Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Tukholma uusii bussikalustoaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Elokuu 01, 2014, 21:17:41 »

    Suur-Tukholman alueella on julkisesta liikenteestä päävastuullinen jo kauan ollut SL = Storstockholms Lokaltrafik, vaikka itse liikennöinti tänään on nykymuodin mukaisesti ulkoistettu yksityisille yrittäjille.
     Tänä kesänä on tarkoitus että yli puolet kantakaupungin bussi-kalustosta korvataan uusilla. Kaupat on oikeastaan lyönyt lukkoon yksityisyritäjäfirma KEOLIS joka siis ajaa linjoja SL:n "renkinä".
     Uusia busseja tulee 170 yksikköä, liikennöimään sekä valtakunnan pääkaupungissa, että Lidingön saarikaupungissa tämän pohjoispuolella - johon on siltayhteys. Seurauksena on, että bussi"laivaston" - niin juuri, "Buss-flottan" - keski-ikä laskee yhdeksästä kahteen vuoteen.
     Tänäkin kesänä on ainakin Lidingön auringon alla helteisenä päivänä matkustaessa, vaunussa olo ajoittain tuntunut aika tukalalta. Avattavia ikkunaruutuja - samalla periaatteella kuin VR:n Ei- ja Eit- vaunuissa - on erittäin säästeliäästi ja ainakin yhdessä mallissa, ei lainkaan! Niinpä moneltakin pääsee helpotuksen huokaus, kun saa lukea paikallislehti "Mitt i Lidingö"stä että uudet ajokit on varustettu ilmastoinnilla "Air Condition".
     Tekniikasta, ja ympäristöasioista kiinnostuneet huomioivat, että 52 yksikköä on ns. hybriidi-busseja, joita siis voidaan ajaa sekä dieselillä, tai sähköllä. Viimeksimainittu kehitetään vaunun omilla jarruilla. Yksityiskohtia ei lehtijutun kirjoittaja Johan Sjölund käy kuvaamaan, mutta ilmeisesti kysymys on sähkömoottori-generaattoreista - ja voima tallennetaan KONDENSAATTOREIHIN.
     Runsaat satakunta on biokaasua polttavia diesel-busseja - tähän saakka on käytetty sekä vastaavanlaisia, että etanolia polttoaineenaan käyttäviä. Uusien vaunujen polttoaineenkulutus jää 33% alhaisemmaksi, kuin näitten etanolia käyttävien vanhempien sisarten.
     - Täyteen ladatuilla kondensaattoreilla voidaan ajaa 1.5 kilometriä, valistaa Keolis-firman edustaja ALEXIS KAHLMANN. - Käytännössä todennäköisesti suoritus jäänee pariinsataan metriin pysäkiltä eteenpäin liikkeelle lähdön jälkeen. Joka tapauksessa tämän version polttoainesäästö nykyiseen verrattuna, muodostuu peräti 50% tasoiseksi.
     Että näitä on tilattu vain 52 kappaletta 170 kokonaistilauksesta, on - kustannuskysymys.
     - Kyllä tämä juttu merkitsee suurta parannusta tukholmalaisille käyttäjille, tuumii Alexis Kahlmann. Nyt on vain ajan kysymys koska päästään ensimmäiselle koeajolle!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Tukholma uusii bussikalustoaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina