Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #125 : Huhtikuu 08, 2015, 16:44:21 »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Nykyisessä ilmapiirissä monta asiaa pyritään salaamaan, joten tavarajunien akselimäärät ja junapainot lienevät salaista tietoa. Mutta kerätäänkö niitä, jotta ne joskus voisi julkaista, esim muutaman vuoden viiveellä?

LIIKE-järjestelmään on mahdollista ilmoittaa jarrupainonopeus, pituus, paino ja akselimäärä. Sekä kokoonpanotietoja, kuten veturien ja vaunujen numerot, kokonaispainot, taarapainot, akselipainot, VAK-tiedot, palvelut yms.

Tietoja on esillä siis varsin rajoitetusti. Sen lisäksi hoksasin juuri, että kaikkia myöhästymisten syitä ei näköjään julkaista avoimeen dataan. Luokista E - Etuajassakulku, H - Henkilökunta, K - Kalusto ja T - Tavarapalvelu näkyy vain tuo ylätason luokitus ilman tarkentavaa koodia.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #126 : Huhtikuu 08, 2015, 17:09:15 »

Eiköhän pojat ja tytöt olla tyytyväisiä nykyiseen.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #127 : Huhtikuu 08, 2015, 17:12:41 »

Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #128 : Huhtikuu 08, 2015, 17:15:33 »

Me harrastajat emme tarvihe muuta tietoa kun kulussa olevat ja perutut junat.   Kaikki muu on turhanpäivästä paskaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #129 : Huhtikuu 08, 2015, 19:47:54 »

Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.

No ei kai jotkut niitä "turhia" tietoja vaatisi jos ne olisi turhia... Eikä Eljas tuossa puhunut etukäteen tietojen saamisesta vaan nimeenomaan myöhemmin arkistoimisesta. Ei noi veturien numerot tai muut mun mielestä oo mitään turhia juttuja oo, jokaisella on tietenkin oma mielipide...
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #130 : Huhtikuu 08, 2015, 20:41:14 »

Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.

No ei kai jotkut niitä "turhia" tietoja vaatisi jos ne olisi turhia... Eikä Eljas tuossa puhunut etukäteen tietojen saamisesta vaan nimeenomaan myöhemmin arkistoimisesta. Ei noi veturien numerot tai muut mun mielestä oo mitään turhia juttuja oo, jokaisella on tietenkin oma mielipide...

Tylysti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos alkaa tuntumaan simmoselta, että tulee liikaa infoa.  Iskee silmää
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #131 : Huhtikuu 08, 2015, 20:47:15 »

Tylysti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos alkaa tuntumaan simmoselta, että tulee liikaa infoa.  Iskee silmää

Joo Hymyilee leveästi
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #132 : Huhtikuu 08, 2015, 21:40:26 »

Hiukan ihmetyttää, että kilpailevat liikennöitsijät voivat saada enemmän tietoa toistensa junista Liike-järjestelmän kautta kuin avoimen datan välityksellä. Kilpailijat kuitenkin kai ovat se uhkakuva numero yksi?

Toivotaan, että avoimeen dataan tulee lisää tietoa sen jälkeen, kun liikennevirasto on saanut tehtyä selvityksen eri tietojen julkisuudesta.
tallennettu
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #133 : Huhtikuu 08, 2015, 22:28:28 »

Hiukan ihmetyttää, että kilpailevat liikennöitsijät voivat saada enemmän tietoa toistensa junista Liike-järjestelmän kautta kuin avoimen datan välityksellä. Kilpailijat kuitenkin kai ovat se uhkakuva numero yksi?

Toivotaan, että avoimeen dataan tulee lisää tietoa sen jälkeen, kun liikennevirasto on saanut tehtyä selvityksen eri tietojen julkisuudesta.

Mä taas maailmanlopun maalarina näen, että uhkakuva nro yksi on aivan jotain muuta kuin kilpailijat. Vaunutyypeistä voi periaatteessa rakentaa kuvan VAK-tavaraa kuljettavista junista ja siinä vaiheessa kun terrorismi rantautuu Suomeenkin asti niin tämä tieto väärissä käsissä on vaarallista. Ei noita ainakaan liiemmälti kannattaisi mainostaa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #134 : Huhtikuu 09, 2015, 06:29:28 »

Mä taas maailmanlopun maalarina näen, että uhkakuva nro yksi on aivan jotain muuta kuin kilpailijat. Vaunutyypeistä voi periaatteessa rakentaa kuvan VAK-tavaraa kuljettavista junista ja siinä vaiheessa kun terrorismi rantautuu Suomeenkin asti niin tämä tieto väärissä käsissä on vaarallista. Ei noita ainakaan liiemmälti kannattaisi mainostaa.

Toisaalta ne VAK-junat selviävät pienellä vaivalla muutenkin, vaikka sitten tämän sivuston kuvahaun kautta tai radanvarressa päivystämällä. Myös todennäköisyys sille, että joku päättäisi yrittää räjäyttää juuri tavarajunan on aika pieni, eikä sellaisen mahdollisuuden torjuntaan välttämättä kovin paljon kannata panostaa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #135 : Huhtikuu 09, 2015, 14:28:14 »

Mikäs nyt on tilanne, tulevaisuuden junia näkyy melko niukasti tällä hetkellä.


* 150409_ip_Liikennetiedot.PNG (99.79 kilotavua, 1133x945 - tarkasteltu 314 kertaa.)
tallennettu
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 65


« Vastaus #136 : Huhtikuu 09, 2015, 18:20:50 »

Me harrastajat emme tarvihe muuta tietoa kun kulussa olevat ja perutut junat.   Kaikki muu on turhanpäivästä paskaa.
Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.

No ei kai jotkut niitä "turhia" tietoja vaatisi jos ne olisi turhia... Eikä Eljas tuossa puhunut etukäteen tietojen saamisesta vaan nimeenomaan myöhemmin arkistoimisesta. Ei noi veturien numerot tai muut mun mielestä oo mitään turhia juttuja oo, jokaisella on tietenkin oma mielipide...

Niin, harrastus. Sehän on tässä "junailussakin" monikäsitteinen asia. Variaatioita on lukuisia: toisille se on junabongausta, joillekin tiedonkeruuta. Toiset uhraavat aikansa museojunille, jotkut matkustavat, kuvaavat, nauttivat, tekevät havaintoja, kirjaavat tietoja jne, mitä nyt voikaan keksiä. Tuskin mikään harrastusmuoto on väärä. Ja luulen, että kaikki informaatio, mitä on saatavilla, on siitä jollekin harrastajalle hyötyä ja toiselle ehkä vähemmän hyötyä, tuskin mikään turhaa on. Sitä infoa, mitä ei omassa harrastusmuodossa koe tarvitsevan, voi tehdä A-P:t ("Tylysti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos alkaa tuntumaan simmoselta, että tulee liikaa infoa.").
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #137 : Huhtikuu 09, 2015, 18:32:00 »

Mikäs nyt on tilanne, tulevaisuuden junia näkyy melko niukasti tällä hetkellä.
Voisiko vastaus löytyä näistä lainauksista? Hymyilee

Nyt on jälleen kadonnut kaikki tulevat junat LiVin datasta (eli näkyy vain juuri nyt kulussa olevat junat ja menneet junat)... Onkohan taas vain jokin lyhytaikainen häiriö vai onko jokin muuttunut?

Rajapintaa on taas vaihteeksi muutettu ja ainakin minä päivitän parhaillaan tietoja uudelleen omaan palveluuni...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #138 : Huhtikuu 09, 2015, 18:33:36 »

Niin, harrastus. Sehän on tässä "junailussakin" monikäsitteinen asia. Variaatioita on lukuisia: toisille se on junabongausta, joillekin tiedonkeruuta. Toiset uhraavat aikansa museojunille, jotkut matkustavat, kuvaavat, nauttivat, tekevät havaintoja, kirjaavat tietoja jne, mitä nyt voikaan keksiä. Tuskin mikään harrastusmuoto on väärä. Ja luulen, että kaikki informaatio, mitä on saatavilla, on siitä jollekin harrastajalle hyötyä ja toiselle ehkä vähemmän hyötyä, tuskin mikään turhaa on. Sitä infoa, mitä ei omassa harrastusmuodossa koe tarvitsevan, voi tehdä A-P:t ("Tylysti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos alkaa tuntumaan simmoselta, että tulee liikaa infoa.").

Nyt on varmaan hyvä huomata tässä vaiheessa keskustelua, että ei tätä avoimen datan palvelua ole pelkästään harrastajille tehty.
tallennettu
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 65


« Vastaus #139 : Huhtikuu 09, 2015, 19:16:45 »

Niin, harrastus. Sehän on tässä "junailussakin" monikäsitteinen asia. Variaatioita on lukuisia: toisille se on junabongausta, joillekin tiedonkeruuta. Toiset uhraavat aikansa museojunille, jotkut matkustavat, kuvaavat, nauttivat, tekevät havaintoja, kirjaavat tietoja jne, mitä nyt voikaan keksiä. Tuskin mikään harrastusmuoto on väärä. Ja luulen, että kaikki informaatio, mitä on saatavilla, on siitä jollekin harrastajalle hyötyä ja toiselle ehkä vähemmän hyötyä, tuskin mikään turhaa on. Sitä infoa, mitä ei omassa harrastusmuodossa koe tarvitsevan, voi tehdä A-P:t ("Tylysti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos alkaa tuntumaan simmoselta, että tulee liikaa infoa.").

Nyt on varmaan hyvä huomata tässä vaiheessa keskustelua, että ei tätä avoimen datan palvelua ole pelkästään harrastajille tehty.

Juu, hyvä huomio. Unohtui tuo täysin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #140 : Huhtikuu 09, 2015, 20:54:48 »

Varmasti tässä, kuten avoimessa datassa laajemminkin, tavoitteena on tuoda yleisön ulottuville jotain ennen kokematonta. Ja joukkoliikenteen kyseessä ollen ennemmin tai myöhemmin toivottavasti ilmestyy appsi josta joukkoliikenteen matkustajalle on aidosti hyötyä ja joka parhaimmillaan voi jopa lisätä joukkoliikenteen suosiota. Appsi (tms), joka on helppokäyttöinen ja yksinkertainen, asiakaslähtöinen - sellainen jonka luominen isolta ohjelmistotalolta ei ole ihan niin helppoa kuin asioita aidon simppelisti ruohonjuuritason käyttäjän tarpeita ajattelevalta bittivirtuoosilta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #141 : Huhtikuu 10, 2015, 08:29:39 »

Appsi (tms), joka on helppokäyttöinen ja yksinkertainen, asiakaslähtöinen - sellainen jonka luominen isolta ohjelmistotalolta ei ole ihan niin helppoa kuin asioita aidon simppelisti ruohonjuuritason käyttäjän tarpeita ajattelevalta bittivirtuoosilta.
SJ:n kuljettajilla on Ruotsissa padeissaan sovellus nimeltä TrApp, jonka on kuulemma kehittänyt kuljettajataustainen henkilö. Kun itse tietää, mitä työssään tarvitsee ja osaa koodata sen ilman välikäsiä, menestyksen mahdollisuudet ovat hyvät. Ja todella vakuuttavalta kyseinen sovellus näyttikin.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #142 : Huhtikuu 10, 2015, 09:25:23 »

Hiukan ihmetyttää, että kilpailevat liikennöitsijät voivat saada enemmän tietoa toistensa junista Liike-järjestelmän kautta kuin avoimen datan välityksellä. Kilpailijat kuitenkin kai ovat se uhkakuva numero yksi?
Voisitko tarkentaa tätä? Miten ja mitä tietoa? Näinhän ei tietenkään pitäisi olla.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #143 : Huhtikuu 10, 2015, 15:38:10 »

Voisitko tarkentaa tätä? Miten ja mitä tietoa? Näinhän ei tietenkään pitäisi olla.

Esimerkiksi Liike-järjestelmässä tarjolla olevissa aikatauluissa on tavarajunien tarkka junatyyppi (TR, TL ym.), vaikka ne puuttuvat avoimesta datasta.
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #144 : Huhtikuu 10, 2015, 21:22:33 »

Onkohan tohon tuleviin juniin tulossa kohta jotain ettei tarvi hakee jokaista eriskeen? Vai onko siihen tulossa joku parannus ja samoin se liikennepaikkakohtainen kun ei näy mitään?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #145 : Huhtikuu 11, 2015, 05:08:58 »

Näyttää avoindata olevan poikki kun ei aukaise ollenkaan Livin digitraffic sivua.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #146 : Huhtikuu 11, 2015, 14:54:13 »

Rajapinta on ollut pois pelistä pian kokonaisen vuorokauden ajan...  Huh Noh, voihan viikonloppuna tehdä muutakin, ulkona on hieno keli!  Virnistää
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #147 : Huhtikuu 11, 2015, 17:36:44 »

Rajapinta tosiaan näyttää olevan pimeänä, pahoittelut tästä. Beta-vaiheessa rajapinnalla ei ole 24/7 -tukea (eikä jatkosuunnitelmia tuen kattavuuden osalta ole vielä lyöty lukkoon), joten nauttikaa auringonpaisteesta ja odotelkaa maanantaita.

- Tomi / Liikennevirasto
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #148 : Huhtikuu 11, 2015, 18:38:04 »

Muutamat teistä ovat kysyneet erittäin hyviä rajapintaa ja sen tietosisältöä koskevia kysymyksiä vaunut.org:n keskustelupalstan yksityisviesteillä.

Pyydän esittämään rajapintaa koskevat kysymykset julkisesti joko tässä keskusteluketjussa tai rata.digitraffic.fi -google-keskusteluryhmässä. Avoimen datan henkeen kuuluu avoimuus myös kysymyksissä ja vastauksissa. Kysymysten ja vastausten kautta syntyy tietopankki, josta muutkin hyötyvät tulevaisuudessa.

Tähän liittyen en enää vastaa vaunut.org:ssa yksityisviesteinä lähetettyihin rajapintaa tai Liikenneviraston toimintaa koskeviin kysymyksiin.

- Tomi / Liikennevirasto
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #149 : Huhtikuu 11, 2015, 20:48:08 »

Esitänpä tässä minäkin vielä kiitokseni ja kehuni erinomaisesta rajapinnasta sekä siitä, että taustalla on myös kunnolla mietitty ja toteutettu periaate.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina