Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« : Maaliskuu 02, 2015, 10:36:58 »



Arvoisa vaunut.org:in väki,

Julkaisin ensimmäiset rautatieaiheiset valokuvani vaunut.org:ssa yli kymmenen vuotta sitten. Viime vuosina oma kuvien julkaisutahtini on hidastunut, mutta olen silti aktiivisesti seurannut uusien kuvien virtaa ja tätä keskustelufoorumia. Nyt minulla on ilo, tällä kertaa työni puolesta, julkaista jotain mistä on toivoakseni iloa myös vaunut.org:n käyttäjäkunnalle.

Toivon, että oheinen julkaisu herättää keskustelua myös tällä foorumilla ja ehdotan, että ohjaatte Liikenneviraston avoimeen dataan liittyvän keskustelun tämän otsikon alle. Näin voin parhaiten ottaa palautteenne ja toiveenne huomioon. Aktiivisista rautatieharrastajista on jo nyt ollut merkittävää apua julkaistavan rajapinnan syntymiselle, erityiset kiitokset aktiivisuudesta haluan osoittaa Juhani Pirttilahdelle ja Oskari Kvistille.

Pyydän esittämään rajapintaa koskevat kysymykset julkisesti joko tässä keskusteluketjussa tai rata.digitraffic.fi -keskusteluryhmässä. Avoimen datan henkeen kuuluu avoimuus myös kysymyksissä ja vastauksissa. Kysymysten ja vastausten kautta syntyy tietopankki, josta muutkin hyötyvät tulevaisuudessa. En enää vastaa vaunut.org:ssa yksityisviesteinä lähetettyihin rajapintaa tai Liikenneviraston toimintaa koskeviin kysymyksiin.

(Edit: Kirjoitan tähän ketjuun Liikenneviraston edustajana, mutta muualla vorgissa olen edelleen yksityishenkilö.)

Terveisin,

Tomi Lapinlampi
tietopalveluasiantuntija, avoin data
Liikennevirasto
vaunut.org -käyttäjä nro. 86 (http://vaunut.org/kuvat/?u=86)

------

Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa
 
Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa koko yhteiskunnan käyttöön keväällä 2015. Tarjolle tulevia tietolajeja ovat aikataulutiedot sekä matkustajajunien kokoonpanotiedot. Aikataulutiedot jakautuvat kolmeen osaan: reaaliaikaiseen liikennetilanteeseen, tuleviin aikatauluihin sekä historiatietoon jo menneistä junista.
 
Liikenneviraston tavoitteena on, että rajapinnan tekninen kuvaus voidaan julkaista maaliskuussa 2015. Rajapinta avautuu hyödynnettäväksi kevään aikana. Vastaava palvelu on aiemmin avattu esimerkiksi Iso-Britanniassa.

Avoin data uusien palveluiden, innovaatioiden ja liiketoiminnan mahdollistajana

Datan avaaminen on osa rautatieliikenteen avoimen datan palveluiden kehittämistä, jonka Liikennevirasto aloitti syksyllä 2014. Tiedot tulevat saataville Digitraffic-palveluun, joka laajenee alkuvuonna 2015 uudella avoimella rajapinnalla. Jatkossa hyödyntäjät voivat hakea tietoja junaliikenteestä koneluettavassa muodossa.
 
Liikennevirastossa tietojen lähteenä toimii ratakapasiteetin hallinnan LIIKE-järjestelmä, josta tietoja poimitaan avoimen datan rajapintaan. Koko yhteiskunnan käyttöön avattava tieto voi luoda uusia palveluita, innovaatioita ja liiketoimintaa. Tiedot halutaan tuoda helposti ja avoimesti saataville.
 
Teknisesti rajapinta tulee olemaan REST-tyyppinen, josta hyödyntäjät voivat poimia haluamiaan tietoja hakuparametrien avulla. Rajapinta palauttaa vastaukset JSON-muodossa.
 
Rataverkkoon liittyviä tietoja on jo avattu Liikenneviraston lataus- ja katselupalveluun. Rataverkon avoimet tiedot päivittyvät ja täydentyvät vuoden 2015 aikana.
 
Lisätietoja:
 
Tomi Lapinlampi, puh. 050 378 1510
 
http://www.liikennevirasto.fi/avoindata
https://extranet.liikennevirasto.fi/latauspalvelu
http://www.digitraffic.fi

-------

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2015, 18:34:37 kirjoittanut Tomi Lapinlampi » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2015, 10:46:20 »

Äärimmäisen hieno uutinen Liikennevirastolta! Jäämme odottamaan mielenkiinnolla, mitä kaikkea tämän datan avulla voidaan saada aikaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2015, 11:58:17 »

Tämä on loistava juttu! Jaoinkin tämän uutisen Open Democracy Finlandin Facebook-saitille:
--
https://www.facebook.com/groups/OpenDemocracyFinland/permalink/796835060383173/

Hienoa duunia LiViltä!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 02, 2015, 14:47:31 »

Tervehdin ilolla tätä avoimuutta. Tieliikenteen LAM -pisteet ja niiden välittämä data on ollut avointa jo jonkin aikaa http://www.infotripla.fi/digitraffic/doku.php?id=lamdata ja nyt on siis raideliikenteen vuoro. Avoimen datan tietojen kautta päästäneen vihdoin myös valtion rataverkolla tilanteeseen, jossa toteutuvista liikenteen volyymeistä on mahdollisuus helposti muodostaa riippumaton selkeä kokonaisnäkemys.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2015, 16:01:52 »

Vaikuttaa ihan hyvältä.
Pitääpä kysyä että tuleeko avoimeen dataan saataville esimerkiksi tavaraliikenteen kulkutietoja ja junanumeroita ja mahdollisesti sijaintitietoa?
Toinen juttu mikä rupesi kiinnostamaan niin onko avoimen datan kautta mahdollista nähdä esimerkiksi opastimien näyttämää tietoa ja tietoa vaihteiden asennoista ? Tästä joku osaava koodari vääntäisi kartan missä näkyy opastimien näyttämä ja mihin suuntaan on vaihteet Hymyilee
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2015, 16:04:32 »

Erittäin erittäin erittäin hienoa! Ymmärsinkö oikein että aikataulutetojen lisäksi tulee myös GPS-paikkatiedot kaikken tietoon?

EDIT: Harri oli nopeampi
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2015, 16:43:59 »

Vaikuttaa ihan hyvältä.
Pitääpä kysyä että tuleeko avoimeen dataan saataville esimerkiksi tavaraliikenteen kulkutietoja ja junanumeroita ja mahdollisesti sijaintitietoa?
Toinen juttu mikä rupesi kiinnostamaan niin onko avoimen datan kautta mahdollista nähdä esimerkiksi opastimien näyttämää tietoa ja tietoa vaihteiden asennoista ? Tästä joku osaava koodari vääntäisi kartan missä näkyy opastimien näyttämä ja mihin suuntaan on vaihteet Hymyilee
Tuo Harrin ehdotus vaihteista ja opastimista vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Ja täytyy nyt minunkin todeta, että tämä avoimen datan tuleminen käyttöön on tosi hyvä juttu Hymyilee
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2015, 19:10:37 »

Erittäin erittäin erittäin hienoa! Ymmärsinkö oikein että aikataulutetojen lisäksi tulee myös GPS-paikkatiedot kaikken tietoon?

EDIT: Harri oli nopeampi

Nyt kun en tiedä, niin Pandoran GPS -lippaan avaamisen myötä Janin yliviivaamaan kommenttiin liittyen arvelen, ettei GPS -pohjainen tieto tällä hetkellä näyttele roolia LIIKE -järjestelmässä. Olen siinä ymmärryksessä, että rautatieliikennöijä VR Oy:n kalustossa olevat GPS -lähettimet ovat ainoastaan heidän omien tietojärjestelmien tarpeita varten eivätkä näinollen julkisia. Otaksun, että LIIKE -reaaliaikatieto on peräisin asetinlaitteista.

Ratakapasiteetin hallinnan tietojärjestelmä (LIIKE):
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/rataverkolla_liikennointi/ratakapasiteetin_hallinta/liike#.VPSWvS6LXaI
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2015, 19:20:55 »

Nyt kun en tiedä, niin Pandoran GPS -lippaan avaamisen myötä Janin yliviivaamaan kommenttiin liittyen arvelen, ettei GPS -pohjainen tieto tällä hetkellä näyttele roolia LIIKE -järjestelmässä. Olen siinä ymmärryksessä, että rautatieliikennöijä VR Oy:n kalustossa olevat GPS -lähettimet ovat ainoastaan heidän omien tietojärjestelmien tarpeita varten eivätkä näinollen julkisia.

Asia ei ole näin yksinkertainen. Tämän vuoden alkupuolella juniin tulee pakolliseksi ns. JETI-pääte, joka on Liikenneviraston ylläpitämä palvelu. Tuo pääte välittää myös GPS-dataa Liikennevirastolle. Vuoden 2016 verkkoselostuksessa lukee kuitenkin näin:

Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita.

Sitä en lähde tulkitsemaan, mitä tuo tarkoittaa.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2015, 19:26:03 »

Voisiko asian ymmärtää nyt niin että realiaikaiset grafisetkin tulevat saataville avoimen datan kautta, ainakin ymmärtäisin sen niin joka olisikin hyvä lisä palveluun ja siitä saisi hyvän kuvan liikennetilanteesta.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #10 : Maaliskuu 02, 2015, 19:41:32 »

Voisiko asian ymmärtää nyt niin että realiaikaiset grafisetkin tulevat saataville avoimen datan kautta, ainakin ymmärtäisin sen niin joka olisikin hyvä lisä palveluun ja siitä saisi hyvän kuvan liikennetilanteesta.

Liikennevirasto avaa dataa, ei palveluita. Toki tuon datan avulla voi sitten joku tehdä tuollaisen reaaliaikagrafiikan.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #11 : Maaliskuu 02, 2015, 20:00:36 »

Pitääpä kysyä että tuleeko avoimeen dataan saataville esimerkiksi tavaraliikenteen kulkutietoja ja junanumeroita ja mahdollisesti sijaintitietoa?
Toinen juttu mikä rupesi kiinnostamaan niin onko avoimen datan kautta mahdollista nähdä esimerkiksi opastimien näyttämää tietoa ja tietoa vaihteiden asennoista ? Tästä joku osaava koodari vääntäisi kartan missä näkyy opastimien näyttämä ja mihin suuntaan on vaihteet Hymyilee
Rajapinnan aikataulutiedot sisältävät kaiken liikenteen, ainoastaan kokoonpanotiedot on rajoitettu matkustajaliikenteeseen.
Muiden kysymiesi tietolajien avaamisen osalta ei tietääkseni ole vielä olemassa edes alustavia suunnitelmia. Iso-Britanniassahan tuon tyyppistä dataa on saatavissa, joten ei se varmaan teknisesti aivan mahdotonta olisi täälläkään.

- Tomi / LiVi


tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #12 : Maaliskuu 02, 2015, 20:04:56 »

Erittäin erittäin erittäin hienoa! Ymmärsinkö oikein että aikataulutetojen lisäksi tulee myös GPS-paikkatiedot kaikken tietoon?

EDIT: Harri oli nopeampi
Otaksun, että LIIKE -reaaliaikatieto on peräisin asetinlaitteista.

Oikeassa olet. LIIKE-järjestelmän ja sitä kautta avoimen rajapinnan tiedot eivät ole peräisin GPS-paikannuksesta.

- Tomi / LiVi
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #13 : Maaliskuu 02, 2015, 20:32:24 »

Ahaa, eli paikannustietoja ei tule toistaiseksi tarjolle? Toivottavasti joku päivä kaikista rataverkolla junina ja vaihtotyöliikkeinä liikkuvista kohteista olisi tulevaisuudessa paikannustietoa tarjolla.  Hymyilee
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2015, 21:59:52 »

Sisältyykö avoimiin aikataulutietoihin siis myös vaihtotyöliikkeet?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2015, 22:12:29 »

Nyt kun en tiedä, niin Pandoran GPS -lippaan avaamisen myötä Janin yliviivaamaan kommenttiin liittyen arvelen, ettei GPS -pohjainen tieto tällä hetkellä näyttele roolia LIIKE -järjestelmässä. Olen siinä ymmärryksessä, että rautatieliikennöijä VR Oy:n kalustossa olevat GPS -lähettimet ovat ainoastaan heidän omien tietojärjestelmien tarpeita varten eivätkä näinollen julkisia.

Asia ei ole näin yksinkertainen. Tämän vuoden alkupuolella juniin tulee pakolliseksi ns. JETI-pääte, joka on Liikenneviraston ylläpitämä palvelu. Tuo pääte välittää myös GPS-dataa Liikennevirastolle. Vuoden 2016 verkkoselostuksessa lukee kuitenkin näin:

Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita.

Sitä en lähde tulkitsemaan, mitä tuo tarkoittaa.

Julkisuuslain mukaan viranomaisen hallussa oleva materiaali on lähtökohtaisesti julkista. Taipuisiko se tähän asiaan vai toteutuuko julkisuus vasta sitä kautta, että livin kirjaamon kautta vireille pantuun julkisuuspyyntöön saisi vastauksen viikkojen kuluttua pyynnöstä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2015, 22:47:10 »

Sisältyykö avoimiin aikataulutietoihin siis myös vaihtotyöliikkeet?
Siltä osin, kuin niille varataan ratakapasiteettia... Ei varmaan ihan liikennepaikan sisällä, mutta pidemmillä matkoilla. Eli kyllä voisin ajatella niidenkin sisältyvän.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2015, 23:00:17 »

Sisältyykö avoimiin aikataulutietoihin siis myös vaihtotyöliikkeet?
Siltä osin, kuin niille varataan ratakapasiteettia... Ei varmaan ihan liikennepaikan sisällä, mutta pidemmillä matkoilla. Eli kyllä voisin ajatella niidenkin sisältyvän.

Liikenneviraston ohje
Ratakapasiteetin hakeminen ja myöntäminen vaihtotyölle 14.12.2014 alkaen

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/ohje_2014_ratakapasiteetin_vaihtotyolle_web.pdf
tallennettu
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2015, 10:57:15 »

Arvoisa vaunut.org:in väki,

Julkaisin ensimmäiset rautatieaiheiset valokuvani vaunut.org:ssa yli kymmenen vuotta sitten. Viime vuosina oma kuvien julkaisutahtini on hidastunut, mutta olen silti aktiivisesti seurannut uusien kuvien virtaa ja tätä keskustelufoorumia. Nyt minulla on ilo, tällä kertaa työni puolesta, julkaista jotain mistä on toivoakseni iloa myös vaunut.org:n käyttäjäkunnalle.

Toivon, että oheinen julkaisu herättää keskustelua myös tällä foorumilla ja ehdotan, että ohjaatte Liikenneviraston avoimeen dataan liittyvän keskustelun tämän otsikon alle. Näin voin parhaiten ottaa palautteenne ja toiveenne huomioon. Aktiivisista rautatieharrastajista on jo nyt ollut merkittävää apua julkaistavan rajapinnan syntymiselle, erityiset kiitokset aktiivisuudesta haluan osoittaa Juhani Pirttilahdelle ja Oskari Kvistille.

(Edit: Kirjoitan tähän ketjuun Liikenneviraston edustajana, mutta muualla vorgissa olen edelleen yksityishenkilö.)

Terveisin,

Tomi Lapinlampi
tietopalveluasiantuntija, avoin data
Liikennevirasto
vaunut.org -käyttäjä nro. 86 (http://vaunut.org/kuvat/?u=86)

------

Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa
 
Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa koko yhteiskunnan käyttöön keväällä 2015. Tarjolle tulevia tietolajeja ovat aikataulutiedot sekä matkustajajunien kokoonpanotiedot. Aikataulutiedot jakautuvat kolmeen osaan: reaaliaikaiseen liikennetilanteeseen, tuleviin aikatauluihin sekä historiatietoon jo menneistä junista.
 
Liikenneviraston tavoitteena on, että rajapinnan tekninen kuvaus voidaan julkaista maaliskuussa 2015. Rajapinta avautuu hyödynnettäväksi kevään aikana. Vastaava palvelu on aiemmin avattu esimerkiksi Iso-Britanniassa.

Avoin data uusien palveluiden, innovaatioiden ja liiketoiminnan mahdollistajana

Datan avaaminen on osa rautatieliikenteen avoimen datan palveluiden kehittämistä, jonka Liikennevirasto aloitti syksyllä 2014. Tiedot tulevat saataville Digitraffic-palveluun, joka laajenee alkuvuonna 2015 uudella avoimella rajapinnalla. Jatkossa hyödyntäjät voivat hakea tietoja junaliikenteestä koneluettavassa muodossa.
 
Liikennevirastossa tietojen lähteenä toimii ratakapasiteetin hallinnan LIIKE-järjestelmä, josta tietoja poimitaan avoimen datan rajapintaan. Koko yhteiskunnan käyttöön avattava tieto voi luoda uusia palveluita, innovaatioita ja liiketoimintaa. Tiedot halutaan tuoda helposti ja avoimesti saataville.
 
Teknisesti rajapinta tulee olemaan REST-tyyppinen, josta hyödyntäjät voivat poimia haluamiaan tietoja hakuparametrien avulla. Rajapinta palauttaa vastaukset JSON-muodossa.
 
Rataverkkoon liittyviä tietoja on jo avattu Liikenneviraston lataus- ja katselupalveluun. Rataverkon avoimet tiedot päivittyvät ja täydentyvät vuoden 2015 aikana.
 
Lisätietoja:
 
Tomi Lapinlampi, puh. 050 378 1510
 
http://www.liikennevirasto.fi/avoindata
https://extranet.liikennevirasto.fi/latauspalvelu
http://www.digitraffic.fi

-------



Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Datan entiselleen avaaminen ei käsittääkseni olisi minkään esteen takana, ellei taustalla ole sitten jonku tahon oman pätemisen tarpeen tyydyttäminen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #19 : Maaliskuu 07, 2015, 11:37:17 »

Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Datan entiselleen avaaminen ei käsittääkseni olisi minkään esteen takana, ellei taustalla ole sitten jonku tahon oman pätemisen tarpeen tyydyttäminen.

Toisaalla internetissä tästä uutisoitiin 27.12.2013.

Alla Kestisen Sakarin 28.12.2013 avaama Facebook-keskusteluketju VR:n FB-saitilla:
https://www.facebook.com/VRyhteisellamatkalla/posts/571670782902369

Mitä tuohon avoimuuteen tulee, toisaalla internetissä uutisoitiin eilen aiheesta. Toisaalla internetissä julkaistu juttu ei suoraan liity LiVin avoimeen dataan, mutta liippaa kuitenkin aihetta melko läheltä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2015, 13:17:57 »

Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Ei varmaankaan niin tarkkaa kuin mitä aiemmin, mutta kyllä tuota voinee siinäkin hyödyntää. Sijaintitieto kun voi olla pistemäisen sijainnin sijasta esimerkiksi viiva liikennepaikkojen välillä.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2015, 15:03:03 »

Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Ei varmaankaan niin tarkkaa kuin mitä aiemmin, mutta kyllä tuota voinee siinäkin hyödyntää. Sijaintitieto kun voi olla pistemäisen sijainnin sijasta esimerkiksi viiva liikennepaikkojen välillä.

Tai tasaista (laskennallista) vauhtia etenevä piste niin kuin liikenneviraston reaaliaikaisissa grafiikoissa.

Joillakin rataosillahan asetinlaitteisiin kytkettyjä raidevirtapiirejä ja akselinlaskijoitahan (joiden kohdalla junan sijainti tulee ilmi) on hyvinkin tiheään ja jossain toisaalla taas niiden välillä on kymmeniä kilometrejä.

Jonkun kaupunkiradan lähijunan sijainnin seuraamisen tarkkuudessa asetinlaitedata ei paljoa häviä GPS-tiedoille. Mutta toisaalla vaikkapa Otanmäen tai Keitelepohjan vaununhakijan kulun seuraaminen sen avulla on aika summittaista.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2015, 15:47:53 »


Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Datan entiselleen avaaminen ei käsittääkseni olisi minkään esteen takana, ellei taustalla ole sitten jonku tahon oman pätemisen tarpeen tyydyttäminen.

Niin ei sen kummenpaa kun esim. ylimääräisten junien aikataulut ja reaaliaikaiset grafiikat. Todella merkittävää joidenkin mielestä (kuten minun), joidenkin mielestä ei ilmeisesti yhtään mitään. Ei mulla muuta, mutta nyt puhutaan ehkä parhaasta asiasta about koskaan, ainakin minun harrastajauralla.
tallennettu
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2015, 16:06:43 »

Ymmärsinkö oikein sen että veturit kartalla palvelu ei tämän "datan avaamisen" seurauksena tule saamaan yhtään sen kummempaa dataa kuin tälläkään hetkellä?

Ei varmaankaan niin tarkkaa kuin mitä aiemmin, mutta kyllä tuota voinee siinäkin hyödyntää. Sijaintitieto kun voi olla pistemäisen sijainnin sijasta esimerkiksi viiva liikennepaikkojen välillä.

Tai tasaista (laskennallista) vauhtia etenevä piste niin kuin liikenneviraston reaaliaikaisissa grafiikoissa.

Joillakin rataosillahan asetinlaitteisiin kytkettyjä raidevirtapiirejä ja akselinlaskijoitahan (joiden kohdalla junan sijainti tulee ilmi) on hyvinkin tiheään ja jossain toisaalla taas niiden välillä on kymmeniä kilometrejä.

Jonkun kaupunkiradan lähijunan sijainnin seuraamisen tarkkuudessa asetinlaitedata ei paljoa häviä GPS-tiedoille. Mutta toisaalla vaikkapa Otanmäen tai Keitelepohjan vaununhakijan kulun seuraaminen sen avulla on aika summittaista.


eli ymmärsin oikein ja ymmärrän senkin oikein että tämä ns. datan "avaaminen" on vain pelkkää propagandaa, jolla saataisiin mielikuva avoimuudesta, joka on tosiasiassa täyttä potaskaa
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2015, 16:36:55 »

eli ymmärsin oikein ja ymmärrän senkin oikein että tämä ns. datan "avaaminen" on vain pelkkää propagandaa, jolla saataisiin mielikuva avoimuudesta, joka on tosiasiassa täyttä potaskaa

No ei tämä nyt kyllä ihan niinkään ole. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kaikki junat ja tietyssä määrin myös vaihtotyöyksiköt saadaan avoimeksi dataksi junanumeroineen ja kulussaolo/aikataulutietoineen, poislukien kokoonpanotiedot tavarajunien ja vaihtotöiden osalta. Itse olen todella kiitollinen siitä Liikennevirastolle, että näin on saatu tehtyä.

Niin ei sen kummenpaa kun esim. ylimääräisten junien aikataulut ja reaaliaikaiset grafiikat. Todella merkittävää joidenkin mielestä (kuten minun), joidenkin mielestä ei ilmeisesti yhtään mitään. Ei mulla muuta, mutta nyt puhutaan ehkä parhaasta asiasta about koskaan, ainakin minun harrastajauralla.

Juurikin näin. Parempaa sijaintitietoa, kuin LIIKE, ei viranomaisellakaan (Liikennevirastolla) ole tällä hetkellä.

Heikille suosittelisin tästä kyseisestä asiasta valittamista Liikenneviraston sijasta VR:lle. VR saa tehdä omalla GPS-datalähteellään (sillä, mitä Junat kartalla/Veturit kartalla on käyttänyt) ihan mitä lystää. Suoranaista velvoitetta sen kaiken datan jakeluun ei sillä ole, vaikka näin voisi toivoakin.

Täytyy ottaa huomioon se seikka, että tämän VR:n oman jaettavan GPS-tiedon rinnalle on myöhemmin tulossa Liikennevirastolle GPS-datalähde sen omasta KUPLA-sovelluksesta, josta oli jo aiemmin puhetta.

Korostan erityisesti sitä, että tämä on eri kuin se järjestelmä josta GPS-data nykyään tulee Junat kartalla/Veturit kartalla-ohjelmistoon.

Ja, tässä Liikenneviraston omistamassa järjestelmässä on myös museojunien näkyvyys, joita ei ole vielä toistaiseksi näkynyt yhtään missään, joten odotetaan sitä ihan rauhassa. Hymyilee

Toivon, että myös se (Liikenneviraston GPS-data) saadaan avoimeksi dataksi, johdonmukaisesti osana LIIKE:ä, kuten tämän keskusteluketjun alussa avoimeksi dataksi määritelty data.

Jos näin tehdään, ja Veturit kartalla-tietolähteeksi tulisi Liikenneviraston GPS-data, tällöin Veturit kartalla-sivun nykyiset puutteet, mm. se, että jos matkustajajunan veturi vaihtuu kesken kaiken, tai matkustajajuna on yli tunnin myöhässä (ja näissä tilanteissa kartalla ei näy yhtään mitään kyseisen junan kohdalla), poistuvat, ja junat (myös tavarajunat, vaihtotyöyksiköt sekä muu liikenne) tulevat näkymään kartalla, riippumatta näistä seikoista.

Vrt:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,6439.msg58820.html#msg58820 ja http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,6439.msg56679.html#msg56679
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2015, 17:14:00 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina