Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ei ratarahaa Soklille, vaihtoehtona maantiekuljetukset  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Kesäkuu 29, 2014, 10:29:38 »

Näin asiasta uutisoi Kauppalehti 9.6.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/yara+laski+kynnysta+soklin+avaamisessa/201406685717

ja Lapin Kansa 19.6.

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194908430417/artikkeli/soklin_ratarahoista_ei_sittenkaan_paatosta_siirtomaapolitiikkaa.html

Olisiko tässä ensimmäisiä käytännön sovelluksia tälle:

http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/interurban-mobility/road-solutions/electric-powered-hgv-traffic-ehighway/the-ehighway-concept/pages/the-ehighway-concept.aspx

ja video aiheesta:

http://www.technologicvehicles.com/en/green-transportation-news/1768/video-the-return-of-the-pantograph-for-greener-highways-siemens-ehighway#.U6_PVbFHLdU

https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2014, 13:06:17 »

Pitkän kaivosradan rakentaminen pelkästään n. 20 vuoden tarpeisiin tuntusi melko rohkealta vedolta, vaikka Suomi-valtio sponssaisikin rataan 100 miljoonalla. Tosin olisihan senkin jälkeen mahdollista jatkaa kaivostoimintaa pienemmällä katteella hamaan tulevaisuuteen, jos rata olisi olemassa. Suuria ja vaikeasti ennustettavia asioita. Mutta työtä Itä-Lappiin kaivattaisiin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2014, 13:35:23 »

Ja kaivostoiminnan hiivuttua rataosalle voisi käydä "kolarit", ja se toimisi tämän jälkeen yöjunien yhtenä reittinä.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2014, 15:59:08 »

Ja kaivostoiminnan hiivuttua rataosalle voisi käydä "kolarit", ja se toimisi tämän jälkeen yöjunien yhtenä reittinä.

Tuskin Soklin radalle yöjuniakaan menisi. Ehkä Sallaan asti voisi olla sesonkiliikennettä, mutta Sallan itä/pohjoispuolella ei ole mitään isompia taajamia (eikä oikeastaan taajamia ollenkaan) eikä merkittäviä matkailukohteita.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2014, 17:07:32 »

Ja kaivostoiminnan hiivuttua rataosalle voisi käydä "kolarit", ja se toimisi tämän jälkeen yöjunien yhtenä reittinä.

...ja moinen pätkä olisi lopulta VR:n yksinoikeussopparin velvoiteliikenteen piirissä, jonka vuoksi VR joutuisi tekemään kymmenen vaunun miljoonainvestoinnin...  Iskee silmää

Tämä ei sinänsä liity otsikkoon, mutta homman kokonaiskuvan hahmottakseen tässä ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen nykyisen systeemin järjettömyyden: pelkästään 29.6.2014 mennessä VR:stä on tehty vuonna 2014 yhdeksän (9) kirjallista kysymystä eduskunnassa. Tämä on täysin poikkeuksellista eduskunnan historiassa, mitä valtionyhtiöihin tulee.

Jotain on pielessä ja pahasti onkin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2015, 15:21:33 »

Sokli -yleisötilaisuudesta videotallenteita:

http://www.sokli.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=143&Itemid=44

Eero Hemming, aiheena mm. kuljetukset - kiintoisaa kuultavaa kuljetusmääristä!

Koti-Lappi lehden www -sivuilla lyhyt juttu (näkyy kuunes uusi K-L ilmestyy):

http://www.kotilappi.fi/

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2015, 00:44:49 »

tieinvestoinnit joka tapauksessa tehtävä rakentamisajan ja työmaaliikenteen kannalta. Investoinnit parantaa myös matkailun edellytyksiä. Stage 2 on sitten sen rata jos näyttää ett rekkaralli kiihtyy kovasti.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2015, 23:00:58 »

Ja kaivostoiminnan hiivuttua rataosalle voisi käydä "kolarit", ja se toimisi tämän jälkeen yöjunien yhtenä reittinä.

...ja moinen pätkä olisi lopulta VR:n yksinoikeussopparin velvoiteliikenteen piirissä, jonka vuoksi VR joutuisi tekemään kymmenen vaunun miljoonainvestoinnin...  Iskee silmää

Niinpä, mutta Suomen raideliikennettä taitaakin nykyaikana hallita tietynlainen suuruudenhulluus. Siis se samanlainen olotila, kuin monessa yrityksessä, jossa samaan aikaan töiden vähyyden nimissä valitetaan, kun ei ole tällä hetkellä tiedossa mitään "isoja projekteja". Samaan aikaan voisi olla kuitenkin tarjolla pienempiä projekteja, joista voisi jäädä jotakin viivan alle, kunhan vain viitsisi tehdä! Mutta, kun organisaatiot tuppaavat olemaan kankeita ja suuria sekä projektityöllä elätettävä hallintoläski raskas.

Mitä taas tulee noihin miljoonainvestointeihin, luulisi sitä kiskokalustoa tehtävän Suomessakin pienemmillä kustannuksilla, jos projekti toteutettaisiin Keep It Simple (KIS) periaatteella ja käytännöllisyysnäkökohdat huomioiden ilman turhaa kromia ja krumeluuria. Tehtiinhän Suomessa aikanaan mm. Dm7-lättähattuja kevyempään liikennöintiin. Luulisi, että sama onnistuisi tarvittaessa myös nykypäivänä, jos vain halua ja oikeata tahtoa löytyisi. Mutta, se voisi vaatia asiaan hieman uutta ja erilaista otetta, asennetta sekä lähestymistapaa. VR:n kaltaiselle organisaatiolle tehtävä tosin voisi olla mahdoton, ellei kyse olisi tilanteesta, jossa on joko pakko omaksua ja muuttua tai laittaa pillit pussiin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ei ratarahaa Soklille, vaihtoehtona maantiekuljetukset  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina