Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Invertteri- Sr1?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Mertanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #25 : Joulukuu 20, 2014, 13:27:44 »

Olikos Sr1:ssä sarjaankytketyt "tasa"virtakoneet, jotka kytketään sähköjarrutuksen ajaksi erillismagnetoiduiksi?

Siinä on keskenään rinnankytketyt sarjamagnetoidut ajomoottorit, jotka sähköjarrutuksessa kytketään kaikki sarjaan ja joilla on tuolloin erillinen vain sähköjarrutuksessa käytettävä magnetointitasasuuntaaja.

(Tästä seuraa "erikoisia" lopputulemia, kuten se, että yhden ajomoottorin voi erottaa pois käytöstä, mutta tällöin sähköjarru ei toimi lainkaan.)

Katos, tulipas huolimattomasti kirjoitettua, sarjamagnetoituja (tai "sarjakytkettyjä") tarkoitin. "Sarjaankytketty" on vähän huono nimitys tosiaan.

Tuo moottoreiden sarjaankytkentä sähköjarrutuksessa onkin ihan järkevänkuuloinen ratkaisu, kun sillä saadaan jarrumomentti tasaiseksi akselien kesken. Haittapuolena siinä on toki tuo yhden moottorin erotuksesta aiheutuva toimimattomuus.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #26 : Joulukuu 20, 2014, 14:38:50 »

Tässä välissä kysynkin, että minkälainen merkitys sähköjarrun käytöllä on Sr1:n tapauksessa mm. jarruanturoiden kulumisen kannalta?
Kuten Topi sanoi niin harva taitaa säännöllisesti käyttää Sr1:ssä paineilmajarrua vaikka ei käyttäisi sähköjarrua. Vaikea sanoa moniko sitten ei käytä sähköjarrua, itse kyllä käytän sitä. Joissain vetureissa sähköjarru tosin saa veturin "hyppimään" mikä rajoittaa sähköjarrun tehon käytännössä aika olemattomaksi.

Tarvitseeko Sr2:sen kanssa niin kontrolloida tuota välystä kun niissä alkaa kuitenkin olemaan tuo unilinkit(?) eikä tarvita ystävyysidettä välissä.

Unilinkillä kytketty väli ei ole tiukka. Vaikka sen linkin kiristäisi niin tiukalle kuin ruuvia riittää niin tiukalle sitä ei saa, lisäksi kytkijät jättävät siihen ruuviin aina löysää kierroksen tai pari joten välystä on usein vähintäänkin riittävästi.

Sr2:lla tuon välyksen kanssa ajaminen on kuitenkin kohtuullisen nättiä, veturi korvaa vauhdin loppuessa sähköjarrutuksen automaattisesti paineilmajarrutuksella ja jos väli silti ryskää pysähdyttäessä niin Sr2:lla on helppo pitää väli tiukkana suoratoimijarrulla.

Edojunissa se löysä väli on ongelma, koska siihen veturin touhuun ei ole mitään tuntumaa eikä edon hallintalaitteet muutenkaan salli niin tarkkaa hallintaa että ryskeeltä voisi täysin välttyä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #27 : Joulukuu 20, 2014, 17:26:18 »

Tähän väliin mielestäni kiintoisa muistutus siitä, että irrotuspoljin lienee käytössä vain suomalaisissa vetureissa.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #28 : Joulukuu 20, 2014, 18:07:15 »

Tähän väliin mielestäni kiintoisa muistutus siitä, että irrotuspoljin lienee käytössä vain suomalaisissa vetureissa.

Kas, tätä(kään)pä en tiennyt. Onko heittää valistunutta arviota siitä, miksi muualla maailmassa ei ole ymmärretty näinkin loistavan keksinnön päälle?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #29 : Joulukuu 20, 2014, 18:45:28 »

En tiedä, ja kääntäen, en tiedä myöskään, miksi se on otettu Suomessa käyttöön. Etuja ovat tietysti mahdollisuus valvoa veturin jarrutusta tarkemmin eli silloin, kun polkimella vain kevennetään jarrutusta eikä poljeta kokonaan irti ja tästä hyvästä lovien estäminen sekä jarrulossien vaihtotarpeen vähentyminen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2014, 18:50:47 »

Tämä kuuluu näihin mainioihin suomalaisiin keksintöihin yhdessä paineilmalla avattavien tulipesän suuluukkujen kanssa, jota kaiketi sitäkään ei ulkomailta löydy. Merkittäviä suomalaisia höyryveturialan keksintöjä on myös Kyösti Kylälän vetosuppilo, jonka rakenteen kehitettynä otti käyttöön maailmankuulu ranskalainen höyryveturi-insinööri Andre Chapelon, ristien laitteen molempien sukunimien mukaan Kylchap:iksi.

Yhtä lailla kummallista leviämättömyyttä osoittaa suomalaisten höyryvetureiden takaseinättömyys; ainutkertainen, ja nykykieltä mielestäni hyvin soveltaen, jäätävä ominaisuus Suomen talvessa, verrattuna liki kaikkiin muihin näiden leveysasteiden valtioiden vetureihin.

tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2014, 21:09:46 »

Täytyy linkittää tämä kuva tänne, jossa Kimmo 07.09 klo 13:29 kommentissaan ansiokkaasti kertoo miten "tasavirtamoottori" suhtautuu vaihtovirtaan ja millaisissa oloissa sillä onnistuu regeneratiivinen jarrutus ilman monimutkaisia tyristoriviritelmiä: http://vaunut.org/kuva/34077
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Invertteri- Sr1?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina