Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Transpoint ja VR Cargo yhdistyvät  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Heinäkuu 20, 2009, 10:46:16 »

Kauppalehti kirjoittaa 15.7.2009 seuraavaa (lehteä itselläni ei ole, eikä tätä artikkelia liioin löytynyt verkkoversiosta, joten siksi pastetan tämän kokonaisuudessaan tähän):

Lainaus
VR:n hallitus työntää valtion kuljetusyhtiötä nopeasti uusille raiteille ja petaa lentävää lähtöä uudelle toimitusjohtajalle Mikael Arolle.
Alkusoittona rekkakonserni Trans-point ja rautatiekuljetusten VR Cargo fuusioituvat.
"Transpoint-VR Cargosta" tulee yksi Suomen suurimmista kuljetusjäteistä, ja se hallitsee rautatiekuljetuksia käytännössä monopolina. Yhtiö kilpailee muun muassa Saksan "VR:n" omistaman DB Schenkerin ja perheyritysten kanssa.
Fuusio käynnistää VR:ssä saneerauksen ja johtajien pudotuspelin. Yhtiö hakenee kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.
Lopettamisuhan alaiseksi joutuu ensin Transpointin emo Pohjolan Liikenne.
Transpoint tekee Pohjolan Liikenteen noin 300 miljoonan euron liikevaihdosta parisataa miljoonaa euroa. Fuusio kutistaisi Pohjolan Liikenteen ja saattaisi tiensä päähän sen emon, VR:n ikivanhan yhtiöjäänteen, VR osakeyhtiön. Se hallinnoi kiskoliikennettä.

Söderholm johtoon?
Etenkin jälkimmäisen lopettamisuhasta on noussut kova poru VR:n sisällä. Saneeraus on eri lähteiden mukaan nostanut vastarintaa tai jopa kapinointia nykyisen johdon keskuudessa. Yhtiötä johtaa Tapio Simos.
Hallitus on nostamassa Mikael Aron ykkösketjuun Transpointin nykyisen toimitusjohtajan Erik Söderholmin. Hän on menossa Transpoint-Cargon johtoon ohi Simosin.
Nettisivujen mukaan Söderholm on jo trimmaamassa Transpointia uuteen iskuun. Yhtiö hakee hänen johdollaan yhä leveämpää jalansijaa Euroopasta.
VR saattaa laittaa myös eri liiketoimintojaan myyntiin.
Ensimmäiseksi voivat myyntilistalle tulla Pohjolan Liikenteen linja-autot, jotka tekevät alle 50 miljoonan euron liikevaihtoa.

Ratia ei kiistä
VR hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia ei suoraan kiistä fuusiohankkeita, vaan toteaa, että hallitus pitää erilaisia suunnitelmia vireillä.
- Kaikki on mahdollista ja erilaisia hankkeita työn alla. Mutta mitään varmoja linjauksia emme ole tehneet. Työ jatkuu edelleen, Ratia lisää.
Ratia käyttää sanontaa "kaikki on mahdollista" vastauksessaan kysymykseen, menevätkö jatkossa Pohjolan liikenteen bussit myyntiin?
- Emme ole lainkaan keskustelleet linja-autoista, Ratia lisää.

Läpinäkyvyyttä vaaditaan
Suomen Kaukokiidon hallituksen puheenjohtaja Pekka Auramaa sanoo, että Transpointista pitää tulla numerollisesti läpinäkyvä yhtiö, mikäli fuusiosta tulee totta.
Kuljetusliike Kovasen toimitusjohtaja Heikki Kovanen ihmettelee sitä, miksi VR rakentaa kovalla tohinalla rekkaterminaaleja, joihin ei tule lainkaan junanraiteita.
- VR:n pitäisi valtionyhtiönä pysyä pelkästään kiskoilla, Kovanen sanoo.
Mikael Aro aloittaa VR:n johdossa heinäkuun lopussa.

// lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2009, 13:16:03 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2009, 20:05:39 »

Päällisin puolin valtio järjestelee omistuksiaan taskusta toiseen liittämällä sodan aikana jäämerentien tavaraliikennettä Rovaniemen ja Petsamon väliä hoitamaan perustetun tavarajunien jatkokuljetusyhtiön tavarajuniensa operointiin. Poruhan tästä nousee yksityisten liikennöitsijöiden parissa niin kuin artikkelissakin on mainittu. Kun maan ideologia nyt on kuitenkin yksityistäminen ja vapaa kilpailu en oikein jaksa uskoa asian sujuvan läpihuutojuttuna edes näin keskellä lomasesonkia.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2009, 20:24:20 »

Päällisin puolin valtio järjestelee omistuksiaan taskusta toiseen liittämällä sodan aikana jäämerentien tavaraliikennettä Rovaniemen ja Petsamon väliä hoitamaan perustetun tavarajunien jatkokuljetusyhtiön tavarajuniensa operointiin. Poruhan tästä nousee yksityisten liikennöitsijöiden parissa niin kuin artikkelissakin on mainittu. Kun maan ideologia nyt on kuitenkin yksityistäminen ja vapaa kilpailu en oikein jaksa uskoa asian sujuvan läpihuutojuttuna edes näin keskellä lomasesonkia.

Minkäköhän vuoksi Suomen hallitus ei edes yritä neuvotella Petsamon palautuksesta?!? Kyseessähän olisi siis suomen ainut valtamerisatama, ja venäjän ainut NATO-naapurimaa josta pääsisivät eroon? Vai onko yhä sananlaskussa "pidä ystävät lähellä, viholliset vielä lähempänä" voimassa...  Mutta kun ne mamut... ne mamut tärkeämpiä... itsekään ole niin optimistinen minkään "karjalan palautuksesta, mutta ne muut maa-alueet..
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2009, 21:29:37 »

Päällisin puolin valtio järjestelee omistuksiaan taskusta toiseen

Juuri näin.

Suomessa toki on kilpailuvirasto, mutta kyllä tällaisten kokoisten kioskien fuusiohommien sumplaaminen on EU:n kilpailuviraston jobeja.

Faktaa tässä kohtaa on se, että VR-Yhtymä Oy:n on emoyrityksenä tavoitteena yhdistää hallinnot yhteen firmaan ja saada sieltä sitten kustannussäästölöitä, sitten vasta sen jälkeen yhdistellä tiettyjä jyviä myös tuolta Pohjolan Liikenteestä itseensä, riippuen siitä mitä EU-kilpailuvirasto määrää ja asettaa fuusion ehdoiksi; tämänkin jälkeen yleensä peliaikaa on vielä vuosi, ehkä valitusten jälkeen kaksi, jona aikana kokonaisuutta voidaan edelleen pyörittää näppärästi ja jatkaa voittojen kotiuttamista konserniin. Sitten joskus, kun yhtiö on paperilla pakko laittaa lihoiksi, mikään ei ole sen helpompaa kuin perustaa "yhtiöketju": VR-Yhtymä Oy -> sijoitus bulvaaniyhtiöön, jolla on kuka tahansa henkilöomistaja. Tällöin tämän (oikeasti tytär)yhtiön lukuja ei näy missään kohtaa tilinpäätöstä, mutta toiminta jatkuu kilpailuviranomaisten päätöksistä huolimatta käytännössä ennallaan.

Tämä yhdistettynä kiskoliikennepuolen nimelliseen avaamiseen kilpailulle antavat nämä mitä parhaimmat eväät VR-Yhtymä Oy:n monopolin jatkumolle, jossa tietyt VR-Yhtymä Oy:n (nukketeatteri)hallituksen henkilöt päättävät asioista, toki siis kabinettipäätöksien siunauksilla, joissa Vehviläisen Anulla ei ole osaa, eikä arpaa; teollisuus ja pisnespohatathan nämä päätökset tosiasiassa sanelevat Levillä ja Rukalla "virkistysleireillä" VR:n hallitukselle.

Jos joku haluaa palvoa VR:n hallitusta, voi sen toki tehdä, mutta esimerkiksi Haapamäen iltajunien liikennöinnin alijäämä olisi rahoitettu mennentullen VR:n hallituksen jäsenten liksoja alentamalla: Jokainen meistä voi lähettää tekstiviestin "VERO ETUNIMI SUKUNIMI KOTIPAIKKA" ja lähettää sen numeroon 16400. Kannattaa täydentää nuo nimet hallituksen jäsenten nimillä. Alijäämä oli jonkun käsittämättömän laskuopin mukaan 400.000 EUR.

Se siitä yhteiskuntavastuusta.

Näin.

Jos joku on asiasta eri mieltä, kertokoon sen täällä.

Tack och hej.

(Edit: oikeastaan koko juttu)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2009, 10:23:45 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2009, 21:06:56 »

Jos ja kun nuo firmat saadaan samaan pakettiin, niin jokohan alkaisi kelvata kansainvälisille sijoittajille. Kävisi kuten kävi mm. YLEn viestiverkoille. Ja taas riistettäisiin tyhmiä suomalaisia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Transpoint ja VR Cargo yhdistyvät  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina