Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Apua lipputuotteiden valintaan - paluu kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« : Joulukuu 27, 2014, 21:40:37 »

Viisi vuotta sitten tuli ajettua rautapyörillä vielä rapiat 70 tkm vuodessa, mutta viimeiset vuodet olen ollut yksinomaan kumipyörillä. Nyt työkuviot ovat muodostumassa sellaisiksi, että pitäisi kulkea Tampere - Helsinki - Joensuu -kolmiota viikoittain. Lipputuotteiden maailma on sillä välin muuttunut melkoiseksi viidakoksi. Veturin alennuksilla olisi tarjolla tosi halpoja lippuja, mutta kuinka niiden ostamisen kanssa on, kun ei kauhiasti taida olla vapauksia matkustusajankohtien kanssa.

Lyhyesti homma mennee niin, että maanantaiaamuna Tampereelta Helsinkiin, sieltä ehkä kotiin Tampereelle tai suoraan Joensuuhun. Jos ei suoraan Joensuuhun, niin sitten tiistaina tai keskiviikkona Joensuuhun. Joensuusta varmaankin torstaisin kotiin Tampereelle. Ja eikun uudestaan seuraavalla viikolla.

Miten ihmeessä tuota palettia pystyy hallitsemaan, kun matkustusajankohdat vaihtelevat tilanteen mukaan ja olisi hyvä päästä halvalla?

Ilman tuota Tamperetta lentäminen olisi realistinen vaihtoehto, mutta kun en asu Seutulassa.

Kannattaako ostaa sarjalippuja, onkia väliin tarjouksia? Kk-lippu ei taida kannattaa? Saako Veturiin kerättävillä "maileilla" jotakin etua?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2014, 21:49:59 »

Kuukausilippu ei hinnoittelun takia ole järkevä vaihtoehto. Alennuksien etsiminen on työlästä. Taitaa tuo sarjalipun puolelle mennä. Ja jos ei ole kiire, niin kannattaa kulkea bussilla. Matkahuollon bussilippuja saattaa saada muutamilla euroilla nettitarjouksina vielä paria päivää ennen lähtöä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2014, 22:17:24 »

Kuukausilippu ei hinnoittelun takia ole järkevä vaihtoehto. Alennuksien etsiminen on työlästä. Taitaa tuo sarjalipun puolelle mennä. Ja jos ei ole kiire, niin kannattaa kulkea bussilla. Matkahuollon bussilippuja saattaa saada muutamilla euroilla nettitarjouksina vielä paria päivää ennen lähtöä.

Helsinki - Tampere menee mukavasti bussilla, mutta Joensuu on jo sietokyvyn ulkopuolella. Lentäminen tulee astetta paremmaksi vaihtoehdoksi kehäradan valmistuessa.

Onko tosiaan niin, ettei ole olemassa näppärää hintakalenteria tai muuta aparaattia junalippujen selvittämiseen?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2014, 05:09:59 »


Onko tosiaan niin, ettei ole olemassa näppärää hintakalenteria tai muuta aparaattia junalippujen selvittämiseen?

Tuossa: http://www.pikavuorot.fi/ .
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2014, 09:05:51 »

Voisihan pyytää "VR:n" lipputstoa katsomaan sopivat junat, aikataulut, lippujen hinnat. Jos ei muuten, niin myynnin edistämiseksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2014, 09:26:50 »


Onko tosiaan niin, ettei ole olemassa näppärää hintakalenteria tai muuta aparaattia junalippujen selvittämiseen?

Tuossa: http://www.pikavuorot.fi/ .

Kiitos Tuukka, jotain tuollaista olen kaivannutkin.

Ilmeisesti tuo huomioi VR:n ennakkolippujen halvemmat hinnat.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2015, 15:05:44 »

Ei hyvä ihme mitä p**kaa tämä on..

Eilen olin S80:ssä, joka hyytyi aamulla Peltolammille heti Tampereelta lähdön jälkeen.

Nyt istun S89:ssä, joka hyytyi Tikkurilaan. Onneksi ulkona on vielä vähän valoa, kun istumme pimeässä junassa.

Taitaa edessä olla paluu muihin liikennevälineisiin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2015, 15:20:43 »

Uuden vuoden päivänä temppuilin Hämeenlinnassa lippuautomaatin kanssa kun ihmisten hoitama myynti ei ollut vielä saatavissa. Lopulta sain lipun ulos ja siinä sanottiin, että joustava lippu. Voi Perkele sentään!
mitä joustoa tuossa tarvitaan kun juna on lähdössä parin minuutin päästä?
Miksi iäkkäitä huonoaistisia näin kusetetaan ja lypsetään? olisi minulla ollut sille lisämaksullekin parempaa käyttöä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2015, 15:22:25 »

Uuden vuoden päivänä temppuilin Hämeenlinnassa lippuautomaatin kanssa kun ihmisten hoitama myynti ei ollut vielä saatavissa. Lopulta sain lipun ulos ja siinä sanottiin, että joustava lippu. Voi Perkele sentään!
mitä joustoa tuossa tarvitaan kun juna on lähdössä parin minuutin päästä?
Miksi iäkkäitä huonoaistisia näin kusetetaan ja lypsetään? olisi minulla ollut sille lisämaksullekin parempaa käyttöä.

No mut hei, saithan sä kahvin ja jonkinlaisen kuivakeksin!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2015, 15:56:50 »

Eipä tullut kukaan tarjoamaan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2015, 17:06:17 »

Eipä tullut kukaan tarjoamaan.

Itsepalvelu, sieltä vaunun yläkerrasta. Tokihan matkustaja itse tietää paremmin miten palvelu täsmälleen tulee hoitaa kuin kukaan ulkopuolinen! Itsepalvelua kannattaakin siksi ajatella yksilöllisenä palvelutoteutusratkaisuna.
"Joustava" on nykysuomea ja tarkoittaa "1. lk". Samaa tarkoittaa myöskin "Ekstra". Eli joustavalla (lue: 1. lk) lipulla pääsee Ekstra-osastoon (lue: 1. lk osastoon) juomaan termoksesta huolellisesti rakkaudella uutettua kahvia ja syömään maittavia kuivakeksejä. Sekä lukemaan lehtiä.

Pääpointti ensimmäisen luokan lipussa tosin on varmuus istumapaikasta vaikka paikkalippua ei saisi ja lähes täysi varmuus siitä, että vaunussa on rauhallista työskennellä, mikä on oikeasti kympin-parin maksamisen arvoista liikematkalaisille! Kohdallasi tämä tosin ei tainnut olla erityinen prioriteetti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2015, 07:06:56 »

Uusi viikko alkuun ja nyt ei S80 taida päästä Tampereelta edes liikkeelle.. "Kuljettaja tässä, selvitellään oviongelmaa.."

Huomenna täytynee mennä autolla, koska on pakko olla yhdeksältä Helsingissä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 12, 2015, 10:57:22 »

Minun on ihan turha tästä marmattaa, mutta kantani on se, että pitää saada mahdollisimman helposti oikea "peruslippu" ja kikkailijat sun muut nörtit voivat osataa noita joustoja ja extroja niin paljon kun lystäävät ja  osaavat!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #13 : Tammikuu 12, 2015, 14:15:36 »

Käväisin Suomessa ja taajamajunilla Toijalassa. Ostin liput netistä mallia "Tulosta automaatista". Taas keeran sai ihmetellä miksi Suomessa kaikki on tehty vaikeimman päälle.

Ruotsissa ostetun lipun tulostaminen:
1. valitse osta/tulosta (tökkään sitä)
2. lyö lipun koodi 8 merkkiä, kirjaimia ja numeroita. Paina enter  (koodi on 3 kirjainta-4 numeroa-1 kirjain)
3. lippu tulostuu

Suomessa:
1. valitse valikoimasta tulosta ostettu lippu. (Siinä ruudulla oli jos mitä, oudolla kesti aikansa löytää mitä tehdä.)
2. Avautuu uusi ikkuna, paina jatka
3. Lyö lipun koodi, 13 numeroa (kyllä siinä oli huonosilmäisellä vanhuksella ihmettä), paina jatka
4. tulee uusi ikkuna: lyö itse antamasi koodi (esim. puhelinnumero), 8 merkkiä. Paina jatka
5. sitten en muista mitä piti tehdä, paina jatka
6. lippu tulostuu kun aikansa painelee jatka...jatka...
7. Aikaa meni ainakin 10 kertaa enemmän kuin Ruotsissa. Ei ihme, että automaattien takana jonotetaan.

Ei sen puoleen, matka taajamajunissa maksoi enemmän kuin Ruotsissa SJ:n IC:llä tai Snabbtågilla tai Snälltågin junalla yli 400 km suuntaansa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #14 : Tammikuu 12, 2015, 18:35:27 »

Ei sen puoleen, matka taajamajunissa maksoi enemmän kuin Ruotsissa SJ:n IC:llä tai Snabbtågilla tai Snälltågin junalla yli 400 km suuntaansa.

Vaikuttaa siis kuitenkin, että ainakin tällä kertaa kysyntä ja tarjonta kohtasivat, ja lipputuote tuli ostettua ja matka tehtyä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #15 : Tammikuu 13, 2015, 01:48:52 »

Vaikuttaa siis kuitenkin, että ainakin tällä kertaa kysyntä ja tarjonta kohtasivat, ja lipputuote tuli ostettua ja matka tehtyä.
Tuli tehtyä ja lisäbonuksena sain kokea kuinka vaikeaa (mahdotonta) vaunujen yhteenkytkentä on (tähän asti olen vain saanut lukea). Tampereelta tulevaa yksikköä ei saatu Riihimäellä kytkettyä sitä odottaneeseen yksikköön. Kymmen minuutin yritysten (peruutus--vauhdilla päin--pari kertaa--sitten kuului jotain rapsuttelua) jälkeen ilmoitettiin, että Tampereen yksikössä saapuneet saavat siirtyä etummaiseen yksikköön, jolla matka jatkuu. Ei so ollut epämiellyttävän täysi silti, täyttösuhde ehkä 10-20% huolimatta puolet tarkoitettua lyhyemmästä junasta.

Mielenkiintoisinta oli kuitenkin seurata kuinka aikaa saadaan kiinni vai saadaanko. Vähän saatiin, vaan ei montaa minuuttia. Aika kireä on aikataulu. Todelliset pysähdysajatkin olivat tyypillisesti 20s tienoilla sen molemmin puolin. Jos linja-autot olisivat poikenneet Toijalan asemalle, eikä vain jonnekin minulle tuntemattomalle moottoriten risteykselle, olisi tämäkin kellotus jäänyt tekemättä, joten en voi kauheasti valittaa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #16 : Tammikuu 13, 2015, 08:06:48 »

Tuli tehtyä ja lisäbonuksena sain kokea kuinka vaikeaa (mahdotonta) vaunujen yhteenkytkentä on (tähän asti olen vain saanut lukea). Tampereelta tulevaa yksikköä ei saatu Riihimäellä kytkettyä sitä odottaneeseen yksikköön.

Yleensä yhteenkytkemisen vaikeudesta on taidettu kirjoittaa Sm3 ei Sm4 kohdalla?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2015, 08:15:57 »

Kyllä nelosten kytkentä Riihimäellä on takkuillut usein. On kokemusta, vaikka nykyisin harvoin matkustelenkin.
Parempi kuitenkin yrittää kuin pakottaa junallinen väkeä vaihtamaan kyytiä ja kyselemään, että mihin vaunuun pitää siirtyä. Oli ainakin syyskaudella tapana.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2015, 16:11:50 »

Mielenkiintoisinta oli kuitenkin seurata kuinka aikaa saadaan kiinni vai saadaanko. Vähän saatiin, vaan ei montaa minuuttia. Aika kireä on aikataulu.

Kun maailmalla (ja Suomessakin) vertaillaan eri maiden myöhästymistilastoja, niissä ei milloinkaan mainita mitään aikataulun kireydestä. Ei koskaan. Se on kuitenkin hyvin olennainen osamittari, mikäli myöhästymistilaistoilla yritetään kertoa jotain rautatiejärjestelmän luotettavuudesta ylipäätään.

Aikataulun kireys on aina kompromissi, ja Suomessa on käsittääkseni valittu varsin tiukka linja. Etuna sillä on se, että junan kulkiessa aikataulussaan, se on nopeammin perillä, mutta vastaavasti on herkempi myöhästymään.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« Vastaus #19 : Tammikuu 13, 2015, 17:05:40 »

Mielenkiintoisinta oli kuitenkin seurata kuinka aikaa saadaan kiinni vai saadaanko. Vähän saatiin, vaan ei montaa minuuttia. Aika kireä on aikataulu.

Kun maailmalla (ja Suomessakin) vertaillaan eri maiden myöhästymistilastoja, niissä ei milloinkaan mainita mitään aikataulun kireydestä. Ei koskaan. Se on kuitenkin hyvin olennainen osamittari, mikäli myöhästymistilaistoilla yritetään kertoa jotain rautatiejärjestelmän luotettavuudesta ylipäätään.

Aikataulun kireys on aina kompromissi, ja Suomessa on käsittääkseni valittu varsin tiukka linja. Etuna sillä on se, että junan kulkiessa aikataulussaan, se on nopeammin perillä, mutta vastaavasti on herkempi myöhästymään.
Se on juuri niikuin Topi sanoo. SJ sai parennettua X2000/Snabbtåget brändin aikataulussapysymistä huomattavasti hidastamalla aikatauluja varttitunti Tukholman ja Malmön välillä. Pahimmillaan (nopeimmillaan) junalla ei ollut yhtään pelivaraa edes pieniä satunnaisia hidastuksia kompensoimaan. Matkustajan *todelliseen* matka-aikaan muutoksella ei ollut juurikaan vaikutusta, eli sama matka-aika kuin ennenkin, mutta perille tultiin ajallaan Hymyilee
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #20 : Tammikuu 13, 2015, 17:21:04 »

Menin aamulla Helsinkiin bussilla, kun oli pakko olla aikataulussa.

Paluu S89:llä, jota mallasi vararunko. 10 minuuttiahan sillä myöhästyttiin, mutta kyyti oli sitäkin parempaa. Hakeuduin muitta mutkitta sinisen teräskorin sisään ja voi miten mukavaa kyytiä siellä saikin. Ihmetytti kyllä, miten kanssamatkustajia asia tuntui risovan oikein tosissaan. Parasta ja mukavinta kyytiä, mitä VR-Group kykenee tarjoamaan ja siltä oltiin happamia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Apua lipputuotteiden valintaan - paluu kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina