Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pietarsaaren rata sähköistetään  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« : Elokuu 28, 2014, 19:52:15 »

Hallitus on päättänyt lisätä ensi vuoden budjettiin rahat Pännäinen–Alholma-rataosan sähköistämiseksi. 3,3 miljoonan euron hintaiset työt alkavat ensi vuonna ja valmistuvat vuonna 2016.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/28/tagbanan-mellan-bennas-och-alholmen-elektrifieras
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2014, 20:10:57 »

No johan on.. Järkyttynyt
tallennettu

Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2014, 20:12:38 »

Useita uusia väyläinvestointeja käynnistetään. Vuonna 2015 aloitetaan Riihimäen kolmioraiteen rakentaminen, Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, Pännäinen-Pietarsaari-Alholma radan sähköistäminen. Lisäksi Pohjanmaan radan valtuuksia korotetaan. Iisalmi-Ylivieska radan parantaminen, sähköistäminen ja Iisalmen kolmioraiteen rakentaminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=423521
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2014, 20:26:11 »

Pietarsaaren radan sähköistystä väläytettiin esitettäväksi jo viime vuoden talousarvioon. Onneksi Pietarsaaressa on vahva ministeri.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2014, 20:26:41 »

No johan on.. Järkyttynyt

Tarvitseehan RKP:kin jotain ratainvestointeja.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2014, 20:32:44 »

No johan on.. Järkyttynyt

Tarvitseehan RKP:kin jotain ratainvestointeja.
Vai olisiko oikeampi sana ministerin kotiseutu. Ei se Pietarsaaressa yksin RKP:n tarpeita tyydyttävä asia ole.

Jopa uutisessakin todetaan: "Tämä on suunnattoman tärkeää kilpailukyvyn kannalta. Se koskee kuljetuksia jotka ovat elintärkeitä teollisuudellemme, ennen kaikkea UPM:lle. Tämän panostuksen avulla voime turvata työpaikkoja ja kehittää teollisuutta, joka on tärkeää koko maalle."
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2014, 20:36:15 »

UPM Timber suuri vaikutin tässä asiassa. Upm haluaa myös että Jyväskylä-Äänekoski myös sähköistetään ja perusparannetaan. Logistiikka ja infra kuntoon.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2014, 20:38:43 »

Äänekosken rata voisi olla hyvä laittaa kuntoon ja sähköistää Metsä Fibren tulevaa sellutehdastakin ajatellen.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2014, 20:47:38 »

Olen itse heittänyt keskusteluun ajatuksen rataosuudesta Heinola - Mäntyharju. Muistaakseni monet ennen minuakin. Perustelut aikaisemmissa kommenteissani.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2014, 20:53:38 »

Uutinenhan on toki hyvä, mutta eikai tässä nyt vaan ole käymässä samantyyppinen kuvio kuin Vaasan radalla. Pietarsaareen liikennekuvioita melko vähän tuntevana, aiotaanko Pietarsaaren päässäkin todella sähköistää aivan kaikki raiteet, ja jos ei, niin mitenköhän dieselkäyttöiset päivystäjät aikovat Pietarsaareen jatkossa kulkeutua?

Onko Pietarsaaressa UPM:n lisäksi muita merkittäviä liikenteen lähteitä tätä nykyä. Jos UPM sattuisi joskus julkistamaan "pommin", niin miten radan liikenteelle kävisi?

VR:llä on toki taloudellinen motiivi lisätä sähkövetoisten junien määrää mahdollisimman suureksi, enkä epäile etteikö jokaisesta tilaisuudesta otettaisi irti niin paljon kuin järkevästi voidaan. Em. seikan huomioonottaen olisi ikävää, jos sähköistys jäisi käytännössä (kalliiksi) poliittiseksi käsienheilutteluksi. Mä en halua aloittaa mitään puoluepoliittista nokkapokkaa, koska mun mielestä Nokia-suomen menoon tuudittautunutta "rahaa on, laitetaan vaan haiseen.."-väkeä löytyy kansasta reippaasti yli kaikkien puoluerajojen, ml. nukkuvat.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2014, 21:09:47 kirjoittanut Miro Salo » tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2014, 21:16:55 »

Olen itse heittänyt keskusteluun ajatuksen rataosuudesta Heinola - Mäntyharju. Muistaakseni monet ennen minuakin. Perustelut aikaisemmissa kommenteissani.
Pietarsaaren radan sähköistys kustantaa 3,3 miljoonaa. Savon oikorata painii erisarjassa tässä kohtaa , satojen miljoonien investointi. En nää että näillä kahdella hankkeella tässä kohtaa on mitään yhteistä.
Savon oikorata on näitä tulevaisuuden visioita, kova kilpailija on Helsinki-Lentoasema-Porvoo-Kouvola. Nopeutuu samalla sekä Kuopion etä Pietarin suunta.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2014, 21:46:13 »

Uutinenhan on toki hyvä, mutta eikai tässä nyt vaan ole käymässä samantyyppinen kuvio kuin Vaasan radalla. Pietarsaareen liikennekuvioita melko vähän tuntevana, aiotaanko Pietarsaaren päässäkin todella sähköistää aivan kaikki raiteet, ja jos ei, niin mitenköhän dieselkäyttöiset päivystäjät aikovat Pietarsaareen jatkossa kulkeutua?

Vectronin myötä tavaraliikenneratojen sähköistämisessä voi olla järkeä eri tavalla kuin aikaisemmin, koska sama veturi voi hoitaa perillä vaihtotyöt, vaikka ratapihat eivät kokonaan sähköistettyjä olisikaan.

Tosin suhtaudun pienellä epäilyksellä siihen, että Vectron oikeasti päätyisi ensimmäisenä tämän kaltaisiin tehtäviin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2014, 21:56:02 »

Uutinenhan on toki hyvä, mutta eikai tässä nyt vaan ole käymässä samantyyppinen kuvio kuin Vaasan radalla. Pietarsaareen liikennekuvioita melko vähän tuntevana, aiotaanko Pietarsaaren päässäkin todella sähköistää aivan kaikki raiteet, ja jos ei, niin mitenköhän dieselkäyttöiset päivystäjät aikovat Pietarsaareen jatkossa kulkeutua?

Alholmassa on monta aika hankalasti sähköistettävää lastausraidetta, joten veikkaus olisi, että vain liikennepaikan keskeisimmät ratapiharaiteet sähköistetään. Päivystysdieselit kulkeutunevat Kokkolasta joko yksinään tai jonkin pohjoisen suunnan tavarajunan kanssa.

Sähköistyksen rinnalla on vuosia puhuttu myös ratapiharemontista Alholmassa, joka parantaisi mahdollisuuksia junanmuodostukseen. Toisaalta VR vaikuttaa ainakin raiteiden ruosteisuusasteesta päätellen jo nyt siirtäneen junanmuodostuksen tapahtuvaksi kokonaan Alholmassa Pietarsaaren sijaan. Tästä voisi päätellä, ettei joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin purettaville Pietarsaaren liikennepaikan sivuraiteille liene tulossa sähköjä.

Alholman liikennehän toimii nykyään niin, että kaikki etelän (Tampereen/Seinäjoen) suunnasta tulevat vaunustot menevät ensin Kokkolaan, josta vasta erillisellä junalla Alholmaan. Sähköistys edesauttaisi sitä, että etelästä tulevat junat voitaisiin ajaa suoraan Alholmaan kiertämättä Kokkolan kautta. Tosin kolmioraiteen puuttuessa tämä toimintamalli vaatisi edelleen vaihtotyöhenkilökunnan läsnäoloa Pännäisissä, mihin lienee VR:llä jonkinlainen kynnys.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #13 : Elokuu 28, 2014, 23:58:05 »

Uutinenhan on toki hyvä, mutta eikai tässä nyt vaan ole käymässä samantyyppinen kuvio kuin Vaasan radalla. Pietarsaareen liikennekuvioita melko vähän tuntevana, aiotaanko Pietarsaaren päässäkin todella sähköistää aivan kaikki raiteet, ja jos ei, niin mitenköhän dieselkäyttöiset päivystäjät aikovat Pietarsaareen jatkossa kulkeutua?

Vectronin myötä tavaraliikenneratojen sähköistämisessä voi olla järkeä eri tavalla kuin aikaisemmin, koska sama veturi voi hoitaa perillä vaihtotyöt, vaikka ratapihat eivät kokonaan sähköistettyjä olisikaan.

Tosin suhtaudun pienellä epäilyksellä siihen, että Vectron oikeasti päätyisi ensimmäisenä tämän kaltaisiin tehtäviin.

Vectroneiden kohdalla pitkän tähtäimen suunnitelma on luulisin juuri tuo. Tilauksen tämänhetkisen toimitusaikataulun mukaan viimeiset saapuvat kuitenkin vasta yli 10 vuoden kuluttua.. no ei se toki ole rautatiemaailmassa mikään pitkä aika. En epäile hetkeäkään etteikö Vectron olisi erinomainen linjaveturi, ja pidän sitä ennakkotietojen valossa ehkä VR:n fiksuimpana hankintana.. sen sijaan olen vähän skeptinen, että onko se kovin käytännöllinen dieselvoimalla tapahtuvaan ratapihatyöhön, sen toki näkee sitten joskus.

Itse veikkaisin näin lonkalta, että sähköistettynäkin radalla tulee kulkemaan edelleen dieselvetoisia tavarajunia enemmän tai vähemmän. Päivystysvetureita ei ole mitään järkeä ajattaa erikseen omin voimin paikan päälle Kokkolasta vähän väliä, ja on vähän siinä ja siinä että onko niitä järkeä hinauttaa junien mukanakaan. Tavaraliikenteen trendi tulee suomessakin olemaan tulevaisuudessa pidemmissä junissa, muutaman päivittäisen vedon sijaan yritetään keskittää kaikki vähänkään samaan osoitteeseen menevä tavara yhteen isompaan junaan, kunhan infra ja kalusto alkaa ajan myötä antamaan sille myöden.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2014, 00:09:07 »

Uutinenhan on toki hyvä, mutta eikai tässä nyt vaan ole käymässä samantyyppinen kuvio kuin Vaasan radalla. Pietarsaareen liikennekuvioita melko vähän tuntevana, aiotaanko Pietarsaaren päässäkin todella sähköistää aivan kaikki raiteet, ja jos ei, niin mitenköhän dieselkäyttöiset päivystäjät aikovat Pietarsaareen jatkossa kulkeutua?

Alholmassa on monta aika hankalasti sähköistettävää lastausraidetta, joten veikkaus olisi, että vain liikennepaikan keskeisimmät ratapiharaiteet sähköistetään. Päivystysdieselit kulkeutunevat Kokkolasta joko yksinään tai jonkin pohjoisen suunnan tavarajunan kanssa.

Sähköistyksen rinnalla on vuosia puhuttu myös ratapiharemontista Alholmassa, joka parantaisi mahdollisuuksia junanmuodostukseen. Toisaalta VR vaikuttaa ainakin raiteiden ruosteisuusasteesta päätellen jo nyt siirtäneen junanmuodostuksen tapahtuvaksi kokonaan Alholmassa Pietarsaaren sijaan. Tästä voisi päätellä, ettei joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin purettaville Pietarsaaren liikennepaikan sivuraiteille liene tulossa sähköjä.

Alholman liikennehän toimii nykyään niin, että kaikki etelän (Tampereen/Seinäjoen) suunnasta tulevat vaunustot menevät ensin Kokkolaan, josta vasta erillisellä junalla Alholmaan. Sähköistys edesauttaisi sitä, että etelästä tulevat junat voitaisiin ajaa suoraan Alholmaan kiertämättä Kokkolan kautta. Tosin kolmioraiteen puuttuessa tämä toimintamalli vaatisi edelleen vaihtotyöhenkilökunnan läsnäoloa Pännäisissä, mihin lienee VR:llä jonkinlainen kynnys.

Sitä toki luulisi, että jo nykyiselläänkin olisi fiksumpaa tiputtaa Pietarsaaren suuntaan menevät vaunut pois Pännäisissä ja vice versa, ratapihatyöntekijä voisi hurauttaa paikalle autolla Pietarsaaresta tai Kokkolasta tarpeen mukaan. Voin toki olla väärässäkin, ja toisaalta voisihan tuollainen järjestely mahdollisesta kustannustehokkuudestaan huolimatta viestiä VR:n suunnalta Liikennevirastolle, että kolmioraiteen rakentaminen (suhteellisen vähäistä käyttöä varten) ei ehkä olisikaan välttämätöntä.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #15 : Elokuu 29, 2014, 06:27:26 »

Tuonkin 3,3 miljoonaa olisi voinut käyttää Suupohjanradan parantamiseen...
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #16 : Elokuu 29, 2014, 07:36:38 »

Itse veikkaisin näin lonkalta, että sähköistettynäkin radalla tulee kulkemaan edelleen dieselvetoisia tavarajunia enemmän tai vähemmän. Päivystysvetureita ei ole mitään järkeä ajattaa erikseen omin voimin paikan päälle Kokkolasta vähän väliä, ja on vähän siinä ja siinä että onko niitä järkeä hinauttaa junien mukanakaan. Tavaraliikenteen trendi tulee suomessakin olemaan tulevaisuudessa pidemmissä junissa, muutaman päivittäisen vedon sijaan yritetään keskittää kaikki vähänkään samaan osoitteeseen menevä tavara yhteen isompaan junaan, kunhan infra ja kalusto alkaa ajan myötä antamaan sille myöden.

Esim. Torniossa taitaa olla tälläkin hetkellä päivystysveturi sijoitettuna ympäri vuorokauden maanantaista perjantaihin (veturi saapuu maanantaisin junan mukana ja lähtee perjantaina junan mukana). Myös Talvivaarassa on ollut päivystysveturi sijoitettuna. Tältä pohjalta en usko, että päivystysveturi Alholmassa olisi mahdoton ajatus. Varsinkaan huomioiden Alholman liikenteen vilkkaus (lähes miljoona nettotonnia viime vuonna).

Väittäisin enemmänkin, että jos Pietarsaaren radan sähköistys jää vajaakäytölle niin tärkeimpänä syynä on kolmioraiteen puute Pännäisissä.

Sitä toki luulisi, että jo nykyiselläänkin olisi fiksumpaa tiputtaa Pietarsaaren suuntaan menevät vaunut pois Pännäisissä ja vice versa, ratapihatyöntekijä voisi hurauttaa paikalle autolla Pietarsaaresta tai Kokkolasta tarpeen mukaan. Voin toki olla väärässäkin, ja toisaalta voisihan tuollainen järjestely mahdollisesta kustannustehokkuudestaan huolimatta viestiä VR:n suunnalta Liikennevirastolle, että kolmioraiteen rakentaminen (suhteellisen vähäistä käyttöä varten) ei ehkä olisikaan välttämätöntä.

Voisi tosiaan ajatella, että jo pelkistä Kokkolan-kierroksen polttoainekuluista syntyisi sellaiset kustannukset, että vaihtotyöhenkilökunnan tuominen paikalle kannattaisi. Mutta syystä tai toisesta VR:llä ei kuitenkaan olla tätä mieltä.

Ennen vanhaanhan Pietarsaaren vaunut kääntyivät Pännäisistä suoraan etelään ja Pännäisissä oli tätä varten iso ratapiha. Ratapihan käyttämättöminä olleet raiteet kuitenkin purettiin vastikään valmistuneessa ratapiharemontissa ja nykyään Pännäisissä on vain kolme raidetta.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #17 : Elokuu 29, 2014, 08:04:43 »

Oli miten oli, toivon mukaan investointi kannattaa eikä sähköistys jää vajaakäytölle.

Ja aina löytyy paikkoja jossa rahan olisi jollain logiikalla voinut käyttää järkevämmin. Nyt menee rahaa kuitenkin radalle, jolla ihan oikeasti on liikennettä ja mahdollisesti kasvupotentiaalia.. ainakin ilmeisesti niin kauan kun UPM porskuttaa. Suupohjan radalla ei ole nykyisen rautatiepolitiikan ja tämän hetkisen operaattorivalikoiman aikana mun mielestä juurikaan tulevaisuutta.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #18 : Elokuu 29, 2014, 08:25:42 »

Päivystysdieselit kulkeutunevat Kokkolasta joko yksinään tai jonkin pohjoisen suunnan tavarajunan kanssa.

Siis Ykspihlajassa? Eikö Seinäjoki olisi parempi paikka huoltaa dieselit? Tai Oulu?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #19 : Elokuu 29, 2014, 08:46:36 »

Siis Ykspihlajassa? Eikö Seinäjoki olisi parempi paikka huoltaa dieselit? Tai Oulu?
Onko Seinäjoella ylipäätään enää mitään huoltotoimintaa?

Eikös nykyään ole melkein vakiokäytäntö, ettei radio-ohjattavia päivystysvetureita jatkuvasti ajella ympäriinsä, vaan ne yöpyvät sijoituspaikkakunnillaan. Esimerkiksi Lappeenrantaan pudotetaan Dv12 jostakin maanantaiaamuyön tavarajunasta ja perjantaina se sitten illalla häipyy jonnekin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #20 : Elokuu 29, 2014, 10:37:27 »

Onko Pietarsaaressa UPM:n lisäksi muita merkittäviä liikenteen lähteitä tätä nykyä. Jos UPM sattuisi joskus julkistamaan "pommin", niin miten radan liikenteelle kävisi?

Se on eri kvartaalin päätös, joten sähköistys voi olla tällä kvartaalilla äärimmäisen tarpeellinen asia, mutta koko tehdas voidaan laittaa kylmäksi parin kvartaalin päästä tai sitten ei.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #21 : Elokuu 29, 2014, 11:34:44 »

Vetureiden radio-ohjaus mahdollistaa yksintyöskentelyn myös vaihtotyössä ja VR:llä on suunnitelmissa ja pilotointivaiheessa tehdä joitakin vaihtotöitä yhdellä miehellä: joko ratapihakonduktööri eli nykyinen vaihtotyönjohtaja ajaa veturin vaihtotöihin ja tekee vaihtotöitä radio-ohjaten veturia tai veturinkuljettaja vie junansa perille ja radio-ohjaten veturiaan tekee tarvittavat vaihtoliikkeet.

Katsotaan mitä tuleman pitää ja miten laajalle nämä käytännöt ehkä vielä joskus yleistyvät. Etenkin Vectron avaa tässä kiintoisia mahdollisuuksia.

tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #22 : Elokuu 29, 2014, 12:06:17 »

Kyllä tämä minun hyväksynnän saa. Vähän verrattavissa Kuusaan rataan, liikennemäärätkin suht lähellä toisiaan. Kuusaan liikenne hivenen yli 1 milj, Alholman liikenne hivenen alle 1 milj. tn. (netto) Ja kyllä UPM Pietarsaaressa porskuttaa, kannattavaa liiketoimintaa.

Ja kyllähän Kuusankoskellakin on koko ajan vaihtoveturi. Se vaihdetaan silloin tällöin ajamalla Kouvolaan.

tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #23 : Elokuu 29, 2014, 17:05:36 »

Varmasti on kannattava hanke. 3,3 miljoonalla kuitenkin saadaan melkoisen monta henkilötyövuotta aikaiseksi Suomen niemelle. Mikäköhän mahtaisi olla kolmioraiteen kustannus? Ainakaan ilmakuvasta se ei näytä kovinkaan haastavalta. Tää on vähä samanlainen urakka, joka Kemijärvellä on vanhalle sellutehtaalle.

Pitäisin myöskin erittäin tärkeänä Jyväskylän ja Äänekosken radan korjaamista ja sähköistämistä. Rata pitää ehdottomasti 25 tonnisille akseleille. Äänekoskelta ajetaan viikkotasolla kymmeniä merikonttejä rekoilla satamiin tehtailta. Tämäkin varmasti vähenisi, jos rata perille saakka olisi kustannustehokas. Ei pidä unohtaa Suolahden satama- ja vaneritehtaan raiteiden saattamista sähköön. Nämä varmasti pystytään hoitamaan Sr3:lla. VR ei ole ollut niitä edes dieselillä kovin innokas liikennöimään.

Pidän kyllä Lahti-Heinola-Otava linjausta savoon ykkös vaihtoehtona ja itään Kerava-Porvoo-Kotka-Taavetti linjausta. Näillä olisi varmaankin Näiden alueiden kaupungeille suuri hyöty. Mäntyharju ja Kouvola jäävät hieman paitsioon. Kouvolahan on kaupunki valtionrautateiden armosta.  Iskee silmää

Mitä muita näitä radanpätkiä teillä tulee mieleen joita saattaa tulla sähköistyksen piiriin lähivuosien aikana?
Valkeakoski tulee äkkiseltään mieleen.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #24 : Elokuu 29, 2014, 18:58:35 »

Pidän kyllä Lahti-Heinola-Otava linjausta savoon ykkös vaihtoehtona ja itään Kerava-Porvoo-Kotka-Taavetti linjausta. Näillä olisi varmaankin Näiden alueiden kaupungeille suuri hyöty. Mäntyharju ja Kouvola jäävät hieman paitsioon. Kouvolahan on kaupunki valtionrautateiden armosta.  Iskee silmää

Samaa mieltä. Hymyilee VT5:n rinnalla kulkeva nopea junayhteys Heinola-Mikkeli helpottaisi VT5:n kehityspaineita jonkun verran ja toisi varmasti paljon lisää matkustajia rautatieyhteyksien nopeutuessa yli tunnilla ja kenties kiitorahtiakin (rekkajunia) Helsinki-Mikkeli-Kuopio-välille, kun aikataulu nopeuttaisi (n. 25%) nykyistä Kuo-Hki yhteyttä, ja toisaalta tuo Kerava-Porvoo-Kotka-Taavetti toisi koko etelärannikon nopeiden Helsingin suunnan junayhteyksien piiriin samalla tavalla kuin VT18 tekee. Kuopion seutu saisi oikein kunnon kasvupiristyksen yhteyksien nopeutuessa.. Täällä Itä-Suomessa on tunnuttu aina jäävän paitsioon liikenneyhteyksien kehittämisessä, mitä nyt joku Kallansiltojen remontti ja Helsinki-Lahti oikorata toteutettiin.

Se on niin väärin että esim. Seinäjoki-Helsinki joutuu parhaimmillaan ajassa 2:38 kun täällä Kuopion tasalla Kuopio-Helsinki 4:18 on nopein... Maantieteellisesti linnuntietä Hki-Sk 313 km vs. Hki-Kuo 336 km. Siinä voi laskea että Hki-Kuopio nopeimman junan keskinopeus on "vain" 78 km/h jos lasketaan matkan osuus linnuntienä, ja Hki-Seinäjoki keskinopeus puolestaan 118 km/h linnuntienä.

Jos yhteys linjattaisiin Kouvolan kautta niin esim. junan kääntö Savon suuntaan jäisi edelleen olemaan.. Edoilla tätä tietysti helpotetaan, mutta kuitenkin.

Kouvolassa ja Mäntyharjulla tästä ei tykättäisi, mutta uusien rautatielinjauksien vetämisessä on voittajia sekä häviäjiä. Viimeiset n vuotta Kouvolan kautta on kulkenut lähes kaikki Itä-Suomen liikenne. Näillä saataisiin Heinola, Kotka ja Porvoo kunnollisten rautatieyhteysten pariin.

Ongelmana tietysti on että Mäntyharju ja Kouvola vetävät yhtä puuta Kouvolan kautta vedettävän yhteyden puolesta...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pietarsaaren rata sähköistetään  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina