Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rataosan Laurila-Tornio-Haaparanta sähköistys on nyt varmistunut!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« : Marraskuu 29, 2021, 10:16:42 »

Rahoituksen varmistumisen johdosta toteutus käynnistyy aikaisintaan vuoden 2022 lopussa. Kustannusarvio 24milj. euroa, joista n.4milj. Ruotsille.

https://yle.fi/uutiset/3-12207912?origin=rss
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2021, 10:36:37 »

Onkohan tämä toimittajan keksintö vai hankkeen edistäjien käyttämä sanamuoto "...mikä avaa junayhteyden maitse Suomesta Ruotsiin." Onneksi 995 ei jämähtänyt sille puolen junayhteyden puuttumisen takia http://vaunut.org/kuva/120311
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2021, 13:36:39 »

Erittäin riskialtis investointi ottaen huomioon suomalaisten edelleen jatkuvan isolationismin ihannoinnin. On syytä muistaa, että STM ja pääministeripuolue haluaisivat edelleen pitää rajan säpissä niin kauan, kun maailmassa on yksikin koronatapaus, ts. ainakin vuoteen 2052 tai jopa 2100 saakka, mutta heidän oli pakko tulla vastaan viime kesänä EU-komission ja elinkeinoelämän painostamina. Suurissa asutuskeskuksissa ja sisämaassa vaikuttavat ovat täysin vieraantuneita siitä todellisuudesta, jossa tämä kaksoiskaupunki on vuosisatoja elänyt.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 869


« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2021, 14:26:56 »

Erittäin riskialtis investointi ottaen huomioon suomalaisten edelleen jatkuvan isolationismin ihannoinnin. On syytä muistaa, että STM ja pääministeripuolue haluaisivat edelleen pitää rajan säpissä niin kauan, kun maailmassa on yksikin koronatapaus, ts. ainakin vuoteen 2052 tai jopa 2100 saakka, mutta heidän oli pakko tulla vastaan viime kesänä EU-komission ja elinkeinoelämän painostamina. Suurissa asutuskeskuksissa ja sisämaassa vaikuttavat ovat täysin vieraantuneita siitä todellisuudesta, jossa tämä kaksoiskaupunki on vuosisatoja elänyt.
Nämä koronat ja turvapaikanhakijoiden aallot nyt ovat ohimeneviä ilmiöitä.

Se että matkustajajunaliikenteen aloittaminen vaatisi niin kamalasti päätöksiä ja rahoitusta ihmettelen.
Vuoteen 1989 asti kun matkuatajaliikenne  vielö kulki olivat junat täynnä ainakin kesäisin. Lopettaminen johtui ymmärtääkseni vain siksi että VR luopui Dm7-kalustosta eikä korvaavaa saatu tilalle. Muualla Suomessa on kyllä voitu ajaa paljon suuremmilla tappioilla kiskobussijunia. Enkä tiedä onko Allegro-liikennekään niin kannattavaa?

Jos olisi sähköt niin  millä tahansa Sm tai IC-junalla voisi ajaa esim Oulusta Haaparantaan.


tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2021, 22:58:57 »

Joo-o, Raumalla ei saada aikaan matkustajaliikennettä joten miten ihmeessä vielä pienemmällä alueella saataisiin.

Tavaraliikennettä kulkee tällä hetkellä muutama vaunu silloin ja tällöin. Ja tälläiseen paikkaan pitää saada sähköistys. Aivan käsittämätöntä.

Ja sitten Niiralan-Uimaharjun/Ruokosuon huomattavan paljon isoliikenteisemmät yhteydet jäävät edelleen ilman sähköjä. Samoin Kolarin rata missä on myös huomattavasti enemmän liikennettä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2021, 08:20:53 »


Sähköistys on jo Eduskunnan hyväksymä,  junaliikenteestä ei ole hajuakaan kun VR:ää se ei kiinnosta.
tallennettu
Santeri Hiitola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2021, 10:33:58 »

Ainakin autoliikennettä Oulun ja Haaparannan välillä on todella paljon. Haaparannan Ikea toimii käytännössä myös koko Pohjois-Suomen Ikeana ja siihen päälle nuuskanhakijat ja systembolaget. Sinänsä ikävää että Haaparannan asema on vähän syrjässä näistä (~1,5km) mutta jos tuonne juna joskus kulkee, voisi luulla että bussilinja vie asemalta Ikeaan. Tosin jos bussikuljetus järjestettäisiin, olisi samantekevää jätetäänkö matkustajat Tornioon vai Haaparantaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 869


« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2021, 10:43:08 »

Joo-o, Raumalla ei saada aikaan matkustajaliikennettä joten miten ihmeessä vielä pienemmällä alueella saataisiin.

Tavaraliikennettä kulkee tällä hetkellä muutama vaunu silloin ja tällöin. Ja tälläiseen paikkaan pitää saada sähköistys. Aivan käsittämätöntä.

Ja sitten Niiralan-Uimaharjun/Ruokosuon huomattavan paljon isoliikenteisemmät yhteydet jäävät edelleen ilman sähköjä. Samoin Kolarin rata missä on myös huomattavasti enemmän liikennettä.

Itse olen samaa mielstä että on aikamoinen skandaali että Suomen kahteen kulttuurihistoriallisesti merkittävimpään puukaupunkiin Raumalle ja Porvooseen ei kulje matkustajajunia säännöllisesti.
On totta että molemmmista pääsee bussilla nopeammin Helsinkiin kuin mitä junalla pääsisi mutta kuka haluaa istua yli 3 tuntia bussissa? Jos edes menisi pari junaa päivässä niin se olisi parempi kuin ei yhtään.

Jos halutaan sähköistys Kolariin pitää ensin vetää sähköt Tornioon. Kuvittelisin että se on seuraavana listalla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2021, 11:59:42 »

Ainakin autoliikennettä Oulun ja Haaparannan välillä on todella paljon. Haaparannan Ikea toimii käytännössä myös koko Pohjois-Suomen Ikeana ja siihen päälle nuuskanhakijat ja systembolaget. Sinänsä ikävää että Haaparannan asema on vähän syrjässä näistä (~1,5km) mutta jos tuonne juna joskus kulkee, voisi luulla että bussilinja vie asemalta Ikeaan. Tosin jos bussikuljetus järjestettäisiin, olisi samantekevää jätetäänkö matkustajat Tornioon vai Haaparantaan.

Kyllä siellä on jo nyt Ringlinjen, joka palvelee liikkumista Haaparannan asemalta.
tallennettu
Jani Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2022, 13:55:06 »

Kauppalehti kirjoittaa myös tänään tilaajille suunnatussa jutussaan tästä hankkeesta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-ja-ruotsin-valista-rautatieliikennetta-heratellaan-meriliikenteen-hairiotilanteissa-ratayhteys-ruotsin-kautta-voi-osin-korvata-meriliikennetta/eb8fa414-16c5-44e3-8743-4a3278733a86

Erityisesti painoitetaan maareittiä huoltovarmuuden kannalta juuri esimerkiksi sattuneen kaasuputkivuodon johdosta.

Henkilöliikenteen aloittamiseen ei vielä osata ottaa kantaa, mutta ainakin VR:n viestintäjohtajan mukaan se olisi "perusteltua arvioida uudelleen".
tallennettu
Sami Koistinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2023, 16:22:55 »

Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosan sähköistämishankkeen rakennustyöt käynnistyneet.

https://www.radiopooki.fi/uutiset/lappi/a-223392

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/e0d65fa7-eab4-4afa-b8a6-19bd6e509ed1?ref=ampparit:31b4
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2023, 16:42:14 kirjoittanut Sami Koistinen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rataosan Laurila-Tornio-Haaparanta sähköistys on nyt varmistunut!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina