Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #250 : Lokakuu 08, 2015, 19:58:56 »

Avoin data laajeni tarkemmilla kulkutietosanomilla, jotka ovat saatavilla WebSockettien yli:

Paljon kiitoksia! Julia osaa hyödyntää tätä uutta datalähdettä jo mm. liikennepaikka- sekä junakohtaisessa live-näkymässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #251 : Lokakuu 08, 2015, 23:47:16 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.

Näin on - se on ennuste, mutta useimmissa tapauksissa paikkansapitävää informaatiota sekin.
Joku vika siihen tuli Tuiran osalta jonkun aikaa sitten, kun siihen asti toteutuneet kulkutiedot tulivat Tuirasta niin saapumisen että lähtöajan osalta mutta loppuivat ihan yhtäkkiä kokonaan.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #252 : Lokakuu 09, 2015, 07:22:05 »

Mikähän lienee syynä ettei Tuirasta tule saapumis eikä lähtöaikoja ollenkaan avoimeen dataan

Nähdäkseni tulee, ks. esim: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TUA/2015-10-08

Rajapintaa koskevat tekniset puutteet ja ongelmat kannattaa raportoida rata.digitraffic.fi -google-ryhmään, yleensä korjaus syntyy melko nopeasti.

- Tomi / Livi

Kursivoidut eivät ole tietääkseni toteutuneita aikoja.

Näin on - se on ennuste, mutta useimmissa tapauksissa paikkansapitävää informaatiota sekin.

Aivan, näinhän se onkin. Raportoidaanpa asia eteenpäin.

- Tomi
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #253 : Marraskuu 02, 2015, 16:07:18 »

Onko jossain tulkintaohjetta kulkutietosanomiin jotka ilmestyivät näkyyviin joku aika sitten?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #254 : Marraskuu 02, 2015, 18:43:43 »

Onko jossain tulkintaohjetta kulkutietosanomiin jotka ilmestyivät näkyyviin joku aika sitten?

Olisko tässä: https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/rajapinnan-versiot/yR3u87S30Lo
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #255 : Marraskuu 02, 2015, 19:37:47 »


Koko rajapinta on kuvattu täällä:
http://rata.digitraffic.fi/

Siellä on kuvattu myös kulkutietoviestit.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #256 : Marraskuu 05, 2015, 17:26:25 »

3.11 illalla huomasin että kun päivystäjä teki autovaunujen vaihtotöitä Oulun rautatioasemalla niin jostain syystä Oulun rautatieaseman raiteet 3 ja 4 eivät näkyneen varattuina vaikka päivystäjä niillä raiteilla tekikin töitä.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #257 : Marraskuu 05, 2015, 18:35:14 »

3.11 illalla huomasin että kun päivystäjä teki autovaunujen vaihtotöitä Oulun rautatioasemalla niin jostain syystä Oulun rautatieaseman raiteet 3 ja 4 eivät näkyneen varattuina vaikka päivystäjä niillä raiteilla tekikin töitä.

Osa raiteiden varattuina oloista suodatetaan julkisesta datasta pois, esim. kaikki päivystäjät eivät siellä näy.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #258 : Marraskuu 06, 2015, 13:56:15 »

3.11 illalla huomasin että kun päivystäjä teki autovaunujen vaihtotöitä Oulun rautatioasemalla niin jostain syystä Oulun rautatieaseman raiteet 3 ja 4 eivät näkyneen varattuina vaikka päivystäjä niillä raiteilla tekikin töitä.

Osa raiteiden varattuina oloista suodatetaan julkisesta datasta pois, esim. kaikki päivystäjät eivät siellä näy.

Tarkennuksena: Suodatuksen kohteena ovat ei-numeeriset junanumerot (vaikka X1234) ja kulkutietoviestit, joista puuttuu lähtöpäivämäärä. Tämän korjaus on kirjattu kehitysehdotuksiin, ks
https://groups.google.com/d/msg/rata_digitraffic_fi/yR3u87S30Lo/4pYn56shBAAJ

- Tomi / Livi


 
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #259 : Helmikuu 04, 2016, 16:50:16 »

Oliko mitään mahdollisuuksia saada niitä vanhan systeemin tilastoja numeroista ja kulkuajoista?
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #260 : Lokakuu 27, 2016, 15:26:20 »

Rautatieliikenteen avoimen datan rajapinta rata.digitraffic.fi siirtyy uuteen käyttöpalveluympäristöön.

Lisätietoja: https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/rajapinnan-versiot/YZzFtxm1pNE

Käykääpä tutustumassa ja testaamassa!

- Tomi / Liikennevirasto
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #261 : Joulukuu 20, 2016, 21:03:14 »

Liikennevirasto avasi rajapinnat rautateiden kunnossapitotietoihin ja Trakedia-infraan:

http://www.liikennevirasto.fi/-/lisaa-avointa-dataa-liikennevirasto-avaa-rautateiden-kunnossapitotietoja-ja-mallin-rautateiden-infrastruktuurista

http://www.liikennevirasto.fi/avoindata/kehittajille

Terveisin,

- Tomi / Liikennevirasto
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #262 : Tammikuu 04, 2017, 16:23:46 »

Onko syykoodeja muutettu? Esim: "Liikenteenhoito: Konflikti kapasiteetissa" tai "Junanmuodostus: Junan muodostaminen ratapihalla tai lähtöraiteella", ei ole tullut vastaan. Mitä tuo ensinmainittu muuten tarkoittaa? (kyseinen T4520 on näemmä mennyt puoli tuntia myöhässä, ja poikkeavasti 3xDv12:lla normaalin kahden sijaan, näkyi kelikamerassa). Sellainenkin oli kuin "Liikennetekniset syyt: Myöhästyminen ulkomailta", tosin kyseinen juna lähtee Joensuusta Uimaharjuun.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 16:44:29 kirjoittanut Teemu Saukkonen » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #263 : Tammikuu 04, 2017, 16:47:58 »

Onko syykoodeja muutettu?

On.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/ohje_2016_rautatieliikenteen_hairiokirjausten_web.pdf

Riippuu palvelun ylläpitäjästä, näyttääkö palvelu uuden koodiston mukaisia selityksiä, vai vanhoja selityksiä koodeille, joilla on nykyään uusi merkitys.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #264 : Tammikuu 05, 2017, 00:09:39 »

Mikähän lienee tuo syykoodi "tavarapalvelu"?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #265 : Tammikuu 05, 2017, 00:37:25 »

Mikähän lienee tuo syykoodi "tavarapalvelu"?

T on nykykielellä "Ratarakenteeseen liittyvät syyt". Vorg ei osaa näyttää uusia selitteitä.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #266 : Tammikuu 11, 2017, 18:52:53 »

Mikäs nyt on kun joidenkin kohdalla lukee "kiireellinen kapasiteetti"?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #267 : Tammikuu 11, 2017, 18:56:30 »

Mikäs nyt on kun joidenkin kohdalla lukee "kiireellinen kapasiteetti"?

Kapasiteettia on kahdenlaista, säännöllistä ja kiirellistä. Eli nuo "kiireellinen kapasiteetti" junat on haettu kiirellisen. Varmaankin joku uusi ominaisuus, jota Juliassa on nyt alettu käyttämään hyväksi.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #268 : Tammikuu 11, 2017, 19:08:47 »

Jännä kun myöhässä kulkeva IC ei sitä ole, mutta etuajassa tai myöhässä normaalinumerolla oleva tavara on... (T4599 ja T2948 huomasin tänään)
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #269 : Tammikuu 11, 2017, 20:45:06 »

Kapasiteettia on kahdenlaista, säännöllistä ja kiirellistä. Eli nuo "kiireellinen kapasiteetti" junat on haettu kiirellisen. Varmaankin joku uusi ominaisuus, jota Juliassa on nyt alettu käyttämään hyväksi.

Näin juuri. Eli säännöllinen kapasiteetti haetaan kerran vuodessa (lisäksi muutosajankohdat muutaman kerran vuodessa). Mikäli halutaan laittaa muita junia kulkuun (+ esim. museojunat aina), pitää niiden kapasiteetti hakea aina erikseen kiireellisenä. Kiireellisyydellä ei ole siis mitään merkitystä esim. sen suhteen, onko juna myöhässä tai miten junaa kohdellaan liikenteessä. Sen kapasiteetti on vain haettu erikseen tuon säännöllisen hakuajan jälkeen usein vain yksittäistä tai epäsäännöllistä junaa varten.

Tieto on ollut rajapinnassa saatavilla tästä päivästä alkaen:
https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/7gV7ehzMO0g

Juliaan nuo tulevat näkyviin viimeistään junan lähtiessä liikkeelle niiden junien osalta, joiden tiedot siellä jo ovat, uusille junille välittömästi. Tarkennettuun hakuun tulee tästä uusi hakuehto myöhemmin.

Käytännössä nämä kiireellisellä kapasiteetilla haetut junat ovat näkyneet aiemmin jo mielenkiintoisina junina, paitsi jos samaa kiireellisenä haettua aikataulua on käytetty useampana päivänä peräkkäin kahden viikon sisällä.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #270 : Joulukuu 12, 2017, 15:25:05 »


Uusi avoimen datan rajapinta kertoo, missä ja millä nopeudella junat kulkevat. Rajapinta löytyy Liikenneviraston Digitraffic-palvelusta.

https://www.liikennevirasto.fi/-/avoin-data-tuo-junat-kartalle


- Tomi / Liikennevirasto
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #271 : Huhtikuu 08, 2018, 11:45:43 »

Jostain syystä FER:n vetureiden nopeustieto on edelleen 0.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina