Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio tukemassa Soklin rataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 25, 2014, 13:19:07 »


http://yle.fi/uutiset/valtio_tukemassa_soklin_rataa__ehdoista_ja_rahamaarasta_alkaa_neuvottelu/7650025
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2014, 03:49:09 »

Soklin ratapäätös vaikuttanee ensimmäisenä Isokylän liikennepaikkaan. Päätöksissä taitaa olla hieman kiiruskin jos Isokylän muutokset halutaan toteuttaa puuterminaalin radan perusparannuksen ja sähköistyksen yhteydessä. Joka tapauksessa se tulee minimissäänkin olemaan jonkinlainen risteysvaihde ilman Sokliakin. Voisi kuitenkin kuvitella että malmiliikenteen vuoksi muodostuisi ainakin optionaalista tarvetta yhdelle pitkälle 925m kohtaus/seisontaraiteelle juuri ennen Kemijärveä. Varsinkaan jos rataa ei sähköistetä Isokylästä eteenpäin.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2014, 19:25:10 »

Soklista olisi tarkoitus liikennöidä johonkin Perämeren satamaan. Onkohan se tiedossa, mitä satamaa kuljetukset käyttäisivät? Raahen pohjoispuolella ei ole sähköistettyä rataa, joten jos kuljetukset kulkevat Ajoksen tai Röytän kautta eikä Isokylä - Sokli -osuutta sähköistetä, lyhyehköllä matkalla jouduttaisiin veturinvaihtoon kahdesti ellei ajeta koko matkaa dieselillä hyödyntämättä tuoretta Kemijärven radan sähköistystä. Tosin veikkaisin Soklin radalle sähköjä. Samoin kannattaisi ehkä sähköistää joko Ajoksen tai Röytän satamarata. Molemmat ovat lyhyitä pätkiä, sillä Tornioon on suunniteltu sähköistystä muutenkin vuoteen 2017 mennessä. Röytän sataman käyttö kuitenkin vaatisi lisäksi kolmioraiteen Laurilaan.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2014, 19:38:10 »

Oulussa Oritkarin raide yhdistetynkuljetustenterminaalille saakka, mutta. Ajos ja Laurilasta Kolariin ja Torniosta Röyttään pitäisi sähköistää määrärahojen salliessa ja Laurilaan saataisiin kolmioraide joka nopeuttaa junien kulkua Röyttään jos se on yksi, vaihtoehtoisista satamista.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2014, 23:14:20 »

Nyt ilmoitti Yara että 85 miljoonaa Euroa puuttuu valtion panoksesta infraa jotta investointi kannattava..Onkohan käynyt toimittajalla "lukihäiriö".. Malmivarannon arvoksi monet tahot arvioineet 30 miljardia. ei oikein suuruusluokat kohtaa. Silleen toivois Itä-Lapin työllisyyden kannalta että hanke toteutuisi..
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2015, 10:18:39 »

Taannoin uutisoitiin, että radan rakentaminen Sokliin on osoittautunut kannattamattomaksi. Jos kaivos päätetään avata, sen rikasteet kuljetetaan 90 tonnin rekoilla rautatien varteen Kemijärvelle.

http://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/soklin-rikasteet-rekalla-kemijarvelle-valtio-vastaa-teiden-parantamisesta/4753264#Scen_1

http://yle.fi/uutiset/yara_ei_enaa_haikaile_sokli-radanperaan/7779428?ref=leiki-uu
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2015, 11:51:09 »

Taannoin uutisoitiin, että radan rakentaminen Sokliin on osoittautunut kannattamattomaksi. Jos kaivos päätetään avata, sen rikasteet kuljetetaan 90 tonnin rekoilla rautatien varteen Kemijärvelle.

Tuo vaikuttaa hyvältä, koska parannettava tie palvelisi kaikkia muitakin siellä kulkevia.

Tokihan rautatiekin "palvelisi", mutta yksi henkilöjunapari päivässä ei todellisuudessa palvelisi juuri ketään. Mitään tiheää henkilöliikennettä tuonne perukoille ei nimittäin tulisi sitten niin millään.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2015, 13:19:50 »

Taannoin uutisoitiin, että radan rakentaminen Sokliin on osoittautunut kannattamattomaksi. Jos kaivos päätetään avata, sen rikasteet kuljetetaan 90 tonnin rekoilla rautatien varteen Kemijärvelle.

Tuo vaikuttaa hyvältä, koska parannettava tie palvelisi kaikkia muitakin siellä kulkevia.

Tokihan rautatiekin "palvelisi", mutta yksi henkilöjunapari päivässä ei todellisuudessa palvelisi juuri ketään. Mitään tiheää henkilöliikennettä tuonne perukoille ei nimittäin tulisi sitten niin millään.
Niin jokatapuksessa tiestö on perusparannettava. Soratie vie tällä hetkellä Sokliin. Jo rakennusaikainen liikenne vaatii isot parannukse. Ja ton tieyhteyden parantaminen ollut suunnitelmissa yli 30 vuotta jotenka nyt tarkkaanottaen päätettiin jättää raideyhteys rakentamatta, tiestö vaatii jokatapauksessa remontin.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2015, 13:34:21 »

Ruotsissa saivat todella hyviä kokemuksia näistä isoista autoista. Vai miten se nyt oli?  Huh

Onko missään kerrottu minkälaisia autoja tuonne tulisi käyttöön? Ruotsista saisi edullisesti Northlandin vanhat autot.  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2015, 21:07:12 »

Ruotsissa saivat todella hyviä kokemuksia näistä isoista autoista. Vai miten se nyt oli?  Huh

Onko missään kerrottu minkälaisia autoja tuonne tulisi käyttöön? Ruotsista saisi edullisesti Northlandin vanhat autot.  Virnistää

Mitäs siellä kävi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2429


« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2015, 00:10:27 »

Ruotsissa saivat todella hyviä kokemuksia näistä isoista autoista. Vai miten se nyt oli?  Huh

Onko missään kerrottu minkälaisia autoja tuonne tulisi käyttöön? Ruotsista saisi edullisesti Northlandin vanhat autot.  Virnistää

Mitäs siellä kävi?
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7623.0.html 

Toivottavasti ei tule kahdesti. Kun yritin lähettää 1. kerran, niin tuli viesti: Edellisestä viestistäsi on alle 28 sek, odota hetki. Edellisestä viestistäni oli kyllä oikeasti monta tuntia, jotten ymmärrä mistä nyt on kyse.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2015, 00:29:01 »

Toivottavasti ei tule kahdesti. Kun yritin lähettää 1. kerran, niin tuli viesti: Edellisestä viestistäsi on alle 28 sek, odota hetki. Edellisestä viestistäni oli kyllä oikeasti monta tuntia, jotten ymmärrä mistä nyt on kyse.

Tämän foorumin taustalla toimiva ohjelmisto laskee myös sisäänkirjautumisen viestiksi, vaikkei se olekaan viesti. Harhaanjohtavaa kyllä. Täytyy siis malttaa odottaa ja vetää hetki henkeä ennen lähettämistä. Vähän tyhmää, mutta niin tämä nyt toimii.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2015, 07:09:42 »

Ruotsissa saivat todella hyviä kokemuksia näistä isoista autoista. Vai miten se nyt oli?  Huh

Onko missään kerrottu minkälaisia autoja tuonne tulisi käyttöön? Ruotsista saisi edullisesti Northlandin vanhat autot.  Virnistää

Mitäs siellä kävi?

Konkurssi ja sen jäljiltä 400 kappaletta Scania R730 malminkuljetusautoja vaille työtä. 10 akselia ja 90 tonnia kokonaismassaa eli todennäköisesti jotain sellaista, jota Soklissakin tultaisiin näkemään.

http://se.scania.com/media/pressreleases/n12035sv.aspx
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2015, 09:28:38 »

Toivottavasti Yara selvittää autokuljetuksiin liittyvät ympäristöasiat ettei käy niinkuin yllämainitussa Kaunisvaarassa http://yle.fi/uutiset/northlandin_kuljetuksista_tutkintapyynto_poliisille/7796666
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2015, 13:44:28 »

Toivottavasti Yara selvittää autokuljetuksiin liittyvät ympäristöasiat ettei käy niinkuin yllämainitussa Kaunisvaarassa http://yle.fi/uutiset/northlandin_kuljetuksista_tutkintapyynto_poliisille/7796666

Eiköhän asiasta pidetä huolta. http://yle.fi/uutiset/kemin-sompion_paliskunta_soklin_ymparistovaikutukset_arvioitava_uudelleen/7782186
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio tukemassa Soklin rataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina