Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 20 | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #225 : Helmikuu 10, 2016, 20:22:41 »


Minä en kiertele. Sanoin suoraan mistä on kyse. Transwaggon AB vuokraa Fenniarailin käyttöön entistä Suomessa kulkenutta kalustoa. Niiden pyöriä on Loimaalla jemmassa. Osa Loimaan pyöristä on ilmestynyt Tornioon.
No älähän nyt ala hupsuttelemaan. Kysyin sinulta Suomessa olevien vaunujen määrää, mutta vieläkään en ole saanut sinulta vastausta.

Jos nuo pyörät ovat olleet vuosia jossakin Loimaalla puun alla, niin saako niillä edes ajaa ilman tarkastusta ja laakereiden huoltoa? Tekeekö sellaista hommaa muut täällä Suomessa kuin VR?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #226 : Helmikuu 10, 2016, 20:25:14 »

Ei hirveän kovaa menee RP-Hitsauksella, kun on ollut jonkun kuukauden konkurssissa.
Ai jaa! Eipä sitten Jannen levittämään tietoon ollutkaan luottamista...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #227 : Helmikuu 10, 2016, 20:30:31 »


Minä en kiertele. Sanoin suoraan mistä on kyse. Transwaggon AB vuokraa Fenniarailin käyttöön entistä Suomessa kulkenutta kalustoa. Niiden pyöriä on Loimaalla jemmassa. Osa Loimaan pyöristä on ilmestynyt Tornioon.
No älähän nyt ala hupsuttelemaan. Kysyin sinulta Suomessa olevien vaunujen määrää, mutta vieläkään en ole saanut sinulta vastausta.

Jos nuo pyörät ovat olleet vuosia jossakin Loimaalla puun alla, niin saako niillä edes ajaa ilman tarkastusta ja laakereiden huoltoa? Tekeekö sellaista hommaa muut täällä Suomessa kuin VR?

No en tarkkaa määrää lähde arvailemaan, koska Fenniarailille vuokrattujen vaunujen todellinen määrä on toistaiseksi tuntematon. Ainakin minulle. Pyöräkertoja heillä kuitenkin riittää ainakin 86:een Laaiis-tyyppiseen vaunuun. En oikein usko, että ilman tarkastuksia pyöräkertoja laitetaan liikenteeseen. Fenniarail on lehtitietojen mukaan tilannut VR:n Pieksämäen konepajalta pyörien kunnostustyötä.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #228 : Helmikuu 10, 2016, 20:50:02 »

No en tarkkaa määrää lähde arvailemaan, koska Fenniarailille vuokrattujen vaunujen todellinen määrä on toistaiseksi tuntematon. Ainakin minulle. Pyöräkertoja heillä kuitenkin riittää ainakin 86:een Laaiis-tyyppiseen vaunuun. En oikein usko, että ilman tarkastuksia pyöräkertoja laitetaan liikenteeseen. Fenniarail on lehtitietojen mukaan tilannut VR:n Pieksämäen konepajalta pyörien kunnostustyötä.
Kai niitä pyöriä on jätettävä osa "varalle". Mielenkiintoista kuulla, missäpäin pohjoista meinaavat Kemijärven liikenteen kaluston huoltaa.
Eipä kai siinä muita toimijoita ole noissa strategisten osien huolloissa kuin valtion firma. Toisaalta lisää se työtä sinne ja luo tulovirtaa kassaan.
Toivottavasti saavat muutakin liikennettä kuin tuon Kemijärven "kaksi vuoroa viikossa". Kova homma pitää puolenkymmentä johtajaa palkoissa noilla rahdeilla, varsinkin kun aika "nahkoineen" on pitänyt kyydit myydä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #229 : Helmikuu 10, 2016, 20:55:51 »

No en tarkkaa määrää lähde arvailemaan, koska Fenniarailille vuokrattujen vaunujen todellinen määrä on toistaiseksi tuntematon. Ainakin minulle. Pyöräkertoja heillä kuitenkin riittää ainakin 86:een Laaiis-tyyppiseen vaunuun. En oikein usko, että ilman tarkastuksia pyöräkertoja laitetaan liikenteeseen. Fenniarail on lehtitietojen mukaan tilannut VR:n Pieksämäen konepajalta pyörien kunnostustyötä.
Kai niitä pyöriä on jätettävä osa "varalle". Mielenkiintoista kuulla, missäpäin pohjoista meinaavat Kemijärven liikenteen kaluston huoltaa.
Eipä kai siinä muita toimijoita ole noissa strategisten osien huolloissa kuin valtion firma. Toisaalta lisää se työtä sinne ja luo tulovirtaa kassaan.
Toivottavasti saavat muutakin liikennettä kuin tuon Kemijärven "kaksi vuoroa viikossa". Kova homma pitää puolenkymmentä johtajaa palkoissa noilla rahdeilla, varsinkin kun aika "nahkoineen" on pitänyt kyydit myydä.

Suomessa on käytännössä kaksi toimijaa kyseisessä bisneksessä: Teräspyörä Oy ja VR Kunnossapitopalvelut. Molemmat toimivat pääasiassa etelässä, joten pohjoisessa tuskin huolletaan mitään. Ruotsissa on jonkin verran enemmän tarjontaa, mutta ei hintataso taida niin oleellisesti erota, että kannattaa siellä käyttää huollossa.

Kyllä ilman muuta on kova homma myydä kuljetuspalvelua, kun ei ole vielä näyttöäkään.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #230 : Helmikuu 10, 2016, 22:04:26 »

Tuota, mitä väliä sillä on montako vaunua Suomessa nyt on? Eikös tärkeämpää ole montako Suomessa voisi olla. Jos on maksava asiakas, Transwaggon ja AAE kyllä huolehtivat kalustosta. Tai itäpuolen kalustoyhtiöt. Ei FER ilman vaunuja jää...

Vaunuja on vähemmän kuin myöhemmin sen takia että Fenniarailin ensimmäinen asiakas vasta aloittelee operaattorin käyttöä keväällä, ei kannata pitää vuokravaunuja vuokralla enempää kuin mihin on käyttöä?


Minä en kiertele. Sanoin suoraan mistä on kyse. Transwaggon AB vuokraa Fenniarailin käyttöön entistä Suomessa kulkenutta kalustoa. Niiden pyöriä on Loimaalla jemmassa. Osa Loimaan pyöristä on ilmestynyt Tornioon.
No älähän nyt ala hupsuttelemaan. Kysyin sinulta Suomessa olevien vaunujen määrää, mutta vieläkään en ole saanut sinulta vastausta.

Jos nuo pyörät ovat olleet vuosia jossakin Loimaalla puun alla, niin saako niillä edes ajaa ilman tarkastusta ja laakereiden huoltoa? Tekeekö sellaista hommaa muut täällä Suomessa kuin VR?

Seuraavaa asiaa: onko Laais ainoa tyyppi, joka on aiemmin kulkenut Suomessa ja edelleen aktiivikäytössä jossain? Eikös noita vaunuja ollut paljon muitakin?

Tässä on tyrkylle
Habbiins Örebrosta:


Habiins niin ikään Örebrosta:


Ja saman yritysryppään VTG:n joka paikassa näkyvä Uacns, tässä Jällivaarassa:


tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #231 : Helmikuu 10, 2016, 22:36:08 »

Ja saman yritysryppään VTG:n joka paikassa näkyvä Uacns, tässä Jällivaarassa:


Offtopic, mutta onko kuvan Uacns:ssa jotkut K17-telin sukuiset telit?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #232 : Helmikuu 10, 2016, 22:58:50 »

Tuota, mitä väliä sillä on montako vaunua Suomessa nyt on? Eikös tärkeämpää ole montako Suomessa voisi olla. Jos on maksava asiakas, Transwaggon ja AAE kyllä huolehtivat kalustosta. Tai itäpuolen kalustoyhtiöt. Ei FER ilman vaunuja jää...
Enhän minä mistään vaunujen paitsijäämisestä ole huolta kantanutkaan. Kysyin että montako niitä nyt on. Tuskaa tuntuu yksinkertaisesta kysymyksestä syntyvän  Virnistää
Noista itäpuolen kalustoyhtiöistä ei pitäisi olla huolta. Janne Lousi kertoili edellisellä sivulla ettei niillä ole tyyppihyväksyntää. Jos/kun tämä pitää paikkansa, niillä ei silloin ajella täällä EU:ssa. Hitaitakin nuo näyttävät joidenkin tietojen mukaan olevan....
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #233 : Helmikuu 10, 2016, 23:01:35 »

Pieksämäellä on RP-Hitsaus joka kai on mutkan kautta FER osakas. Junalauttojen suomalaistelit jopa vietiin jonnekin Pieksään odottamaan koreja päälle puuvaunuiksi mutta projekti on karahtanut.
Onkos kellään tietoa näiden telien olemassaolosta? Jos kerran RP-Hitsaus on konkassa, niin menivätkö telit sitten pesän kautta jonnekin toiselle firmalle, vai nappasiko Kuusakoski potin?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #234 : Helmikuu 10, 2016, 23:12:57 »

Harmi homma ettei RP olekaan enää pystyssä. Siinä olisi nyt rahamiehille mahdollisuus laittaa konkurssipesän halleihin oma paja pystyyn. Telien kohtalo kiinnostais itteenikin.

Menee nyt vähän ohi aiheen mutta Turun nurkissa oli aikoinaan hyvinkin Keski-Eurooppalaisia tuulahduksia junissa. Muistan varmaan 96 tai -7 vuodelta ennen 8 menneen U:gin junan jossa kolminveto edessä, vaunusto viimeisiään vetävälle U:gin junalauttasatamalle meneviä mannermaisia tavaravaunuja sekä Euro-Samaran kuljetuksiin tarvittuja häkkivaunuja Hymyilee leveästi Vuosia myöhemmin vielä Naantaliin meni DB:n pressukatteellisia telivaunuja sitä lyhempää ja pitempää mallia. Menihän Seawindin ja Railshipin satamista paljon muutakin vaunustoa eripuolille Suomea ja telejä oli välillä aika isojakin nippuja varastossa.

http://www.netnic.fi/tklk/ Tolla porukalla kerholehdissään on aikanaan ollut paljonkin juttua Euro-vaunuista, kannattaa katsoa! Hymyilee

Esim: http://www.netnic.fi/tklk/Tenderi-1-2-2014.pdf sivu 7 kannattaa lukea.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2016, 23:26:24 kirjoittanut Janne Louhi » tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #235 : Helmikuu 11, 2016, 07:31:51 »

Ja saman yritysryppään VTG:n joka paikassa näkyvä Uacns, tässä Jällivaarassa:


Offtopic, mutta onko kuvan Uacns:ssa jotkut K17-telin sukuiset telit?
Euroopassa hyvin yleinen alunperin ranskalainen Y25-teli, joka ei ole mitään sukua amerikkalaiselle K17-telille.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #236 : Helmikuu 11, 2016, 08:35:09 »

Hyvä, tuo itä on sitten rajattu pois tällä kertaa. Kumma kuitenkin kun VR, UPM ja StoraEnso + joukko muita saavat käyttää itäkalustoa näköjään ihan vapaasti?

Sori tuskasta, ei ollut tarkoitus tuottaa sitä  Surullinen

Enhän minä mistään vaunujen paitsijäämisestä ole huolta kantanutkaan. Kysyin että montako niitä nyt on. Tuskaa tuntuu yksinkertaisesta kysymyksestä syntyvän  Virnistää
Noista itäpuolen kalustoyhtiöistä ei pitäisi olla huolta. Janne Lousi kertoili edellisellä sivulla ettei niillä ole tyyppihyväksyntää. Jos/kun tämä pitää paikkansa, niillä ei silloin ajella täällä EU:ssa. Hitaitakin nuo näyttävät joidenkin tietojen mukaan olevan....

Tässä RWD Servicesin vaunu itäpuolelta, yksi noin 40-50 vaunun junassa Kokkolassa.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #237 : Helmikuu 11, 2016, 16:16:12 »

No eihän se hallitusta haittaa, jos vähän yhdysliikennettä harjoitetaan. Jos taas kilpailija yrittää venäläiskalustoa hankkia, niin siitähän nostetaan äläkkä.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #238 : Helmikuu 11, 2016, 19:16:18 »

Tämän päivän Kymen Sanomissa juttua Fenniarailista. Liikennöinti Kemijärvi-Oulu/Kotka/Hamina alkaa kunhan raideyhteys tehtaalle on kunnossa. Paperiversiossa kerrotaan laajemmin mm. kymmenen kuljettajan palkkaamisesta ja tavoitteesta löytää kuljetettavaa myös paluusuunnassa Kotka/Hamina-Kemijärvi

http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/02/10/Fenniarailin%20dieselveturit%20alkavat%20kes%C3%A4ll%C3%A4%20kiskoa%20vientipuuta%20Mussalon%20satamaan/2016320293827/4
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #239 : Helmikuu 11, 2016, 21:18:40 »

Mielenkiintoista, että dieselillä on järkevämpää viedä puutavaraa maan etäisimmistä kolkista toisiin, sen sijaan että vietäisiin lähimpään satamaan...Mikähän lienee reitti Oulu-Kotka välillä?

Rikkidirektiivi  Huh
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #240 : Helmikuu 11, 2016, 21:56:30 »

Kuulostaa kyllä oudolle ajaa jotain puukuormaa toiseen päähän Suomea. Johan se on hidastakin yksiraiteisilla radoilla, kun tavaraliikenne saa väistellä vähän väliä. Saas nähdä mitä tästä tulee.

Ja sekin, että VR pyrkii koko ajan lisäämään halpaa sähköveroa niin kilpailija ajelee tuollaisia matkoja dieselillä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #241 : Helmikuu 11, 2016, 22:11:32 »

Onko tuossa mikään nyt niin ennennäkemättömän outoa? Onhan tähänkin asti ajettu tavaraa kaukaa Pohjoisesta Etelään, sekä rekoilla että junilla. Mm. paperia, kartonkia, terästä jne. Lappi Woodin edeltäjä Arktoskin ajoi Mussalon kautta tavaraa, silloin vaan rekan kyydissä kulki puu Kemijärveltä Kotkaan. Taitaa yksi syy olla, että Mussalossa taitaa olla mm. Aasian yhteydet vähän eri mallissa kuin Pohjoisen satamissa. Tätä tämä logistiikka on  Iskee silmää
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #242 : Helmikuu 11, 2016, 22:30:51 »

Kuulostaa kyllä oudolle ajaa jotain puukuormaa toiseen päähän Suomea. Johan se on hidastakin yksiraiteisilla radoilla, kun tavaraliikenne saa väistellä vähän väliä. Saas nähdä mitä tästä tulee.
Ja tuolla veturilla on matkantekokin hidasta. Käykö ne kohtauspaikatkaan oikein hyvin hitaasti köryyttelevälle kalustolle aikataulun optimoimiseksi? Voi olla että siellä vaan sitten pitää odotella levikkeellä useampaa junaa, kun niiden väliin ei mahdu sotkematta muiden aikatauluja.
Veikkaan että vielä tulee narinaa VR:n suosimisesta aikataulujen jaossa...
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #243 : Helmikuu 12, 2016, 18:57:34 »

Dr18 tulivat viettämään viikonloppua Kotkassa. Kaksi talliin ja 101 tallin ulkopuolelle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #244 : Helmikuu 13, 2016, 14:34:22 »

Kirjoitan muutamasta ruotsalaisesta yhtiöstä niiden tarinoita vorgiin joskus myöhemmin, kun ei ole niin kiire.   


Älä unohda tätä lupausta. Kiinnostaisi!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #245 : Helmikuu 13, 2016, 14:48:32 »

Tuota, mitä väliä sillä on montako vaunua Suomessa nyt on? Eikös tärkeämpää ole montako Suomessa voisi olla. Jos on maksava asiakas, Transwaggon ja AAE kyllä huolehtivat kalustosta. Tai itäpuolen kalustoyhtiöt. Ei FER ilman vaunuja jää...
Enhän minä mistään vaunujen paitsijäämisestä ole huolta kantanutkaan. Kysyin että montako niitä nyt on. Tuskaa tuntuu yksinkertaisesta kysymyksestä syntyvän  Virnistää

Sulle on vastattu jo edellisellä sivulla, että kyseessä ovat Transwaggonilta vuokrattavat vaunut.
Kaikki Transwaggonin vaunut ovat suoraan käytettävissä Suomessa, kunhan pyöräkerrat vaihdetaan 1524-millisiin. Vaunuja ei tarvitse erikseen rekisteröidä Suomeen, koska sekä Suomi, että Ruotsi ovat EU-maita. Ruotsalaista rekisteröintiä voidaan siis käyttää Suomessa aivan samoin kuin nykyään Helsinki-Moskova-väliä kulkeva Tolstoi koostuu vaunuista, jotka on rekisteröity Sveitsiin (joka ei ole EU-maa, mutta joka rautatieasioissa tekee tiivistä EU-yhteistyötä.)
Niitä 1524-millisiä pyöriä FR:llä on ennästään jo yli 80 vaunun tarpeisiin. Eli käytännössä Transwaggonin koko kalustokirjo on FR:n käytettävissä, kuitenkin niin, että kerrallaan kyseisistä vaunuista voidaan käyttää vain noin kahdeksaakymmentä, eli junien yhteispituus voi nykyisellään olla korkeintaan puolisentoista kilometriä. Tietysti siinä vaiheessa, kun FR:lle tulee jokin varmuus siitä, että jotain vaunutyyppiä tarvitaan varmasti yhtäjaksoisesti monen-monen vuoden ajan jokin vähimmäismäärä, sitä vaunutyyppiä sitten ostetaan. Ja toki niitä 1524-millisiä pyöräkertoja saa tehtyä nopeasti lisää niin paljon kuin tarvitaan, eli käytännössä aivan jokainen Transwaggon-vaunu on käytettävissä.

Ja toistetaan nyt vielä kerran tämäkin: Ne Transwaggonin vaunut ovat jo liikennöineet Suomessa. Voi olla, että jokainen vaunuista - voi myös olla ettei ihan jokainen yksilö. Mutta ainakin vaunutyypeistä lienee kustakin vähintään yksi tai kaksi Suomessa joskus pyörinyt.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #246 : Helmikuu 13, 2016, 16:08:06 »

Tuota, mitä väliä sillä on montako vaunua Suomessa nyt on? Eikös tärkeämpää ole montako Suomessa voisi olla. Jos on maksava asiakas, Transwaggon ja AAE kyllä huolehtivat kalustosta. Tai itäpuolen kalustoyhtiöt. Ei FER ilman vaunuja jää...
Enhän minä mistään vaunujen paitsijäämisestä ole huolta kantanutkaan. Kysyin että montako niitä nyt on. Tuskaa tuntuu yksinkertaisesta kysymyksestä syntyvän  Virnistää

Sulle on vastattu jo edellisellä sivulla, että kyseessä ovat Transwaggonilta vuokrattavat vaunut.
Kaikki Transwaggonin vaunut ovat suoraan käytettävissä Suomessa, kunhan pyöräkerrat vaihdetaan 1524-millisiin. Vaunuja ei tarvitse erikseen rekisteröidä Suomeen, koska sekä Suomi, että Ruotsi ovat EU-maita. Ruotsalaista rekisteröintiä voidaan siis käyttää Suomessa aivan samoin kuin nykyään Helsinki-Moskova-väliä kulkeva Tolstoi koostuu vaunuista, jotka on rekisteröity Sveitsiin (joka ei ole EU-maa, mutta joka rautatieasioissa tekee tiivistä EU-yhteistyötä.)
Niitä 1524-millisiä pyöriä FR:llä on ennästään jo yli 80 vaunun tarpeisiin. Eli käytännössä Transwaggonin koko kalustokirjo on FR:n käytettävissä, kuitenkin niin, että kerrallaan kyseisistä vaunuista voidaan käyttää vain noin kahdeksaakymmentä, eli junien yhteispituus voi nykyisellään olla korkeintaan puolisentoista kilometriä. Tietysti siinä vaiheessa, kun FR:lle tulee jokin varmuus siitä, että jotain vaunutyyppiä tarvitaan varmasti yhtäjaksoisesti monen-monen vuoden ajan jokin vähimmäismäärä, sitä vaunutyyppiä sitten ostetaan. Ja toki niitä 1524-millisiä pyöräkertoja saa tehtyä nopeasti lisää niin paljon kuin tarvitaan, eli käytännössä aivan jokainen Transwaggon-vaunu on käytettävissä.

Ja toistetaan nyt vielä kerran tämäkin: Ne Transwaggonin vaunut ovat jo liikennöineet Suomessa. Voi olla, että jokainen vaunuista - voi myös olla ettei ihan jokainen yksilö. Mutta ainakin vaunutyypeistä lienee kustakin vähintään yksi tai kaksi Suomessa joskus pyörinyt.
Heikki kysyikin että montako niitä on. Mutta näköjään kukaan ei sitä tarkalleen tiedä.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #247 : Helmikuu 13, 2016, 16:39:19 »

Fenniaraililla ei ole yhtään vaunua. Kaksi ruotsalaista vaunua on liisattuna.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #248 : Helmikuu 13, 2016, 18:17:08 »

Tuota, mitä väliä sillä on montako vaunua Suomessa nyt on? Eikös tärkeämpää ole montako Suomessa voisi olla. Jos on maksava asiakas, Transwaggon ja AAE kyllä huolehtivat kalustosta. Tai itäpuolen kalustoyhtiöt. Ei FER ilman vaunuja jää...
Enhän minä mistään vaunujen paitsijäämisestä ole huolta kantanutkaan. Kysyin että montako niitä nyt on. Tuskaa tuntuu yksinkertaisesta kysymyksestä syntyvän  Virnistää

Sulle on vastattu jo edellisellä sivulla, että kyseessä ovat Transwaggonilta vuokrattavat vaunut.
Kaikki Transwaggonin vaunut ovat suoraan käytettävissä Suomessa, kunhan pyöräkerrat vaihdetaan 1524-millisiin. Vaunuja ei tarvitse erikseen rekisteröidä Suomeen, koska sekä Suomi, että Ruotsi ovat EU-maita. Ruotsalaista rekisteröintiä voidaan siis käyttää Suomessa aivan samoin kuin nykyään Helsinki-Moskova-väliä kulkeva Tolstoi koostuu vaunuista, jotka on rekisteröity Sveitsiin (joka ei ole EU-maa, mutta joka rautatieasioissa tekee tiivistä EU-yhteistyötä.)
Niitä 1524-millisiä pyöriä FR:llä on ennästään jo yli 80 vaunun tarpeisiin. Eli käytännössä Transwaggonin koko kalustokirjo on FR:n käytettävissä, kuitenkin niin, että kerrallaan kyseisistä vaunuista voidaan käyttää vain noin kahdeksaakymmentä, eli junien yhteispituus voi nykyisellään olla korkeintaan puolisentoista kilometriä. Tietysti siinä vaiheessa, kun FR:lle tulee jokin varmuus siitä, että jotain vaunutyyppiä tarvitaan varmasti yhtäjaksoisesti monen-monen vuoden ajan jokin vähimmäismäärä, sitä vaunutyyppiä sitten ostetaan. Ja toki niitä 1524-millisiä pyöräkertoja saa tehtyä nopeasti lisää niin paljon kuin tarvitaan, eli käytännössä aivan jokainen Transwaggon-vaunu on käytettävissä.

Ja toistetaan nyt vielä kerran tämäkin: Ne Transwaggonin vaunut ovat jo liikennöineet Suomessa. Voi olla, että jokainen vaunuista - voi myös olla ettei ihan jokainen yksilö. Mutta ainakin vaunutyypeistä lienee kustakin vähintään yksi tai kaksi Suomessa joskus pyörinyt.
Heikki kysyikin että montako niitä on. Mutta näköjään kukaan ei sitä tarkalleen tiedä.

No kysymykseen "montako", voidaan antaa vastaukseksi, että "useita satoja, ehkä tuhansia. Katso Transwaggonin nettisivuilta, WIkipediasta tai jostakin".
Tarkalla lukumäärällä on hirveän vähän väliä niin kauan kuin FR:llä on vain kolme veturia. Niitä vaunuja on vähintään kymmenkertainen määrä tarpeeseen nähden. Määrä haluttiin tietää, jotta tiedettäisiin, onko firmalla riittävästi vaunuja. Kyllä on.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #249 : Helmikuu 13, 2016, 18:20:08 »

No, kävin nyt kaivamassa sen (melko) tarkan luvunkin.
Fenniaraililla on käytettävissään noin yksitoistatuhatta (11000) vaunua. Näistä 1800 on avovaunuja ja 9200 katettuja vaunuja.
TIedot hain WIkipediasta, aikaa tiedonhaussa kului vajaa minuutti: https://de.wikipedia.org/wiki/Transwaggon . Tiedonhaun toteutin tässä keskusteluketjussamme jo ajat sitten ehdotetulla keinolla: Pistin hakukoneeseen hakusanaksi "Transwaggon" ja painoin enter. Eka hakutulos kertoi tuon 11000.

EDIT: Ylläolevan viisirivisen viestin kirjoittamiseen meni arviolta kolme kertaa niin pitkä aika kuin tuon tiedon "etsimiseen", eli katsomiseen. Mikä järki kolmen viestin voimin vängätä tarkkaa lukemaa nettifoorumilta syyttäen ihmisiä "väistelemisestä", jos se tarkka lukumäärä ensinnäkin on keskustelun kannalta ihan yks ja hailee ja toisekseen tosi nopeasti selvitettävissä?
Toi 11000 on ihan mielenkiintoinen luku sinänsä, kun itse olin odottanut ennemminkin jotain suuruusluokassa 2000-5000 olevaa määrää, mutta tosiaan keskustelun kannalta yllämainittu "Transwaggon on kalustonvuokrausyhtiö ja sillä riittää vaunuja" on riittävä vastaus kysymykseen vaunujen riittävyydestä.
Toivottavasti tämä asia on nyt riittävän moneen kertaan toistettu, että asia on selvä.

EDIT2: Ruotsinkielinen Wikipedia antaa lukumääräksi 12700: https://sv.wikipedia.org/wiki/Transwaggon . Ranskankielinen sanoo, että 12000: https://fr.wikipedia.org/wiki/Transwaggon .
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2016, 18:38:16 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 20 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina