Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhoja junatietoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« : Huhtikuu 03, 2015, 01:11:17 »

Uusien junakulkutietojen innoittamana tässä on uusimpaan kyselyyni liittyvä esimerkki vuosien 1969 Hr12 2201 ja 2205 junista lyhyeltä aikaväliltä. Helsingin ja Pasilan junat ovat toisessa tiedostossa, joten tässä ovat muut. Tämä tiedosto tuskin kovin montaa kiinnostaa ja vielä harvempia häiritsee ja ei varmaan yhdenkään bisnestä haittaa.



* Hr12-junia-1969.png (109.13 kilotavua, 2821x3150 - tarkasteltu 349 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2015, 01:25:16 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2015, 01:51:06 »

Tapani Kilpisen käsiala ei ollut maailman kaunein (Jukka Nurmisen oli), joten TAE on tehnyt nyt jo yli 30-vuotisen urakan niiden puhtaaksikirjoittamiseksi. Nyt on ongelmana, että alkaa olla vaikea löytää tietokonetta, joka lukee niin vanhan koneen kirjoitusta, jota TAE on käyttänyt. Onneksi olen säilyttänyt ikäloppuja työkoneita, joten ihan avuttomia ei vielä olla, mutta yksikään kone ei saa enää brakata tai ollaan tosi ongelmissa. Se on järkyttävää, että pitää olla kone joka toisella käyttiksellä, tai kaikki on out. Ihan oikeasti, jos nämä tiedot kiinnostaa, niin nyt näille pitäisi tehdä jotain sellaisen ihmisen toimesta, joka ymmärtää tietokoneita.
Tässä esimerkki Kiplun käsialasta (veturit ovat 2218 ja 2343 ja junat vuodelta 1969 auttamaan hieroglyfien tulkintaa)


* Hr12-13 junia-1969.png (177.55 kilotavua, 3232x4679 - tarkasteltu 356 kertaa.)
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2015, 12:09:31 »

Tapani Kilpisen käsiala ei ollut maailman kaunein (Jukka Nurmisen oli), joten TAE on tehnyt nyt jo yli 30-vuotisen urakan niiden puhtaaksikirjoittamiseksi. Nyt on ongelmana, että alkaa olla vaikea löytää tietokonetta, joka lukee niin vanhan koneen kirjoitusta, jota TAE on käyttänyt. Onneksi olen säilyttänyt ikäloppuja työkoneita, joten ihan avuttomia ei vielä olla, mutta yksikään kone ei saa enää brakata tai ollaan tosi ongelmissa. Se on järkyttävää, että pitää olla kone joka toisella käyttiksellä, tai kaikki on out. Ihan oikeasti, jos nämä tiedot kiinnostaa, niin nyt näille pitäisi tehdä jotain sellaisen ihmisen toimesta, joka ymmärtää tietokoneita.
Tässä esimerkki Kiplun käsialasta (veturit ovat 2218 ja 2343 ja junat vuodelta 1969 auttamaan hieroglyfien tulkintaa)


http://notepad-plus-plus.org/

Tämä editori, Notepad++ ymmärtää aika hyvin lähes kaikenlaista tekstimuodossa olevaa. Se vaatii Windowsin, mutta sillä kyllä tosiaan aukeaa melko kätevästi kaikki ja se on muutenkin joustava. Sillä voi esimerkiksi tehdä makroja.

Tietysti ongelma on kyllä laajalti havaittu historiallisten tiedostojen kanssa. Mikä tiedostomuoto on tiedostoissa kyseessä? Siitä pitkälti riippuu miten tieto voidaan muuttaa toiseen muotoon.

On jo nurin menneitä yrityksiä, joiden aikanaan valmistamilla ohjelmistoilla tehtyjen tiedostojen avaaminen on haastavaa nykyisillä koneilla, vanhentuneen formaatin takia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhoja junatietoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina