Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #25 : Maaliskuu 07, 2015, 19:13:23 »

Niin ei sen kummenpaa kun esim. ylimääräisten junien aikataulut ja reaaliaikaiset grafiikat.

Haluaisin tuoda vielä uudelleen esiin, että Liikennevirasto on avaamassa dataa ei palveluita - tällä on hyvin suuri ero. Liikennevirasto ei siis ole tuomassa reaaliaikaisia grafiikoita kaikkien nähtäville.

Homman juju on kuitenkin siinä, että kun dataa on tarjolla avoimesti, niin sen päälle voi rakentaa erilaisia palveluita, joissa on vain mielikuvitus ja kekseliäisyys rajana. Tuollaisen reaaliaikaisen grafiikan voi siis joku kolmas osapuoli toteuttaa tämän datan avulla.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #26 : Maaliskuu 19, 2015, 13:50:37 »

Onko tätä dataa nyt jo saatavissa? Graafisten viimeinen päivä on piakkoin.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #27 : Maaliskuu 19, 2015, 17:10:26 »

Onko tätä dataa nyt jo saatavissa? Graafisten viimeinen päivä on piakkoin.

Graafiset (http://gratu.miso.fi/aikataulut/) on tarkoitus päivittää vielä kertaalleen.

Avoimen datan julkaisu etenee tämän viestiketjun alussa ilmoitetussa aikataulussa, ellei jopa vähän edellä. Seurailkaa tiedotusta Liikenneviraston kotisivuilla ja tässä viestiketjussa.

- Tomi / LiVi
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #28 : Maaliskuu 19, 2015, 17:28:33 »

Aiotaanko säännöllisen liikenteen listojen julkaisua jatkaa?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #29 : Maaliskuu 19, 2015, 19:44:00 »

Ompa harmi jos graafiset jäävät pois, niistä on kuitenkin lähtökohtaisesti hyvä apu jos kuvaa vaikka vieraalla rataosuudella. Toivottavasti tulisi joku skripri joka tulostaisi graafiset automaattisesti tietojärjestelmästä vaikka viikkoa ennen liikennöintipäivää, tai sitten että se scripti kävisi hakemassa tietokannasta sen hetkisen tilanteen kun sitä pyytää halutulle rataosalle ja päivälle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2015, 20:11:36 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #30 : Maaliskuu 19, 2015, 20:13:40 »

Ompa harmi jos graafiset jäävät pois, niistä on kuitenkin lähtökohtaisesti hyvä apu jos kuvaa vaikka vieraalla rataosuudella.

Graafisia aikatauluja nähdään kyllä jatkossakin, sen voin luvata. Palataan asiaan sen jälkeen, kun dataa on saatavilla.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #31 : Maaliskuu 19, 2015, 20:26:13 »

Olen ottanut varalta talteen noita entisiä. Lähes reaaliajassa päivittyvä systeemihän olisi hyvä kun ei tarvitsisi arpoa että onko ns. tyhjä viiva... Ainakin täällä Joensuussa niitä on valitettavan paljon, tai sitten on ajettu monta tuntia etuajassa.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #32 : Maaliskuu 20, 2015, 10:21:12 »

Aiotaanko säännöllisen liikenteen listojen julkaisua jatkaa?

Liikennevirasto ei ole vielä tehnyt päätöstä säännöllisen liikenteen listojen julkaisun lopettamisesta. Asia on kuitenkin harkinnassa, sillä avoimen datan rajapinnan kautta tarjolle tulee paljon tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa, josta jokainen voi sitten jalostaa mieleisensä listat.

Pian alkavan aikataulukauden säännöllisen liikenteen listat ja graafisten aikataulujen päivitys seuraavalle aikataulukaudelle ovat tällä hetkellä julkaisuputkessa ja niiden pitäisi ilmestyä ladattavaksi lähipäivien aikana.

- Tomi / LiVi
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #33 : Maaliskuu 23, 2015, 10:08:56 »



Liikennevirasto on tänään julkaissut rautatieliikenteen avointa dataa osoitteessa http://rata.digitraffic.fi

Liikenneviraston Digitraffic-palvelu laajeni uudella rautatieliikenteen avoimella rajapinnalla, josta hyödyntäjät voivat hakea junien aikataulutietoja sekä matkustajajunien kokoonpanotietoja. Datan avaaminen on osa rautatieliikenteen avoimen datan kehittämistä, jonka Liikennevirasto aloitti syksyllä 2014.

Rautatieliikenteen avoimen datan avulla on mahdollista vastata esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

    Onko juna aikataulussa?
    Minkä vuoksi juna on myöhässä?
    Mitkä ovat seuraavat asemalla pysähtyvät junat?
    Mistä vaunuista juna koostuu ja mitä palveluita vaunut tarjoavat?
    Oliko juna aikataulussa esimerkiksi kaksi kuukautta sitten?

Rautatieliikenteen avoimen datan rajapinnan käyttö on vapaata ja maksutonta. Rajapinnasta saatavia tietoja koskee Creative Commons 4.0 Nimeä -avoimen tiedon käyttölupa. Rajapinta julkaistaan alussa testiversiona (Beta). Testivaiheen aikana rajapinnan toiminnassa saattaa esiintyä katkoja ja rajapintaan voidaan tehdä teknisiä muutoksia lyhyellä varoitusajalla.

Rajapinta on saatavilla osoitteesta http://rata.digitraffic.fi


Lisätietoja:

http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/liikennevirasto-avasi-rautatieliikenteen-dataa,c9743763

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2015/uutiset_34_2015/230315_liikennevirasto-avasi-rautatieliikenteen-dataa


Terveisin,

- Tomi / LiVi
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2015, 10:32:27 kirjoittanut Tomi Lapinlampi » tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #34 : Maaliskuu 23, 2015, 13:49:08 »

Kattelin tuossa 3811 aikataulua datasta, hieman ihmetyttää että datan mukaan aikataulumukainen lähtö Viinikasta 1:25 js tulo Poriin 5:06. Mutta grafiikoiden mukaan lähtö olisikkin Vka 3:25 ja Porissa 7:06 eli kaksi tuntia myöhemmin.

Pengoin myös vähän aikaan sitten kulkeneiden Tahkoluoton rikastejunien aikataulut ja niidenkin aikataulut ihmetytti nähtyihin juniin, tai sitten olen lukenut dataa väärin  Huh
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2015, 14:10:36 kirjoittanut Jani Keskinen » tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #35 : Maaliskuu 23, 2015, 14:05:49 »

Laitoin liitteeseen T3811 aikataulun jonka poimin datasta, hieman ihmetyttää että datan mukaan aikataulumukainen lähtö Viinikasta 1:25 js tulo Poriin 5:06. Mutta grafiikoiden mukaan lähtö olisikkin Vka 3:25 ja Porissa 7:06 eli kaksi tuntia myöhemmin.

Pengoin myös vähän aikaan sitten kulkeneiden Tahkoluoton rikastejunien aikataulut ja niidenkin aikataulut ihmetytti nähtyihin juniin, tai sitten olen lukenut dataa väärin  Huh


Auttaisiko tämä tieto aikaleimaongelmiin: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601#UTC

Rajapinnan tiedot ovat siis UTC:tä.

- Tomi / LiVi
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #36 : Maaliskuu 23, 2015, 14:09:35 »

Laitoin liitteeseen T3811 aikataulun jonka poimin datasta, hieman ihmetyttää että datan mukaan aikataulumukainen lähtö Viinikasta 1:25 js tulo Poriin 5:06. Mutta grafiikoiden mukaan lähtö olisikkin Vka 3:25 ja Porissa 7:06 eli kaksi tuntia myöhemmin.

Pengoin myös vähän aikaan sitten kulkeneiden Tahkoluoton rikastejunien aikataulut ja niidenkin aikataulut ihmetytti nähtyihin juniin, tai sitten olen lukenut dataa väärin  Huh


Auttaisiko tämä tieto aikaleimaongelmiin: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601#UTC

Rajapinnan tiedot ovat siis UTC:tä.

- Tomi / LiVi

...eli minä luin väärin, kiitoikset vastauksesta!
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #37 : Maaliskuu 23, 2015, 16:03:54 »

Miten tuolta oikein haetaan vaikkapa kulkutietoja? Ohjeet kyllä löytyy, mutta miten niitä käytännössä sovelletaan?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #38 : Maaliskuu 23, 2015, 16:07:40 »

Ihan mielenkiintoista tietoa löytyy...

Esimerkiksi pari päivää sitten on ollut vaihtotyöyksikkö Jyväskylästä Vaajakoskelle ja takaisin. Tämän viikon perjantaina puolestaan on T 53327 Tampereelta Orivedelle, paluu numerolla 53328.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #39 : Maaliskuu 23, 2015, 16:55:11 »

Kokeilinpa minäkin, äskeinen onnettomuus näkyy järjestelmässä: liveEstimateTime":"2015-03-23T13:27:00.000Z","actualTime":"2015-03-23T14:00:00.000Z","differenceInMinutes":70,"causes":[{"category":"Liikenneonnettomuudet","categoryCode":"O","detailedCategory":"Tasoristeysonnettomuus"}]}]}]
Tämä siis.
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8122.0.html
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2015, 16:55:56 »

Kertokaapa että miten tätä datapalvelua voi käyttää??
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2015, 17:00:51 »

Tuli mieleen että jos tavarajunien kokoonpanotietoja on rajoitettu, niin suostuisikohan vr siihen että tavarajunista julkaistaisiin veturitiedot mitä vetureita tavarajunassa on (vedossa+hinattavat koneet) ? vaikka varsinaisia vaunuluetteloita ei julkaista tavarajunista, niin olisikohan mahdollista julkaista niistä pituudet ja painot ?

Saapa nähdä kuinkahan nopeasti julkaistaan ensimmäiset avointa dataa hyödyntävät sovellukset ja nettisivustot, jos yhtään aavistelen oikein niin kehityksessä ollaan melko pitkällä Hymyilee
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2015, 17:10:24 »

Kokeilin tällä esimerkillä: Esimerkki: http://rata.digitraffic.fi/api/v1/live-trains/4582 (tuo Ilomantsin juna jonka alle auto jäi). Järjestelmä ei näköjään näytä ihan tarkkaan etuajassaoloa matkan alussa sillä kokeilin T4747:n joka lähti lähes vartin etuajassa mutta datarivillä oli vain miinusmerkki. Määräasemalla SUL näkyy sitten -17.
http://rata.digitraffic.fi/api/v1/live-trains/4747
Jokuhan kohta laatii kätevän nettisivun tähän.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #43 : Maaliskuu 23, 2015, 19:14:19 »

Mitenkäs nyt jo katosi nuo muutaman tunnin takaiset tiedot? Jotkut näkyy ja jotkut ei.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #44 : Maaliskuu 23, 2015, 19:22:10 »

Mitenkäs nyt jo katosi nuo muutaman tunnin takaiset tiedot? Jotkut näkyy ja jotkut ei.

Jos käytät live-trains-rajapintaa, niin anna departure_date-parametri, jos junan liikkeistä on jo yli neljä tuntia aikaa.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #45 : Maaliskuu 23, 2015, 19:39:28 »

Tästä kun saisi tuota graafista viivastoa muistuttavan systeemin.
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #46 : Maaliskuu 23, 2015, 19:47:59 »

Ihan tähän hätään en jaksanut rakentaa graafisten kaltaista näkymää, mutta olisiko tästä apua ensiahdistukseen http://vaunut.org/kulkutiedot ?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #47 : Maaliskuu 23, 2015, 19:53:28 »

Ihan tähän hätään en jaksanut rakentaa graafisten kaltaista näkymää, mutta olisiko tästä apua ensiahdistukseen http://vaunut.org/kulkutiedot ?

Aikavyöhykkeet vielä kuntoon  Iskee silmää
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #48 : Maaliskuu 23, 2015, 19:56:28 »

Ihan tähän hätään en jaksanut rakentaa graafisten kaltaista näkymää, mutta olisiko tästä apua ensiahdistukseen http://vaunut.org/kulkutiedot ?
Iso plussa tästä, kerrassaan loistavaa!
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #49 : Maaliskuu 23, 2015, 20:01:20 »

Ihan tähän hätään en jaksanut rakentaa graafisten kaltaista näkymää, mutta olisiko tästä apua ensiahdistukseen http://vaunut.org/kulkutiedot ?

Aikavyöhykkeet vielä kuntoon  Iskee silmää
Jokohan ne nyt näkyisi oikein.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina