Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kilpailutus toi kaaoksen Ruotsin kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #25 : Syyskuu 12, 2014, 22:05:48 »

Olipas hyvä kirjoitus Oskarilta, joka kuitenkin oletettavasti on paaaljon nuorempi kuin minun kaltainen vuosikymmeniä liikennepolitiikkaa seurannut gubbe.

Lauseesta "Muuten rataverkolle kyllä mahtuu ajelemaan." tuli mieleen eilisiltainen havainto, joka ei ollut aiemmin pistänyt silmään. Malmöstä lähtee vielä kello 19 maissa junia kohti Lundia (kaksiraiteisella radalla!) kolmen minuutin välein. Ei ihme, että junassa aina tuntuu, että nyt ajetaan jonossa. Jotenkin kaupunkien välillä olevasta ison tien tasoristeyksestä autotkin aina joskus pääsevät läpi. Eli kyllähän kaikenlaista liikennettä mahtuu, jos niin halutaan. Ei myöskään ihme, jos myöhästymisiä sattuu aika ajoin. Ennen yksityisiä yrittäjiä junia oli paljon vähemmän ja kaaokset vältettiin ajattamalla junia vain 6-8 kertaa tunnissa suuntaansa. Silloin ihmismassat olivat Malmön ulommaisten maantieliikennevalojen takana (omakohtainen monivuotinen kokemus 1970-luvulta).
edit: ihmisjonot korvattu sanalla ihmismassat
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #26 : Syyskuu 12, 2014, 23:33:06 »

Suomessahan rataverkon ruuhkautuminen on estetty käytännöllisellä tavalla: rajoittamalla toimeliaisuutta alalla mm. ylläpitämällä henkilöliikenteen monopolia ja vaikeuttamalla monin keinoin tavaraliikenteen kilpailun syntymistä. Kun erityistä kasvua ei tule, ei tule myöskään lisää investointitarvetta.

Kuten ennenkin todettua, Suomella ei myöskään ole mitään erityistä tavoitetta joukkoliikenteen matkustajamäärien eikä varsinkaan markkinaosuuden nostamiseksi, toisin kuin otsikossa mainitulla naapurimaalla. Keväällä uutisoitiin Ruotsin nostaneen markkinaosuuden vuonna 2013 jo 27 prosenttiin. Kaksinkertaistamista tavoitteleva, koko liikennealan kaikki toimijat ja yhteiskunnan kattava Fördubbling-projekti käynnistyi vuonna 2008, jolloin joukkoliikenteen osuus oli 18 prosenttia.

Suomessa keskitytään turvaamaan nykyisten toimijoiden asema, ja joukkoliikenteen markkinaosuus polkee paikallaan 17 prosentissa. Kaikki hyvin, ei tarvitse tehdä mitään, ja autoilu tuottaa verotuloja.

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2014-02-28-kollektivtrafikens-marknadsandel-okar.html
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #27 : Syyskuu 15, 2014, 00:27:37 »

Mutta niin vain näyttävät punavihreät voittaneen porvarillisen allianssin länsinaapurissamme. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä tämä tarkoittaa sikäläiselle rautatiepolitiikalle. Ellei sitten hallituksen kyhääminen osoittaudu mahdottomaksi ja päädytä jopa uusiin vaaleihin.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #28 : Syyskuu 15, 2014, 07:52:18 »

Mutta niin vain näyttävät punavihreät voittaneen porvarillisen allianssin länsinaapurissamme. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä tämä tarkoittaa sikäläiselle rautatiepolitiikalle.
Jos historiaa tarkastelee, ei välttämättä mitään. Aikaisemmat hallitukset ovat määrätietoisesti edistäneet rautatiemaailman avautumista pohjastaan riippumatta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #29 : Syyskuu 15, 2014, 18:18:22 »

Mutta niin vain näyttävät punavihreät voittaneen porvarillisen allianssin länsinaapurissamme. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä tämä tarkoittaa sikäläiselle rautatiepolitiikalle. Ellei sitten hallituksen kyhääminen osoittaudu mahdottomaksi ja päädytä jopa uusiin vaaleihin.

Ei rautateitä yksityistetä tai kansallisteta aina vaalien jälkeen. Kannattaa muistaa Ruotsinkin rautateiden yksityistämisen alkaneen jo ajat sitten demareiden valtakaudella.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1133


« Vastaus #30 : Syyskuu 15, 2014, 21:11:24 »

Ei rautateitä yksityistetä tai kansallisteta aina vaalien jälkeen. Kannattaa muistaa Ruotsinkin rautateiden yksityistämisen alkaneen jo ajat sitten demareiden valtakaudella.

Yksityistäminen tarkoittaa sitä, että valtio myy omaisuuttaan yksityisille, eli luopuu omistusoikeudestaan rahaa vastaan. Rautatiekilpailun avaaminen tai ylipäätään jonkun (monopoli)markkinan avaaminen kilpailulle ei välttämättä ole yhtä kuin yksityistäminen (voi se toki sitäkin olla). Tyypillisimmillään (ja eurooppalaisittain ajateltuna) rautatiekilpailun avaaminen tarkoittaa sitä, että rautatieverkko (rautatieinfra) erotetaan liikennöinnistä, jolloin infra jää valtion omaisuudeksi. Kuvioon kuuluu, että samalla mikä tahansa liikennöitsijän (operaattorin) ehdot täyttävä toimija pääsee käyttämään verkkoa, eli liikennöimään — kaikki yritykset tasavertaisina ja samoilla ehdoilla. Yksityisten liikennöitsijöiden kanssa samalla verkolla voivat liikennöidä myös valtiolliset operaattorit, jos valtio kokee tämän mielekkääksi. Rautatiekilpailun avaamisen yhteydessä ei siis välttämättä tapahtu lainkaan yksityistämistä, jolloin valtio luopuisi omistusoikeudestaan minkään asian suhteen.

Jos kilpailun avaamisen jälkeen valtiollisen operaattorin markkinaosuuden koetaan jääneen liian suureksi (tämä haittaa kilpailua ja heikentää kilpailuista syntyviä hyötyjä), voidaan osia valtiollisesta yhtiöstä myydä — eli liian suuri toimija voidaan pilkkoa pienemmiksi. Toisaalta tämä voidaan hoitaa myös toisin: lainsäädännöllisesti rajoitetaan yksittäisen toimijan markkinaosuutta. Tässä tapauksessa toimija itse pitää huolen siitä, että sen markkinaosuus ei ylitä säädettyä rajaa.

Puhdasoppista yksityistämistä on tapahtunut Englannissa, jolloin valtio on kertarysäyksellä voinut luopua omistuksistaan, eli myydä ne yksityisille. Tähän Englannin poliittinen järjestelmä antaa mahdollisuuden, jolloin hallituspuolueella on aina ehdoton valta hallituksessa ja parlamentissa. Rautarouvahan myi yksityistämishuumassaan taannoin myös rataverkon yksityisille sijoittajille, joka aiheutti kaaoksen, kun rataverkon yksityinen omistaja maksimoi voittonsa ja minimoi investoinnit — tältä osin järjestelmä myöhemmin muutettiin, eli infra otettiin takaisin yhteiskunnan haltuun.

Rautatieinfrasta (eli rataverkosta) voidaan muodostaa myös yleishyödyllinen osakeyhtiö — käytännössä valtioenemmistöinen osakeyhtiö, jolloin ratainvestointeja varten voidaan hakea yksityistä rahoitusta ja samalla kuitenkin säädellä yleishyödylliseksi luokitellun infran toimintaa — toisaalta myös toiminnan tuottotasoa (tällä vältetään Englanti-ilmiö). Tällainen yhtiö saa tyypillisesti rahoittajakseen institutionaalisia sijoittajia, kuten eläkerahastoja tms. jotka arvostavat vakaata ja vaatimatonta tuottotasoa. Tällä tavalla on järjestetty sähkönjakelusta vastaavan kantaverkkoyhtiön toiminta Suomessa — joka pitkälti vastaa rautatieinfraa.

Ruotsin poliittinen järjestelmä on Suomea muistuttava monipuoluejärjestelmä, jolle vähemmistöhallitukset lienevät pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Tuollaisessa poliittisessa järjestelmässä ei suuria radikaaleja muutoksia tehdä — vähemmistöhallituksen on aina neuvoteltava parlamentissa oppositioryhmien kanssa mikäli mielii saada läpi suuria päätöksiä tai määräenemmistön vaativia päätöksiä — Suomessa laajapohjaiset konsensushallitukset taas joutuvat tekemään vastaavan väännön hallituksen sisällä tai hallitusohjelmaa kirjoitettaessa, vaikka niillä olisikin parlamentissa selvä enemmistö. Suomeen ja Ruotsiin verrattuna englantilainen poliittinen järjestelmä on aivan erilainen — vallan vaihtuessa voidaan tehdä valtavia ja radikaaleja muutoksia, kun hallituksessa on vain yksi puolue, jolla on parlamentissa kaikissa asioissa enemmistö (jos vähän yksinkertaistetaan).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2014, 22:32:33 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #31 : Syyskuu 16, 2014, 20:06:53 »

Mutta niin vain näyttävät punavihreät voittaneen porvarillisen allianssin länsinaapurissamme. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä tämä tarkoittaa sikäläiselle rautatiepolitiikalle. Ellei sitten hallituksen kyhääminen osoittaudu mahdottomaksi ja päädytä jopa uusiin vaaleihin.
Oikeastihan Ruotsissa on edelleen porvarienemmistö (52,2%) ja Sverigedemokraattien kasvu tuli ovisuukyselyjen mukaan pääasiassa Moderaateilta (lähinnä Kokoomusta vastaava puolue). Minä ihmettelen monien tanskalaisten kommentaattoreiden tapaan, että miksi ihmeessä porvarit vapaaehtoisesti luovuttavat saamansa valta-aseman vasemmistolle. En ymmärrä ruotsalaista demokratiaa, jossa 781200 äänestäjän mielipide halutaan kokonaan sulkea yhteistyön ulkopuolelle, mutta kaiken maailman pikkupuoluille annetaan äänisaalistaan suurempi valta.

Muutoin olen samaa mieltä muiden viestiketjuun kirjoittaneiden kanssa, että rautatiepolitiikassa tuskin tullaan näkemään yhtään mitään muutosta. Tähän tuli lisävahvistukseksi se, että demarien puheenjohtaja heti kättelyssä tyrmäsi paikallisen vasemmistoliiton pääsyn hallitukseen ja mieluummin etsii tukea pieniltä porvarillisilta puolueilta.

Uusiin vaaleihin en oikein usko, sillä nykytilanteessa Sverigedemokraattien kannatus oletettavasti nousisi edelleen, "koska muutkin ovat sitä äänestäneet". Sen kannatus on edelleen suurinta Skånessa (paikoin 25-30%), minkä kyllä ymmärrän 10 vuotta elämästäni Malmössä asuneena (siitä kolme vuotta pahamaineiseksi muuttuneessa Rosengårdissa juuri sen murrosvaiheessa). Moderaateille uudet vaalit olisivat tuskien taival, kun puolueen kaksi johtohahmoa ilmoittivat eroavansa ja tunnetuimmaksi nimeksi jäi ulkoministeri, joka on yksi suurimmista vaalitappion syistä (jos sellaista voi panna yhden henkilön kontolle).

Jos jotakuta kiinnostaa, niin linkin takana on graafinen esitys kunnittain puoluekohtaisista ääniprosenteista

http://www.dn.se/valet-2014/den-nya-bilden-av-sverige/
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kilpailutus toi kaaoksen Ruotsin kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina