Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kymin sellutehtaan laajennus lisää kuljetuksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« : Maaliskuu 20, 2015, 18:40:55 »

UPM:n Kymin sellutehtaalla Kouvolan Kuusankoskella on käynnissä laajennusinvestointi, joka nostaa sellun tuotannon 530.000 tonnista 700.000 tonniin vuodessa. Tehdasalueelle rakennetaan uusi 600 metrin pituinen pistoraide, joka mahdollistaa tuotetoimitukset Haminakotkan satamaan ja muualle Suomeen.

Sellun tuotannon nousu lisää puun tarvetta 25 prosenttia. Puu hankitaan Kymenlaaksosta ja lähimaakunnista. Osa koivupuusta tulee Venäjältä. Havupuu on kokonaan kotimaista. Laajennusinvestointi tarkoittaa sitä, että tehdas käyttää lähes miljoona kuutiota enemmän puuta vuodessa. Tehtaan laajennus on tarkoitus ottaa käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.

Lähde: Kouvolan Sanomat 19.3.2015
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2015, 19:07:31 »

Fenniarailin ensimmäinen asiakas? Mietin vaan.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2015, 05:54:38 »

Kouvolan Sanomien 27.6.2015 numerossa on lisätietoja UPM:n Kymin tehtaiden tuotantomääristä. Kymin sellutehtaan laajennus valmistuu tulevana syksynä ja jatkossa vuotuisesta 700 000 tonnin sellutuotannosta noin 30 prosenttia eli 210 000 tonnia menee vientiin. Tämä määrä kuljetetaan junilla Kotkaan. Vuorokautta kohti kuljetettavaa syntyy n. 575 tonnia.

UPM:n Kymin tehtaat tuottavat paperia, sellua ja energiaa. Kahdella paperikoneella valmistetaan päällystettyä ja päällystämätöntä hienopaperia maksimissaan 800 000 tonnia vuodessa. Vaikka hienopaperin kulutus vähenee, riittää Euroopassa silti markkinoita. Tehtaanjohtajan lehdelle antaman lausunnon mukaan siellä pärjää, kun hinta ja kustannukset ovat kilpailukykyiset.
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2015, 05:55:37 »

Kouvolan Sanomat kirjoitti jälleen Kymin sellutehtaan laajennusprojektista, joka on tällä hetkellä loppusuoralla. Tehtaalla tuotetaan uudistusten jälkeen 2000 tonnia sellua päivässä ja tehdas on toiminnassa 350 päivää vuodessa. Kertolaskulla näistä luvuista saadaan vuosituotannoksi 700 000 tonnia. Tästä määrästä 70 prosenttia pysyy kotimaassa ja 30 prosenttia lähtee paaleina maailmalle, mm. Eurooppaan ja Kiinaan.

Tehtaan logistisista ratkaisuista lehti kirjoittaa näin:

Kymin tehtaan alueelle on valmistunut 600 metrin pistoraide, joka mahdollistaa tuotekuljetukset muualle Suomeen, muun muassa Valkeakoskelle Tervasaaren paperitehtaaseen sekä Haminakotkan satamaan, josta sellupaalit lähtevät maailmalle.

Ennen valmiit sellutuotteet kuljetettiin rekoilla asiakkaille. Raiteen myötä tehtaalta lähtevä rekka-autoliikenne vähenee. Puuta tuodaan jatkossakin tehtaan alueelle sekä junilla että rekoilla. Pistoraiteen lastausalueelle mahtuu kahdeksan vaunua, kunhan viimeistelytyöt saadaan valmiiksi. Lastausalueelta pitää purkaa vielä vanhan hallin teräsrakenteita ja asfaltoida aluetta. Myös katosta laajennetaan. Joulun aikoihin työn pitäisi olla valmis. Tällä hetkellä lastausalueelle mahtuu viisi vaunua.


Jos nyt oikein muistan, niin lehden jossain aikaisemmassa numerossa kirjoitettiin, että uusi lastausraide ei kuulunut tehtaan laajennuksen alkuperäiseen projektisuunnitelmaan.

Lähde: Kouvolan Sanomat 29.10.2015  
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2015, 19:14:28 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2015, 08:14:44 »

Ja nythän on käytännössäkin käynyt niin, että kuljetukset ovat lisääntyneet. Uusi iltajunapari Kotkasta, jota ajettu lisänä ja nyt tulee ihan vakinaiseen ohjelmistoon.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2015, 15:32:47 »

Kiitos hienoista artikkelisitaateista ja pohdinnasta!

Olikos tämä se UPM:n tehdas, jolla on oma Move ja josta lähti takavuosina Kotkan satamaan konttirekka muutaman minuutin välein? Onkohan tämä liikenne nyt vähenemässä ja raiteille tulossa lisää rahtia?
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2015, 08:10:15 »

Olikos tämä se UPM:n tehdas, jolla on oma Move ja josta lähti takavuosina Kotkan satamaan konttirekka muutaman minuutin välein? Onkohan tämä liikenne nyt vähenemässä ja raiteille tulossa lisää rahtia?
Selvitystä entisen Kuusankosken kaupungin alueen sisäisestä rautatieliikenteestä ja vetureista menneiltä vuosikymmeniltä löytyy vaikkapa seuraavasta kuvasta: http://vaunut.org/kuva/65988 . UPM luopui omista vetureista pari vuotta sitten. Käsittääkseni Kuusankoskelta on rautateitse kuljetettu paperia ja selluloosaa Kotkan ja Haminan satamiin niin kauan kuin rautatie on ollut olemassa. Kuljetusosuudet eri liikennemuotojen kesken erityisesti muualle Suomeen ovat vaihdelleet eri vuosikymmeninä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2015, 06:25:06 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2015, 10:23:45 »

No jopas, onpa upea artikkeli! Tässä sama värkki edelleen keltaisena...

Selvitystä entisen Kuusankosken kaupungin alueen sisäisestä rautatieliikenteestä ja vetureista menneiltä vuosikymmeniltä löytyy vaikkapa seuraavasta kuvasta: http://vaunut.org/kuva/65988 . UPM luopui omista vetureista pari vuotta sitten. Käsittääkseni Kuusankoskelta on rautateitse kuljetettu paperia ja selluloosaa Kotkan ja Haminan satamiin niin kauan kuin rautatie on ollut olemassa. Kuljetusosuudet eri liikennemuotojen kesken erityisesti muualle Suomeen on vaihdellut eri vuosikymmeninä.





Keltainen on myös tämä sisarveturi, vaikka tässä aiemmin tänä vuonna päällä oli vielä "klassinen väritys". Samassa yritysryppäässä töissä nuo kummatkin, joten linjarahtikin onnistuisi nykyään, jos kysyntää olisi sopivasti.


tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2016, 20:40:08 »

Tämä ketju aktivoituu taas, sillä 4.7.2016 julkaistun tiedotteen mukaan UPM investoi 98 miljoonaa euroa Kymin sellutehtaaseen. Kymin vuosittaisen tuotantokapasiteetin arvioidaan kasvavan nykyisestä 700 000 tonnista 870 000 tonniin valkaistua havu- ja koivusellua vuoden 2017 loppuun mennessä. Investoinnin toteutus käynnistyy välittömästi. Hankkeeseen sisältyvät uudistukset kohdistuvat puunkäsittelyyn, koivukuitulinjaan, talteenottolaitokseen ja jätevesien käsittelyyn. Uudet laitteet kytketään prosessiin seuraavan huoltoseisokin aikana, jonka suunniteltu ajankohta on syksyllä 2017.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Heinäkuu 29, 2016, 10:27:46 »

Hyvä suomalaiset, kyllä meilläkin osataan! Ihmettelen tosin edelleen, miten noin pienelle niemelle aina vain mahtuu laajennuksia nyt jo ennestään isoon tehtaaseen...

Ja toisaalta, kun meiltä ei voi viedä ilman välikuormauksia metsätuotteita eurooppalaisille asiakkaille, toisin kuin esim. Ruotsista ja kohta Liettuasta ja Latviasta, niin on mielenkiintoista nähdä että investointi kuitenkin selvästi UPM:n mielestä kannattaa. UPM vaikuttaa muutenkin olevan siitä fiksuimmasta päästä metsäteollisuutta, eivät keskity vain yhteen riskialttiiseen (esim. sellu) toimialaan, vaan tuottavat ja kehittävät laaja-alaisesti tuotteita samalla kannattavasta toiminnasta huolta pitäen.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Heinäkuu 29, 2016, 13:31:14 »

Hyvä suomalaiset, kyllä meilläkin osataan! Ihmettelen tosin edelleen, miten noin pienelle niemelle aina vain mahtuu laajennuksia nyt jo ennestään isoon tehtaaseen...

Ja toisaalta, kun meiltä ei voi viedä ilman välikuormauksia metsätuotteita eurooppalaisille asiakkaille, toisin kuin esim. Ruotsista ja kohta Liettuasta ja Latviasta, niin on mielenkiintoista nähdä että investointi kuitenkin selvästi UPM:n mielestä kannattaa. UPM vaikuttaa muutenkin olevan siitä fiksuimmasta päästä metsäteollisuutta, eivät keskity vain yhteen riskialttiiseen (esim. sellu) toimialaan, vaan tuottavat ja kehittävät laaja-alaisesti tuotteita samalla kannattavasta toiminnasta huolta pitäen.

Kyllä siellä tilaa jonkinverran  käsittääkseni, 10 vuotta sitten laitettiin yksi PK kylmäksi, niin sen halliin on ainakin sellun kuivauskone tullut.

Kyllähän tuollainen kevyt investointi kannattaa kun havusellun ja sellun teko on tällä hetkellä metsäteollisuuden kenties kaikkein kannattavin bisnes, ja myös UPM:n eri liiketoiminnoista selluntekoon liittyvä UPM Biorefining on se johtotähti joka tekee hyvää tasaista tulosta. Paperi rasittaa myös UPM:ää, ja sen kannalta on harmi ettei tuotevalikoimasta löydy kartonkeja.

Kaksi kannattavinta joita myös Suomessa kannattaa tehdä on erilaiset pakkauskartongit ja sellu - niille kysyntää löytyy, eikä hiipumista ole näköpiirissä. Hyvänä esimerkkinä Metsä Board ex. M-real joka viime vuosikymmenellä oli melkein kuilun partaalla. Paperiliiketoiminnasta on paria poikkeusta lukuunottamatta päästy eroon - 2008 myytiin muutama tehdas Sapille ja loppua on joko lopetettu tai konvertoitu kartongintekoon. (Husum) Sen jälkeen kolmea Suomessa olevaa kartonkikonetta on merkittävästi uusittu ja kapasiteettia kasvatettu - viimeisempänä investointi täysin uuteet kartonkikoneeseen Ruotsin Husumissa. Nykyään Metsä Board on elinvoimainen kartongin tekoon keskittynyt yhtiö.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #11 : Heinäkuu 30, 2016, 20:54:57 »

Se mikä joissakin laajennuksissa (ei UPM:n Kymin 170'000 tonnin tuotannon laajennuksessa) pohdituttaa on, että painetaan riskillä yhdellä tuotteella. Kun sellu halpenee, niin mitä jää esim. Metsä Boardista jäljelle? Hintakehityshän on kysynnän täyttymisestä alkaen aina aleneva, ja tuo tulee ihan varmasti vastaan kun kaikki toimijat kilvan laajentavat.

Tässä kuitenkin tämänhetkinen sellun hintatilasto...kovin on tasaista: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=wood-pulp&months=120

Tietysti Metsä Boardin investointi Äänekoskelle on pieni verrattuna UPM:n neuvottelemaan 4 miljardin investointiin Uruguayhun: http://www.buenosairesherald.com/article/218292/upm-prepares-to-build-new-plant-in-uruguay

http://www.reuters.com/article/upm-kymmene-oyj-uruguay-idUSL1N1A000L

tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #12 : Joulukuu 20, 2016, 08:29:07 »

Kouvolan Sanomat kirjoitti 13.12.2016 Kymin sellutehtaan uusimmasta laajennusprojektista. Uusi laitteisto kytketään prosessiin ensi vuoden lokakuussa, jolloin tehdas seisoo 10 päivää ja samalla tehdään vuosihuolto. Tuolloin tehtaalla työskentelee liki tuhat henkilöä erilaisissa asennus- ja huoltotöissä.

Tuotantoa aletaan nostaa heti lokakuun lopussa, kun laiteasennukset on tehty. Puuntarve kasvaa vajaat 500.000 kuutiota vuodessa. Rekkakuormissa mitattuna se tarkoittaisi 25 lisäkuormaa päivässä, jos koko määrä kuljetettaisiin maanteitse. Onneksi näin ei käy jo senkään takia, että tuosta lisämäärästä 75 prosenttia on koivua ja 25 prosenttia havupuuta ja merkittävän osan koivusta UPM ostaa ulkomailta.

Lehden mukaan laajennuksen jälkeen UPM Kymi kilpailee Suomen suurimman sellutehtaan tittelistä Stora Enson Kaukopään tehtaiden kanssa. Vertailusta on tainnut unohtua Äänekosken biotuotetehdas ja sen tuotanto 1,3 miljoonaa sellutonnia. Tämän tehtaan koekäyttö aloitetaan vuoden 2017 keväällä ja tehdas käynnistyy vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Joulukuu 20, 2016, 20:53:18 »

Mitä veikkaatte, minne tulee seuraava rautateille työtä tuova iso metsäteollisuuden investointi? Ja jatkaako UPM investointejaan Suomeen vai onko nyt lopultakin vuorossa Uruguay seuraavaksi. Sinnehän investoidaan selluun 5 miljardia euroa, jos valtiovallan kanssa päästään infran parannuksista sopimukseen. Jos joku luulee muuten että Uruguay on jotenkin alikehittynyt, niin sen bkt/capita on vain noin 10000 euroa pienempi kuin suomalaisten.

StoraEnso on ollut omista investoinneistaan kumman hiljaa. Mitähän sielläkin puuhataan? Onkohan Kundan tehdas seuraavaksi vuorossa?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kymin sellutehtaan laajennus lisää kuljetuksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina