Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: A-Studio tänään 11.3.2015 klo 21.05 TV1  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 11, 2015, 17:54:27 »

Rautatieasiaa luvassa:

http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2449605

Ohjelma näkyy netissä 30 päivää lähetyksen jälkeen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2015, 13:07:54 »

Olen tietysti jäävi kommentoimaan omaa osuuttani ohjelmassa, mutta kokonaisuutena tuo on mielestäni loistava taidonnäyte Ylen toimitukselta.

Tuo A-studion jakso on tehty niin hyvin, ettei VR ole jaksossa lainkaan negatiivisessa valossa. Tätä toivoinkin A-studion nauhoituksessa ja siihen mielestäni päästiin. Hyvä Yle!

Tuosta tuo löytyy kokonaisuudessaan:
--
http://yle.fi/uutiset/vr-leaksin_kansalaisjournalistit_valtion_otettava_500_miljoonaa_vrlta/7861477
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2015, 14:23:15 »

Olisin kaivannut juttuun enemmän konkretiaa paksun kassan haittavaikutuksista, kun sellaisia on kuitenkin olemassa ihan käytännön esimerkkeinä, mm. kilpailun avaamisen torjuminen kassaa hyödyntämällä. Kuten vaikka Pohjanmaan radan remontin rahoittaminen monopolin jatkon vastapalveluksena tai tuore HSL:lle tehty hinnanalennustarjous. Satojen miljoonien kertyminen VR:n tilille tarkoittaa käytännössä, että asiakkailta, mm. junamatkustajilta peritään ylihintaa.

Vertailun vuoksi, S-ryhmällä on suunnilleen saman vahvuinen kassa, mutta liikevaihto kuitenkin VR:ään verrattuna moninkertainen. Osuuskaupan mahtiaseman haitoista on sentään osattu tehdä ihan ymmärrettäviä juttuja Ylessäkin.

A-studion jutusta jäi vähän abstrakti kuva, että joku porukka vain haluaisi ottaa VR:ltä rahaa pois.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2015, 15:26:54 »

Olisin kaivannut juttuun enemmän konkretiaa paksun kassan haittavaikutuksista, kun sellaisia on kuitenkin olemassa ihan käytännön esimerkkeinä, mm. kilpailun avaamisen torjuminen kassaa hyödyntämällä.

Olen samaa mieltä kaiman kanssa — vahvan taseen vaikutusten analysointi jäi melko ohueksi ohjelmassa. Tuntui siltä, että toimittaja oli jossain määrin hukassa juttunsa kärjen kanssa eikä selvästikään ollut perillä rautatiekilpailun luonteesta.

Jutun paras anti oli omistajaohjauksesta vastaavan virkamiehen kommentti: VR:n vahva tase voi olla kilpailua vääristävä seikka, johon kenties tullaan vielä puuttumaan. Jäi vähän sellainen fiilis, että vahvan taseen avulla VR nyt doupataan kilpailukuntoon ja sitten kun kilpailu kaikilla osa-alueilla on todellisuutta, voidaan tasetta keventää — tai todennäköisesti sitä joudutaan keventämään jo pelkästään kilpailullisista syistä.

Kun pitkäaikaiset investoinnit kalustoon ehditään tehdä monopolikauden turvin, niin eipä sitä vahvaa tasetta enää edes tarvita täyden kilpailun tilanteessa. Vahvan taseen vaikutushan näkyy hyvin VR:n HSL:lle tekemässä ale-tarjouksessa: palvelua voidaan myydä jopa polkuhinnalla ilman, että se dramaattisesti vaikuttaa kassavarantoon. Jos oltaisiin kilpailutilanteessa, niin tällä tavalla ostettaisiin markkinaosuuksia — tarjottaisiin palveluita vaikka tappiolla ilman, että syntyy kassakriisiä. Samalla saadaan kuitenkin kilpailijat ulos markkinoilta. Juuri tästä syystä esimerkiksi sähkömarkkinalaissa on erikseen rajoitettu markkinaosuuksien kasvattamisen mahdollisuus, mikä eliminoi vahvasta taseesta saatavaa hyötyä ja tasavertaistaa markkinaosapuolet.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2015, 17:00:04 »

Olisin kaivannut juttuun enemmän konkretiaa paksun kassan haittavaikutuksista, kun sellaisia on kuitenkin olemassa ihan käytännön esimerkkeinä, mm. kilpailun avaamisen torjuminen kassaa hyödyntämällä.

A-studion jutusta jäi vähän abstrakti kuva, että joku porukka vain haluaisi ottaa VR:ltä rahaa pois.

Meidän haastattelua kuvattiin täällä toisaalla internetissä kaikenkaikkiaan neljä tuntia, joten lausuntoa oli kyllä riittävästi. Jäin siihen käsitykseen, että ohjelmaa saksittiin aivan viimevaiheessa radikaalisti. - Yhtä kaikki, tärkein ja yhteiskuntataloudellisesti tuhoisin asia eli ylipääomitus nousi nyt yleiseen keskusteluun. Voi olla, että pari olennaista mutkaa oikaistiin, mutta nyt valtion rahalla pelailu yrityssalaisuuteen vedoten ei enää käy.



tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2015, 17:14:53 »

Meidän haastatteluun käytettiin aikaa kaikkinensa noin kolme tuntia. Siihen nuo introt ja muut kylkeen ja homma pitää samalla tehdä seitsemän minuutin pakettiin, niin aivan varmasti jutusta jäi paljon sellaista pois, jota moni olisi toivonut näkevänsä ja kuulevansa.

Koska kyseessä on aivan äärimmäisen monimutkainen kokonaisuus, en näkisi mitään, mitä Ylen toimittaja olisi voinut tässä seitsemän minuutin aikaikkunassa voinut tehdä paremmin.

Heliövaaran Eeron kommentit ohjelmassa ovat kovaa kauraa.

Tässä kokonaiskuviossa puhutaan nyt hieman suuremmista asioista kuin siitä, minkä värinen EFit-vaunun kylkimaalin tulisi olla. En halua väheksyä missään mielessä harrastajia tai rautatieharrastusta, päinvastoin arvostan alaa erittäin paljon. Mutta mitä kansantalous- ja bkt-vaikutukseen tulee, tuommonen päänavaus (100 miljoonaa euroa) VR:stä osinginmaksun osalta on iso juttu.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: A-Studio tänään 11.3.2015 klo 21.05 TV1  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina