Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kaksi Valakkoa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« : Syyskuu 21, 2014, 13:49:46 »

Kuulin huhun, että semmoiset veturit kuin 2807 ja 2808 olisivat ajonsa ajaneet. Voiko se olla mahdollista? Järkyttynyt
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2014, 14:23:09 »

Valitettavasti olen kuullut myös saman asian, tosin 2807 on Kolarin reissulla vielä tänään. Lauantaina kun katsoin niin aika reilusti 2807 savutti ja ei se moottorin ääni enää ollut semmoinen jämäkän oloinen. 2808 seisoo Nokelassa Sorvihallin vieressä. Harmi jos tosiaan päätyvät romutukseen. 2807 tulisi hyvä museoveturi kun sehän on vielä aika alkuperäisessä asussa ja 2808 kanssa viimeiset Valmet tekstillä varustetut.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2014, 14:55:05 »

Kuulin huhun, että semmoiset veturit kuin 2807 ja 2808 olisivat ajonsa ajaneet. Voiko se olla mahdollista? Järkyttynyt
Vielä viime viikolla näin 2807:n Pyhäkummun junassa ja se taisi olla omalla kohdalla se viimeinen kerta.. Surullinen

Todella harmi, jos seiska ja kasi ovat pian ajonsa ajaneet.. Hienoja vetureita hienolla äänimaailmalla. Hienoja koneita kertakaikkiaan.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2014, 15:40:52 »

Kuulin huhun, että semmoiset veturit kuin 2807 ja 2808 olisivat ajonsa ajaneet. Voiko se olla mahdollista? Järkyttynyt
Vielä viime viikolla näin 2807:n Pyhäkummun junassa ja se taisi olla omalla kohdalla se viimeinen kerta.. Surullinen

Todella harmi, jos seiska ja kasi ovat pian ajonsa ajaneet.. Hienoja vetureita hienolla äänimaailmalla. Hienoja koneita kertakaikkiaan.
Jäisihän silti jäljelle 2805, 2806, 2809, 2810, 2811, 2812, 2813, 2815, 2816, 2817, 2818, 2819, 2820, 2821, 2822 ja 2823.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2014, 16:27:18 »

Toki toivon vielä että olisivat menossa laajennettuun huoltoon eikä hylkyyn, mutta aikahan sen näyttää.
tallennettu
Matti Kokkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2014, 18:43:03 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2014, 18:56:45 »

Dr16-vetureita kyllä voisi saneerata... Eikö se kone ole alimitoitettu sähkölaitteisiin nähden? Joku tehokkaampi ja luotettavampi kone voisi korjata niiden ongelmista ainakin osan, tosin muitakin järjestelmiä pitäisi sitten uusia.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2014, 19:08:12 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.

Eiköhän vaaleiden mahdollisen hylkäämisen syynä ole jatkuvat tekniset ongelmat. Luulen, että uudet dieselit tuskin poikkeavat suoritusarvoiltaan merkittävästi Dr16-sarjasta, joka on kuitenkin melko vakuuttava suorituskyvyltään...
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2014, 19:17:50 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.

Eiköhän vaaleiden mahdollisen hylkäämisen syynä ole jatkuvat tekniset ongelmat. Luulen, että uudet dieselit tuskin poikkeavat suoritusarvoiltaan merkittävästi Dr16-sarjasta, joka on kuitenkin melko vakuuttava suorituskyvyltään...
Kyllä poikkeavat, jos hankitaan kunnollisia linjadieseleitä (115-140 tonnia ja 6 akselia).
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2014, 19:43:36 »

Sarjan pienuus on varmasti yhtenä syynä aikaisiin hylkäämisiin.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2014, 19:50:28 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.

Eiköhän vaaleiden mahdollisen hylkäämisen syynä ole jatkuvat tekniset ongelmat. Luulen, että uudet dieselit tuskin poikkeavat suoritusarvoiltaan merkittävästi Dr16-sarjasta, joka on kuitenkin melko vakuuttava suorituskyvyltään...
Kyllä poikkeavat, jos hankitaan kunnollisia linjadieseleitä (115-140 tonnia ja 6 akselia).

Ja uskot että Suomeen hankitaan 6-akselisia linjadieseleitä?  Virnistää
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2014, 19:53:07 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.

Eiköhän vaaleiden mahdollisen hylkäämisen syynä ole jatkuvat tekniset ongelmat. Luulen, että uudet dieselit tuskin poikkeavat suoritusarvoiltaan merkittävästi Dr16-sarjasta, joka on kuitenkin melko vakuuttava suorituskyvyltään...
Kyllä poikkeavat, jos hankitaan kunnollisia linjadieseleitä (115-140 tonnia ja 6 akselia).

Ja uskot että Suomeen hankitaan 6-akselisia linjadieseleitä?  Virnistää
Pitääkö sitten hankkia Dv12:n kaltaisia mopovetureita? On se outoa, että Suomeen ei ole Dr12:n jälkeen hankittu oikeaa raskasta dieselveturia, mutta vain sellaisia kevyitä mopovetureita. Dr16 ei oikeasti ole raskas dieselveturi...
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #12 : Syyskuu 21, 2014, 20:00:31 »

Voisiko joidenkin Valakoiden hylkääminen ennakoida jo tulevaa dieselveturitilausta? Mikäli uusia mahdollisesti vetovoimaisempia ja tehokkaampia dieseleitä on tulossa muutaman vuoden päästä, ei huonokuntoisempia veturiyksilöitä enää korjattaisi.

Eiköhän vaaleiden mahdollisen hylkäämisen syynä ole jatkuvat tekniset ongelmat. Luulen, että uudet dieselit tuskin poikkeavat suoritusarvoiltaan merkittävästi Dr16-sarjasta, joka on kuitenkin melko vakuuttava suorituskyvyltään...
Kyllä poikkeavat, jos hankitaan kunnollisia linjadieseleitä (115-140 tonnia ja 6 akselia).

Ja uskot että Suomeen hankitaan 6-akselisia linjadieseleitä?  Virnistää
Pitääkö sitten hankkia Dv12:n kaltaisia mopovetureita? On se outoa, että Suomeen ei ole Dr12:n jälkeen hankittu oikeaa raskasta dieselveturia, mutta vain sellaisia kevyitä mopovetureita. Dr16 ei oikeasti ole raskas dieselveturi...

Ei kai kukaan ole myöskään hankkimassa Dv12:sta kaltaista veturia. Dr16:sta tai sitä vastaavan dieselin suoritusarvot riittävät täysin olosuhteisiimme.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2014, 20:00:47 »

http://en.wikipedia.org/wiki/MaK_/_Vossloh_G1206 Tuo on taas yksi heikko leluveturi, jossa eivät ole suoritusarvot menneet eteenpäin Dr16:sta juuri yhtään, toivottavasti ainakaan niitä ei hankita tilalle.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #14 : Syyskuu 21, 2014, 20:02:13 »

Sekoitetaan soppaa lisää.

Kuvassa http://vaunut.org/kuva/76876 näkyvä kohta (ks. osasuurennos) tultaneen korvaamaan kosketusnäytöllä.


* 76876-ver2.gif (164.88 kilotavua, 608x489 - tarkasteltu 546 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #15 : Syyskuu 21, 2014, 21:05:15 »

Kävin illalla nokelassa ja 2808 oli kadonnut tai ainakaan en nähnyt sitä enään. Jokohan on lähteänyt kohti etelää ?
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #16 : Syyskuu 21, 2014, 21:25:40 »

Kävin illalla nokelassa ja 2808 oli kadonnut tai ainakaan en nähnyt sitä enään. Jokohan on lähteänyt kohti etelää ?

T 5010 ei ole tänä yönä kulussa, joten lienee lähtenyt yksin, jos ei sitten ole mennyt esim. Kokkolaan..
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #17 : Syyskuu 21, 2014, 22:04:53 »

Dr16-vetureista annettiin jo sarjavalmisteisten yksilöiden (2805-2823) valmistumisen aikoihin 90-luvun alussa lausuntoja, että olisi sittenkin pitänyt tilata tehokkaampia vetureita. Koska sen jälkeen Dr16-vetureiden tehoa on vielä jouduttu pudottamaan reilut 10 % alkuperäisestä niin tuskin niiden suorituskykyyn on oltu kovinkaan tyytyväisiä. Herkkä mäkiin jäämisellekin se taitaa olla muihin Suomessa käytettyihin dieselvetureihin verrattuna, vaikka voihan siitä syyttää liian raskaita junapainojakin, jos 82 t painavalla veturilla on haluttu vetää suunnilleen saman verran, kuin 98 t painavalla Dr13:sta tai 125-135 t painavalla Dv12-parilla. Jos tulevat dieselveturit eivät ole Dr16:ta tehokkaampia niin se silloin tarkoittanee, ettei dieselvetureilla ole tarkoituskaan ajaa tulevaisuudessa kuin jossain A-radoilla.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #18 : Syyskuu 21, 2014, 22:36:11 »

Olen aina kuvitellut, että olosuhteisiimme 4-akselinen, 1500-1800 kw tehoinen, 80-90 tonnia painava keskiohjaamoinen diesel riittää. Mutta näemmä sillä ei saada suorituskykyä aikaiseksi?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #19 : Syyskuu 21, 2014, 22:46:28 »


No niin, ajatelkaa asiaa vaikka näin, että teidän (meidän) äitinne, isänne, aviovaimonne, setänne, appiukkonne, serkut ym. ym. sukulaiset/ystävät/kaverit olisivat ostaneet vuonna 1985 sen ajan "paremman luokan" ajoneuvon uutena esim. Volvo 740, ei ilmastointia (760, oli ilmastointi, mutta oli sikakallis). No nyt ko. ajoneuvolla on ajettu 750 768 kilometriä (sitäkin mittarilukemaa on mahdollisesti ns. ruuvattu). Nyt (2014) pähkäillään "suvun" kesken että vieläkö ko. autolle. tehdään ns. "täyskunnostus", ei varmasti tehdä ja näin ollen auto menee, niin kuin täällä sanotaan "paaliin". Eli realiteetit "pojat" peliin. Kuka teistä(meistä) suostuisi ajamaan itse tai "kehtaisi" istua iskän vieressä Volvo 740:sen vm. 1985  (ei turvatyynyjä) kyydissä vuonna 2014?. Nämä dR 16 veturit ovat siis nyt ns. terminaalihoidossa (saattohoito), eli edessä on ”heillä” kaikilla pikainen ”kuolema”, ja asia ei muuksi muutu vaikka asiasta täällä jauhettaisiin p****a vaikka maailman tappiin asti.
tallennettu

Skiffari 40
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #20 : Syyskuu 21, 2014, 23:01:37 »


No niin, ajatelkaa asiaa vaikka näin, että teidän (meidän) äitinne, isänne, aviovaimonne, setänne, appiukkonne, serkut ym. ym. sukulaiset/ystävät/kaverit olisivat ostaneet vuonna 1985 sen ajan "paremman luokan" ajoneuvon uutena esim. Volvo 740, ei ilmastointia (760, oli ilmastointi, mutta oli sikakallis). No nyt ko. ajoneuvolla on ajettu 750 768 kilometriä (sitäkin mittarilukemaa on mahdollisesti ns. ruuvattu). Nyt (2014) pähkäillään "suvun" kesken että vieläkö ko. autolle. tehdään ns. "täyskunnostus", ei varmasti tehdä ja näin ollen auto menee, niin kuin täällä sanotaan "paaliin". Eli realiteetit "pojat" peliin. Kuka teistä(meistä) suostuisi ajamaan itse tai "kehtaisi" istua iskän vieressä Volvo 740:sen vm. 1985  (ei turvatyynyjä) kyydissä vuonna 2014?. Nämä dR 16 veturit ovat siis nyt ns. terminaalihoidossa (saattohoito), eli edessä on ”heillä” kaikilla pikainen ”kuolema”, ja asia ei muuksi muutu vaikka asiasta täällä jauhettaisiin p****a vaikka maailman tappiin asti.
Osin samaa mieltä. Sama reaktio oli sen kymmenen Deeverin letkan jälkeen; jäihän niitä vielä jäljelle Iskee silmää

Yritän ottaa romutuspäätökset / -asiat aika neutraalisti.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #21 : Syyskuu 21, 2014, 23:07:25 »

Olen aina kuvitellut, että olosuhteisiimme 4-akselinen, 1500-1800 kw tehoinen, 80-90 tonnia painava keskiohjaamoinen diesel riittää. Mutta näemmä sillä ei saada suorituskykyä aikaiseksi?

Dr16 suunniteltiin erityisesti Dv12-vetureiden korvaajaksi. Varmasti se olisi suorituskyvyltään riittävä, jos niitä olisi tehty paljon ja käytettäisiin vähän joka junassa parina. Ongelma lienee siinä, että Dr16-vetureita tehtiin vain vähän ja niitä paremminkin on käytetty samassa työssä, kuin Dr13:sta tai Dv12-paria aikaisemmin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #22 : Syyskuu 21, 2014, 23:13:46 »

Kukaan kyseisellä veturisarjalla ajanut kuljettaja ei ole uskaltautunut komentoimaan työ-olosuhteita veturissa - kunhan on ensin päässyt kipuamaan ohjaamoon. Kulku-ominaisuudet, halintalaitteiden sijoittelu, työ-ympäristö, äänieristys, näkyväisyys yms. mitähän vielä... Muutaman kerran olen päässyt hytissä vierailemaan - ei moitittavaa...
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #23 : Syyskuu 21, 2014, 23:28:01 »

Fiksua olisi se, että saataisiin puolet ko. sarjasta pikaisesti ns. romuletkaan (fiksumpi nimitys on kuranttien varaosien ulkovarasto), eli niistä kannibalisoitaisiin osia jäljelle jääneisiin yksilöihin (olisi aina tarvittava osa ns. "hyllyssä"), näin saataisiin "heille" useita lisä(elin)vuosia. 
tallennettu

Skiffari 40
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #24 : Syyskuu 21, 2014, 23:35:21 »

Ainakaan vielä ei ole näkynyt linjanvetoa siitä, minkälaisia koneita oltaisiin hankkimassa. Linjaveturn tarpeen täyttäisi Voithin Maxima: 5000 hv, 400 kN, tai Vosslohin leluveturi G2000 Scandinavia: 4000 hv, 290 kN. Mutta tarvitaanko nimenomaan linjaveturia?

Uskon, että ei. Tarvitaan n kpl 2500 hv:n keskiohjaamollista Voithin tai Vosslohin leluveturia, joiden vetovoima on 250 kN luokkaa: minkä Sr1 tuo johonkin, sen leluveturi vie eteenpäin. Matkustajajunat eivät juuri enää tarvitse dieselveturia.

Sitten tarvitaan Dr35-tyyppisiä hitaita ja halpoja vaihtotyövetureita. Ei ohjaamoa, ei monimutkaisia telejä. Hemmetisti painoa ja radio-ohjaus.

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kaksi Valakkoa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina