Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalippujen hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2430


« : Elokuu 13, 2009, 23:07:07 »

Pari päivää sitten Ruotsissa todettiin päivälehdissä, että ratojen käyttömaksuja pitäisi korottaa 20-25%, jotta junalippujen hinnat nousisivat 15-20%. Sillä ei tietysti ole mitään yhteyttä sen kanssa, että bensayhtiöiden myynnin kasvu ei ole ollut ennakoidun suuruista. Ihan ulkopuolisena kommenttina toteisin, että elokuun alussa ostamallani Helsinki-Pori-meno-junalipun hinnalla olisin tehnyt 2 meno-paluu-matkaa Norrköping-Malmö, eli 1740km Ruotsissa ja 322km Suomesssa samaan hintaan. Kummallakaan asialla ei tietysti ole mitään tekemistä lahjonnan tms epäterveen ilmiön suhteen.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2009, 23:19:05 »

Melkoinen yllätys ainakin minulle, että hintasuhde on parissa vuosikymmenessä kääntynyt täysin päinvastaiseksi. Olen aina pitänyt junalla matkustamista Ruotsissa normaaleilla lipuilla hyvin kalliina.

Tässä vertailun vuoksi II-luokan menolipun hinnat 400 km matkalle Suomessa ja Ruotsissa parin vuosikymmenen takaa, lähteenä Suomen Kulkuneuvot ja Sveriges Kommunikationer ao. vuosilta:

1975 100 kr, 1976 37,60 mk
1980 106 kr, 1981 64 mk

Nykyään Ruotsissa hinta taitaa vaihdella aika paljon sen mukaan, milloin, millä junalla ja lipulla matkustaa, niin ettei yksiselitteistä menolipun hintaa enää ole? Olikos siellä mahdollista valita samalla reitilla eri operaattorienkin välillä, vai miten se Ruotsin kilpailu henkilöliikenteessä toimii?

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2430


« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2009, 16:51:37 »

Ruotsissa ei todellakaan ole enää yksiselitteisiä hintoja kaukoliikenteessä. Minun työmatkani on 435km/suunta ja voin käyttää joko SJ:n tai Veolian junaa. SJ:lle maksan yleensä SEK95 (9e) ja Veolialle SEK195 (18-19e) matkasta sisältäen istumapaikan. Veolialla on kiinteä hinta, mutta SJ:n hinta riippuu junasta ja ostohetkestä. Kallein vaihtoehto on luokkaa SEK900 (80-85e) ja halvin 10SEK (1e). Kallein tulee viimehetken lipusta kalleimpaan junaan (tai ulkomailta ostettuna melkein mihin vaan) ja halvin SJ:n huutokaupasta 2:n viimeisen päivän aikana, jollei kukaan muu halua viimeistä vapaata paikkaa. Jos lipun ostaa liian aikaisin tai liian myöhään, maksaa ylihintaa (paitsi hyvällä tuurilla huutokaupasta). Onhan se vähän rasittavaa seurata hintojen vaihteluita, mutta ilmeisen hyvä keino SJ:lle täyttää junat matkustajan kannalta ärsyttävän täysiksi (en muista milloin viimeksi matkustin ilman vierustoveria). Veolialla oli viimeksi sitä käyttäessäni reilu viikko sitten 9-vaunuinen juna käytännöllisesti katsoen loppuunmyyty. Toista se oli esim. Tpe-Pori pari viikkoa sitten, kun vaunuosastossa oli minun lisäkseni vain 2 lipuntarkastajaa, jotka tarkastivat lippuni Harjavallasta lähdön jälkeen, ja koko vaunussakin parhaimmillaan vain 3-4 maksavaa matkustajaa. (edit typo)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2009, 20:51:26 »

Nordean rahanarvon muuntolaskurin avulla selviää, että vuoden 1976 37,60 mk vastaa vuoden 2008 rahassa 144,87 mk ( 24,37e ). Vuoden 1981 64,00 mk vuonna 2008 151,87 mk ( 25,54e ).

Rahanarvolaskuri löytyy osoitteesta http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCount.action
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2009, 20:57:51 »

Joukkoliikenteen hintaindeksejä (matkalipun hinnat) sekä yksityisautoilun kustannusindeksi, 1990=100

1.Pitkät linja-automatkat
2.Pitkät junamatkat
3.Yksityisautoilu

v._____1_____2____3__
1990 100,0 100,0 100,0
1995 114,3 125,9 124,2
1996 117,1 - -
1997 121,0 136,5 134,0
1998 126,4 145,2 134,8
1999 129,0 150,3 141,1
2000 139,3 155,5 156,1
2001 147,8 163,9 155,3
2002 147,8 167,7 155,2
2003 154,0 172,6 157,7

Taulukko löytyy Ratahallintokeskuksen selvityksestä A2/2005.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2430


« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2009, 23:41:48 »

Tää oli mielenkiintoinen taulukko. Mitenköhän mahtaa jatkua? Vaikka ulkomailla asuvan sormituntuman mukaan Suomen hinnat muuttuivat 1mk =1euro parin vuoden hiljaisella liukumalla. Ehkä liksat nousi siellä myös 6-kertaisiksi?
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2009, 12:53:51 »

Ehkä liksat nousi siellä myös 6-kertaisiksi?

Juu, tottakai nousi. Kuinka voit muuta edes ajatella??   Järkyttynyt
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2430


« Vastaus #7 : Tammikuu 12, 2013, 23:02:39 »

En tiedä onko tämä oikea viestiketju, mutta nyt puhkun raivoa. EU:n sääntöjen mukaan SJ saa korvata vain osan matkalippuni hinnasta (kun juna oli myöhässä). Ja sekin pitää ottaa rahana, vaikka lahjakortti [tuplana] olisi ollut paljon mieluisampi. Missä EU siellä ongelma, sanoi joku suomalainen poliitikko joskus (en muista kuka ja koska, mutta oikeassa oli). "För nedanstående resa sökte du ersättning i värdebevis, men då förseningen till största del orsakades av annan part än SJ ersätter vi dig istället med kontanter, enligt gällande EU-direktiv."
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Tammikuu 12, 2013, 23:32:55 »

Missä EU siellä ongelma, sanoi joku suomalainen poliitikko joskus (en muista kuka ja koska, mutta oikeassa oli).
Todennäköisesti jos Suomesta puhutaan, niin joku perussuomalainen, tai jos kansainvälisesti puhutaan, niin yli puolet Ison-Britannian kansalaisista. (Helsingin Sanomien & Yleisradion uutisotsikoita valppaana seuranneen toteamus).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2013, 14:00:02 »

. "För nedanstående resa sökte du ersättning i värdebevis, men då förseningen till största del orsakades av annan part än SJ ersätter vi dig istället med kontanter, enligt gällande EU-direktiv."

Tuossa SJ muuten ei mitenkään väitä, että EU olisi vaatinut toimimaan noin, vaan että toimiessaan noin se noudattaa EU:n vaatimuksia. EU:lla ei pitäisi olla kummempia intressejä estää SJ:n käyttämää käytäntöä ainakaan silloin kun se on vapaaehtoinen, joten todellisuudessa kyse lienee siitä, että SJ on päättänyt muuttaa käytäntöään vähemmän asiakasystävälliseksi mutta kuitenkin heikentänyt palvelun tasoa vain niin paljon kuin EU-lainsäädäntö antaa myöten. Tekstiin on ympätty tuo "enligt gällande EU-direktiv" lähinnä asiakkaan harhaanjohtamiseksi. Vaikka tuo ei oikeasti sano EU:ta syypääksi, moni asiakas sen varmasti silti niin tulkitsee. Mikä on SJ:lle oikein hyvä.

Tähänkn siis taitaa päteä vanha sanonta: Missä EU, siellä urbaanilegenda.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2013, 14:18:12 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2430


« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2013, 14:29:05 »

Silloin kun SJ alkujaan muutti asiakasystävällisintä käytäntöään (uusi lippu), se johtui siitä, että EU direktiivi sen kielsi (korvaus on annettava rahassa). Useimmissa tapauksissa SJ edelleen tarjoaa parempaa käytäntöä kuin EU:n vaatimus, jos asiakas sen paremman käytännön hyväksyy (eli ottaa EU:n vaatimuksen mukaista summaa suuremman rahamääräisen lahjakortin). En tiedä mihin tämänkertainen rajoitetumpi korvaus perustuu, vaikka kylä se lukee siinä monisivuisessa perustelussa, jonka sain. Uskaltaisin olla sitä mieltä, että SJ:lle olisi helpompaa antaa minulle rahamääräinen lahjakortti (saa yleensä heti tai pian) kuin lähettää rahaa pankkitililleni ja ensin kysyä mille tilille rahan saa laittaa. Minähän jopa saatan käyttää rahan "kilpailijan" lipun ostamiseen. Älytöntä työenergian tuhlausta ja vaatii paljon enemmän manuaalista toimintaa kuin lahjakortti, joka sekin vaatii enemmän työtä kuin uusi lippu.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Junalippujen hinnat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina