Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sähköletkun irtoaminen pysäytti IC:n  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« : Tammikuu 15, 2015, 22:12:33 »

Aamulehden mukaan peurakolarissa irronnut "sähköletku" pysäytti IC:n keskelle hämäläismaisemaa.

Onneksi oli asiantuntijoita mukana, jotta saivat opastettua veturinkuljettajaa letkun liittämisessä. Autokorjaamoilla tuota asiantuntija-apua kutsutaan niskapokaksi.

Lainaus
Tampereelta tänä aamuna kello 7.07 lähteneellä IC-junalla oli huono tuuri. Peurakolari pysäytti Helsinkiin matkalla olleen junan Leppäkoskelle Hämeenlinnan ja Riihimäen väliin.

Sähkönsyöttö veturista vaunustoon rikkoutui, kun voimakas törmäys irrotti sähkönsyötön letkun. Se on suojassa rasiassa veturin ja vaunuston välissä, mutta silti letku pääsi irtoamaan.

Veturinkuljettaja sai asiantuntijoilta ohjeet letkun kiinnittämiseen, ja näin juna pääsi jatkamaan matkaa, mutta myöhästyi 45 minuuttia. Junassa oli useita satoja matkustajia.

VR:n tiedottajan Marja Merran mukaan peurakolareita sattuu silloin tällöin.

- Nyt on peuroja jostain syystä paljon liikkeellä. Syksyn metsästysaikaan on hirviä liikkeellä, ja pohjoisessahan taas jää poroja alle, Merta kertoo.

Usein veturi selviää peurakolarista vaurioitta, mutta huonolla tuurilla matka katkeaa. Tällä kertaa kyseessä oli niin sanottu vanhan kaluston veturi. Merta ei halua spekuloida, ovatko uudet ohjausvaunut paremmin suojattuja eläinkolareiden varalta. Ohjausvaunussa on ohjaamo ja matkustamo samassa vaunussa.

- Niissä on aivan oma tekniikkansa. Tällä kertaa kyseessä oli veturi. Ikävä tapaus, mutta näille ei oikein voi mitään.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194953708652/artikkeli/satoja+matkustajia+kyydissa+peura+pysaytti+tamperehelsinkijunan+aamulla.html
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2015, 23:54:47 »

Onko veturikuljettajakoulutuksessa säästetty jotain aiempaan nähden vai mitäs tämä nyt on? Hymyilee leveästi
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2015, 00:28:34 »

Uutisen perusteella on jälleen hieman hankala sanoa, mitä oikeasti on tapahtunut. Hymyilee

Letku lienee 1500 V kaapeli, joka nyt ei mitenkään erityisesti ole suojassa. Se lienee vaurioitunut, jonka jälkeen kuljettaja on veturista löytyvällä 1500 V irtokaapelilla kytkenyt syötön kulkusuuntaan nähden oikealta puolelta (vaunun kiinteä kaapeli on vasemmalla). Ohjeiden mukaisesti kuljettaja on varmaankin ollut yhteydessä Helsinkiin ja tehnyt vikailmoituksen sekä kenties ottanut vastaan ns. toisen mielipiteen siitä, miten toimitaan. Varsinaisia ohjeita ei kuitenkaan yksikään kuljettaja kaapelin kytkemiseen tarvitse, osaavat aivan itsekin. Hymyilee
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2015, 01:32:08 »

Niinpä Topi... Aiemmin kuljettaja saattoi (täytyi) toimia "omin päin", tiedustelematta ongelman ratkaisua "hienosti luodulta" keskukselta (josta tiedot löytyvät välittömästi kaikkiin ongelmiin?).

Ensimmäisenä ohjeena urani aloittelevalle veturimiehelle (vuonna 1971) oli: "ajattelu ei ole kielletty" (Peltonen, Hyknp-koulu) - tuo liennee nykyään VR:llä epäsuotavaa. 

tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2015, 03:04:26 »

Niinpä Topi... Aiemmin kuljettaja saattoi (täytyi) toimia "omin päin", tiedustelematta ongelman ratkaisua "hienosti luodulta" keskukselta (josta tiedot löytyvät välittömästi kaikkiin ongelmiin?).

Ensimmäisenä ohjeena urani aloittelevalle veturimiehelle (vuonna 1971) oli: "ajattelu ei ole kielletty" (Peltonen, Hyknp-koulu) - tuo liennee nykyään VR:llä epäsuotavaa.

Mihinkään höpötoimittajan juttuihin ja sähköletkuihin (heh heh) kantaa ottamatta... Voisko tämän Jorma ajatella myös niin päin, että ennen ongelmatilanteissa koneen päällä oli aina kaksi päätä miettimässä asiaa? Voisin kuvitella (kaksinajoaikaa näkemättä), että vaikka molemmat periaatteessa tiesivät miten toimia, niin poikkeavassa tilanteessa oli helpottavaa vaihtaa pari sanaa ennen hommiin ryhtymistä.

Nykyään vioista - oli kyseessä palanut puskinlyhdyn polttimo tai moottorivaurio - on joka tapauksessa soitettava "vikapalveluun", koska korjauskirjat on koneen päältä hävitetty ja ilmoitukset tehdään puhelimitse. Puhelimeen ei vastaa (ainakaan vielä, toivottavasti ei jatkossakaan) mikään huuhaamaisteri tai muu pystymetsän mies, vaan veturinkuljettaja, joka omakohtaisesti tietää tilanteen ja fiiliksen, kun kalusto porsii keskelle linjaa. Ehkä kohdalle on sattunut myös täsmälleen sama vika, josta ajava kuljettaja soittaa. Silloin on melkoinen henkinen tuki vaihtaa asiasta pari sanaa, vaikka periaatteessa pärjäisi yksinkin.  Hymyilee
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2015, 07:49:20 »

Näin veturin eilen Ilmalassa, siitä oli hajonnut etupään vasen 1500V rasia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2015, 09:34:06 »

Eikös tuossa jutussa oltu haastateltu VR:n edustajaa (tiedottaja) ja kirjoitettu sähköletkuista sen pohjalta. Liekö se sitten huuhaa/höpöhöpömaisteri vai mikä koulutukseltaan? Hymyilee

Niinpä Topi... Aiemmin kuljettaja saattoi (täytyi) toimia "omin päin", tiedustelematta ongelman ratkaisua "hienosti luodulta" keskukselta (josta tiedot löytyvät välittömästi kaikkiin ongelmiin?).

Ensimmäisenä ohjeena urani aloittelevalle veturimiehelle (vuonna 1971) oli: "ajattelu ei ole kielletty" (Peltonen, Hyknp-koulu) - tuo liennee nykyään VR:llä epäsuotavaa.

Mihinkään höpötoimittajan juttuihin ja sähköletkuihin (heh heh) kantaa ottamatta... Voisko tämän Jorma ajatella myös niin päin, että ennen ongelmatilanteissa koneen päällä oli aina kaksi päätä miettimässä asiaa? Voisin kuvitella (kaksinajoaikaa näkemättä), että vaikka molemmat periaatteessa tiesivät miten toimia, niin poikkeavassa tilanteessa oli helpottavaa vaihtaa pari sanaa ennen hommiin ryhtymistä.

Nykyään vioista - oli kyseessä palanut puskinlyhdyn polttimo tai moottorivaurio - on joka tapauksessa soitettava "vikapalveluun", koska korjauskirjat on koneen päältä hävitetty ja ilmoitukset tehdään puhelimitse. Puhelimeen ei vastaa (ainakaan vielä, toivottavasti ei jatkossakaan) mikään huuhaamaisteri tai muu pystymetsän mies, vaan veturinkuljettaja, joka omakohtaisesti tietää tilanteen ja fiiliksen, kun kalusto porsii keskelle linjaa. Ehkä kohdalle on sattunut myös täsmälleen sama vika, josta ajava kuljettaja soittaa. Silloin on melkoinen henkinen tuki vaihtaa asiasta pari sanaa, vaikka periaatteessa pärjäisi yksinkin.  Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2015, 18:41:56 »

Eikös tuossa jutussa oltu haastateltu VR:n edustajaa (tiedottaja) ja kirjoitettu sähköletkuista sen pohjalta. Liekö se sitten huuhaa/höpöhöpömaisteri vai mikä koulutukseltaan? Hymyilee

No, tuollainen haastattelu voi mennä vaikka miten ja sitten lehteen kirjoitetaan jotain sattumanvaraista.
Haastattelu on voinut mennä vaikka näin:
Toimittaja: Juna myöhästyi, missä oli vika?
PR-öttiäinen: 1500 V kaapeli oli hajonnut.
T: Eli jokin sähköjohto siis?
P: Tavallaan joo. Se tosin on kaapelin paksuinen. Sitä ilman eivät vaunutjen ovet ja ilmastointi toimi, eivätkä jarrutkaan täydellä teholla.
T: Vai niin. Ja kuka tämän letkun sitten korjasi?
P: Kuljettaja korjasi, hänet on siihen koulutettu.
T: Selvä, selvä. Oliko kuljettajalla muita henkilöitä apunaan?
P: Tällaisissa tilanteissa on tapana, että kuljettaja tekee puhelun, jossa kertoo tapahtuneesta ja jossa hänelle voidaan samalla antaa neuvoja, jos niitä tarvitaan. Eli langan päässä on ollut henkilö auttamassa.
T: Tehtiinkö tällainen puhelu tälläkin kertaa?
P: Kyllä, sellainen tehdään aina.
T: Kiitoksia paljon, tässä onkin kaikki mitä tarvitsen.

Ja sitten kirjoitetaan yllä luettavissa oleva artikkeli.

Ja ihan oma kysymyksensä on sitten neuvontapalvelun haitallisuus: Ennen ei ollut matkapuhelimia, eikä siten mitään realistista keinoa ylläpitää mitään vikaneuvontapalvelua. Jos veturi meni rikki, eikä kuljettaja jostain syystä muistanut sitä yhtä koulutuksessa sanottua asiaa, joka tulee vastaan kerran työurassa yhdelle viidestäkymmenestä kuljettajasta, sitten seistiin jumissa. Nykyään on mahdollisuus soittaa tekniseen tukeen ja kysyä asioita, jos tarvitsee. Yleensä ei tietenkään tarvitse, koska veturinkuljettajat käyvät pitkän ja laadukkaan koulutuksen. Mutta olisiko oikeasti parempi, että tuota lisämahdollisuutta tosiaan ei olisi?
Nykyään on mahdollisuus käyttää järjestelmää, jolla saadaan täsmällisyyttä parannettua. Kyllä sellainen järjestelmä mielestäni pitääkin silloin käyttöön ottaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sähköletkun irtoaminen pysäytti IC:n  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina