Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lipunmyynti loppuu lähijunissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Aleksi Kilpeläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« : Kesäkuu 10, 2014, 21:18:00 »

Lainaus
Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus päätti tiistaina, että tulevaisuudessa lähijunissa lippuja ei voi ostaa enää konduktööreiltä. Matkakorttia ei myöskään voi ladata enää VR:n automaateissa tai lipunmyynneissä.

Vastineeksi HSL lupaa lisätä omia myyntipisteitään asemilla ja ottaa käyttöön mobiililipun koko seudulla.

Taustalla on tuleva HSL:n lippujärjestelmän uudistus, jonka toteuttaa Tieto ja jonka pitäisi valmistua vuoteen 2016 mennessä. Konduktöörien lipunmyyntiä ei ole mukana järjestelmän alkuperäisissä määrittelyissä, joten se pitäisi tilata Tiedolta erikseen.

http://www.hs.fi/kaupunki/Lipunmyynti+loppuu+l%C3%A4hijunissa/a1402373856546
tallennettu
Jussi Hiekkataipale
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2014, 22:07:33 »

Tämä kuitenkin tarkoittaa ilmeisesti vain HSL-alueen lippuja (kunnan sisäinen, seutulippu, lähiseutulippu ja koko alue), eli VR:n omia vyöhykelippuja konduktöörit myyvät kaiketi tästäkin eteenpäin.

Nythän VR voisi taas alkaa myydä A- ja AB-vyöhykelippuja, kun ei ole HSL-lipuista kilpailua.  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2014, 23:58:21 »

Tämä kuitenkin tarkoittaa ilmeisesti vain HSL-alueen lippuja (kunnan sisäinen, seutulippu, lähiseutulippu ja koko alue), eli VR:n omia vyöhykelippuja konduktöörit myyvät kaiketi tästäkin eteenpäin.

Nythän VR voisi taas alkaa myydä A- ja AB-vyöhykelippuja, kun ei ole HSL-lipuista kilpailua.  Virnistää

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2014, 08:00:19 »

Tämä kuitenkin tarkoittaa ilmeisesti vain HSL-alueen lippuja (kunnan sisäinen, seutulippu, lähiseutulippu ja koko alue), eli VR:n omia vyöhykelippuja konduktöörit myyvät kaiketi tästäkin eteenpäin.

Nythän VR voisi taas alkaa myydä A- ja AB-vyöhykelippuja, kun ei ole HSL-lipuista kilpailua.  Virnistää

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Mikä se sellainen juna oli? Pari viikkoa sitten ajettiim Soniphere festarin takia ylimääräinen Z-juna (00:41 Helsingistä), joka pysähtyi kuten Z-junan kuuluukin. Väliiasemat palveli normaalisti 00:31 T ja 01:01 N-junat.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2014, 17:47:21 »

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Onko A- ja AB-lippujen myynti siis ylipäätään sallittua (tai mahdollista edes)? Olen ollut siinä käsityksessä, että jotkin sopimukset kieltävät moisten lippujen myynnin kokonaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2014, 19:23:43 »

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Onko A- ja AB-lippujen myynti siis ylipäätään sallittua (tai mahdollista edes)? Olen ollut siinä käsityksessä, että jotkin sopimukset kieltävät moisten lippujen myynnin kokonaan.

Ei pysty myymään ollenkaan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2014, 23:02:48 »

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Onko A- ja AB-lippujen myynti siis ylipäätään sallittua (tai mahdollista edes)? Olen ollut siinä käsityksessä, että jotkin sopimukset kieltävät moisten lippujen myynnin kokonaan.

Ei pysty myymään ollenkaan.

Voihan niitä tekniikan puolesta vyöhykelisinä myydä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2014, 09:33:00 »

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Onko A- ja AB-lippujen myynti siis ylipäätään sallittua (tai mahdollista edes)? Olen ollut siinä käsityksessä, että jotkin sopimukset kieltävät moisten lippujen myynnin kokonaan.

Ei pysty myymään ollenkaan.

Voihan niitä tekniikan puolesta vyöhykelisinä myydä.

Vyöhykelisinä kyllä, mutta eivät ole samanhintaisia eivätkä tarkoita samaa kuitenkaan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2014, 12:38:07 »

Kyllähän sellainen juna, josta sai A- ja AB-vyöhykelippuja, oli kulussa juuri pari viikkoa sitten, kun joidenkin festareiden takia pistettiin VR:n omasta aloitteesta kulkuun ylimääräinen juna, joka pysähtyi ensin kuin N ja N:n päätepysäkiltä kuin Z

Onko A- ja AB-lippujen myynti siis ylipäätään sallittua (tai mahdollista edes)? Olen ollut siinä käsityksessä, että jotkin sopimukset kieltävät moisten lippujen myynnin kokonaan.

Ei pysty myymään ollenkaan.

Voihan niitä tekniikan puolesta vyöhykelisinä myydä.

Vyöhykelisinä kyllä, mutta eivät ole samanhintaisia eivätkä tarkoita samaa kuitenkaan.

Tämä totta, mutta aiheen kannalta irrelevanttia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2014, 20:22:31 »

Tämä kuitenkin tarkoittaa ilmeisesti vain HSL-alueen lippuja (kunnan sisäinen, seutulippu, lähiseutulippu ja koko alue), eli VR:n omia vyöhykelippuja konduktöörit myyvät kaiketi tästäkin eteenpäin.

Nythän VR voisi taas alkaa myydä A- ja AB-vyöhykelippuja, kun ei ole HSL-lipuista kilpailua.  Virnistää

En tiedä voiko jatkossa ostaa vyöhykelippuja vai ei, mutta jos voi niin tuskin konduktööreiltä, vaan junamyyjiltä. Minä kun elän käsityksessä, että lähiaikoina konduktöörit poistuvat lähijunista kokonaan.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2014, 01:01:44 »

Tämä kuitenkin tarkoittaa ilmeisesti vain HSL-alueen lippuja (kunnan sisäinen, seutulippu, lähiseutulippu ja koko alue), eli VR:n omia vyöhykelippuja konduktöörit myyvät kaiketi tästäkin eteenpäin.

Nythän VR voisi taas alkaa myydä A- ja AB-vyöhykelippuja, kun ei ole HSL-lipuista kilpailua.  Virnistää

En tiedä voiko jatkossa ostaa vyöhykelippuja vai ei, mutta jos voi niin tuskin konduktööreiltä, vaan junamyyjiltä. Minä kun elän käsityksessä, että lähiaikoina konduktöörit poistuvat lähijunista kokonaan.

Tää muutos koskee ainoastaan HSL:n alueella tapahtuvaa myyntiä. VR:llä jatkuu kyllä vyöhykelippujen myynti. Ja tuohon vikaan en edes kommentoi, koska on täysin hölynpölyä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2014, 02:00:06 »

Ja tuohon vikaan en edes kommentoi, koska on täysin hölynpölyä.

Käsittääkseni ei ole täysin hölynpölyä. Kokonaan eivät varmasti poistu ainakaan lähiaikoina, mutta minäkin olen - julkisista lähteistä - ymmärtänyt, että tarkoitus on poistaa nykyiset konduktöörit ainakin tietyistä lähijunista. Tulevaisuudessa kenties kaikista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2014, 02:15:24 kirjoittanut Topi Lajunen » tallennettu
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2014, 20:10:43 »

Miten matkustusturvallisuus on hoidettu konduktöörien poistumisen jälkeen, vastaako kuljettaja turvallisuudesta ja seuraa matkustamon monitoria koko ajan ..?
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2014, 20:14:46 »

Ja tuohon vikaan en edes kommentoi, koska on täysin hölynpölyä.

Käsittääkseni ei ole täysin hölynpölyä. Kokonaan eivät varmasti poistu ainakaan lähiaikoina, mutta minäkin olen - julkisista lähteistä - ymmärtänyt, että tarkoitus on poistaa nykyiset konduktöörit ainakin tietyistä lähijunista. Tulevaisuudessa kenties kaikista.

Ollaan siis ymmärretty asia tuolta osin täysin samoin. Konduktöörit siis poistuisivat osasta, tai lopulta kaikista lähijunista eläköitymisten ja muun poistuman tahdissa. Ja mitä ilmeisimmin osalle junamyyjän statuksen omaaville, ja/tai sellaisen tulevaisuudessa saaville on uudistukseen liittyen suunniteltu tässä vaiheessa vielä määrittelemätöntä laajennusta työnkuvaan.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #14 : Elokuu 06, 2014, 10:31:02 »

No ei tuo nyt sitten ihan ainakaan tällä viikolla tapahdu, jos vaikka odotellaan Ziggyn eläköitymistä. Tsemppiä junahenkilökunnalle!!!
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #15 : Elokuu 06, 2014, 14:32:18 »

En kyl uskaltais matkustaa helsingin metrossakaa jos siellä ei olis konduktöörii/lipun myyjää ja joka asemalla ovi aukossa h:löö soittamas ovi summerii.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 06, 2014, 14:51:50 »

En kyl uskaltais matkustaa helsingin metrossakaa jos siellä ei olis konduktöörii/lipun myyjää ja joka asemalla ovi aukossa h:löö soittamas ovi summerii.

Mähän en metrolla kulje just sen takii ku siel on kaikenmaailman hörhöjä ja kukaan ei ole puuttumassa niiden touhuun ja saavat mellastaa siellä kaikessa rauhassa. Junissa on joku pistämässä idiootteja ruotuun, jonka vuoks junissa onkin paljon mukavempi matkustaa ihan yölläkin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #17 : Elokuu 06, 2014, 15:10:06 »

Mähän en metrolla kulje just sen takii ku siel on kaikenmaailman hörhöjä ja kukaan ei ole puuttumassa niiden touhuun ja saavat mellastaa siellä kaikessa rauhassa. Junissa on joku pistämässä idiootteja ruotuun, jonka vuoks junissa onkin paljon mukavempi matkustaa ihan yölläkin.

Okei. No mikäs juttu tämä sitten sulta on?

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7247.msg53035.html#msg53035

Nähdäkseni on hieman ristiriitaista kertoa tällaisia samaan aikaan, jos työnantajana toimii jokin alan yritys tai instanssi. Itse en kuuna päivänä toimisi tai kirjoittaisi näin millään julkisella foorumilla.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #18 : Elokuu 06, 2014, 17:15:41 »

Ja ihan vaan disclaimerina, itse en kannata juuri minkäänlaisia heikennyksiä junahenkilökunnan työehtoihin, en siis halua nähdä konduktöörittömiä lähijunia, ja itseasiassa en haluaisi nähdä yhdessäkään junassa töissä junamyyjää konduktöörin sijaan.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #19 : Elokuu 06, 2014, 18:48:26 »

Ja ihan vaan disclaimerina, itse en kannata juuri minkäänlaisia heikennyksiä junahenkilökunnan työehtoihin, en siis halua nähdä konduktöörittömiä lähijunia, ja itseasiassa en haluaisi nähdä yhdessäkään junassa töissä junamyyjää konduktöörin sijaan.
kai tässä casessa laskettu että edullisempaa käyttää vartioita järjestyksen pitoon , heillä lisäksi tähän hyvät varusteet ja koulutus ja häiriöt kohdentuvat iltaan ja yöaikaan suuremmalta osin.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #20 : Elokuu 06, 2014, 22:01:47 »

kai tässä casessa laskettu että edullisempaa käyttää vartioita järjestyksen pitoon , heillä lisäksi tähän hyvät varusteet ja koulutus ja häiriöt kohdentuvat iltaan ja yöaikaan suuremmalta osin.

No ihan varmasti, mutta kysymys kuuluukin ollaanko vartioinnin ja vartijoiden/järjestyksenvalvojien määrää lähijunissa siis uudistuksen myötä jollain tavoin oleellisesti lisäämässä nykytilanteeseen nähden?
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #21 : Elokuu 06, 2014, 22:57:06 »

Sopineeko tähän sivustolle, mutta aikoinaan 1-/2-vaunuisissa lättäjunissa matkustajien hyvinvoinnista vastasi rahastaja - toki Jt-pätevyyden omaava, joten pienet vaihtotyötkin onnistuivat hänen opastuksellaan. Useampi vaunuisissa junissa johtotehtäviä hoiteli konduktööri, yhden tai useamman rahastajan avustuksella. Sm-junissa (yksi yksikkö) konduktööri hoiteli Hesan pään (ohjausvaunu) ja rahastaja maakunnan pään (moottorivaunu) - useampi yksikköisten Sm-junien miehityksestä ei ole muistikuvaa (-70-/80-luku).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lipunmyynti loppuu lähijunissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina