tuulivoimasta. Pimeä talviyö ja kireä pakkanen, ei tuule ja aurinko ei ole paistanut moneen päivään. Suosiolla verkkovirtaan. Onko joku vihreä onnistunut aivopesussa kun jotain aurinkokennohöpinää turvalaitteessa?;-)


tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #24 : Syyskuu 09, 2014, 10:24:34 »

Laitteet ovat aina toiminnassa, jos eivät ole rikki.
Järjestelmän ominaisuuksiin on tullut määräyksiä esimerkiksi valojen osalta, haluttiin pelkkä keltainen vilkkuvalo.
Akkujen keston kanssa ei ole ollut mitään ongelmia niiden kolmen talven aikana, kun laitetta testattiin orivedellä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Toijala-Valkeakoski radalla kokeillaan uusia huomiolaitteita tasoristeyksissä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina