Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Huima Dr16 - veto.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« : Elokuu 05, 2009, 19:29:45 »

Eilen Kemira (Siilinjärvi) - Niirala väliä kulkenut ylimääräinen pyttyjuna oli melko huima kokoonpanoltaan. Yhden Dr16 - veturin vetämänä kulki 54 vaunua (50 tyhjää Vgoboa ja suojavaunut 4 kpl ) Liekö määrällisesti yksi suomen pisimpiä junia joita on yhdellä veturilla vedetty.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2009, 21:10:23 »

Mahtaako junapainosta tuolla kokoonpanolla olla tietoa?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2009, 21:33:59 »

Eilen Kemira (Siilinjärvi) - Niirala väliä kulkenut ylimääräinen pyttyjuna oli melko huima kokoonpanoltaan. Yhden Dr16 - veturin vetämänä kulki 54 vaunua (50 tyhjää Vgoboa ja suojavaunut 4 kpl ) Liekö määrällisesti yksi suomen pisimpiä junia joita on yhdellä veturilla vedetty.

T 3041 Hanko - Riihimäki - (Kemi) 11.7.2005:
Dv12 2736 + 50 Gbln-t

Tuo on pisin näkemäni yhdellä veturilla vedetty juna, samassa junassa on muinakin kertoina vaunumäärä ollut lähellä viittäkymmentä. Venäläisistä vaunuista koostuvat junat saavat tietenkin pienen kilpailuedun sääntöjen puitteissa.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2009, 21:59:06 »

Mahtaako junapainosta tuolla kokoonpanolla olla tietoa?

Pitäisi tietää taaramassa tuolle Vgobo-sarjalle, tosin siinäkin on erimallisia vaunuja samassa sarjassa, joten 'noin'-massalla on syytä laskea.  Jos nyt tuosta yhdestä kuvasta oikeaa lukua katsoin, niin taaramassa n.25t -> 50 x 25 = 1250t plus välivaunut, eli jotain 1300-1400t joka lienee aika likellä yhden Dr16-veturin maksimia?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2009, 22:43:06 »

Pitäisi tietää taaramassa tuolle Vgobo-sarjalle, tosin siinäkin on erimallisia vaunuja samassa sarjassa, joten 'noin'-massalla on syytä laskea.  Jos nyt tuosta yhdestä kuvasta oikeaa lukua katsoin, niin taaramassa n.25t -> 50 x 25 = 1250t plus välivaunut, eli jotain 1300-1400t joka lienee aika likellä yhden Dr16-veturin maksimia?

Ok. 1 x Dr16:n maksimijunapaino taitaa yhä edelleenkin olla 2000 tn, siis moottorin tehonpudotuksen jälkeenkin, 2 x Dr16 4500 tn ja 3 x Dr16 5500 tn. Eli siis 1 x Dr 16 ja 2 x Dr16 maksimitonnit ovat samat Sr1:n kanssa, vaikka tehoissa ero onkin miltei puolet.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2009, 22:47:27 »

Saattapi olla että yksi pisimpiä yhdellä Dr16sta vedettyjä junia mutta noin yleensä ottaen ei. Pelkästään tänä iltana näin tuota pidemmän Vgobo-junan yhdellä Sr1llä ja yleensä ottaen olen nähnyt voisi sanoa kymmeniä joko tuon pituisia tai pitempiä Sr1llä vedettyjä Vgobo-junia. Pelkästään junan 3001 joka on Uusikaupunki-Kouvola tyhjä ammoniakki ns. vakiokokoonpano on yleensä juuri 54 vaunua ja se vedetään yleensä yhdellä sudella. Joskus Sköldvikistä, Haminasta tai Kotkasta on tullut yli 60 vaunun junia yhdellä sudella. Tapio Muurisen kuvakin moisesta löytyy: http://vaunut.org/kuva/27834

Myöskin Lahdesta tulevassa rahdissa olen nähnyt marraskuussa 2004 53 vaunua yhdellä Dv12sta.

Ja ei, 1300-1400 tonnia ei ole lähellä Dr16 maksimitonneja ainakaan näin yleisesti ottaen.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2009, 23:49:20 »

Ok. En nyt jaksanut muistaa niitä maksimitonneja valakolle. Mutta itse junapaino oli kai aika likellä oikeata?

Ehkä jatkokysymyksenä voisi kysyä, vedetäänkö jotain aikataulunmukaista junaa yhdellä Dr16-veturilla maksimitonneissa? Jotkin puujunat ovat varmaankin aika likellä jo tuota määrää, vaikka ne kai mitoitetaan yhdelle tai kahdelle deeverille eli 1000/2000t? Joissakin kuvissa on näkynyt aika järeitä puulasteja yhdellä deeverillä.

Paljkonkos tyhjät Gbnl(-t) oikein painavat, jotain 10t? Eihän 50 vaunua ole kuin puolet yhden deeverin maksimista, tulee vaan maksimipituus vastaan, eli jotain 800m?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2009, 00:01:37 »

Aikoina ammoisina taidettiin luoda määräys itäisen liikenteen vaunuista kootuissa junissa, tuolloin junan pituus oli määräävässä asemassa, milloin täytyi käyttää kahta veturia (=kompressoria), jotta varmistettaisiin ilman riittävyys jarrujohdossa. Muistelenko täysin väärin?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #8 : Elokuu 06, 2009, 07:13:33 »

Paljkonkos tyhjät Gbnl(-t) oikein painavat, jotain 10t? Eihän 50 vaunua ole kuin puolet yhden deeverin maksimista, tulee vaan maksimipituus vastaan, eli jotain 800m?

14,6 tonnia näyttää olevan Gbln-t -vaunun paino tyhjänä, eli 50 vaunun junan painoksi tulee vain 730 tonnia, joka on parisataa tonnia maksimipainoa vähemmän. Vaunuston pituus on 700 metriä, joka jää veturin kanssa juuri alle sallitun 725 metrin rajan - tosin 725 metrin ylittävällä osuudella saisi olla vielä tyhjiä vaunuja 825 metriin saakka.

Aikoina ammoisina taidettiin luoda määräys itäisen liikenteen vaunuista kootuissa junissa, tuolloin junan pituus oli määräävässä asemassa, milloin täytyi käyttää kahta veturia (=kompressoria), jotta varmistettaisiin ilman riittävyys jarrujohdossa. Muistelenko täysin väärin?

Tällainen määräys löytyy jopa yhä RVI:n kokoelmista. Sen mukaan yksinomaan venäläisistä vaunuista muodostetussa yli 725 metriä pitkässä junassa tulee olla vähintään kaksi veturia. Maksimipituus on 925 metriä.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2009, 10:58:47 »

 47 vaunua ja yksi Dv12    http://vaunut.org/kuva/57344 
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2009, 11:36:35 »

Itse olen nähnyt noin 2 vuotta sitten Jy-Äki välillä tyhjän 53 vaunuisen Gbln (-t) junan,1 Dv12 vetäjänä.
tallennettu
Ilkka Myllyniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2009, 21:49:02 »

Pääradalla olen itsekkin toisinaan laskenut n.50 vaunun letkoja. Mutta en tosiaan muista mikä juna ollut kyseessä. Niin meillä mutta niin maailmallakin. Tuo olisi kiva nähdä ja kokea http://fi.wikipedia.org/wiki/Mauritanian_rautatie
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2009, 05:31:23 »

Tämäkin on kulkenut Suomessa yhdellä veturilla: http://vaunut.org/kuva/9956 Eli 2M62 ja 71 Vgoboa. Ei taideta kuitenkaan hyväksyä tähän kisaan. Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Elokuu 07, 2009, 10:58:31 »

No, Suomen kamarallahan se on kyllä kulkenut, mutta jos kaksi yhteenkytkettyä veturia tulkitaan aina yhdeksi, tulee tästä kisasta tylsä Näyttää kieltä
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Huima Dr16 - veto.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina