Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 20 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #275 : Huhtikuu 26, 2016, 19:38:40 »

Näyttäis 103 käyvän ma- ti 2.-3.5 Rautaruukilla. Liittyyköhän siihen mitään mielenkiintoista? Ilmeisesti kuitenkin liikkuu pelkkänä veturina:  http://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=future&range=30&type=%28kaikki%29&number=&operator=3385&start=&end=&via=&locomotive=&wagon=#results
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #276 : Toukokuu 04, 2016, 21:03:01 »

Junallinen vaunuja on kuulemma ollut tänään perässä Torniosta Oulu tavaraan.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #277 : Toukokuu 05, 2016, 14:04:38 »

Tulikohan vaunut SSAB:lta vai rajan yli?
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #278 : Toukokuu 05, 2016, 16:28:20 »

Olisi voinut olettaa että pyörät punaisina ajetaan tavaraa ympäri Suomen, kun kerran tarjottu palvelu on edullista ja laadukasta. Kohta on puoli vuotta mennyt ja veturit seisovat pakoputket kylminä.

Joka tapauksessa ensi kuussa viimeistään alkaa roposia kilahtelemaan kirstun pohjalle. Toivottavasti hommaan viriää uutta sykettä ja paljon, sillä taloustietojen valossa ei näytä hyvälle.

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fennia-rail-oy/22615751/taloustiedot
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #279 : Toukokuu 05, 2016, 17:01:28 »

Jep, toivottavasti Lappi Timberistä tulee hyvä referenssiasiakas. Jos ei, rautatieyritys tarvitsee muutakin kuin omistajiensa pääomitusta.

Tietysti heti perässä saattaa tulla vaikka ruotsalaisia yrityksiä, joilla referenssit on jo vanhastaan kunnossa. Aktiivinen myynti Fenniaraililla kyllä osataan, ainakaan siitä ei ole kyse hiljaisuudessa.    

Olen ihmetellyt, miksei Fenniarail aja spot-ajoja, tarjoa satunnaista rahtia siinä missä kumipyöräpuolellakin tehdään kahden pisteen välillä. Kun tarjous jollekin junalle on tarpeeksi hyvä, niin kyllä kauppaa alkaa syntyä. Ja se joka tekee kauppaa, saa myös tuloksen punaiselta vihreälle silloin kun olosuhteet sallivat. Jos ei ole toimintaa, on ihan turha yrittää positiivista tulosta Iskee silmää

Eli siinä mielessä tiettyyn pisteeseen kannattaisi ehkä ajaa vaikka mitä strategisesti tärkeitä kuljetuksia.

Alla mallia Ruotsista, jossa ajetaan vaikka viikottainen puutavarajuna syrjäiseltä asemalta tehtaalle junaharrastajien kuunnellessa mielenkiinnolla Nohab-EMD:n matalaa murinaa.

tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #280 : Kesäkuu 14, 2016, 19:25:31 »

Taas on käyty Torniossa, kellään havaintoja montako vaunua haettu lisää?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #281 : Kesäkuu 20, 2016, 09:35:52 »


Taitaa tulla Ferrille kiire ajella kuormia ?

http://yle.fi/uutiset/kemijarven_liimapuulla_hyva_kysynta_japanissa/8966327
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #282 : Kesäkuu 20, 2016, 14:03:37 »

Vilhusen Heikki löi aika kylmää faktaa pöytään. Tämähän piti olla helppoa ja hauskaa. Jokohan alkaa selvitä, miksei yhdeksään vuoteen ole ajettu yksityisiä tavarajunia.

Matkustajaliikenteen kultaholvit avataan pikapuoliin ja sieltä saa sitten mennä samalla lailla hakemaan. Se, mikä yksityisen henkilöliikenteen saattaa toki liipaista liikkeelle ja tavallaan pelastaa, on yhteiskunnan tukema liikenne, jonka kehittämisestä ei VR ole ollut pätkääkään kiinnostunut. Ehkä siellä kehittyy kahdet markkinat: VR ja kaukoliikenne ja yksityiset ja yhteiskunnan tukema paikallis- ja lähiliikenne.

Voisi olla ihan kokonaistaloudellistakin.

Kalustopankki saattaa tietysti vielä muuttaa koko asetelmaa. Mutta siinä tapauksessa haluan lainata Altian pannuja luomuliköörin valmistukseen ja lainata Finskin koneita ulkomaisten rautatieharrastusmatkojen järjestämiseen.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #283 : Kesäkuu 21, 2016, 17:40:37 »

Luulisi että tuollainen saha voisi jatkossa tarvita puunkuljetusta myös itse sahalle. Harmi kun rata Kelloselkään on nyt laitettu kiinni. Eikö nuo Teräspyörän Kbps-v vaunut kelpaa puunkuljetukseenkin?

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #284 : Kesäkuu 21, 2016, 18:08:44 »

Vilhusen Heikki löi aika kylmää faktaa pöytään.

Kumma juttu, mutta minä en löytänyt Vilhusen Heikin kommentista faktaa, sillä Asiakastiedon kippurat eivät sinänsä kerro ei-operatiivisen liiketoiminnan vertaamisesta operatiiviseen ei-liiketoimintaan mitään: kolme omenaa plus neljä porkkanaa on kutakuinkin kolme omenaa ja neljä porkkanaa, vaikka asiaa miten pyörittelisikin.

Tämähän piti olla helppoa ja hauskaa.

Missä niin on sanottu? Rinnakkaisratarehtorin painamattomissa muistelmissa?

Kalustopankki saattaa tietysti vielä muuttaa koko asetelmaa. Mutta siinä tapauksessa haluan lainata Altian pannuja luomuliköörin valmistukseen ja lainata Finskin koneita ulkomaisten rautatieharrastusmatkojen järjestämiseen.

Mielellään kuulisin ja lukisin tästäkin lisää. Löytyvätkö tämän lainausbisneksen toimintavisiot ja -missiot kenties "Suomalaiset erityisolosuhteet" -nimisestä teoksesta?

Mainittakoon, että silloin kun luotto ja usko oman talon tuotteisiin on kova, voidaan käyttää joko vertausta palavaan öljylauttaan tai kysyä ”Jos tämä on käyttökelpoista kalustoa, olemme hyvin ihmeissämme”.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #285 : Heinäkuu 06, 2016, 14:00:05 »

Löytääkö joku linkin uutiseen, jossa kerrottiin että Fennia Rail alkaa ajaa mittausjunaa sitä Pohjoismaissa operoivalle yhtiölle ~2018 alusta? Olikohan tuo ulkomaisessa mediassa? Mittausvaunu jonkin tiedon mukaan toimii 200 km/h nopeuteen asti, ChME3-M ei taida... 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #286 : Heinäkuu 06, 2016, 16:01:04 »

Löytääkö joku linkin uutiseen, jossa kerrottiin että Fennia Rail alkaa ajaa mittausjunaa sitä Pohjoismaissa operoivalle yhtiölle ~2018 alusta? Olikohan tuo ulkomaisessa mediassa? Mittausvaunu jonkin tiedon mukaan toimii 200 km/h nopeuteen asti, ChME3-M ei taida... 

Se mittausvaunu kulkee omin konein. Siihen ei tarvita kuin kuljettaja ja jos ei ole niin justiinsa, milloin se vaunu tarkalleen ottaen on liikkeessä, kunhan "aika usein", synergiaedut Fenniarailin rahtitoiminnan kanssa ovat ilmeiset.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #287 : Heinäkuu 06, 2016, 18:43:19 »

Löytääkö joku linkin uutiseen, jossa kerrottiin että Fennia Rail alkaa ajaa mittausjunaa sitä Pohjoismaissa operoivalle yhtiölle ~2018 alusta? Olikohan tuo ulkomaisessa mediassa? Mittausvaunu jonkin tiedon mukaan toimii 200 km/h nopeuteen asti, ChME3-M ei taida...  
Radantarkastussopimuksesta ja mittausvaunusta on kerrottu mm. Resiina-lehden 2/2016 Tasoristeys-palstalla. Myös Railway Gazette on asiasta uutisoinut.

// linkki korjattu
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2016, 08:10:20 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #288 : Heinäkuu 07, 2016, 13:23:39 »

Joo, tässähän tämä Resiinasta:

""Radantarkastuksen 10-vuotisen mittaussopimuksen on voittanut italialainen Mer Mec S.p.A. Yhtiön uusi MM800FTA-mittausvaunu tulee olemaan hybridivaunu sähkö- ja dieselkäytöllä. Suurin nopeus tulee olemaan sähkökäytöllä peräti 160 km/t ja dieselillä 120 km/t. Nykyinen VR Trackin Emma-vaunu pysyy käytössä 2018 loppuun, jolloin tarkastustoiminta siirtyy uudelle toimittajalle ja vaunulle. Fenniarail Oy tulee liikennöimään vaunua ja huollosta tulee vastaamaan Teräspyörä Oy. Liikennevirasto suunnittelee parhaillaan mittauskalustolle uutta sijoitusvarikkoa. On selvää, että nykyisestä Pasilan vanhasta veturitallista joudutaan luopumaan. Mer Mec toimittaa radantarkastuspalveluita ympäri maailmaa; mm. Norjassa on Suomeen tulevan vaunun kaltainen Mer Mecin Roger 1000 -mittausvaunu. Sen vaunurakenne perustuu ETR500-suurnopeusjunaan.""

Tässä mennään mittaillen vielä perinteisesti veturivoimalla Gävlessä:
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #289 : Heinäkuu 07, 2016, 13:30:48 »

Tuolloin jää vailla käyttöä jo kaksi Emmaa. Mitä niille tapahtuu?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #290 : Heinäkuu 07, 2016, 13:43:10 »

Tukikohtakäyttöön jollekin uusista ratojen kunnossapidon toimijoista?

Alla yksi Ruotsin monikäyttökulkuneuvoista, varmaan yksi levinneimmistä kulkuneuvoista, jos ei lukumäärältään niin käyttötarkoituksiltaan uusiokäytössä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #291 : Heinäkuu 07, 2016, 20:04:06 »

Mistä näkyy, että tuo Y1 on uusiokäytössä? Sehän on kuitenkin Värmlandstrafikin värityksessä, olisiko vielä siellä varavaununa? Y1 1363:sta rakennettiin Trafikverketin kokous- ja tarkastusvaunu, tosin mitään Mer Meciin tai Emmoihin verrattavia mittauslaitteita siinä ei kyllä ole.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #292 : Heinäkuu 07, 2016, 20:56:15 »

Löytääkö joku linkin uutiseen, jossa kerrottiin että Fennia Rail alkaa ajaa mittausjunaa sitä Pohjoismaissa operoivalle yhtiölle ~2018 alusta? Olikohan tuo ulkomaisessa mediassa? Mittausvaunu jonkin tiedon mukaan toimii 200 km/h nopeuteen asti, ChME3-M ei taida... 
Radantarkastussopimuksesta ja mittausvaunusta on kerrottu mm. Resiina-lehden 2/2016 Tasoristeys-palstalla. Myös Railway Gazette on asiasta uutisoinut.

Tapaus löytyy myös Twitteristä ao. linkkeineen MERMEC:n www -sivuille.
https://twitter.com/raideryhma/status/744458279699550208
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #293 : Heinäkuu 15, 2016, 20:35:47 »

"Naapurissa" on tyrkyllä otos FERin anomasta ratakapasiteetista vuodelle 2017. Kemijärven-Mussalon välistä aikataulutusta ihmetellessä (liki kaksi vrk suuntaansa) tietenkin miettii käytännön toimia.
http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.msg6499;topicseen#msg6499

Tuntematta työaikasäännöksiä veturinkuljettajan alalta, onko kellään kuvaa siitä miten tuollainen työajan jako toteutuu käytännössä. Kuskeja varmaankin pitää vaihtaa, mutta millaisen rupeaman kuski saa kerralla tehdä tuollaisessa aikataulussa?

Entä polttoainepuoli, millaisen matkan pääsee tuolla sinisellä veturilla kuorman kanssa? Äkkipäätään olettaisin että yhdellä tankkauksella ei vedetä tuollaista siivua. Polttoainehuolto varikoilla lienee VR:n heiniä, joten jos se ei myy kilpailijalleen ainetta (jos MGO:n kelpuuttama aine edes soveltuu noihin Euro-moottoreihin), onko sitten säiliöautotankkaus ainoa vaihtoehto jos välitankkausta tarvitaan? Onko ylipäätään noilla tavararatapihoilla mahdollisuutta tehdä tankkaus säiliöautoilla ja vaatiiko ympäristönormit "oikean" tankkauspaikan suojattune maa-alueineen ja öljynerotuskaivoineen, vai onko sitten VR:n velvollisuus antaa tankkauspaikkoja kilpailijoiden käyttöön?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #294 : Heinäkuu 15, 2016, 21:16:16 »

"Naapurissa" on tyrkyllä otos FERin anomasta ratakapasiteetista vuodelle 2017. Kemijärven-Mussalon välistä aikataulutusta ihmetellessä (liki kaksi vrk suuntaansa) tietenkin miettii käytännön toimia.
http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.msg6499;topicseen#msg6499

Tuntematta työaikasäännöksiä veturinkuljettajan alalta, onko kellään kuvaa siitä miten tuollainen työajan jako toteutuu käytännössä. Kuskeja varmaankin pitää vaihtaa, mutta millaisen rupeaman kuski saa kerralla tehdä tuollaisessa aikataulussa?

Entä polttoainepuoli, millaisen matkan pääsee tuolla sinisellä veturilla kuorman kanssa? Äkkipäätään olettaisin että yhdellä tankkauksella ei vedetä tuollaista siivua. Polttoainehuolto varikoilla lienee VR:n heiniä, joten jos se ei myy kilpailijalleen ainetta (jos MGO:n kelpuuttama aine edes soveltuu noihin Euro-moottoreihin), onko sitten säiliöautotankkaus ainoa vaihtoehto jos välitankkausta tarvitaan? Onko ylipäätään noilla tavararatapihoilla mahdollisuutta tehdä tankkaus säiliöautoilla ja vaatiiko ympäristönormit "oikean" tankkauspaikan suojattune maa-alueineen ja öljynerotuskaivoineen, vai onko sitten VR:n velvollisuus antaa tankkauspaikkoja kilpailijoiden käyttöön?

Äkkiseltään voisi olettaa että parilla kuskinvaihdolla pärjää tuon välin. Saa nähdä.

Lisäksi on ensimmäistä kertaa historiassa tällainen tilanne:
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/234761/LIITE1+Ratakapasiteettihakemuksen+konfliktit+2017.pdf/8806158e-253e-4c93-acd0-9da19460c136

Kuten pdf:stä näkyy, yhteensovitusta on tehty ja ongelmat ratkottu siltä osin.

VR-Yhtymä on rautatielain nojalla velvoitettu tarjoamaan omistamiensa varikkojen tankkauspalveluita kohtuullista korvausta vastaan. Diesel on oletettavasti ihan perus-moottoripolttoöljyä joka käy kaikkiin vetureihin ilman sen kummempaa säätöä. Säiliöautoilla tuskin tankataan...
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #295 : Heinäkuu 16, 2016, 14:43:22 »

VR-Yhtymä on rautatielain nojalla velvoitettu tarjoamaan omistamiensa varikkojen tankkauspalveluita kohtuullista korvausta vastaan. Diesel on oletettavasti ihan perus-moottoripolttoöljyä joka käy kaikkiin vetureihin ilman sen kummempaa säätöä. Säiliöautoilla tuskin tankataan...
Tuo onkin järkevä ratkaisu, ympäristön ja käytännönkin kannalta. Tietenkin voi olla erilaisia näkemyksiä kohtuullisesta hinnoittelusta.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #296 : Heinäkuu 16, 2016, 18:05:06 »

Öljytenderi mukaan tankkaukseen?  Virnistää

Tässä Hannun kuvassa Puhoksen veturipalvelun kone paikallisesti tankkauksessa, joten jos tankkauksesta ei ihan väkisin haluta tehdä ongelmaa, niin eikö tuo onnistune myös vähän isommillekin koneille? (Tankkiauto on nätisti piilossa kuvassa) Eihän metsäkoneita, maatalouskoneita, jne, jne mitenkään erityisesti varustetussa paikassa tankata, mutta aina huolehditaan että öljyä ei joudu maahan. 



tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #297 : Heinäkuu 17, 2016, 00:52:23 »

Luulisi että tuollainen saha voisi jatkossa tarvita puunkuljetusta myös itse sahalle. Harmi kun rata Kelloselkään on nyt laitettu kiinni. Eikö nuo Teräspyörän Kbps-v vaunut kelpaa puunkuljetukseenkin?



tuot taitaa fennia railin ongelma olla tällä hetkellä firman pienuus eli se ei vältämättä pysty tarjoamaan kaikkea sitä mitä asiakkaat tarvitsevat.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #298 : Heinäkuu 17, 2016, 10:27:01 »

Onko kellään käsitystä Kemijärveltä tehtaan radan edistymisestä (routa lienee jo sulanut Iskee silmää ? Ja luin jostain että paikalla on myös rautatiesillan betonivalu epäonnistunut (!) ja juuri valettu silta joudutaan purkamaan pois ja aloittamaan alusta. Onkohan tämä silta reitillä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #299 : Heinäkuu 17, 2016, 15:29:27 »

Onko kellään käsitystä Kemijärveltä tehtaan radan edistymisestä (routa lienee jo sulanut Iskee silmää ? Ja luin jostain että paikalla on myös rautatiesillan betonivalu epäonnistunut (!) ja juuri valettu silta joudutaan purkamaan pois ja aloittamaan alusta. Onkohan tämä silta reitillä?

Silta on reitillä, mutta tavan mukaan valmistettu radasta sivussa. Vanha silta on paikoillaan ja liikenne kulkee niin kuin ennenkin. Paitsi alta menevä tie on kyllä suljettu purkamisen ajaksi.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 20 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina