Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kaksi Valakkoa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #50 : Syyskuu 22, 2014, 21:16:56 »

Enpä usko. Jämsässä käydään ties miten monen kilometrin (seitsemän?) päässä Kaipolassa, Raumalla käydään satamassa ja Repolassa, jonne on kilometritolkulla matkaa. Päivystysveturi tekee aktiivista työtä ehkä 6-12 tuntia päivässä ja juuri tähän tarvitaan se robotti tai vastaava.

Robotti voidaan tarvita mutta on eri asia, sidotaanko niihin tulevaisuudessa oikea dieselveturi.

Vectronin dieselmoottoreille VR itse antoi erääksi käyttöesimerkiksi satamiin liikennöinnin veturityypin tilauksen yhteydessä, joten kaippa sille sellaistakin käyttöä on suunniteltu.

Sitten jos Suomen radoille joskus saadaan muitakin operaattoreita niin liikennöintikäytännöt luultavasti menevät siihen suuntaan, että yksi henkilö kasaa itse junansa ja ajaa perille sen sijaan, että olisi erillisiä vaihtotyöporukoita.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1299


« Vastaus #51 : Syyskuu 22, 2014, 22:12:20 »

Ajattelin lähinnä Vectorinin last-mile -puolen vaatimatonta tehoa. Kaipolasta Jämsään on 10-12 promillen nousu, jossa 1500 tonnin vetäminen edellyttää yli 200 kN vetovoimaa ja Vectronin teholla nopeus on tällöin noin 8 km/h. Tietysti, jos aikaa on niin mikäs siinä.

Vectron sopii hyvin esim. Tampereelta Parkanon puujunaan; vek ajaa tyhjät perässään Parkanoon, jalkautuu siellä radio-ohjaimen kanssa ja siirtää Vectronilla kuormat pois kuormausraiteelta ja tyhjät tilalle, kiipeää takaisin veturiinsa ja ajaa kuormien kanssa Tampereelle.

Tätä käytäntöä ei ole vielä missään käytössä, joten katsotaan nyt. Mutta tämäkin on siis mahdollista.

tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 872


« Vastaus #52 : Syyskuu 22, 2014, 23:25:32 »

Valitettavasti tuo alkuperäinen huhu lienee totta, 2807 ja 2808 poistunevat vahvuudesta. Suunnitelmissa lienee, että 15 laajennetun huollon läpikäynyttä Dr16-veturia riittänee toistaiseksi VR:lle.

Vectronien käyttö vaihtotöissä riittänee tuohon Kimmon mainitsemaan vaunustojen vaihteluun liikennepaikoilla - tuskin asemien jatkuvaan vaihtotyöhön.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #53 : Syyskuu 23, 2014, 01:23:01 »

Vectron sopii hyvin esim. Tampereelta Parkanon puujunaan; vek ajaa tyhjät perässään Parkanoon, jalkautuu siellä radio-ohjaimen kanssa ja siirtää Vectronilla kuormat pois kuormausraiteelta ja tyhjät tilalle, kiipeää takaisin veturiinsa ja ajaa kuormien kanssa Tampereelle.

Tätä käytäntöä ei ole vielä missään käytössä, joten katsotaan nyt. Mutta tämäkin on siis mahdollista.

Entäs Ruotsissa? Eikös siellä olla edistyksellisiä ja käytetä tätä käytäntöä... :p
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #54 : Syyskuu 23, 2014, 09:22:37 »

Ajattelin lähinnä Vectorinin last-mile -puolen vaatimatonta tehoa. Kaipolasta Jämsään on 10-12 promillen nousu, jossa 1500 tonnin vetäminen edellyttää yli 200 kN vetovoimaa ja Vectronin teholla nopeus on tällöin noin 8 km/h. Tietysti, jos aikaa on niin mikäs siinä.

Laitetaan raja siihen, että niissä vaihtotöissä, jotka nykyään vaativat Dr14:sta tai Dv12-parin, tarvitaan ehkä oikea dieselveturi jatkossakin. Sen sijaan yhden radio-ohjattavan Dv12:sta vaihtotyöt (alle 200 kN vetovoimaa) hoidettanee tulevaisuudessa robotilla, Vectronin apumoottoreilla matkajunien vuorojen välillä tai sitten ei hoideta ollenkaan. Tämä sillä perusteella, että Dv12-veturin kokoisia tai pienempiä oikeita dieselvetureita en usko hankittavan ja tuskin sellaistakaan kehitystä hevin hyväksytään, että vaihtotyöt sitoisivat nykyistä kalliimpia vetureita.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #55 : Syyskuu 23, 2014, 09:26:41 »

Valitettavasti tuo alkuperäinen huhu lienee totta, 2807 ja 2808 poistunevat vahvuudesta. Suunnitelmissa lienee, että 15 laajennetun huollon läpikäynyttä Dr16-veturia riittänee toistaiseksi VR:lle.

Toisaalta tämä lisännee hieman Dv12-vetureiden tarvetta linja-ajossa, joten on mielipidekysymys, pitääkö ratkaisua pelkästään valitettavana.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1299


« Vastaus #56 : Syyskuu 23, 2014, 14:07:43 »

Dv12-veturin kokoisia tai pienempiä oikeita dieselvetureita en usko hankittavan ja tuskin sellaistakaan kehitystä hevin hyväksytään, että vaihtotyöt sitoisivat nykyistä kalliimpia vetureita.

Juuri näin. Samaa mieltä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 821


« Vastaus #57 : Syyskuu 23, 2014, 18:12:55 »

Eräs aikakausi päättyy 2807 ja 2808, osalta jos kupissa on annettu lahjakkaasti valohuoltoa. Ja elinkaari on ehtoo puolessa, niin that sitt.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #58 : Heinäkuu 21, 2015, 22:06:29 »

Nyt 2807 on paloiteltu lähes kokonaan. Vain hytti ja osa alustaa ovat enää jäljellä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1558


« Vastaus #59 : Heinäkuu 22, 2015, 01:17:44 »

Vectron sopii hyvin esim. Tampereelta Parkanon puujunaan; vek ajaa tyhjät perässään Parkanoon, jalkautuu siellä radio-ohjaimen kanssa ja siirtää Vectronilla kuormat pois kuormausraiteelta ja tyhjät tilalle, kiipeää takaisin veturiinsa ja ajaa kuormien kanssa Tampereelle.

Tätä käytäntöä ei ole vielä missään käytössä, joten katsotaan nyt. Mutta tämäkin on siis mahdollista.

Entäs Ruotsissa? Eikös siellä olla edistyksellisiä ja käytetä tätä käytäntöä... :p
Matkustin kesäkuussa 2014 Green Cargon tavarajunassa Borlängestä Rågsvedeniin ja takaisin n. 100 km/suunta. Kuljettaja (muuta henkilökuntaa junassa tai määräasemalla ei ollut) kertoi, että näin on tuolla välillä toimittu jo vuodesta 1991 lähtien.
tallennettu
Samuli Myllylä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #60 : Maaliskuu 10, 2018, 17:03:39 »

Onko 2820:n kohtalosta mitään tietoa?
Siis jos se nyt oli se Turtolassa 23.2 palanut veturi.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1547


« Vastaus #61 : Maaliskuu 12, 2018, 04:02:34 »

Onko 2820:n kohtalosta mitään tietoa?
Siis jos se nyt oli se Turtolassa 23.2 palanut veturi.
2820 vietiin hinauksessa viikko sitten eli 5.3.2018 junassa T5308 Oulusta Joensuuhun josta jatkoyhteys Pieksämäelle. 
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 238


« Vastaus #62 : Maaliskuu 12, 2018, 14:12:49 »

Epäilen, että toinen noista on varattu muistomerkkiveturiksi ja tullaan sijoittamaan Helsingin rautatieaseman edustalle ilmastoituun lasikaappiin. Ennen museointia se peruskunnostetaan ja siihen asennetaan myös uudet vaaleanpunaiset turvaraidat.

Toinen on myyty VTT:lle, se osallistuu Hyvinkään konepajalla käynnissä olevaan metallien puoliintumisaikatutkimukseen ja sijoitetaan samaan letkaan Hr11 perään. Tutkimusraportti suunnitteilla vuodelle 2052 Pyörittää silmiään

Hymyilee leveästi

Joku yksilö kannattaisi ainakin museoida liikennöintikelpoiseksi ja muistutukseksi siitä, että joskus Suomessa vielä osattiin suunnitella ja rakentaa oikeita vetureita. Taisi olla viimeinen veturisarja, jota kaiketi meinattiin myös vientiin asti (näin muistan jostain lukeneeni).
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 179


« Vastaus #63 : Kesäkuu 08, 2018, 23:27:57 »

Soo soo, ei saa säikytellä puolisokeaa Valakkofania Hymyilee leveästi  Olin jo ihmeissäni että mitäs ihmettä näitä kahta konetta ollaan hylkäämässä kunnes tajusin katsoa päivämäärää... huoh.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kaksi Valakkoa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina