Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: MaK koevetureista Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Alppimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« : Kesäkuu 14, 2014, 14:38:22 »

Tervehdys,

Nettiä selaillessa tuli vastaan eräs vanhan postikortin myynti-ilmoitus. Postikorttikuvassa on MaK:n valmistama KDh1. Kuvassa veturi on vaaleansininen ja siinä on keltainen raita. Olikohan tuo koeveturi sininen Suomessa käydessäänkin? Postikorttikuvassa nimittäin veturin perässä näkyy venäläismallin umpivaunuja ja taustalla suomalaisen Gb-vaunun näköinen umpivaunu. Onkohan kyseinen kuva mahdollisesti Suomessa otettu?
http://www.systeemi.net/thumbnail.php?pic=uplimg/img_2345645_95b5b45be194f92fdd705b4e148c3500.jpg&w=1024&sq=Y&b=Y&d=1388859876

Kylkiraidan sijainti vastaa veturin ulkoasua mustavalkokuvassa, joka on Suomesta. Kaksi kuvaa Suomesta löytyy loks-aus-kiel.de -sivustolta. http://loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400803&lang=1&id=12742&action=portrait

Oliko siis tämän ja toisen MaK:n valmistaman Suomessa käyneen koeveturin, KDh2:n väritys sininen? Löysin netistä yhden mustavalkokuvan KDh2-veturista Suomessa kuvattuna. Veturin väri näyttää vaaleammalta ollakseen tummanpunainen, mikä oli tyypillinen väri saksalaisissa vetureissa 50-luvulla, myös KDh1:ssä alunperin. Keulalla suomalaiseen tyyliin etupään merkit eli tikkarit. Yksityiskohdat väreistä sekä kaikenlaiset lisätiedot ja kuvat tästä KDh2-veturista Suomessa kiinnostaisi ja toivottavasti saisimme niitä tänne vorgiin nähtäväksi. 

Kuva



Loks-aus-kiel.de kertoo MaK 400 C -veturista valm. nro. 400021, joka on ollut Suomessa.

 http://loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&id=10298&action=portrait
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2014, 15:04:30 »

Havainnoin Pääradalla MaK -dieselveturia, vuosi oli kai 1959 ja se oli vaaleansininen. Muistikuvani mukaan veturi oli pitempi kuin kuvan esittämä, ja teliveturi Bo' Bo'.
     Kyse oli koeajoista "veturien kolmimaaottelu" joissa toisina kilpailijoina olivat kotimainen Huru, ja ruotsalainen Nohab.
     Hr 12 selviytyi voittajaksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2014, 15:22:08 »

Kaikki kuvapuolen kommentit, joissa esiintyy KDh2 on tämän linkin takana
http://vaunut.org/haku/kommentit/?m=1&t=KDh2 

Itselläni ei ole siitä yhtään omaa kuvaa, koska se palautettiin ennen kuin sain kameran ja toisekseen se toimi vain Turussa ja rataosuuksilla Tku-Kyrö/Uusikaupunki/Paimio. Sen jok'ikisen työpäivän tehtävä on kopioituna. Kaikki muut kuin Turun seudulla otetut kuvat voidaan sijoittaa kahteen muutaman päivän lohkoon.

Hieman epävarman muistikuvan mukaan olisin nähnyt siitä suomalaisessa lehdessä mainoskuvan punaisena. Vielä epämääräisemmän muistikuvan mukaan kuva oli mustavalkoinen ja punainen väri oli jälkikäteen lisätty. Siitä on jo 55 vuotta ja olin silloin vain 10, joten muisti voi pettää. KDh1 oli vaalean sininen sekä säilyneiden värikuvien että muistikuvan mukaan. Sikäli myös KDh2 olisi voinut olla samanvärinen.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2014, 16:54:20 »

Tuo kuvien KDh2 vastaa muistikuvaani havaitsemastani koneesta.Se oli siis sininen.
     Juuri tuohon aikaan julkaisi SUOMEN KUVALEHTI kokoaukeaman jutun, joka oli otsikoitu Veturien kolmimaaottelu. Lehdessä ei koskaan ollut värikuvia sikäli kuin minä muistan: Painojälki oli nk. seepianväristä.
     1960 nurkilla eivät värikuvat sanoma- eikä viikkolehdissäkään olleet itsestään selvyyksiä. Muistaakseni ainakin VIIKKO oli sellainen, että siinä voitiin käyttää jotakin lisäväriä esim. mainoksissa.  Ei vaikuta mahdottomalta, etteikö joku lehden taittaja olisi voinut antaa siihen aikaan harvinaisen diesel-veturin kuvalle pirteämmän ilmeen tällaisella lisävärillä. Jos kyseinen lehtityöntekijä ei ollut koskaan MaK:ia nähnyt (harva suomalainen oli) niin eipä hän ehkä tiennyt minkä värinen se oli.
     Punaisella oli ainakin suurempi huomioarvo kuvalehden sivulla, kuin sinisellä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2014, 18:11:46 »

On tietty todennäköisyys sille, että veturi olisi ollut ruotsalaisen punainen: http://jorgenedgar.se/eng/galleri/sverige/t31+t21.JPG
tallennettu
Jimi Alppimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2014, 18:54:55 »

Tulipa piirrettyä käsin tämmöinen kuva veturista KDh2. Tietokoneella väritin, ja tässä siis yksi mahdollinen väriehdotus. Tuosta mustavalkokuvasta koetin tulkita värejä. Raidat oli luultavasti valkoisia, tai hyvin vaaleat. Muuten väritys on samankaltainen kuin KDh1:ssä.



Edit: Esteenraivaajat lisätty piirrokseen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 10:17:34 kirjoittanut Jimi Alppimaa » tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2014, 21:08:22 »

Tuo "ei kampiveturi" oli myös vaaleahkonsininen. Sen muistan. Näin veturin Ri-Lh-välillä. Mutta ei aivan vinkissä näkyneen näköinen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2014, 21:40:03 »

KDh1 oli MaK:n koe- ja esittelyveturi ja sillä yritettiin saada mm. DB:ltä tilauksia. Veturi oli 2000 hv teholtaan ja yksinkertaisempi ja arvatenkin halvempi kuin silloinen ykkösvetäjä V 200. Kauppoja ei kuitenkaan syntynyt.

Saksassa ollessaan veturi oli saksan-veturinpunainen (ehkä RAL 3004) ja neliakselinen. Norjan-koeajoja varten veturiin rakennettiin kolmiakseliset telit ja se oli Norjassa sekä Suomessa näillä teleillä ja Suomessa ollessaan sininen keltaisin raidoin.

Silti Jimin piirros on kiintoisa, etenkin, kun veturi oli seuraavassa elämässään sininen. Onko kenelläkään tiedossa näköhavaintoja punertavan tai sinisen veturin puolesta tästä KDh2:sta puhuttaessa?

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2014, 23:27:19 »

Ja Jimi, kiitos piirroksesta. Teet arvokasta työtä  Hymyilee
tallennettu
Jimi Alppimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2014, 15:08:26 »

Kiitoksia Kimmolle kehuista. Tein piirroksen loks-aus-kiel.de -sivujen valokuvien perusteella. Tosiaan kiinnostaisi näköhavainnot KDh2:n värityksestä Suomessa ollessaan. Kiinnostava aihe.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2014, 16:51:40 »

Ilmeisesti käytin viimeisimmässä kommentissani väärää litteraa - minun havainnoimani ei todellakaan ollut kankikäyttöinen vaan kaksi-telinen eli siis KDh1??
     Tämän sivuston tiedot vetureista ovat minulle aivan uutta. 1959/60  näin vain sinisen dieselveturin jota kutsuttiin "MaK" ja joka tiedettiin saksalaiseksi. Havaintopaikka oli muuten Järvenpää.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2014, 22:18:40 »

On muuten ollut hurjan korkealla puskinpalkin alareuna tuossa koeveturissa Järkyttynyt

Tollainen tasoristeyskolarissa on varmasti pois kiskoilta, etenkin kun akselisto on höyryveturimaisesti aivan keskellä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2014, 22:42:40 »

Näinpä, eli MaK:eja oli kaksi täysin erilaista veturia kokeiltavana, vaan hukkaan meni nämäkin veturitehtaan ponnistelut. Vertailin äskettäin aikani kuluksi MaK:in kankikoneiden valmistusmääriä DB:n V 60 poislukien, ja ne ovat suhteellisen vaatimattomia verrattuna sadan Nallen tilaukseen. Eli se tilaus olisi varmasti kelvannut kovin mielellään saksalaisille.

Muistaakseni ainoa väriä koskeva kommentti oli Eljaksen aiempi muistelo punasävyisestä veturista, ja keskustelun jatkuessa tuli esiin tämä mahdollisuus "ruotsinpunaisesta": ekalla sivulla melko voimakkaan värisiä http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=22&lokid=2744 mutta haalistuneena http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=22&lokid=2729 tai pienoismallina ehkä enemmän tiilenpunainen sävy http://www.modellrallaren.se/wp-content/2010/01/t21.jpg
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« Vastaus #13 : Kesäkuu 15, 2014, 23:17:24 »

Tässä kohtaa täytyy muistaa, että kuva oli MaK:n tai sen edustajan mainos. ei uutiskuva. Siinä on voitu ihan tarkoituksella hakea jotain VR-tyylistä väritystä täysin riippumatta veturin todellisesta värityksestä. Olen entistä varmempi, että muuten kuva oli mustavalkoinen. Sitten siinä oli tekstiä ja joku tekninen tieto. Valitettavasti en muista enempää, ainakaan nyt.
tallennettu
Jimi Alppimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2014, 11:27:37 »

On muuten ollut hurjan korkealla puskinpalkin alareuna tuossa koeveturissa Järkyttynyt

Tollainen tasoristeyskolarissa on varmasti pois kiskoilta, etenkin kun akselisto on höyryveturimaisesti aivan keskellä.

Puskinpalkin alla kuuluisi vielä olla pienet esteenraivaajat, kaksi molemmissa päissä. Lisätty piirrokseen tänään.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #15 : Kesäkuu 16, 2014, 12:39:19 »

Vanhoista mustavalkoisista valokuvista voidaan yrittää päätellä värejä, kun kuvasta tiedetään joku väri. Jos vielä tiedetään minkälaiselle filmille kuva on otettu, niin asia helpottuu hivenen (filmityyppi tosin ei läheskään aina ole tiedossa). Mustavalkoisia filmejä oli aikanaan käytössä kahdenlaisia: orto(orto)kromaattinen ja pankromaattinen. Kyseiset filmit toistavat värit eri tavalla mustavalko-otoksissa.

Mitä vanhempi mustavalkokuva on sitä todennäköisimmin se on otettu ortokromaattiselle filmille. Ortokromaattinen filmi toistaa punaisen melko tummana — noin 80 prosenttisena mustana. Sinisen ja ennen kaikkea vaaleansinisen ortokromaattinen filmi taas toistaa lähes valkoisena. Lähes jokainen meistä tietää, että taivas on sininen, mutta silti pilvettömällä säällä kuvatuissa mustavalkokuvissa taivas on yleensä valkoinen (ellei ole käytetty suotimia).

Vanhat Suomi-filmit on kuvattu ortokromaattisella filmillä — voimakkaan värinen uhkaava taivas on saatu niihin aikaiseksi käyttämällä kameran objektiivissa suotimia. Vanhoissa mustavalkoelokuvissa näyttelijät eivät käyttäneet punaista huulipunaa, koska lopputulemassa huulet olisivat olleet korostuneen mustat makkarat. Siksi näyttelijöiden käyttämä huulipuna oli yleensä vihreää — tämä näkyy joissakin näyttelijöistä otetuissa vanhoissa värivalokuvissa peräti huvittavana. Käytännössä vaaleansininen ja vaaleanharmaa toistuvat ortokromaattisella filmillä niin samanlaisina, että niitä on vaikea erottaa toisistaan.

Pankromaattisella filmillä punainen toistuu lähes täydellisen mustana. Pankromaattinen filmi toistaa sinisen lähes samaan tapaan kuin ortokromaattinen filmi, eli vaaleana.

KDh2-veturista otetussa kuvassa ainakin etupään merkkien raidat ovat tunnetusti punaiset. Kuvassa ne toistuvat melko tummina ja valaistuksen kannalta ne ovat kuitenkin keskeisellä paikalla — eivät jää siis varjoon. Koska raidat eivät ole täysin tummat, voisi päätellä että kyseessä on ollut ortokromaattinen filmi — pankromaattisella filmillä raidat olisivat mustat. Oli miten oli — itse veturin kyljet ovat erittäin vaaleat, selvästi vaaleammat kuin etupään merkkien punaiset raidat. Tällä perusteella en usko, että kuvassa näkyvän veturin kori olisi ainakaan punainen. Sävy on niin vaalea, että se voisi olla vaaleanharmaa tai sininen. Kuvassa taivas on palanut puhki, eli on käytännössä valkoinen. Kuvausvaiheessa taivas tosin on mitä ilmeisimmin ylivalotettu mikä lisää sen valkoisuutta — tästä voisi myös päätellä, että sinistä väriä tummentavia suotimia ei kameran putkessa ole käytetty.

Tämä on pitkälti siis spekulatiivista päättelyä, joka ei välttämättä johda (täysin) oikeaan lopputulokseen. Tällä tavalla voi kuitenkin yrittää sulkea pois joitain värejä — kuten mahdollisesti punaisen. Agfa julkaisi taannoin mustavalkokuvien värien tunnistamista varten oppaan, jossa erilaisilla filmeillä oli kuvattu erilaisia dokumentoituja värejä. Jos asia kiinnostaa, niin opus kannattaa hankkia. Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti on julkaissut myös ansiokkaan artikkelin mustavalkokuvien värien tunnistamisesta.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2014, 12:53:21 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2014, 14:17:38 »

Minä olen aina mielessäni kuvitellut tuon keltaiseksi Kdh3:n tapaan, mutta olisihan se voinut olla vaaleansininenkin, kuten Kdh1.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2014, 14:48:01 »

Minä olen aina mielessäni kuvitellut tuon keltaiseksi Kdh3:n tapaan, mutta olisihan se voinut olla vaaleansininenkin, kuten Kdh1.

KDh3 eli Jenbach ei mielestäni koskaan ole ollut keltainen ainakaan VR:n käytössä. VR:n käytössä Jenbach oli maalattu normaalilla VR:n dieselvetureiden maalauskaaviolla (=punainen/kerma). Muissa omistuksissa veturia on nähty lähinnä oranssin värisenä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2014, 15:37:35 »

Juolahti mieleeni siitä kuvasta, jota muistelen: Yhtä hyvin olen voinut nähdä ilmoituksen jossain saksalaisessa tai ruotsalaisessa lehdessä, kun vuosina 1962-1966 kävin läpi hyllymetreittäin lehtien vanhoja vuosikertoja Rh:n kirjastossa. Sitäkään ei enää ole ollut pitkään aikaan. Silloin lisäväri olisi varmaan sen maan punaista jäljittelevä, missä ilmoitus julkaistiin. Harmi, että olin liian nuori ymmärtämään, että saattoi olla ainoa kerta kun koskaan näen KDh2 väreissä Suomessa (olkoonkin päällemaalattu ja mahdollisesti aivan väärä väri).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #19 : Kesäkuu 16, 2014, 15:41:07 »

Kiitos Petri, annoit ajattelemisen aihetta. Hauska yksityiskohta kertomassasi tuo huulivihreä  Hymyilee

Minulla KDh3:sta eli Jenbach JW-400 samanlaista tietoa. Ensin VR:n punaisena kermanvärinen raita kiertämässä konepeittoa ja kermanvärinen hytin yläosa, sitten puna-kerma -väritys ilman mainittua raitaa. Serlachiuksella Mäntässä veturi oli maalattu oranssiksi.

Mutta vielä KDh2:een: entä tämä linkkaamani väri http://www.modellrallaren.se/wp-content/2010/01/t21.jpg  ? Löytyykö tietoa tai sivistyneitä arvauksia puolesta tai vastaan?

KDh2-yksilöhän on ollut Saksan aikoinaan sekä sininen kahdella hieman toisistaan poikkeavalla maalauskaaviolla, sekä oranssi http://loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&lang=1&file=mak_400021_54&action=image&position=1  .


[edit:linkki lisätty]
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2014, 16:04:00 »

Jos tuosta http://loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&lang=1&file=mak_400021_54&action=image&position=1 jäljittelisi ortokromaattista Photoshopilla niin muistuttaisiko se tätä puheena olevaa postikorttia/valokuvaa? Veturihan on oranssi vaaleanharmailla raidoilla, se saattaisi hyvinkin näkyä ortokromaattista jäljiteltäessä harmaana, jossa olisi liki valkoiset raidat. Alusta on punainen, se ehkä näkyy liki mustana, kuten kuvassa?

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2014, 21:19:59 »

Minulla KDh3:sta eli Jenbach JW-400 samanlaista tietoa. Ensin VR:n punaisena kermanvärinen raita kiertämässä konepeittoa ja kermanvärinen hytin yläosa, sitten puna-kerma -väritys ilman mainittua raitaa. Serlachiuksella Mäntässä veturi oli maalattu oranssiksi.

KDh3 saapui Suomeen 28.7.1959. Saapuessaan Suomeen se oli jo VR:n standardiväreissä. Tästä on olemassa muistaakseni Veturimies-lehdessä julkaistu kuva, jossa veturia nostetaan laivasta — ja maalauskaavio näkyy selvästi. VR:n viralliset poseerauskuvat veturista vuodelta 1959 ovat melko tunnettuja. Niissä veturi esiintyy uudenkiiltävänä ja mm. puskinlautasten reunat on maalattu valkoisiksi. Yksi tällainen kuva on julkaistu Junat-lehden kannessa 3/1991. VR:n väreissä esiintyvästä veturista on olemassa useita värikuvia. Valitettavasti yhdenkään värikuvan osalta en omista julkaisulupaa. VR:n käytössä veturi oli vuoden 1964 heinäkuuhun asti.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2014, 21:32:45 »

Tervehdys,

Nettiä selaillessa tuli vastaan eräs vanhan postikortin myynti-ilmoitus. Postikorttikuvassa on MaK:n valmistama KDh1. Kuvassa veturi on vaaleansininen ja siinä on keltainen raita. Olikohan tuo koeveturi sininen Suomessa käydessäänkin? Postikorttikuvassa nimittäin veturin perässä näkyy venäläismallin umpivaunuja ja taustalla suomalaisen Gb-vaunun näköinen umpivaunu. Onkohan kyseinen kuva mahdollisesti Suomessa otettu?
http://www.systeemi.net/thumbnail.php?pic=uplimg/img_2345645_95b5b45be194f92fdd705b4e148c3500.jpg&w=1024&sq=Y&b=Y&d=1388859876

Tänään PRK:lla käydessäni siellä tiedettiin kertoa, että postikortti olisi alkujaan haapamäkeläisten julkaisema ja että alkuperäinen kuva on suomalaisen näppäämä Kouvolasta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #23 : Kesäkuu 16, 2014, 22:29:12 »

Kuvaaja on muistaakseni Veikko Hakala, ja sen niminen mies toimi Tampereella veturinkuljettajana. Kouvola sopii hyvin kuvauspaikaksi, en muista, onko sitä mainittu kortissa; ei ole nyt sitä korttia hollilla.

tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #24 : Kesäkuu 16, 2014, 23:17:53 »

Kimmo on oikeassa, kortin kuva on Hakalan Veikon ottama Kouvolassa keväällä 1960. On myös kortti, jossa hieman paistaa koeveturin etukulmaa sen kohdatessa Hr1 1006:n Kouvolan itäpuolella. Kuvaaja sama V.H. ja aikakin sopinee samanaikaiseksi keleistä päätellen.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: MaK koevetureista Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina