Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n liikkuvan kaluston omistuksesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #25 : Tammikuu 30, 2015, 12:09:20 »

Siinä on isoa kuvaa niille, keitä se kiinnostaa. Vorgin keskusteluista tuttuja keskustelunaiheita ja samat asiat on luettu täältä ennenkin.

Minua kiinnosti yksittäisten vaunujen jatkokäyttö ei-kaupallisessa liikenteessä, ei paluu ison kuvan äärelle ties kuinka monetta kertaa.


FAKTA

- VR:n (tai minkään muunkaan rautatieyhtiön) ei ole syytä omistaa kalustoaan


Tämä on tärkeä periaatteellinen kysymys, joka ratkaisee ongelmat ja on toteutettu jo...niin, kuinkas monessa maassa se taas olikaan?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #26 : Tammikuu 30, 2015, 13:27:36 »


Tällä kuvalla (vuodelta 2009), ei kannattane perustella nykyistä (vuoden 2015) vetokaluston riittävyyttä.

- VR romuttaa kalustoaan sen sijaan, että se myisi sitä muille rautatieyrityksille

Mille rautatieyrityksille? Viroon? Venäjälle? Kuka on ostamassa?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #27 : Tammikuu 30, 2015, 14:08:21 »


Tällä kuvalla (vuodelta 2009), ei kannattane perustella nykyistä (vuoden 2015) vetokaluston riittävyyttä.

- VR romuttaa kalustoaan sen sijaan, että se myisi sitä muille rautatieyrityksille

Mille rautatieyrityksille? Viroon? Venäjälle? Kuka on ostamassa?

Vastauksena sekä Kimmolle että Topille: tarkoitin tietysti Suomessa (tulevaisuudessa) operoivia rautatieyrityksiä, mikä pitäisi selvitä rustauksistani, sillä en viitannut nähdäkseni missään Viroon tai Venemaahan.

Topille ja Kimmolle niin ikään: mikäli Deevereitä ei olisi isketty pataan vuonna 2009 niin montaa, kalustovaje ei olisi näin suuri. Mitä sinisten vaunujen romuletkakuvaan (http://vaunut.org/kuva/96560) tulee, se on nähdäkseni vuodelta 2014.

Ja vielä vastaus Kimmolle kalustopankkiasiasta: esimerkiksi Ruotsissa homma toimii ja aivan vastaavasti homma skulaa skebaa myös lentoliikenteessä vaikkapa Finnairin kohdalla (sale-and-leaseback-meininki). Mitä liiketaloudellisia etuja tästä on? Esimerkki sellainen, että operaattorin tasetta eivät tällöin rasita sellaiset palikat taseessa, joiden omistus operaattorille ei tuota mitään. Mitä käytännön etuja kalustopankista sitten on? No vaikkapa sellainen, että jollekin operaattorille tarpeettomaksi käynyt kalusto saadaan käyttöön toiselle operaattorille, jolla on siihen tarvetta. En löydä tästä yhtälöstä ainuttakaan kohtaa, miksi kalustopankin olemassaolosta olisi haittaa vaikkapa VR:lle.

Olen kiinnostunut kuulemaan vasta-argumentteja aiheeseen liittyen, sillä keskustelu on monessakin mielessä relevantti.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #28 : Tammikuu 30, 2015, 22:04:09 »

Kalustopankki olisi pitänyt perustaa jo silloin 1995. Sinä aikana ei varmasti ollut mielessäkään koko asia ja minkä takia? VR olisi ollut niiden ainoa vuokraaja. Sitä on huonoa mielestäni ennään perustaa ja mitkä vaunut ja veturit siihen voitaisiin pakottaa. Onko 1995 taite kohta sille? Valtion ostama kalusto pankkiin ja uusi pysyisi VR:n kirjoilla. Sinällään se on hyvä kohta. Ei ollut suurempia kalustohankintoja kesken silloin. Ruotsin kalustopankki ja yksityistäminen tehtiin samoihin aikoihin. Ja varmaan toimii Ruotsissa. Onkohan matkustajat kovin tyytyväisiä, jos esim. Pohjolan rautatiet alkaa liikennöimään Helsinki-Oulu väliä halvemmilla lippuhinnoilla. Kalustona toimii Sr1 ja siniset vaunut. Maksimi nopeus 140km/h. Kilpailija ryskyttää uudella kalustolla 200 nopeudella. Kuka siihen ensimmäiseen oikeasti hyppää kyytiin, muut kuin vannoutuneet sini fanit. Saadaanko tämä kannattavaksi, epäilen.
Pääkaupunkiseudun lähiliikenne on suunniteltu hyvälle pohjalle. Kaluston omistaja ei ole vastuussa niiden liikuttamisesta. Tämä sama voitaisiin ottaa käyttöön Turussakin tulevaisuudessa. Näihin ei kannata sekoittaa VR:ää vasta kun valitaan niiden operointi. Hoitaako sen VR vai joku vallan muu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #29 : Tammikuu 30, 2015, 22:40:09 »

Onkohan matkustajat kovin tyytyväisiä, jos esim. Pohjolan rautatiet alkaa liikennöimään Helsinki-Oulu väliä halvemmilla lippuhinnoilla. Kalustona toimii Sr1 ja siniset vaunut. Maksimi nopeus 140km/h. Kilpailija ryskyttää uudella kalustolla 200 nopeudella. Kuka siihen ensimmäiseen oikeasti hyppää kyytiin, muut kuin vannoutuneet sini fanit. Saadaanko tämä kannattavaksi, epäilen.

Kaikki köyhät, työttömät, opiskelijat ja ne, joilla ei ole kiire tässä hektisessä maailmassa. Ja kyllä kannattaa, koska juna tulee täyteen jos lippu maksaa esimerkiksi puolet siitä nopeammasta.

Ja kyllä, nämä matkustajat ovat tyytyväisiä siihen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #30 : Tammikuu 31, 2015, 00:25:45 »


Topille ja Kimmolle niin ikään: mikäli Deevereitä ei olisi isketty pataan vuonna 2009 niin montaa, kalustovaje ei olisi näin suuri. Mitä sinisten vaunujen romuletkakuvaan (http://vaunut.org/kuva/96560) tulee, se on nähdäkseni vuodelta 2014.

No onko VR:llä kalustovajetta vai ei? Vaikka ei vajetta, niin väitän, että kalustoa ei ole liikaa. Näin ollen väitteeni siitä, että se viimeinen maitomuki on vajaa, pitää paikkansa.

Ja vielä vastaus Kimmolle kalustopankkiasiasta: esimerkiksi Ruotsissa homma toimii ///

Ja jos se kerran toimii hienosti ja ratkaisee asiat ja on vaikka minkälainen oikotie onneen, niin se pitäisi toimia aika monessa muussakin Euroopan maassa. Mutta?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #31 : Tammikuu 31, 2015, 03:31:11 »

Ja jos se kerran toimii hienosti ja ratkaisee asiat ja on vaikka minkälainen oikotie onneen, niin se pitäisi toimia aika monessa muussakin Euroopan maassa. Mutta?


Isommissa Euroopan maissa ei tarvita kalustopankkeja, koska käytetylle kalustolle on toimivat jälkimarkkinat ja toisaalta ihan uusiakin saa niin helposti ja joustavasti käyttöönsä vaikka päiväksi. Tarjontaa ja kysyntää siis on.

Toisaalta Isossa-Britanniassa on tavallaan kalustopankki. Siellä vanhaa tarpeettomaksi jäänyttä kalustoa ei ole heti romutettu, vaan niitä on säilötty pitkään mahdollisia muita käyttäjiä varten. Ja usein myöhempää käyttöä onkin löytynyt.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Tammikuu 31, 2015, 08:37:22 »

Onkohan matkustajat kovin tyytyväisiä, jos esim. Pohjolan rautatiet alkaa liikennöimään Helsinki-Oulu väliä halvemmilla lippuhinnoilla. Kalustona toimii Sr1 ja siniset vaunut. Maksimi nopeus 140km/h. Kilpailija ryskyttää uudella kalustolla 200 nopeudella. Kuka siihen ensimmäiseen oikeasti hyppää kyytiin, muut kuin vannoutuneet sini fanit. Saadaanko tämä kannattavaksi, epäilen.

Kaikki köyhät, työttömät, opiskelijat ja ne, joilla ei ole kiire tässä hektisessä maailmassa. Ja kyllä kannattaa, koska juna tulee täyteen jos lippu maksaa esimerkiksi puolet siitä nopeammasta.


Kyllähän tämä näkyy jo Onnibusin myötä todistetun. Vaikka kilpailija raiteilla kuljettaa esimerkiksi Helsingistä Vaasaan tai Ouluun nopeammin ja mielestäni myös huomattavasti mukavammin, niin onnikoissa riittää silti porukkaa. Siniset vaunut "Pohjolan rautatiet" olisi hauska ajatusleikki edullisesta, mutta silti ahtaita busseja mukavammasta matkustamisesta.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #33 : Tammikuu 31, 2015, 09:06:49 »

Kalustopankki on ideana kaunis ja järjestelmä toimii varmasti esimerkiksi Keski-Euroopassa, jossa on paljon ratoja, paljon operaattoreita ja ennen kaikkea paljon asiakaspohjaa. Suomessa järjestelmän suhteen itselläni herää kysymys, että jos kalustopankki perustettaisiin ja sinne "säilöttäisiin" esimerkiksi sinisiä matkustajavaunuja, niin kuka maksaisi esimerkiksi vaunujen seisonta-ajan kustannukset. Vaunuissa pitäisi olla ympäri vuoden koneellinen tuuletus ja kylmänä aikana jatkuva lämmitys, jottei mitään home- ja kosteusvaurioita pääsisi syntymään. Tämä lienee helposti järjestettävissä ja huoltohenkilökuntaa voinee palkata ylläpitämään näitä "faciliteetteja". Mutta sitten tulee eteen se kysymys, että kauanko tämä kalustopankkiyhtiö on valmis maksamaan näitä kustannuksia, mikäli halukkaita operaattoreita ei löytyisikään; vuoden, viisi vuotta vai kymmenen vuotta?

 Tavaravaunujen osalta kalustopankin saa varmasti helpommin ja järkevästi toimimaan ja seisovalle kalustolle löytynee nyky-Suomesta riittävästi joutoraiteita.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #34 : Tammikuu 31, 2015, 10:47:23 »

Sivuhuomautuksena, Omnibussin kilpailukyky näyttäisi perustuvan ylinopeuksiin ja muutenkin piittaamattomaan ajotapaan. On nähty. Tosin tuo hyvin harvoin, koska harvoin osuu kohdille....Matkustajat saisivat olla enemmän laatutietoisia...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #35 : Tammikuu 31, 2015, 11:38:44 »

Sivuhuomautuksena, Omnibussin kilpailukyky näyttäisi perustuvan ylinopeuksiin ja muutenkin piittaamattomaan ajotapaan. On nähty. Tosin tuo hyvin harvoin, koska harvoin osuu kohdille....Matkustajat saisivat olla enemmän laatutietoisia...
Luuletko, etteivät muut liikennöitsijät toimisi samalla lailla? EB:n vuorot ajelee päin punaisia keskellä kaupunkia ja mennään kans ylinopeutta...
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #36 : Tammikuu 31, 2015, 12:40:02 »

Idea sinisiin vaunuihin perustuvasta "ComfoTrain":istä on kiva ...koska sininen ei ole enää VR:n väri, vaunut voisivat pysyä alkuperäiskuosissaan ja junasta voisi tulla "Blue Comfort", ja sillä voisi olla omat markkinointivalttinsa. Sinisiä vaunuja pidetään yleisesti hyvin mukavina ja jos vaunustokonseptiin kuuluisi ravintolavaunu ja itsepalvelumatkatavaraosasto, niin varsin mukavaa ja leppoisaa olisi matkustus. Joku osasto voitaisiin järjestää uudelleen klubimaisemmaksi osastoksi. Ykkösluokkaa ei tarvita. Lemmikeistä ja polkupyöristä ei perittäisi lisämaksua. Matkalipuissa voitaisiin hyödyntää joskun mainitsemaani konseptia, jossa lippu ostetaan joko netistä, jolloin paikanvarauksen saa kaupan päälle, tai sitten junassa konduktööriltä ilman lisähintaa, ja tällöin istumapaikkaa ei voida taata.

Ajoajat olisivat tietenkin hitaammat sn 140-kalustolla. Sk-Tpe menee 1h25:een ja Tpe-Hki IC:n pysähdyskäyttäytymisellä noin 2 h. Huomattavasti nopeampi kuin Expressbus!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #37 : Tammikuu 31, 2015, 13:30:26 »

Kimmon "Blue Comfort" vaikuttaa pitkälti samalta kuin Snälltåget Ruotsissa. Mutta yhtä ihmettelen: miksei ykkösluokkaa? Sehän on ensimmäisenä loppuunmyyty Ruotsissa (tosin 2 luokan vaunuja lisätään tarpeen mukaan ainakin tusinaan). Kyse on vain hinnoittelusta. Aiemmin tyhjähkö ykkösluokka täyttyi, kun se hinnoiteltiin valtion junien kakkosluokan tienoille ja palveluun lisättiin hintaan sisältyvä aamiaispaketti tai kahvi ja pulla iltapäivälle. Snälltågin uuden matkatavaravaunun hinnoittelu on 40 SEK/kolli (n. 4€) ja se maksetaan junassa kollia jätettäessä. Kohtuullinen hinta hankalasti kuljetettaville, esim suksille (nyt ajankohtaista Åreen menijöille). En tiedä miten Suomen laki menee, mutta Ruotsissa koko juna (myös SJ:llä) on anniskelualuetta, jolloin ravintolavaunusta ostetun olut- tai viinipullon saa viedä omalle paikalleen (mutta omia ei saa em. syystä nauttia). En muista, että tästä olisi koskaan ollut häiriötä, vaikka matkustan joka viikko pari pitkää matkaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #38 : Tammikuu 31, 2015, 14:09:32 »

Suomessa anniskelualuetta on ravintolavaunu sekä kärrymyynnin kattava alue, eli ilman ravintolaa olevissa kaksikerrosjunissa koko juna. Omien juomien juominen on kiellettyä koko junassa riippumatta anniskelualueista.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #39 : Tammikuu 31, 2015, 14:41:49 »

No hyvä on, laitetaan ykkösluokkaakin sitten pätkä  Hymyilee leveästi mutta sille pitää olla jotain lisäarvoa, ettei ole niin kuin nykyinen kaksikerrosvaunujen Ekstra -luokka, joka vastaa Eko-luokkaa, kun kahvia ja lehdet saa R-kioskiltakin. Tuollainen välipalatarjoilu voisi olla aika hyväkin juttu ykkösluokkaan liitettynä. Lehdet ja termoskannukahvi voisivat sisältyä siihen joka tapauksessa.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #40 : Tammikuu 31, 2015, 15:16:53 »

Tuo Kimmon ja Eljaksen Blue comfort alkaa maistua yhä paremmalta suussa, mitä enemmän sitä makustelee  Hymyilee leveästi Jos vähän kopioitaisiin tuota Ruotsin Snälltågetia hyvätasoisena ja palveluita sisältävänä tuotteena ja tämän suomalaisversion voisi nimetä, mikäli siis vanhalla kotimaisella sinisellä kalustolla operoitaisiin, esim. sini-valkoinen-rautatie eli SVR. Palattaisiin samalla mukavasti suomalaisen kiskoliikenteen juurille.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #41 : Tammikuu 31, 2015, 16:27:17 »

No hyvä on, laitetaan ykkösluokkaakin sitten pätkä  Hymyilee leveästi mutta sille pitää olla jotain lisäarvoa, ettei ole niin kuin nykyinen kaksikerrosvaunujen Ekstra -luokka, joka vastaa Eko-luokkaa, kun kahvia ja lehdet saa R-kioskiltakin. Tuollainen välipalatarjoilu voisi olla aika hyväkin juttu ykkösluokkaan liitettynä. Lehdet ja termoskannukahvi voisivat sisältyä siihen joka tapauksessa.

Vihdoin ja viimein Kimmokin tuli kaapista ulos ja alkoi puhua voimakkaasti rautateiden vapaan kilpailun puolesta. Hyvä Kimmo!  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #42 : Tammikuu 31, 2015, 17:01:03 »

Joku ruotsalainen väitti joskus, että Helvetti jäätyy jos Suomi voittaa Euroviisut.
No voitti, mutta mitään ei tapahtunut, mutta mitähän sitten tapahtuu jos Suomessa opitaan palvelukulttuuri ja typerimmät lait ja asetukset mitäöidään?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #43 : Tammikuu 31, 2015, 20:09:13 »

VR:llä on (oli) taloudellisessa mielessä (ainakin) kolme vahvuustekijää, jotka tekevät sen aseman ylivertaiseksi. 1. Valtio-omistajan tekemät pääomasijoitukset, 2. Valtio-omistajan korvauksetta aikanaan luovuttama kalusto ja 3.Valtio-omistajan haluttomuus tulouttaa osinkoja yhtiöstään. Tämän lisäksi on toki muutakin, mutta rajoitutaan tällä kertaa vain näihin.

Mikä olisikaan tilanne, jos VR olisi joutunut aloittamaan, kuten yritykset yleensä aloittavat. Ensin mennään pankkiin ja hankitaan rahaa (jolla on hintansa), sitten ostetaan kalustoa (jolla on hintansa) ja jos tulosta syntyy, niin lyhennetään pankkilainoja ja tuloutetaan osinkoja omistajille. Valtio-omistaja olisi aivan hyvin voinut todeta, että tuossa on vaunuja ja vetureita — niillä on hintansa, paljonko pannaan pakettiin ja loput sijoitetaan kalustopankkiin muiden mahdollisten toimijoiden liisattavaksi.

Kalustopankin olemassa olo edistää markkinoiden toimintaa — varsinkin, jos aloittavilla yrityksillä ei ole riittävästi pääomaa hankkia kalustoa. Kalustopankista voidaan vuokrata maltillinen määrä kamaa ja kokeilla pari vuotta lähteekö liiketoiminta rullaamaan. Kalustopankin olemassa olo siis mahdollistaa toiminnan aloittamisen pienemmällä pääomalla ja pienemmällä riskillä. Jos tulosta syntyy, niin pääoma voidaan käyttää operatiiviseen toimintaan — ei rahoituskuluihin. Kansantalouden kannalta tämä lisää liikennepalveluiden tarjontaa ja edistää rautatiekilpailua. Yhä useammin yritykset toimivat sillä periaatteella, että kaikkea ei kannata omistaa itse — kallista Hiltiä ei kannata ostaa sen vuoksi, että porataan pari reikää betonielementtiin — se voidaan vuokrata. Kopiokone voidaan liisata jne.

Kalustopankin olemassa ololla on suuri merkitys erityisesti rautatiekilpailun alkuvaiheessa. Toinen tapa edistää kilpailua on englantilainen tapa: pilkotaan valtiollinen operaattori pienemmiksi ja myydään yksityisille tai myydään osia siitä yksityisille. Näin puretaan samalla yhden suuren toimijan ylivertainen määräävä markkina-asema tai monopolit.

VR:ltä olisi aivan hyvin voinut edellyttää sitä, että kalustoa ei myydä romuksi ennen kuin niitä on tarjottu kenelle tahansa ostettavaksi. Jos kukaan ei halua ostaa, niin sen jälkeen sitten romuksi. Eettisesti tämä olisi ollut oikeudenmukaista ainakin sen kaluston osalta, jonka hankinta aikanaan rahoitettiin verovaroin. Markkinat olisivat päättäneet, onko vanhalla kalustolle kysyntää vai ei.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #44 : Tammikuu 31, 2015, 20:25:42 »

Tavaravaunujen osalta kalustopankin saa varmasti helpommin ja järkevästi toimimaan ja seisovalle kalustolle löytynee nyky-Suomesta riittävästi joutoraiteita.

Alkaa olla vaan tämä "seisova kalusto" vähissä, siksi ahnaasti niitä on romutettu. Karkean arvion mukaan kolmen kvartaalin aikana jo hiukan päälle 1000 (tuhat) vaunua. Ei ihme, että monilla ratapihoilla alkaa olla aika aution näköistä. Vaikka vaunun keskimittana pitäisi vähäistä 10 metriä, tarkoittaa tuollainen vaunumäärä siis 10 kilometriä... Toki uusiakin vaunuja on valmistunut (raakapuukuljetuksiin) ainakin 60 (kuusikymmentä).

Ei taida olla kalustoa pankkiin talletettavaksi, sillä jäljellä oleva kalusto on jo 110% käytössä. Ellei siis valtio-omistaja määrää kaikkea (tavara)vaunukalustoa pankkiin talletettavaksi.

tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #45 : Tammikuu 31, 2015, 21:41:20 »

Niinpä, siniset vaunut voisivat saada käännettävät penkit takaisin. Se mahdollistaisi mukavan matkustusseurustelun mm. kortinpeluineen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #46 : Helmikuu 01, 2015, 13:52:22 »

Joo, hyvä idea, Esko. "Sininen vaunu", jossa on istuinryhmiä ja loput penkit ovat vanhaan malliin käännettäviä joko selkä tai nenä kulkusuuntaan, "vihreä vaunu", jossa on nykyisenkaltaiset istuimet ja "oranssi vaunu" , ykkösluokka, jossa istumajärjestys 2 + 1, istuimia sekä vastakkain että peräkkäin ja tässä vaunussa kaikissa huomioitu pöytätaso, joka mahdollistaa työskentelyn ja aamupalan tai iltapäivävälipalan syönnin omalla paikalla. Lisäksi Blue Comfort -junaan siis ravintolavaunu ja vaunu tai osasto, jossa tilaa ja telineet suksien ja polkupyörien jättämiselle sekä isoille matkatavaroille, varmaan helpoiten maksutta itsepalveluna. Samassa vaunussa voisi olla normaalipenkkinen lemmikkiosasto, jossa on huomioitu lemmikkien ja  niiden kuljetuslaatikoiden vaatima tila penkkien välissä.

Konduktööri on "junanhoitaja", joka työskentelee yhteistyössä ravintolan kanssa huolehtien mm. oranssin vaunun tarjoilujen pelaamisesta. Konduktöörin palvelutiski sijoitetaan ravintolavaunuun, aivan kuten Rx:ään piti tullakin. Tämä palvelee myös infopisteenä.

Ajatusleikit ovat aina hauskoja, ja varsinkaan tämä ei voi toteutua, koska siniset vaunut paalataan nyt niiden teknisen käyttöiän lopussa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #47 : Helmikuu 01, 2015, 14:07:34 »

Eihän itse asiassa Ruotsin henkilöjunakaluston kalustopankissa (Trafikverketin hallinnoima kalusto) nyt aivan ylettömästi vaunuja ja vetureita ole. Pääasiallinen tarkoitus on Pohjois-Ruotsin kilpailutettu yöjunaliikenne, johon on sidottu suurin osa vaunuista ja melkein kaikki pankin Rc6-veturit sarjasta 1323-1336. Loput vaunut ja veturit lienevät käytännössä kaikki Tågabilla vuokralla. Eljas voinee korjata, jos tuntee tarkemmin nykytilanteen, mutta ymmärtääkseni SJ:n oman kaluston osalta leasingsopimukset ovat päättyneet ja SJ omistaa jälleen omassa liikenteessä käyttämänsä vaunut ja veturit. Läänien tilaamassa liikenteessä käytettävistä Regina-junista suurimman osan omistaa kalustoyhtiö AB Transitio. Joissakin lääneissä tilaaja omistaa itse kaluston, kuten SL-alueella ja Skånessa. Tågab on ostanut jonkin verran vanhoja vaunuja, jotka olivat kalustopankissa Affärsverket Statens Järnvägarin aikana. SJ on myynyt Tågabille vanhinta kalustoa myös suoraan. Mikähän lienee Veolian ja Skandinaviska Jernbanorin vaunujen omistushistoria? Osan jälkimmäisen käytössä olevista vaunuista omistaa ainakin NetRail.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #48 : Helmikuu 03, 2015, 16:00:59 »

VR:ltä olisi aivan hyvin voinut edellyttää sitä, että kalustoa ei myydä romuksi ennen kuin niitä on tarjottu kenelle tahansa ostettavaksi. Jos kukaan ei halua ostaa, niin sen jälkeen sitten romuksi. Eettisesti tämä olisi ollut oikeudenmukaista ainakin sen kaluston osalta, jonka hankinta aikanaan rahoitettiin verovaroin. Markkinat olisivat päättäneet, onko vanhalla kalustolle kysyntää vai ei.

Juuri näin. VR on valtion myötätuella tarkoin huolehtinut siitä, että sen aikanaan vastikkeetta saama kalusto ei missään tapauksessa voi päätyä mahdollisten kilpailijoiden käyttöön. VR:n osalta tällaisen logiikan saattaa juuri ja juuri ymmärtää, mutta sitä en ainakaan minä kykene ymmärtämään, miten liikenneministeri toisensa jälkeen on vain tottelevaisesti toistellut VR:n itsekkäitä ja harhaanjohtavia kantoja sen sijaan, että olisivat ajaneet kansakunnan etua.

Sinisen kaluston romuttaminen sillä perusteella, että VR sen nykyisenä omistajana saa tehdä sille mitä mielii, on paitsi kansallinen häpeä, niin nähdäkseni myös kilpailun ehkäisemistä. Suomen raideleveydelle kun kalustoa ei osteta noin vaan mistä hyvästä ylijäämäkaupasta.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #49 : Helmikuu 03, 2015, 16:11:20 »

Valitettavasti vain muutama ministeri tietää edes jotain siitä hallintoalasta jonka keulalakuva on, ja mitä useampia puolueita eduskuntaan valtaan, sitä villimmäksi käy.
Tieto ja järjen käyttö on kortilla.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n liikkuvan kaluston omistuksesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina