Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #25 : Joulukuu 03, 2017, 19:34:38 »

Berliini-Wien ja Berliini-Budapest tosiaan katoavat nyt joulukuussa, samoin kuin monet varsinkin Tshekistä lähtevät tai sinne saapuvat yöjunat. Itäliikenteessä yhteys Wienistä Pietariin ja Moskovaan katoaa myös. Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.

Hannover-Wien -välille ei tule uutta yöjunaa. Tätä yhteysväliä palvelee edelleen, kuten jo vuosikymmenet ennenkin, Hampuri-Wien-yöjuna, joka molempiin suuntiin pysähtyy Hannoverissa. Aikatauluhaut Berliini-Wien-välillä alkavat nyt tietysti näyttää tätä yöjunaa, kun Berliinistä ei enää ole sujuvampaa, omaa yöjunaa Wieniin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 603


« Vastaus #26 : Joulukuu 03, 2017, 22:25:50 »

Jos haluaa vain matkustaa Saksan halki etelämmäksi ilman turhia pysähdyksiä, Hampuri-Wien-juna onkin kätevämpi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1615


« Vastaus #27 : Joulukuu 04, 2017, 00:20:36 »

Aiheeseen liittyen 25 vuotta sitten oli hanke nimeltä Nightstar. Se olisi tuonut Eurooppaan viisi uutta yöjunareittiä:

Lontoo - Cologne
Lontoo - Frankfurt
Plymouth - Brysseli
Swansea - Pariisi
Glasgow - Pariisi/Brysseli

Liikennettä varten ehdittiin tehdä veturit ja aloittaa 139 vaunun valmistus, mutta yhtään junaa ei koskaan ajettu, koska joku oli laskenut homman kannattamattomaksi. Valmiit ja keskeneräiset vaunut myytiin sittemmin Kanadaan.
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 60


« Vastaus #28 : Joulukuu 04, 2017, 00:38:20 »

Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.

Näyttäisi muuten suorat Kiova-Praha/Bratislava makuuvaunut poistuvan liikenteestä ja tilalle tulevan Kiova-Košice yhteys.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2017, 06:47:33 »

Näyttäisi muuten suorat Kiova-Praha/Bratislava makuuvaunut poistuvan liikenteestä ja tilalle tulevan Kiova-Košice yhteys.
Mahtaako tässä sitten syynä olla se, että Slovakian Košiceen ulottuu leveämpi rata eli telin-/vaununvaihtoja ei enää tarvittaisi?
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/slovakia/slovakia.gif
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2017, 11:10:45 »

Muutama huomio:

Ensinnä, leveä rata ulottuu Kosicen ympäristöön, mutta ei Kosicen päärautatieasemalle. Eli telit on vaihdettava myös Kosicen - Kiovan vaunuissa. Tässä kyse on minun nähdäkseni Prahan junan reitin katkaisusta, eli vaunut poistuvat junaparista EN 442/443 jossa ne tähän saakka ovat kulkeneet Kosicen ja Prahan välin.

Toiseksi, uskon että Praha-yhteyden lakkautus on ainakin osaksi seurausta uudesta Wienin yhteydestä. Praha ei kylläkään ole Wien, mutta päiväjunia kaupunkien välillä on paljon, ja Bratislavan pysähdys aiemmalla yhteydellä lienee käytännössä palvellut pitkälti myös Wieniä.

Juhanin viestiin totean vielä, että tuon Nightstar-hankkeen voi jälkiviisaasti todeta antaneen käytännössä kuoliniskun merkittävälle yöjunaliikenteelle Euroopan länsiosissa, ellei Britannian sisäisiä yöjunia lasketa. Alankomaista etelään kulkee joitakin yöjunia sesonkiluontoisesti Alppien suuntaan (puuttuvat Rosénin kartasta, johon täällä aiemmin viitattiin), säännöllistä yhteyttä ei kuitenkaan ole. Belgiassa yöjunia ei ole lainkaan ja Ranskaan kulkee vain muutama makuuvaunuin varustettu yöjuna muualta, Ranskan viimeisissä sisäisissä yöjunissa kun on uudella aikataulukaudella vain istuma- ja lepovaunuja. Nightstar-kalusto toisaalta kenties on pelastanut Montrealin - Halifaxin yöjunan Kanadassa, joka aina toisinaan on ollut lakkautusuhan alla.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 603


« Vastaus #31 : Elokuu 03, 2018, 16:50:42 »

Lentoliput ovat niin halpoja nykyään, että yhä suurempi osa matkailijoista lentää pidemmän välin ja nukkuu hotellissa. Kuitenkin yöjunat ovat varsin mukavia. Zürich-Budapest-matka kesti 12 tuntia, ja se aika sujui mukavasti unkarilaisessa vaunussa. Vaunu oli melko vanha ja kulunutkin, mutta hiljainen. Junassa oli eri yhtiöiden vaunuja, ilmeisesti osa vaunuista jäi Itävaltaan, ehkä jotkut vaunut vaihtoivat suuntaa ja veturia ja menivät Saksaan tai Tsekkiin.

Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1615


« Vastaus #32 : Elokuu 03, 2018, 20:00:16 »

Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.

Ison-Britannian yöjunissa (40+ vuotta vanhat Mk2- ja Mk3-vaunut) on niin, että oven saa lukkoon vain sisäpuolelta ja täytyy pyytää vaununhoitajaa avaamaan. Ja kyllä, siellä on yhä vaununhoitajia, jotka illalla ottavat matkustajat vastaan ja aamulla tuovat aamiaisen hyttiin. Vaihtoehtoisesti aamiaisen voi myös nauttia lounge-vaunussa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 603


« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2018, 16:43:13 »

Entä jos ostaa vain makuupaikan? Pitää luottaa siihen, ettei kukaan tuntemattomista samassa hytissä yöpyjistä nappaa jossain vaiheessa lompakkoa tai reppua itselleen?
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2018, 19:23:18 »

Tähän väliin totean, että vanhat makuuvaunut poistetaan tänä ja ensi vuonna kaikista Lontoon ja Skotlannin välisistä yöjunista, tilalle tulee kokonaan uudet Espanjassa rakennetut Mark 5 -makuuvaunut. Vesan kysymys (johon en osaa vastata) on toki silti tulevaisuudessakin relevantti Lontoon Paddingtonin ja Cornwallin välistä makuujunaa koskien, siellä Mark 3 -vaunujen käytön on tarkoitus jatkua pitkälle 2020-luvun puolelle saakka.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #35 : Elokuu 18, 2018, 10:16:20 »

ÖBB:lle uusia makuuvaunuja
https://wien.orf.at/m/news/stories/2930694/
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #36 : Elokuu 18, 2018, 23:30:56 »

Merkittävä investointi. Viittaa vahvasti siihen, että ÖBB on vakavissaan makuujunien tulevaisuuden suhteen. Joulukuussa 2018 on tarkoitus avata ÖBB:n komennossa uudet makuujunayhteydet Berliinistä Wieniin ja Budapestiin. Aiempi Tshekin, Slovakian ja Unkarin rautateiden yhteistyönä operoitu juna lakkautettiin joulukuussa 2017.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina