Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalla Bremenistä Hampuriin?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« : Kesäkuu 21, 2014, 11:59:59 »

Ollaan menossa lomareissulle Bremeniin ja suunnitellaan tehdä päiväreissu junalla Hampuriin. Ja mielellään kustannustehokkaasti Iskee silmää
Onko kenelläkään äskettäin kokemusta aiheesta, tai vinkkiä miten kannattaa varata matka liput, yms?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2014, 00:02:50 »

Saksan rautateillä on todella paljon erikoishintaisia lippua. Siellä ne ovat paljon yleisempiä kuin Suomessa. Jos ostaa lipun etukäteen, sen saanee hintaan 19 € / suunta tarjouslippuna. Samana päivänä hinta lienee noin 60 €.

Aika yllättävästi lipunmyyntitiskit ja DB:n palvelunumero pystyy usein myymään useammille lähdöille noita tarjouslippuja kuin DB:n nettikauppa.
Jos nettisivut ei tarjoa sopivaa lähtöä, ehkä helpoin tapa hoitaa tilaus on tämä rautatiematkailuun erikoistunut matkatoimisto, joka ei kummoisia lisäkustannuksia aiheuta, mutta osaa usein venkoilla lipun hinnasta jonkin verran pois, koska tietää erilaiset kikkakolmoset: http://www.bahnagentur-schoeneberg.de/ /// info[at]bahnagentur-schoeneberg.de
Tollaisesta tavallisesta lipuntilauksesta eivät ota mitään maksua, koska ovat rautatieharrastajia itsekin ja saavat jonkin verran provikkaa DB:ltä joka tapauksessa ja toimitusmaksu Suomeen ei sekään ole korkea. Jos he onnistuvat kikkailemaan sulle halvemman lipun, he ottavat säästyneestä summasta 20 % kikkailupalkkiota ja sulle jää säästöstä 80 %, eli reilu peli Hymyilee

Sitten... Toi on tapa mennä nopeasti ja kohtuuhinnalla. Jos on ok mennä vähän hitaammilla kapineilla, voi käyttää paikallisjunien päivälippuja. Tässä tapauksessa kyseeseen tulisi Niedersachsen-lippu, koska vaikka Bremen ja Hampuri ovatkin omia itsenäisiä osavaltioitaan, eivätkä osa Niedersachsenia (suomeksi muutan Ala-Saksi), Niedersachsenin päivälippu kelpaa myös molempien kaupunkiosavaltioiden kaikessa joukkoliikenteessä (ml. bussit ja metrot siis!)
Niedersachsen-lippu maksaa tämän verran:
1 matkustaja: 22 €
2 matkustajaa: 26 €
3 matkustajaa: 30 €
4 matkustajaa: 34 €
5 matkustajaa: 38 €
Niedersachsen-lippu on voimassa aamuyhdeksästä alkaen ja sen voimassaolo jatkuu seuraavan vuorokauden aamukolmeen asti. Jos matka alkaa ennen aamyhdeksää, sille osalle matkaa, joka tapahtuu ennen aamuyhdeksää, tulee olla erillinen lippu.
Vastaava lippu on saatava mihin tahansa osavaltioon.

Viikonloppuisin olisi lisäksi saatavilla Hyvää Viikonloppua -lippu, joka maksaa 5 matkustajalta 44 € ja on koko Saksan kattava paikallisjunaliikenteen päivälippu. Sillä voi viiden hengen seurue tehdä aika mielenkiintoisia päiväreissuja, jos masokismia riittää Hymyilee leveästi

Saksassa paikallisjunaliikenne on toteutettu siten, että esim. Niedersachsenin alueen paikallisliikenne yltää aseman-parin verran naapuriosavaltion Nordrhein-Westfalenin puolelle, jossa voi sitten taas jatkaa kyseisen osavaltion paikallisjunilla. Lippua voi ketjuttaa vapaasti, eli esim. kahden vierekkäisen kaupungin sisäiset liput oikeuttavat yhdessä matkaan, samoin esim. lähijunissa voimassa oleva paikallisliikenteen lippu voidaan yhdistää junaoperaattorin oman tariffin lippuun niin, että junaoperaattorin oman tariffin mukainen lippu on voimassa paikallisliikennetariffin voimassaoloalueen päättymispisteestä lähtien.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #2 : Kesäkuu 22, 2014, 09:36:35 »

Saksassa paikallisjunaliikenne on toteutettu siten, että esim. Niedersachsenin alueen paikallisliikenne yltää aseman-parin verran naapuriosavaltion Nordrhein-Westfalenin puolelle, jossa voi sitten taas jatkaa kyseisen osavaltion paikallisjunilla. Lippua voi ketjuttaa vapaasti, eli esim. kahden vierekkäisen kaupungin sisäiset liput oikeuttavat yhdessä matkaan, samoin esim. lähijunissa voimassa oleva paikallisliikenteen lippu voidaan yhdistää junaoperaattorin oman tariffin lippuun niin, että junaoperaattorin oman tariffin mukainen lippu on voimassa paikallisliikennetariffin voimassaoloalueen päättymispisteestä lähtien.

Saksassa tosiaan onnistuu lippujen ketjuttaminen melkein minkä lippujen välillä tahansa toisin kuin Suomessa, jossa ei taida olla mahdollista ketjuttaa edes saman operaattorin (VR) lippuja. Jos matkustajalla on olemassa oleva 30 päivän vyöhykelippu ABCDEF, joka kelpaa välillä Helsinki - Riihimäki, tämä lippu ei käy osamaksuksi, jos matkustaja on menossa vaikkapa Helsingistä Tampereelle taajamajunalla.

Siitä en tosin ole varma, voisiko kahta kilometritariffiin perustuvaa lippua ketjuttaa. Eli jos minulla olisi esimerkiksi olemassa Helsinki - Tampere -lippu IC 47:ään, en tiedä, voisinko ostaa sille jatkoksi toisen lipun samaan junaan välille Tampere - Seinäjoki, jos päättäisinkin mennä Seinäjoelle asti Tampereen sijasta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #3 : Kesäkuu 22, 2014, 09:46:34 »

Ja jos Suomessa haluaisi poiketa matkalla, siitäkin tulee raippaa: vaikkapa lippu Helsingistä Lappeenrantaan on halvempi kuin liput Helsingistä Kouvolaan ja Kouvolasta Lappeenrantaan. Tämän opin kantapään kautta, kun ajattelin kerran lähteä aikani kuluksi Savon radan junalla ensin Kouvolaan ja siitä sitten seuraavaan Karjalan radan junaan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2014, 09:48:15 »

Siitä en tosin ole varma, voisiko kahta kilometritariffiin perustuvaa lippua ketjuttaa. Eli jos minulla olisi esimerkiksi olemassa Helsinki - Tampere -lippu IC 47:ään, en tiedä, voisinko ostaa sille jatkoksi toisen lipun samaan junaan välille Tampere - Seinäjoki, jos päättäisinkin mennä Seinäjoelle asti Tampereen sijasta.
Ei kai tälle nyt sentään mitään estettä ole? Raippaa tulee vain siitä, ettet heti keksinyt ostaa lippua suoraan Seinäjoelle.
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #5 : Kesäkuu 22, 2014, 18:11:12 »

Saksassa tosiaan onnistuu lippujen ketjuttaminen melkein minkä lippujen välillä tahansa toisin kuin Suomessa, jossa ei taida olla mahdollista ketjuttaa edes saman operaattorin (VR) lippuja. Jos matkustajalla on olemassa oleva 30 päivän vyöhykelippu ABCDEF, joka kelpaa välillä Helsinki - Riihimäki, tämä lippu ei käy osamaksuksi, jos matkustaja on menossa vaikkapa Helsingistä Tampereelle taajamajunalla.
Jos noin todella nykyään on, niin tuon ongelman voi ainakin helposti kiertää vaihtamalla junaa Riihimäellä. Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2014, 20:19:13 »

Saksassa paikallisjunaliikenne on toteutettu siten, että esim. Niedersachsenin alueen paikallisliikenne yltää aseman-parin verran naapuriosavaltion Nordrhein-Westfalenin puolelle, jossa voi sitten taas jatkaa kyseisen osavaltion paikallisjunilla. Lippua voi ketjuttaa vapaasti, eli esim. kahden vierekkäisen kaupungin sisäiset liput oikeuttavat yhdessä matkaan, samoin esim. lähijunissa voimassa oleva paikallisliikenteen lippu voidaan yhdistää junaoperaattorin oman tariffin lippuun niin, että junaoperaattorin oman tariffin mukainen lippu on voimassa paikallisliikennetariffin voimassaoloalueen päättymispisteestä lähtien.

Saksassa tosiaan onnistuu lippujen ketjuttaminen melkein minkä lippujen välillä tahansa toisin kuin Suomessa, jossa ei taida olla mahdollista ketjuttaa edes saman operaattorin (VR) lippuja. Jos matkustajalla on olemassa oleva 30 päivän vyöhykelippu ABCDEF, joka kelpaa välillä Helsinki - Riihimäki, tämä lippu ei käy osamaksuksi, jos matkustaja on menossa vaikkapa Helsingistä Tampereelle taajamajunalla.

Siitä en tosin ole varma, voisiko kahta kilometritariffiin perustuvaa lippua ketjuttaa. Eli jos minulla olisi esimerkiksi olemassa Helsinki - Tampere -lippu IC 47:ään, en tiedä, voisinko ostaa sille jatkoksi toisen lipun samaan junaan välille Tampere - Seinäjoki, jos päättäisinkin mennä Seinäjoelle asti Tampereen sijasta.

En ole sattunut tilanteeseen käytännössä törmäämään, mutta onko tuo AF-kausilipun yhdistäminen vaikkapa R-junan kertalippuun Riksu-Ryttylä oikeasti jossain kielletty?
Käsitys on ollut, että tuo olisi ihan OK, mutta täytyy kyllä jostain ulkoa tarkistaa.

Oisko vaikkapa Ziggyllä tai Larilla mahiksia käydä kurkkaamassa myyntioppaasta vai muistaako joku ihan suoralta kädeltä? Hymyilee
Mun käsitys on, että tuo rajoitus koskisi vain HSL- ja VR-lippuen yhdistämistä, ja että rajoituksen historia juontuu aikaan ennen HSL:ää, jolloin oli olemassa harvinaisen ihmisvihamielinen aparaatti nimeltä YTV.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2014, 20:20:09 »

Saksassa tosiaan onnistuu lippujen ketjuttaminen melkein minkä lippujen välillä tahansa toisin kuin Suomessa, jossa ei taida olla mahdollista ketjuttaa edes saman operaattorin (VR) lippuja. Jos matkustajalla on olemassa oleva 30 päivän vyöhykelippu ABCDEF, joka kelpaa välillä Helsinki - Riihimäki, tämä lippu ei käy osamaksuksi, jos matkustaja on menossa vaikkapa Helsingistä Tampereelle taajamajunalla.
Jos noin todella nykyään on, niin tuon ongelman voi ainakin helposti kiertää vaihtamalla junaa Riihimäellä. Hymyilee

Minulla ei ole vyöhykelipun kilometritariffin lippuun ketjuttamisen onnistumattomuudesta 100-prosenttista varmuutta, mutta se on ollut käsitykseni, ettei onnistuisi. Jos joku tietää asian olevan toisin, niin korjatkoon. Toki vaihtamalla junaa Riihimäellä eli lähtemällä liikkeelle jo edellisellä H-junalla ketjuttaminen onnistuu varmasti. Hymyilee
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #8 : Kesäkuu 23, 2014, 07:05:30 »

Saksassa paikallisjunaliikenne on toteutettu siten, että esim. Niedersachsenin alueen paikallisliikenne yltää aseman-parin verran naapuriosavaltion Nordrhein-Westfalenin puolelle, jossa voi sitten taas jatkaa kyseisen osavaltion paikallisjunilla. Lippua voi ketjuttaa vapaasti, eli esim. kahden vierekkäisen kaupungin sisäiset liput oikeuttavat yhdessä matkaan, samoin esim. lähijunissa voimassa oleva paikallisliikenteen lippu voidaan yhdistää junaoperaattorin oman tariffin lippuun niin, että junaoperaattorin oman tariffin mukainen lippu on voimassa paikallisliikennetariffin voimassaoloalueen päättymispisteestä lähtien.

Saksassa tosiaan onnistuu lippujen ketjuttaminen melkein minkä lippujen välillä tahansa toisin kuin Suomessa, jossa ei taida olla mahdollista ketjuttaa edes saman operaattorin (VR) lippuja. Jos matkustajalla on olemassa oleva 30 päivän vyöhykelippu ABCDEF, joka kelpaa välillä Helsinki - Riihimäki, tämä lippu ei käy osamaksuksi, jos matkustaja on menossa vaikkapa Helsingistä Tampereelle taajamajunalla.

Ja tästä on itsellänikin kokemusta. Nürnbergin  Spielwarenmessenin pääsylippu kun kelpaa koko Nürnbergin alueella joukkoliikeenlippuna ilman tuota kelloaikarajoitusta, joka on normaaleissa joukkoliikenteen päivälipuissa. Ja kun lipunmyyjä on havainnut tuon messulipun kaulassa niin se on otettu huomioon osamatkalippuna. 
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #9 : Kesäkuu 23, 2014, 19:06:25 »

Kiitoksia Hymyilee

Tuo viikonloppulippu kuullostaa hyvälle vaihtoehdolle, reissuun sisältyy viikonloppu ja lauantai voisi olla sopiva päivä käydä Hampurissa Cool
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Kesäkuu 23, 2014, 22:23:25 »

Kiitoksia Hymyilee

Tuo viikonloppulippu kuullostaa hyvälle vaihtoehdolle, reissuun sisältyy viikonloppu ja lauantai voisi olla sopiva päivä käydä Hampurissa Cool

Niedersachsen-lippu on n. 20 € halvempi ja ajaa saman asian, jos tarvetta ei ole käydä aluetta Niedersachsen+Hampuri+Bremen kauempana. Se viikonloppulippukin on kuitenkin vain päivän voimassa.

Eli nuo osavaltiokohtaiset (vrt. Suomessa maakunnat) paikallisliikenteen päiväliput siis ovat käytettävissä arkisin, ja niiden lisäksi viikonloppuisin – jolloin lähiliikennekalusto olisi muuten vajaakäytöllä – on mahdollisuus hieman lisää maksamalla saada koko maan laajuinen päivälippu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #11 : Kesäkuu 24, 2014, 00:04:00 »

Vastaava lippu on saatava mihin tahansa osavaltioon.
Näin on. Tuosta http://www.bahn.com/i/view/DEU/en/prices/germany/laender-ticket.shtml saa tietoa englanniksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #12 : Kesäkuu 24, 2014, 15:48:25 »

Bremen on muutoinkin raidematkustajaystävällinen kaupunki, kun lentoasemaltakin ratikka lähtee ratikka keskustaan aivan terminaalin rappusilta.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #13 : Kesäkuu 24, 2014, 20:53:59 »

Kiitoksia Hymyilee

Tuo viikonloppulippu kuullostaa hyvälle vaihtoehdolle, reissuun sisältyy viikonloppu ja lauantai voisi olla sopiva päivä käydä Hampurissa Cool

Niedersachsen-lippu on n. 20 € halvempi ja ajaa saman asian, jos tarvetta ei ole käydä aluetta Niedersachsen+Hampuri+Bremen kauempana. Se viikonloppulippukin on kuitenkin vain päivän voimassa.


Ok, ja tuon lipun saa ilmeisesti ostettua Bremenin rautatieasemalta, eikä tarvitse erillistä varausta?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Kesäkuu 24, 2014, 21:43:31 »

Kiitoksia Hymyilee

Tuo viikonloppulippu kuullostaa hyvälle vaihtoehdolle, reissuun sisältyy viikonloppu ja lauantai voisi olla sopiva päivä käydä Hampurissa Cool

Niedersachsen-lippu on n. 20 € halvempi ja ajaa saman asian, jos tarvetta ei ole käydä aluetta Niedersachsen+Hampuri+Bremen kauempana. Se viikonloppulippukin on kuitenkin vain päivän voimassa.


Ok, ja tuon lipun saa ilmeisesti ostettua Bremenin rautatieasemalta, eikä tarvitse erillistä varausta?

Näin on näreet. Joko tiskiltä tai automaatista. Lippuun pitää todnäk. kirjoittaa jonkun matkustajan nimi. Näin siksi, että noita lippuja on usein myyty eteenpäin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #15 : Kesäkuu 26, 2014, 22:09:34 »

Ok, ja tuon lipun saa ilmeisesti ostettua Bremenin rautatieasemalta, eikä tarvitse erillistä varausta?

Saa ilman varausta, samana päivänä tai jopa 3 kk etukäteen. Luukusta ostettuna 2 EUR enemmän kuin automaatista ostettuna. Saa myös verkosta, mutta verkkolippujen tulostus- ja tunnistamisvaatimukset ovat Sakassa yleisesti tiukempia kuin Suomessa, ehkä ei ole helpoin ratkaisu jos ei osaa kieltä jne.
 
En tiedä Bremenistä, mutta kaikissa isoissa kaupungeissa Saksassa löytyy sekä paikallisliikenteen että rautateiden automaatit. Kaikki rautateiden automaatit myyvät sen Niedersachsen-Ticketin. Paikallisliikenteen automaateista ei välttämättä ihan kaikki, ei varsinkaan jos on vielä vanhempia malleja käytössä.

Rautateiden automaatit ottavat kolikoita, seteleita (en ole varma ollaanko sitä jo vähentämässä), Geldkarte (saksalainen Avant http://fi.wikipedia.org/wiki/Avant-kortti), Maestro (saksalainen "pankkikortti"), Visa ja Master (myös debit, mutta ehkä ei debit online). (En usko, että VisaElectron koska se on Saksassa tuntematon)

Paikallisliikenteen automaatit eivät kaikki välttämättä ota seteleitä, Visa tai Master.

Siis suomalaisille rautateiden automaatit ovat varmaan helpompia. Uudet palvelevat myös englanniksi, en tiedä ovatko jossakin vielä niin vanhoja käytössä, jotka eivät osaa sitä. 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Kesäkuu 27, 2014, 03:33:19 »

Kyllä mä olen mielestäni Electronilla ihan onnistuneesti saksalaisissa automaateissa maksellut. Saksassa on paljon Maestro-kortteja, jotka ovat oikeastaan tasan sama asia kuin Electron, ainoastaan eri firman tarjoamana. Kaikissa (no, tosi harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta kaikissa) Maestron käytön mahdollistavissa laitteissa kyllä toimii myöskin Electron. Ja toisin päin, eli jos Electron toimii, niin toimii Maestrokin.

Yleisesti Saksassa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että siellä on huomattavasti enemmän vain käteistä hyväksyviä paikkoja kuin Suomessa. Eli korttimaksamisen mahdollisuuteen ei kannata luottaa.

Rautateiden seteleitä vastaanottavista automaateista sanotaan vielä vähän varmuuden vuoksi...
Niissä automaateissa on olemassa raja sen suhteen, miten monta seteliä ne suostuvat syömään. Ehkä se raja on 20, en muista. Yritin joskus maksaa jonkun kalliimman lipun pelkillä 5 € seteleillä, mutta kone lakkasi hyväksymästä seteleitä tietyn pisteen jälkeen. Varoittamatta asiasta etukäteen. Tietenkin tämä on täysin tarpeeton tieto jotain paikallisliikenteen päivälippua ostaessa, mutta silti ihan hyvä tietää, jos on vaikka ostamassa isolle perheelle ykkösluokan yöjunalippuja tai jotain vastaavaa ja kohtalainen osa maksusta olisi tapahtumassa kympeillä ja vitosilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #17 : Kesäkuu 27, 2014, 21:39:34 »

Rautateiden seteleitä vastaanottavista automaateista sanotaan vielä vähän varmuuden vuoksi...
Niissä automaateissa on olemassa raja sen suhteen, miten monta seteliä ne suostuvat syömään.
Muistan saman asian kolikkoiden suhteen. Jos meinaat ostaa kalliin lipun pikkukolikoilla, se ei onnistu.
Joskus vain kaikki siihen asti syötetyt kolikot kilisevät palautuslokeroon.

Vielä tärkeämpi vaihtoraha on myös rajoitettu. Se lukee yleisesti selvästi ilmoitettuna. Olisiko ollut ehkä 9,95 EUR tai sitten jopa ostossummasta riippuva sääntö? Siis vaikka uudet automaatit hyväkysyvät jopa 50:n EUR:n seteleitä, ei sillä voi maksaa ihan mitä tahansa pikkulippua.


Kyllä mä olen mielestäni Electronilla ihan onnistuneesti saksalaisissa automaateissa maksellut. Saksassa on paljon Maestro-kortteja, jotka ovat oikeastaan tasan sama asia kuin Electron, ainoastaan eri firman tarjoamana. Kaikissa (no, tosi harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta kaikissa) Maestron käytön mahdollistavissa laitteissa kyllä toimii myöskin Electron. Ja toisin päin, eli jos Electron toimii, niin toimii Maestrokin.

En tiedä onko näin. Olisin ainakin yllättänyt jos näin on. Ymmärtääkseni VisaElectron ei saa yhdeltäkään saksalaiselta pankilta (sen sijaan tulee nyt pikkuhiljaa VPay joka on jotakin samankaltaista myös Visalta). Siinä suhteessa vastaava kuin Suomessa, jossa Maestro ei saa mistään. Suomessa Netsin (ent. Luttokunnan) päätteet hyväksyvät Maestron, ja koska Netsilla taitaa olla yli 90% markkinaosuus, Maestro käy käytännössä kaikkialla. Saksassa sen sijaan ei ole semmoista kuin Luottokunta, markkinat hyvin pirstaloituja ja käytäntöjä kirjavia. Esim. yksi Saksan isoimmista kemikaaliakauppaketjuista (ei semmoistakaan Suomessa ole...) hyväksy Visa-kortteja, mutta ei Mastercard-kortteja  Siksi olisin erittäin varovainen semmoisella lausunnoilla kuin kaikki jossa toimii A toimii myös B. Jos sanot, että VisaElectron käy rautateille, näin voi tietysti olla. Rautatiet olivat edelläkävijä korttimaksujen suhteen. Ne hyväksyvät luottokortteja jo 25 vuotta sitten, kun ne Saksassa kävivät muuten vain Stockmann-tasosta ylöspäin.

Sen lisäksi saksalaista Maestro-korttia käytetään ihan eri tavalla kuin suomalaista VisaElectron. Suomessahan VisaElectron on enimmäkseen nuorille tarkoitettu ja sitten ehkä semmoiselle jotka eivät voi saada luottokorttia.

Saksassa miltei kaikilla aikuisilla on Maestro, koska niin kuin kirjoitit, kortteja ei hyväksytä niin yleisesti kuin Suomessa, ja jos hyväksytään, sitten ei vielä välttämättä "aitoja" luottokortteja. Ja itse asiassa (miltei?) kaikki saksalaiset Maestro-kortit ovat myös GiroCard-kortteja. Logo näkyy vain pienenä takapuolella. GiroCard on saksalainen pankkikortti. (Siis ei pidäkään paikkaansa, että EU olisi kieltänyt pankkikortteja niin kuin Suomessa on väitetty.) Suurin osa Maestro-kortin tapahtumista ovat oikeasti GiroCard-tapahtumia, koska ne ovat kaupoille halvempia. Asiakas ei voi valita tehdäänkö Maestro vai GiroCard-tapahtuma. 

Mutta ei taida olla enää ihan rautatiefoorumin aihe Iskee silmää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #18 : Kesäkuu 28, 2014, 13:29:32 »

Ainakin meikäläisen Visa Electron, silloin kun vielä sellainen oli, toimi ulkomailla ilman katetarkistusta "pankkikorttina". Se ominaisuus piti erikseen pyytää päälle, ja se ilmeisesti kytkettiin toimimaan noin vain tiettyjen ehtojen täyttyessä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Kesäkuu 28, 2014, 14:51:19 »

Oletteko sattuneet kuulemaan sellaisesta paperista kuin seteli?
Suuressa osassa Eurooppaa kelpaavat samat paperit. Tuli taas todetuksi Sardiniassa kun
piti auttaa ihmisiä jottka yrittivät asioida kioskilla korttiensa kanssa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #20 : Heinäkuu 04, 2014, 12:44:12 »

Terveisiä Bremenistä  Iskee silmää

Ratikat pelaa loistavasti ja liikkuminen helppoa...harvoin on päässyt puolessa tunnissa lentokoneen laskeutumisesta hotellihuoneeseen...

Huomenna tarkoitus lähteä aamusta Hampuriin, Niedersachsen-lipun saa ostettua ratikan automaatistakin
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #21 : Toukokuu 10, 2018, 18:01:10 »

Moro.

Taas on lento Bremeniin edessä ja tarkoitus käydä lauantaina päiväreissu junalla Kölniin.
Mitäs lippuja sinne löytyy, ICE suoraan kolmen tunnin matka-ajalla on yksi vaihtoehto..?

Olen yrittänyt ostaa nettiliput kahden nettioperaattorin kautta, kummankaan kautta ei ole onnistunut...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2018, 18:24:13 kirjoittanut Tommi K Hakala » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #22 : Toukokuu 10, 2018, 18:32:25 »

DB:n sivuilta https://www.bahn.de/p/view/index.shtml voit valita myös pelkit lähiliikennejunat, joihin voi ostaa viikonloppuisin koko Saksan alueella kelpaavan lähiliikennejunalipun https://www.bahn.de/p/view/angebot/regio/schoenes_wochenende_ticket.shtml?dbkanal_007=L01_S01_D001_KIN0014_-_REGIO-VERGLEICH-SWT-OBEN_LZ01 . Matka-aika taajamajunilla on noin 5½ tuntia, ja junanvaihtoja on 2 tai 3 kpl.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #23 : Toukokuu 10, 2018, 20:13:45 »

Menee vaan päivän käytettävissä oleva aika vähäiseksi viiden tunnin junamatkoilla. Nyt katselin, että 6.44 lähtevällä junalla suoraan Kölniin ja paluu 18.10 lähtevällä. Jää 8 tuntia teputteluaikaa, kirkko pääsääntöisenä kohteena.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #24 : Toukokuu 10, 2018, 22:35:08 »

Moro.

Taas on lento Bremeniin edessä ja tarkoitus käydä lauantaina päiväreissu junalla Kölniin.
Mitäs lippuja sinne löytyy, ICE suoraan kolmen tunnin matka-ajalla on yksi vaihtoehto..?

Olen yrittänyt ostaa nettiliput kahden nettioperaattorin kautta, kummankaan kautta ei ole onnistunut...

Minä ostan aina tuolta https://www.bahn.de/p/view/index.shtml On monta kieliä tarjolla, mutta ei suomea Hymyilee Maksu onnistuu suomalaisella kortilla. 10 vuotta sitten lippuja pitää vielä lähetyttää postitse, mutta nyt on voinut tulostaa itse jo monta vuotta. Pitää kuitenkin tunnistautua konduktöörille, kun on itse tulostettuja lippuja. Ainakin puolet kysyy, jos ei tee sitä omatoimisesti. Tunnistautumistavat on muutettu, muutama kuukausi sitten minä käytin passia. Kannattaa lukea tarkasti, mitä ostaa.

Jos halua säästää, voi kikkailla eri kautta-asemilla tai sitten valita lähtöaseman tai pääteaseman vaikkapas 30 km kauempana, kuin Bremen - Köln. Olen usein onnistunut ostamaan paremman lipun sillä tavalla (halvempi hinta tai sitten sama hinta, mutta lähtö, joka ei ollut tarjolla "suorana" tuohon aikaan). Mutta jos on tiukka aikataulu, kikkailuvara saattaa olla aika vähän.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalla Bremenistä Hampuriin?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina