Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 143


« Vastaus #425 : Joulukuu 10, 2020, 23:22:46 »

Eiköhän tuolta CZ Lokolta jossakin välissä saisi jonkinlaista veturia https://www.czloko.com/products/lokomotivy-1/dualliner-2000-1.htm

Muistelisin, että aiemmin siellä oli myynnissä joku muukin ehta sähköveturityyppi.

Olen nähnyt lehtileikkeen, missä Fenniarailin väki harkitsi sähköveturin hankkimistakin. Ja vakioveikkaan että sellainenkin tulee, jos pystyvät kasvattamaan kuljetusmääriä. Ehkä nyt vain kannattaa hankkia dieseliä, jotta tyyppikirjo ei liian suurta vielä ja mistä sen tietää jos uudet kuljetusreitit menisi sähköistämättömiä reittejä pitkin.

Eniten itseä kiinnostelee kuinka vaunujen laita. Muistelisin jossain lehtijutussa mainitun, että Laaiis-vaunujen vuokra-aika tulee jossakin vaiheessa loppumaan, että näemmekö vaunuhankinnan ja voisiko tulla kerralla useampi junallinen. Ja muistelisin, että tuossa Dr18 hankinnassakin oli kuuden veturin optio, mutta sitä ei liene käytetty kun ei asiasta missään ole mainittu.
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 63


« Vastaus #426 : Joulukuu 10, 2020, 23:51:35 »

Lainaus
Muistelisin, että aiemmin siellä oli myynnissä joku muukin ehta sähköveturityyppi.
CZ Loko on modernisoinut belgialaisia sähkövetureita. Valmistajan antama nimi ko. vetureille on EffiLiner 3000.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2890


« Vastaus #427 : Joulukuu 11, 2020, 01:56:50 »

Suomen oloihin soveltuvia sähkövetureita ei ole saatavilla.

Tällainen lausunto on ehkä vähän outo, kyllä niitä mm. VR:lle toimitetaan koko ajan. Ilmeisesti tarkoitettiin, että pienille toimijoille ei ole kohtuuhintaan saatavilla esim. käytettynä.

Puolessa välissä kommenttia luki muutenkin jo, että kommentti koskee käytettyinä hankittavia vetureita. Muokkasin kommentin alkua nyt lisäämällä sanan "käytettyinä", niin on selkeää.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #428 : Joulukuu 12, 2020, 00:24:03 »

Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle".

Green Cargo tilasi 2017 kaksi sähköveturia Softronicilta.  (Ja nyt 100 lisää. https://www.romania-insider.com/softronic-gren-cargo-sweden-order-oct-2020 )
Saisikohan 1524 mm versiota?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2890


« Vastaus #429 : Joulukuu 12, 2020, 14:50:26 »

Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle".

Green Cargo tilasi 2017 kaksi sähköveturia Softronicilta.  (Ja nyt 100 lisää. https://www.romania-insider.com/softronic-gren-cargo-sweden-order-oct-2020 )
Saisikohan 1524 mm versiota?

Ainakin telit pitäisi suunnitella, valmistaa ja hyväksyttää. Ehkä telin suunnittelu ei ole vaikeaa, jos on jo olemassa teli, johon lähinnä lisätään 10 cm leveyttä ja tarkistetaan sitten, että se noin muokattunakin yhä tukeva. Ja ehkä se telin hyväksyttäminen ei ole ihan hirveän vaikea prosessi, mutta kyllä mun stetsonini sanoisi, että suunnittelun ja hyväksyttämisen kustannukset ovat silti sadoissatuhansissa euroissa, mikä parin veturin tilauksessa tekee jo aika ison kasan lisähintaa per veturi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 157


« Vastaus #430 : Joulukuu 31, 2020, 16:00:14 »

Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle".

Mitähän Siemens Mobility AG sanoisi, jos pienyrittäjä ilmoittaisi haluavansa 3 kpl VR-speksattua veturia? Muutoin samanmoinen, mutta pintaväri VR:n vihreän sijasta koodilla RALxxxx. Mahtaako VR:n kanssa tehdyssä sopimuksessa olla kieltopykälä sellaiselle?

Sehän se olennainen kysymys on. Melko varmasti sanovat takaisin, että lisää nolla tilausmäärän perään, niin jatketaan neuvottelua. Iskee silmää

Hector Rail tosin tilasi aluksi vain viisi Vectronia 15 veturin optiolla. Käyttivät option ja nykyään niitä on 20.


Kirjassa Elektrische Locomotieven made in Europe 2 on julkaistu taulukko esimerkiksi Siemensiltä aikavälillä 10.2012-10.2014 tilatuista sähkövetureista:

DB Schenker Rail Polska 23 (+13)
MRCE  15 (+20)
CargoServ 1
BoxXpress.de 8
AWT 3
Paribus 2
VR Group 80 (+97)
Steiermarkbahn 1
CFI 2
ELL 50
mgw Service 1
MRCE 20

Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina".

Kirja on kaksikielinen: hollanti & saksa. Kirjassa on aukeaman verran VR:n Vectroneista. Kirjan 33-sivuinen preview on täällä:https://issuu.com/simonwijnakker/docs/rcbook2_previews
Preview ei sisällä VR-aukeamaa mutta se sisältää yllä olevan taulukon previewin sivulla 15.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2020, 16:17:42 kirjoittanut Jouni Seilonen » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #431 : Joulukuu 31, 2020, 16:42:56 »

Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina".

Varmaan jos Siemensiltä tilaa 1435 mm veturin, niin se on ihan standardikamaa, joten tilausmäärällä ei liene väliä, jos ja kun niitä tehdään koko ajan tuotantolinjalla. Homma menee epäilemättä hankalammaksi, jos pitäisi saada normaalista poikkeava veturi kuten vaikkapa sitten raideleveydelle 1524 mm.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2890


« Vastaus #432 : Joulukuu 31, 2020, 17:20:45 »

Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina".

Varmaan jos Siemensiltä tilaa 1435 mm veturin, niin se on ihan standardikamaa, joten tilausmäärällä ei liene väliä, jos ja kun niitä tehdään koko ajan tuotantolinjalla. Homma menee epäilemättä hankalammaksi, jos pitäisi saada normaalista poikkeava veturi kuten vaikkapa sitten raideleveydelle 1524 mm.

Ei tuossa oikeastaan ole kuin vain yksi ainoa ongelma: Telit. Osana telien kehitystyötä niitä pitäisi käydä testaamassa, mitä varten pitää joko raahata telejä tuhansien kilometrien päähän Suomeen, Liettuaan tai Puolaan tai rakentaa riittävän pitkä 1524 mm koeajorata tai käyttää tehdasta jossain 1520/1524 mm rataverkon varrella.

Uusien telien kehitystyö maksaa helposti miljoonia. Jos veturiin saa mitkä tahansa jo olemassa olevat telit, silloin veturin saa pienenäkin sarjana. Käytännössä tällä hetkellä ainoat mahdolliset länsiyhtiöt taitavat olla Siemens ja ehkä Škoda, sähkömoottorijuniensa takia. PESA ehkä myös, jos heidän moottorivaunuissaan on sähköinen voimansiirto. Ja Alstomilla on Venäjällä yhteistyötä veturivalmistukssa, joten vähän Alstomin sopimuksista riippuen myös heillä saattaisi olla tarjolla soveltuva teli.

Kun soveltuva valmiiksi hyväksytty teli löytyy, sitten pienen veturisarjan myyminen Suomeen ei ole sen kummempi juttu kuin pienen veturisarjan myyminen Ruotsiin. Onnistuu. Mutta, kun tällä hetkellä ilmeisesti Siemens on ainoa, joka ilman kummempaa säätöä saisi veturin myytyä tänne, heilläkin on syytä nostaa hinta aika korkeaksi, monopolissa kun ovat.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #433 : Tammikuu 13, 2021, 06:41:20 »


FR:n juna 7012 Patokankaalta Mussaloon päättyi veturivikaan Kemiin https://juliadata.fi/timetables?s=7012&d=12.1.2021

varaveturi VET 17201 lähti liikkeelle Kouvolasta 00:18 Riihimäen ja Tampereen kautta Koivuun  https://juliadata.fi/train?s=17201&d=13.1.2021

Taitaa olla kohta taas ajankohtaista hankkia lisää vetokalustoa, toivottavasti sähköisenä tällä kertaa. Ja sijoituspaikkakin voisi olla toinen ?

tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 143


« Vastaus #434 : Tammikuu 13, 2021, 12:06:59 »

Miksi nyt välttämättä? Eiköhän tuollaisia tilanteita voi jatkossa tulla mille tahansa firmalle ja joskus ehkä avustetaankin toisinpäin. Onhan sitä museoveturillakin avustettu jopa VR:ää.

Kyllä kait sitä sähkökalustosta Fenniarailkin höpöttänyt haastatteluissa, eiköhän sitä jossakin vaiheessa tule.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 861


« Vastaus #435 : Tammikuu 13, 2021, 12:26:57 »

En kyllä ymmärrä Laurin kommenttia miksi sijoituspaikka pitäisi olla toinen? Ai jonnekin Pohjoiseen veturi sen takia sijoitukseen että jos muutamasti vuodessa tulee ongelmia  Virnistää
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #436 : Tammikuu 13, 2021, 14:35:49 »


Toinen dr18 on päässyt Kemiin ja juna

https://juliadata.fi/train?s=7014&d=13.1.2021

Toimittaa tavarat Kotkaan
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #437 : Tammikuu 13, 2021, 14:47:16 »

Miksi nyt välttämättä? Eiköhän tuollaisia tilanteita voi jatkossa tulla mille tahansa firmalle ja joskus ehkä avustetaankin toisinpäin. Onhan sitä museoveturillakin avustettu jopa VR:ää.

Kyllä kait sitä sähkökalustosta Fenniarailkin höpöttänyt haastatteluissa, eiköhän sitä jossakin vaiheessa tule.

Fennia Railin mukaan ovat tehneet päätöksen lisäkalustosta, ja dr18 106 oli ensimmäinen vaihe uudesta kalustosta. Jos kerran eivät hanki enää dr18, niin voi olla että toinen tyyppi on sähköinen tai hybridi.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1574


« Vastaus #438 : Tammikuu 13, 2021, 14:54:32 »


FR:n juna 7012 Patokankaalta Mussaloon päättyi veturivikaan Kemiin https://juliadata.fi/timetables?s=7012&d=12.1.2021

varaveturi VET 17201 lähti liikkeelle Kouvolasta 00:18 Riihimäen ja Tampereen kautta Koivuun  https://juliadata.fi/train?s=17201&d=13.1.2021

Taitaa olla kohta taas ajankohtaista hankkia lisää vetokalustoa, toivottavasti sähköisenä tällä kertaa. Ja sijoituspaikkakin voisi olla toinen ?


Kemistä lähti yöllä VR veturi numerolla VET 11832 apuun hinaamaan junan pois linjalta. Jos en väärin kuullut niin Sr1 kävi avustamassa.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1089


« Vastaus #439 : Tammikuu 20, 2021, 23:22:34 »

Olisikohan T7012:n (Ptg-Mss) Dr18 väsähtänyt eilen (19.01) Kajaaniin? Tänään kulussa (20.01) vet.17201 Kv-Kaj (9;58-17;57) ja jatkona T7014 (Kaj-Mss) (18;46-(5;47))?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #440 : Tammikuu 21, 2021, 07:13:40 »

Olisikohan T7012:n (Ptg-Mss) Dr18 väsähtänyt eilen (19.01) Kajaaniin? Tänään kulussa (20.01) vet.17201 Kv-Kaj (9;58-17;57) ja jatkona T7014 (Kaj-Mss) (18;46-(5;47))?

Jäänyt mäkeen, ainakin julian koodien mukaan ja tarvittu apuveturi ?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #441 : Helmikuu 21, 2021, 18:11:39 »


czloko julkaissut "uuden" tuotekortin EffiShunter1600 veturista eli Suomessa Dr18

https://www.czloko.cz/pool/czloko/upload/PL_ES1600_EN.pdf

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 263


« Vastaus #442 : Helmikuu 23, 2021, 07:32:23 »


Transwaggon aikoo laittaa kaikkeen vuokrakalustoonsa valvontalaitteen, myös Suomessa olevaan kalustoon ? Ja tärinähälytin, joka voi varoittaa kuljettajaa.

https://www.railwaygazette.com/technology/transwaggon-to-install-savvy-telematics-equipment-on-entire-fleet/58515.article
tallennettu
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina