Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Kahtiajako  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« : Marraskuu 15, 2014, 03:57:31 »

Mitäs jos sivut jaettaisiin kahtia, Aineisto 1900-luvulla ja aiemmin ja toisaalta 2000-luvulla.

Alkaa vähitellen häiritä, kun kaikki tutut häviää jo ennen mun kupsahtamista. Jos se on raha-asia, niin kai siitä voi puhua. Jos se on resurssiasia, niin kai siitä voi puhua. Jos se on joku muu asia, niin kai siitäkin voi puhua?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2014, 15:17:22 »

Hei Eljas!
En ihan tarkkaan ymmärtänyt tarkoitustasi, mutta mielestäni ns. museolaitteet olisi hyvä
erottaa nykypäivän kalustosta. Samoin meitä yli kuusikymppisiä kiinnostavat eri asiat kuin koulupoikia. Hienoa sinänsä että nuoret ovat kiinnostuneita, mutta kohteet eivät  ole aina samat kuin meillä kalkkisilla.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2014, 16:51:21 »

Mikähän tosiaan olisi kahtiajakamisen todellinen syy, tarve ja perusta?

Jäsenistön ikäjakauma tuskin antaa mitään järkevää jakolinjaa, sillä meitä on niin eri-ikäisiä, ja jokainen haluaisi jaon oman ikänsä perusteella.

Itse kuulun eläkeläisukkokaartiin, mutta se ei suoraan rajaa kiinostuksen kohteitani. Ja niitähän ovat autonomian ajan kalusto ja kalusto ehkä 1960-luvulle saakka.

Varsinaisen kahtiajaon sijasta voitaisiin kai pohtia tunnisteiden täsmentämistä. Yksi hyvä lisätunniste voisi olla juuri Markun ehdottama museo-kalusto -tunniste. Itsekin haluaisin nimittäin pystyä erottamaan aidot alkuperäiset kalut enstistetyistä.

Eri aikakausien kuvien haku onnistuu mielestäni nykyisellään kohtuuhyvin käyttämällä haussa aikarajoittimia.

Mutta siis: ihan ensimmäiseksi tulisi täsmentää, ymmärtää ja hyväksyä tarve.


tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2014, 17:25:38 »

Minä näen asian niin, että vanhoista ajoista keskustelu jää kokonaan uusista asioista keskustelun jalkoihin. Itseäni 2000-luvun tapahtumat kiinnostavat hyvin rajallisesti ja kunhan pääsen eläkkeelle, niin entistä vähemmän kun ei tarvitse seurata mitä rautateillä tapahtuu.

Vastaavasti ymmärrän hyvin, että monia ei kiinnosta asiat, jotka ovat sattuneet kauan ennen omaa syntymää.

Rautatieaseman foorumi saattaisi ajaa vanhojen muistelun, mutta en enää halua osallistua keskustelufooromille, jonka viestien lukemiseksi täytyy olla sisäänkirjautunut. Kommentointia varten kirjautumisen ymmärrän hyvin, mutta en lukemisen estoa.

Onko meitä montakaan, jota kiinnostaa 50-70-luvun asiat? Kymmenkunta ilmoittautui kun kysyin asiaa ja lisäksi saman verran sellaisia, jotka eivät välitä olla vaunut.orgissa syystä tai toisesta. Tämä tekisi parikymmentä osallistujaa ja varmaan saman verran sellaisia, jotka eivät ilmoittautuneet.  Ei siis kauhean suuresta kysynnästä ole kyse.

Mutta toistan edelleen, että suurin syy ehdotukselle on se, että vanhat asiat katoavat uuden aineiston massaan niin nopeasti, että niitä on turhauttavaa etsiä selaamalla sivutolkulla taaksepäin. Täällä keskustelupuolella hakutoiminta ei taida toimia ollenkaan, vai onko minulla joku osaamisongelma siinä.
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #4 : Marraskuu 15, 2014, 17:50:02 »


Onko meitä montakaan, jota kiinnostaa 50-70-luvun asiat? Kymmenkunta ilmoittautui kun kysyin asiaa ja lisäksi saman verran sellaisia, jotka eivät välitä olla vaunut.orgissa syystä tai toisesta. Tämä tekisi parikymmentä osallistujaa ja varmaan saman verran sellaisia, jotka eivät ilmoittautuneet.  Ei siis kauhean suuresta kysynnästä ole kyse.


Itse nyt ainakin olen, kuten varmaankin moni muukin, kiinnostunut myöskin vanhan ajan rautatieliikenteestä. Sehän on jopa mielenkiintoisempaa kuin nykypäivän liikenne. En ole elänyt päivääkään edes 1900-lukua, mutta silti olen kiinnostunut kyseisestä aikakaudesta.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2014, 18:29:49 »

Hmmm... Olisikohan timeline tähän järkevä? Yksinkertaistettuna siis kutakuinkin tällainen:
http://www.ualbertacentennial.ca/images/layout/timeline.jpg

Tuosta voisi sitten klikkailla kiinnostavan vuosikymmenen ja avautuva sivu näyttäisi sitten valitulla vuosikymmenellä otettuja kuvia tai tarinoita kyseisestä decadesta. Tällaistako Eljas funtsi? Jos näin oli, mielestäni ajatuksessa on järkeä; nykyisellään vorg on, jos kauniisti sanon, sotku.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2014, 18:41:19 »

Minuakin kiinnostaa kaikki ennen 1980 lukua tapahtunut liikennöinti ja eniten sotienaikaan 1939-1945 tapahtunut liikenne ja miten liikenne saatiin hoidettua. Itsekkin kuulun tähän porukkaan joita kiinnostaa rautateiden historia, kun mitään uutta ei tapahdu ennen kuin uudet diesel- ja sähköveturit saadaan käyttöön.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2014, 19:15:10 »

Rautatiehistroria kiinnostaa minuakin eniten — autonomian ajalta jonnekin 1960-luvun alkuun.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2014, 19:38:11 »

Jako nyky- ja historia-vorgeihin ei toimisi: se, mikä on nykyhetkeä nyt, on kohta historiaa. Miten silloin ratkaistaisiin, kummalle puolelle mikäkin keskustelu kuuluu?

Sitä paitsi, yksi tämän sivuston erinomaisia puolia on se, että täällä eri-ikäiset ihmiset keskustelevat erilaisista kiinnostuksenkohteistaan, oppivat samalla toisiltaan uusia asioita ja tekevät uusia löytöjä. Kovin monia sellaisia harrastuspiirejä ei liene olemassa, jossa liikkuisi niin monenikäistä väkeä kuin rautatieharrastuksessa. Jakautumista keinotekoisiin lokeroihin ei missään nimessä pidä edistää.

terv. nimimerkki Kiskoliikennettä 1800 - 2050
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2014, 19:44:41 »

Tällainen tuli mieleen...  Näyttää kieltä


* Jaettu vorg 2014.jpg (248.33 kilotavua, 1004x1120 - tarkasteltu 332 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2014, 20:11:23 »

Minä näen asian niin, että vanhoista ajoista keskustelu jää kokonaan uusista asioista keskustelun jalkoihin.

Ymmärrän nt Eljaksen idean. Ja täytyy kyllä myöntää, että olen itse harmitellut samantyyppistä asiaa: Valtaosa esim. kuvien kommenteista on sellaisia, jotka minun näkökulmastani ovat vain asiatietoa sumentavaa hälyä. Ja lopusta sitten taas suuri osa sellaista, joka ei juuri minua kiinnosta.

Mutta samantien hahmottuu, mikä potentiaalinen ongelma tähän kahtiajakoajatukseen liittyy: Vaikka se osittain korjaisi kohdistusongelmaa, se ei kuitenkaan korjaisi 'määrä korvaa laadun' -ongelmaa. Ja miksi juuri aikakausijako olisi se ainoa oikea jako, jolla Suurta Sekavaa Massaa suitsittaisiin? Ymmärrettäviä jakolinjoja lie olemassa lukuisia muitakin.

Mutta Mikon esittämä timeline -idea ei liene hölmöimmästä päästä. Nimenomaan tätä Eljaksen pulmaa korjaamaan.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2014, 21:40:26 »

Mutta Mikon esittämä timeline -idea ei liene hölmöimmästä päästä. Nimenomaan tätä Eljaksen pulmaa korjaamaan.

Timeline on hyvä idea.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2014, 17:35:23 »

Mutta Mikon esittämä timeline -idea ei liene hölmöimmästä päästä. Nimenomaan tätä Eljaksen pulmaa korjaamaan.

Timeline on hyvä idea.

Keksin idiksen itse asiassa pörssiyhtiöiden osakemonitoreista. Tässä muutaman listatun lafkan timeline-sovellus osakkeen hinnankehityksen tarkkailemiseksi. Vastaavaa voisi mielestäni hyvinkin soveltaa vorgiin:

http://corporate.elisa.fi/elisa-oyj/sijoittajille/taloustiedot/
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,107,392,6839,7137
http://www.wartsila.fi/fi/sijoittajat/osake/osaketiedot/osakemonitori
http://www.kone.com/fi/sijoittajat/osaketyokalut/osakemonitori/

Oma ajatukseni on siis se, että käyttäjä rajaisi vorgissa timelinesta ensin alkuvuoden ja lopuksi päätösvuoden, jonka jälkeen vorg listaisi kuvat, kommentit ja keskustelut valitulta aikaväliltä. Pyhässä Martinlaaksossa ei opetettu koodausta, joten sen suhteen en osaa auttaa, mutta voisin kuvitella, ettei kyseessä kuitenkaan ole rakettitiede.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #13 : Marraskuu 18, 2014, 14:04:02 »

Aikoinaan Rautatiemuseon foorumi (siis nykyinen Rautatieaseman foorumit) eli " Johtava" olisi ollut kaikkein loogisin historiallisten asioiden käsittelylle. Mutta käytännössä nämä keskustelut käydään kuitenkin täällä Vaunut.orgion keskustelufoorumeilla. Siksi tuo jako kahtia Eli historiallinen ja nykyinen olisi perusteltua, helpottaisi kyllä teemojen (niin kalustoa kuin ratojakin) koskevien keskustelujen seuraamista. Mutta miten tuo jako toimisi. Nykyhetki kun on hetkessä historiaa. Mutta joptain toivoisin ongelmalle tehtävän.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #14 : Joulukuu 12, 2014, 20:32:44 »

Minä näen asian niin, että vanhoista ajoista keskustelu jää kokonaan uusista asioista keskustelun jalkoihin. Itseäni 2000-luvun tapahtumat kiinnostavat hyvin rajallisesti ja kunhan pääsen eläkkeelle, niin entistä vähemmän kun ei tarvitse seurata mitä rautateillä tapahtuu.

Onko meitä montakaan, jota kiinnostaa 50-70-luvun asiat? Kymmenkunta ilmoittautui kun kysyin asiaa ja lisäksi saman verran sellaisia, jotka eivät välitä olla vaunut.orgissa syystä tai toisesta. Tämä tekisi parikymmentä osallistujaa ja varmaan saman verran sellaisia, jotka eivät ilmoittautuneet.  Ei siis kauhean suuresta kysynnästä ole kyse.

Mutta toistan edelleen, että suurin syy ehdotukselle on se, että vanhat asiat katoavat uuden aineiston massaan niin nopeasti, että niitä on turhauttavaa etsiä selaamalla sivutolkulla taaksepäin. Täällä keskustelupuolella hakutoiminta ei taida toimia ollenkaan, vai onko minulla joku osaamisongelma siinä.

Näin se on, kahtiajako olisi hyvä ajatus, siis erottaa nykypäivän asiat vanhasta historiasta. Vanha aika on mennyttä aikaa, jota ei voi saada takaisin. Rajanveto voi tietysti olla hankalaa ja mikä sitten olisi riidaton raja, ettei menisi väärälle puolelle? Aikarajat tai kuvat  siirtyvät ajassa taaksepäin, kun aikaa kuluu. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kehittää ajatusta. Kuva museojunasta olisi kai tätä päivää eikä vanhaa historiaa? Yksi ongelma mielestäni on valtavaa kuvamäärää. Jos ei ole aamulla ja illalla vorgissa vahtimassa, jää  iso kasa kuvia näkemättä eikä niitä myöhemminkään löydä tai viitsi etsiä. Arvokas kuva on sellainen, jota katsellaan vielä sadan vuoden päästä. Kuka sen voi tietää nykyajan kuvista? Paitsi jos samanlaisia kuvia on paljon, syntyy kuvainflaatio. Sata vuotta sitten otettu kuva on aikanaan saattanut olla sekin vain tusinakuva, mutta arvo syntyy myöhemmin. Postimerkki on sitä arvokkaampi, mitä pienempi sen painos on ollut.
     
tallennettu
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #15 : Joulukuu 16, 2014, 00:50:04 »

Itse nyt ainakin olen, kuten varmaankin moni muukin, kiinnostunut myöskin vanhan ajan rautatieliikenteestä. Sehän on jopa mielenkiintoisempaa kuin nykypäivän liikenne. En ole elänyt päivääkään edes 1900-lukua, mutta silti olen kiinnostunut kyseisestä aikakaudesta.
Itsekin olen kiinnostunut juuri 1900-luvun rautatieliikenteestä, sillä on todella mielenkiintoista nähdä esimerkiksi kuvia sähöttömästä Helsingistä tai ajalta, jolloin Parkanon rata oli vain haave... Itse olen elänyt 1990-lukua 3 vuotta ja siksi esimerkiksi kiinnostaa äitini ja sitä vanhempi aikakausi todella paljon!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Kahtiajako  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina