Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: RAILI-verkko poistuu käytöstä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #50 : Tammikuu 09, 2015, 13:33:37 »

Hullua hommaa, no ei ole ensimmäinen kerta kun suomalaisissa erityisolosuhteissa tehdään käsittämättömyyksiä.

Koko GSM-R verkko on mielestäni aika turha, ainakin yksi onnettomuus olisi todennäköisesti vältetty järjestelmässä missä muut saman alueen kulkijat kuulisivat toisensa.

Miksi pitää vahtaa digi-tekniikkaan, kun parannettu analogijärjestelmäkin tarjoaisi hyvää palvelua. Miten lienee onko muualla maailmassa tehty vastaavaa..

Onneksi mukana on järjenhiven, että voitaisiin käyttää olemassa olevaa VIRVE:ä. Ainakin toistaiseksi. Tai olisihan se erityisolosuhteiden Suomessa ihan normaalia että isketään nyt alkuunsa vaikka 200 miljoonaa ensin GSM-R verkon kehitykseen ja sitten vasta siirrytään siitä pois.

Museoliikennöitsijöille aiheuttanee taas ison menoerän, hankitaan uudet kapulat.. telineet, asennukset. Ei kiva ollenkaan.


tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #51 : Tammikuu 09, 2015, 20:27:45 »

Museoliikennöitsijöille aiheuttanee taas ison menoerän, hankitaan uudet kapulat.. telineet, asennukset. Ei kiva ollenkaan.

Sagemilta löytynee myös Tetra-kapuloita, jotka saattavat sopia olemassaoleviin telineisiin. En toki tiedä, mutta selvittämisen arvoinen asia.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #52 : Tammikuu 09, 2015, 20:39:45 »

Museoliikennöitsijöille aiheuttanee taas ison menoerän, hankitaan uudet kapulat.. telineet, asennukset. Ei kiva ollenkaan.

Sagemilta löytynee myös Tetra-kapuloita, jotka saattavat sopia olemassaoleviin telineisiin. En toki tiedä, mutta selvittämisen arvoinen asia.

Sen verran kerkesin selvittämään, että nykyistä GSM-R antennia ei voi käyttää Tetra-verkossa. Antenni siis ainakin lähtee vaihtoon kapulan lisäksi. Telineet sen sijaan päivityksen jälkeen toimii (softapäivitys ja kapulan pitimen vaihto).
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #53 : Helmikuu 06, 2015, 22:35:03 »

Asia etenee kovaa vauhtia:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3173/lausuntopyynto_maaraysluonnoksesta_rautateiden_viestintajarjestelma
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #54 : Helmikuu 07, 2015, 00:29:44 »


Lainaus
•   VTT on todennut vuonna 1998, ettei VIRVE sovellu rautateiden viestintäjärjestelmäksi kipinöinnistä aiheutuvien häiriöiden johdosta. Radiotekninen työryhmä käsitteli aihetta ja totesi, että tarvittavat mittaukset on järjestettävä. Sähkömagneettisessa spektrissä suurjännitekentässä ajolangan ja virroittimen välisen kipinöinnin aiheuttamat häiriöt tulee mitata ja selvittää, ovatko mahdolliset ongelmat tarvittaessa poistettavissa nostamalla tehoa riittävällä desibelimäärällä.

Sopii toivoa ettei tässä heitetä taas kymmeniä, ellei satoja miljoonia euroja hukkaan yhteiskunnan ja liikennöitsijöiden rahoja tässä, jos se ei sitten toimikaan ym. syystä niin hyvin kuin mitä kuvitellaan. Muuten järjestelmän elinkaarikustannukset uhkaavat nousta kovin korkeiksi lyhyen käyttöiän takia, kuten kävi GSM-R:n kanssa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #55 : Tammikuu 21, 2019, 19:42:29 »


Nyt sitten hyvästi RAILI.

https://vayla.fi/-/raili-verkosta-virve-verkkoon-rautatieliikenteen-operatiivinen-puheviestinta-muutoksen-kourissa#.XEYDcXaTLnE
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #56 : Tammikuu 22, 2019, 07:52:18 »

Ja nyt kun Railista ollaan liukuvasti siirtymässä Virveen, on jo tiedossa senkin järjestelmän alasajo...
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #57 : Tammikuu 22, 2019, 08:55:13 »


Jep. virve2.0 tulossa
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: RAILI-verkko poistuu käytöstä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina